Vliv ceny elektřiny na konkurenceschopnost českého průmyslu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poslanecká sněmovna 15. listopadu 2012
Advertisements

Poplatky za OZE jsou hlavním problémem průmyslu ČR s cenou elektřiny Jelenovská 2013 Karel Šimeček - SVSE.
OCHRANA ZÁJMŮ VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ NA ENERGETICKÉM TRHU Praha,Žofín.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Ing. René Neděla poradce předsedkyně Energetický regulační úřad
Malé a střední podnikání Small and Medium Enterprise.
1 Záměry státu v oblasti zdanění energií a dopady na průmysl Seminář SVSE, Praha Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Pozice průmyslových spotřebitelů v globální konkurenci, vývoj cen Karel Šimeček, Seminář SVSE 15/05/08.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Vliv energetické koncepce na obchodníka s energiemi Dr. Tomáš Křížek Ekonomický ředitel.
Ruská federace x WTO a OECD
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
Nové iniciativy EU v oblasti energetiky a její dopady na hospodářskou soutěž Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské.
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Spolehlivost dodávek a velcí spotřebitelé v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Jarní konference AEM Poděbrady 21. – 22. března 2007.
25. srpna EUro Finance Consulting EUFC CZ s.r.o. Analýza celkové energetické spotřeby Libereckého kraje Liberec, 25. srpna 2009.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
1 Cenová úroveň roku 2006, očekávaný vývoj cen silové elektřiny v roce 2007, aktuality Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, 170.
1 Cenová úroveň roku 2005, vývoj cen pro OZ Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů energie.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
1 Cenová úroveň roku 2004, vývoj cen pro OZ Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů energie.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
1 ENERGETICKÁ LEGISLATIVA NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Pozice průmyslových spotřebitelů elektřiny Podzimní konference AEM 9/2007 K.Šimeček předseda předsednictva SVSE.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Úvodní prezentace pro diskuzi o podpoře OZE z peněz spotřebitelů elektřiny.
Vliv ceny energie na konkurenceschopnost českého průmyslu Ing. Daniel Vaca místopředseda předsednictva SVSE Praha – Žofín, Fungování energetických.
Svaz průmyslu a dopravy ČR. I. OZE Svaz průmyslu a dopravy ČR.
PLÁN ČINNOSTI SDRUŽENÍ VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ ENERGIÍ Karel Šimeček - SVSE/AEM Praha 3/2014.
Ing. Zdeněk Danielovský Poradce náměstka ministra Záměry MPO, novelizace EZ a POZE SVSE – 3. diskusní seminář, Jaké jsou možnosti snížení ceny.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Ochrana práv spotřebitelů … kvalitní dodávky energií, za přiměřené ceny Ing. Jan Světlík generální ředitel a předseda představenstva VÍTKOVICE, a.s
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
VLIV CENY ELEKTŘINY NA KONKURENCESCHOPNOST ČESKÉHO PRŮMYSLU Ing. Pavel Pustějovský člen předsednictva SVSE, výrobní ředitel DEZA, a.s. EGÚ Brno říjen 2013.
Návrh modelu Nové tarifní struktury v elektroenergetice pro veřejný konzultační proces Energetický regulační úřad 4. února 2016 Hospodářský výbor – Poslanecká.
Aktuální aktivity SVSE Strategie dalšího postupu Seminář SVSE –
VLIV CENY ELEKTŘINY NA KONKURENCESCHOPNOST ČESKÉHO PRŮMYSLU Karel Šimeček - SVSE/AEM Seminář SVSE 10/2013.
Dopady energetické politiky na provozovatele přenosové soustavy
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Úvod, základní principy a cíle
Transkript prezentace:

Vliv ceny elektřiny na konkurenceschopnost českého průmyslu Karel Šimeček - SVSE/AEM Jelenovská 1/2014

Ceny energií likvidují energeticky intenzivní průmysl (EII) v EU

Definice EII (Energy intensive industry) EII dle čl. 17.1(a) Energetické Daňové Direktivy (2003/96/EC): Nákup energií > 3% hodnoty výroby, spotřeba elektřiny (plynu) je vyšší než průměrná spotřeba na jednotku přidané hodnoty v EU

„ Tool box of policy measures to reduce energy costs “ Snížení dopadů nákladů na dekarbonizaci do cen energií Poměrné a úměrné náklady na přenos Efektivní trh s energetickými komoditami Přizpůsobení výroby energie poptávce Podpora inovací pro snížení spotřeby Pravidelné srovnávací posuzování nákladů průmyslu na energii z hlediska jeho konkurenceschopnosti

Strategický cíl SEK – Konkurenceschopnost cen chápeme v těchto postupných krocích: Dosáhnout podpory podnikatelského prostředí v ČR cenami energií pro průmysl alespoň na úrovni evropského průměru Snížit úroveň regulované složky cen elektřiny pro velký průmysl (EII) alespoň na úroveň úlev v Německu Podpořit dosažení nižších cen za energetické komodity než burzovní pro velké odběratele jako ve Francii

Vývoj celkových cen elektřiny pro průmysl Eur/kWh Eurostat, kategorie spotřeby (70-150GWh/r)

Celkové ceny elektřiny pro ocelářský průmysl v EU €/MWh Podobné porovnání platí pro chemii, stavební hmoty, sklářství, keramiku a papírenský průmysl

Porovnání vývoje cen pro průmysl v Evropě Severní Evropa – nejnižší ceny elektřiny v Evropě (Nordpool), srovnatelné s USA. Výhodou jsou vlastní energetické suroviny a zdroje Západní Evropa – Francie,Španělsko Benelux, ale i Rakousko a Polsko. Cenová konkurence, vliv OZE, výjimky pro průmysl Střední Evropa – nejvyšší ceny, lídr trhu Německo, vliv politických rozhodnutí,výjimky pro průmysl pouze v Německu

Rozdíl mezi celkovými cenami pro průmysl a obyvatelstvo v ČR a EU €/MWh

Zatížení domácností v ČR cenami energií CZ č.3 EU

V ČR jsou jedny z nejvyšších celkových cen elektřiny v EU pro průmysl. Rozdíl celkových cen elektřiny pro průmysl a obyvatelstvo je jedním z nejnižších v EU. Přesto jsou ceny elektřiny pro obyvatelstvo jedny z nejvyšších ve skupině států s nižší kupní silou obyvatel. Závěry 1 Pokud jsou burzovní ceny v ČR na srovnatelné úrovni, zdražuje nám elektřinu neúměrně vysoká regulovaná složka

Porovnání cen elektřiny pro různé skupiny odběratelů

Závěry 2 Kromě obyvatelstva dotuje EII průmysl i regulované poplatky elektřiny pro živnostníky a malé podniky Velcí průmysloví odběratelé v ČR nemají žádné úlevy či výhody Struktura regulovaných poplatků v ČR oproti konkurenci paradoxně zatěžuje nejvíce velký, exportní průmysl, který je hlavním aktérem tvorby ekonomiky státu

2014: Zastaven 5ti letý růst regulovaných poplatků Regulované poplatky za síťové služby rostly po zahájení poklesu ceny komodity od roku 2009 Prudký růst poplatků za OZE byl zastaven letos díky vyššímu příspěvku ze stát. rozpočtu koláčový graf podle minulých prezentací: komodita (včetně EU ETS): 54%, OZE 24%, zbytek 22% přesná čísla: podíl OZE v 2013 na ceně je v průměru 23,32%, na vvn 24,98%. Možná by stálo z to zmínit: nárůst celkové ceny díky OZE: 30,42% (na vvn 33,3%).

Úroveň poplatků za OZE v EU a míra podpory průmyslu Úlevy průmyslu v EU (2012) Francie - 10.5 €/MWh,průmysl strop 0.55mil €/r Německo – 35.9 €/MWh, průmysl 0.5 €/MWh Belgie - 8.7 (14.1) €/MWh, průmysl cca 50% Dánsko - 10 €/MWh, průmysl snížená taxa ČR - 16,8 €/MWh (+ 8,3 €/MWh ze SR), ČR - Žádná úleva pro průmysl Průmyslové státy v EU nezatěžují průmysl poplatky za OZE , aby nesnižovaly jeho konkurenceschopnost Zmínit strop Francie: 550.000 tis €/rok 8,7 Flandry 14.1 Valonie Podpora OZE umožňuje různou míru protekcionismu průmyslu. Bohatší státy EU toho využívají

Tool box IFIEC : Ad1 Řešení CO2 Opatření: Politické prostředky: Umožnění dlouhodobých osvobození od regulačních přirážek za elektřinu nebo jejich snížení pro všechna energeticky náročná průmyslová odvětví, jako jsou poplatky sloužící k financování podpory obnovitelných zdrojů Podpora výzkumu a vývoje pro zajištění zvýšení výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie místo prosazování nezralých technologií; postupné odbourání dotací na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a začlenění elektřiny z obnovitelných zdrojů energie do trhu s elektřinou; současná stimulace používání elektřiny z obnovitelných zdrojů energie nákladově efektivním způsobem (s ohledem na zvolenou technologii) Urychlit zavedení „předvídatelného“ systému EU pro plnou kompenzaci nákladů na CO2 v cenách elektřiny ve všech členských zemích na základě skutečné výroby Pravidla státní podpory Pokyny pro používání elektřiny z obnovitelných zdrojů Pokyny pro státní podporu Realizace v členských zemích Zahrnutí náhrady do systému obchodování s emisemi (ETS) (bezplatné povolenky)

Současný stav a úkoly v oblasti OZE Novelizace zákona 165/2012 a její uvedení do praxe od roku 2014, dokončení notifikace ze strany DG Competition Tlak na Evropské orgány k zachování a sjednocení protekcionismu evropského průmyslu, nastavení systému osvobození v ČR Příprava velké novely – ujasnění doby podpory OZE v návaznosti na zákonnou návratnost investic, evropský systém podpory průmyslu Zmínit dopis na europoslance

Společné výsledky 4-letého úsilí – strop cenové přirážce za OZE

Připravované řešení veřejné podpory EU na období 2014 - 2020 Snížení nebo výjimka z ekologických daní Harmonizované daně Platba ve výši minimální úrovně zdanění transparentní výběr příjemců – výkon činnosti podle Přílohy II Sdělení EK Pokyny k některým opatřením státní podpory v souvislosti se systémem obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů po roce 2012 značný růst nákladů = minimálně 5% z hrubé přidané hodnoty příjemci hradí alespoň 20% nepřímých daní snížená platba daně se projeví jako jednorázová kompenzace nákladů spojených s úhradou daně podle předchozí spotřeby nebo výroby Platba nižší než minimální úroveň zdanění – posuzuje se jako neharmonizované daně Neharmonizované daně jasný popis rozsahu úlevy a příjemců značný růst nákladů = minimálně 5 % z hrubé přidané hodnoty podíl na trhu méně než 25% a Herfingahl-Hirschman Index nižší než 2000 příjemci hradí alespoň 20% národní ekologické daně nebo dohoda o zlepšování ŽP Možnosti řešení plateb na podporu zdrojů

Možné způsoby diferenciace Odstupňování podle výše spotřeby odběratel bude platit za celou spotřebu sazbu podle kategorie velikosti spotřeby, do které bude spadat (např. při celkové spotřebě nad 5 GWh bude za svojí celkovou spotřebu platit 30% z hodnoty sazby pro odběry menší než 5 GWh), odběratel bude platit za spotřebu podle nastavených limitů (např. za spotřebu do 5 GWh zaplatí 100% sazby, za spotřebu nad 5 GWh pouze 30%) z dané sazby, Odstupňování podle napěťových hladin nastavení odstupňováním sazeb podle napěťových hladin je opatřením, na jehož základě lze přirozeným způsobem zohlednit specifické postavení průmyslu snížením sazeb na vyšších hladinách, Další technická kritéria diferencované sazby lze stanovit například na základě poměru mezi rezervovaným příkonem nebo rezervovanou kapacitou a celkovým ročním odběrem, tento poměr by odpovídal době využití kapacity, úlevy pro vyjmenované technologické průmyslové procesy. Ekonomická kritéria rozdílná velikost plateb může být nastavena například v závislosti na poměru mezi celkovými náklady na elektřiny a tržbami společnosti nebo přidanou hodnotou za sledované období. Možnosti řešení plateb na podporu zdrojů

Tool box IFIEC : Ad2 Přenos Opatření: Politické prostředky: Ocenění stabilizující funkce stabilního a přitom dosti flexibilního profilu spotřeby energeticky náročných průmyslových odvětví ve světle kolísavých zdrojů:   Stimulace spravedlivé a nákladově efektivní struktury poplatků za přenos pro průmysl se zohledněním jeho profilu spotřeby včetně předvídatelnosti základního zatížení, modularity a schopnosti pozastavit odběr   Umožnění osvobození od „vícenákladů“ na přenos kvůli elektřině z obnovitelných zdrojů a stanovení jejich stropu Pokyny pro státní podporu Struktura tarifů za přenos (TSO a NRA)   Pravidla státní podpory (včetně Pokynů pro státní podporu) Správci energetických sítí Vnitrostátní regulační orgány

Vysoké náklady na přenos a distribuci v ČR Source: European Commission; calculation based on data from Eurostat and ENTSO-E.

Porovnání poplatků za přenos elektřiny v EU SK č.1 CZ č.3 Ostatní příplatky Ztráty Systémové služby Infrastruktura

Ceny služeb přenosu a distribuce Pravidelně vyhodnocovat regulované sazby služeb přenosu a distribuce se státy EU Zcela oddělit distribuci od výroby, spolehlivě zamezit možnosti „přelévání„ nákladů Řešit možnosti snížení sazeb pro průmysl: – snižování nákladů efektivními investicemi, regulací, a dále motivací řídících orgánů - přenesení větší než nyní části na živnostníky a malé odběratele - přenesení části nákladů za systémové služby na výrobu elektřiny (G komponenta) - financování části nákladů na služby sítí z jiných zdrojů – fondů EU

Závěry Strategický cíl SEK: „Konkurenceschopnost cen“ není plněn ve vztahu k hlavnímu motoru ekonomiky – velkému, exportnímu průmyslu. Je nezbytné ukončit praxi růstu zisku energetických firem na úkor průmyslu a obyvatelstva SVSE jako zástupce spotřebitelů bude ve spolupráci s SPČR a oborovými svazy vyvíjet tlak na MPO jako nositele SEK k přijetí akčního plánu a zavedení kontrolního systému k splnění tohoto strategického cíle

Děkuji za pozornost svse@aem.cz Koncepce energetiky musí být součástí průmyslové politiky ČR, rozvoj jaderné energetiky a exportu elektřiny do EU je příležitostí pro ČR, ale nesmí být na úkor životní úrovně obyvatel a konkurenceschopnosti průmyslu Děkuji za pozornost svse@aem.cz