Logický rámec (LFM), rizika, cílové skupiny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Připravovaná dokumentace
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
11 Udržovatelnost a servisní logistika
Projektové řízení Modul č.1.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Realizace rozvojových aktivit v obcích regionu České Švýcarsko 1. schůzka PS
Audit administrativních činností
Evropský sociální fond
©AIT, Metoda logického rámce Jan Havlík, AIT Odborná skupina pro predikci a optimalizaci projektů.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
EKONOMICKÉ STUDIE A STRUKTURÁLNÍ FONDY EU Ing. Patrik Sieber KPE VŠE Praha
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
PROJEKT - soubor aktivit, jejichž realizací v určeném časovém rámci dosáhneme stanoveného cíle; dojde ke změně z výchozího stavu do plánovaného stavu.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Specifické podmínky závěrečných Výzev 12. června 2014.
NOVINKY V DOKUMENTACI – NOVÝ SYSTÉM HODNOCENÍ 24.ZÁŘÍ 2013.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
Jak na projekty Interaktivní výuka aneb od konce to jde lépe...
jako nástroj projektového řízení
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
„Budování rozvojového partnerství za účelem posílení kapacity při plánování a realizaci programů v kraji Vysočina“
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Technické kreslení.
Oprogram Vkonkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace výuky veterinárních studijních programů v oblasti bezpečnosti.
Předmět: Řízení podniku 1
Ludvík Eger, FEK ZČU v Plzni1 Metoda logického rámce Ludvík Eger Cheb, 2006.
1 O programu pro Informační Systém Investičního Controllingu n Dovolujeme si Vám představit základní schémata informačního systému ISIC n Programové řešení.
Techniky projektového řízení
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Členství ČR v EU II. Logický rámec Projekt a důležitost plánování projekt: „Časově a věcně vymezený sled činností spolu se stanoveným rozpočtem“
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Strategie projektu Základní parametry: Záměr projektu Cíl projektu
Projektový cyklus, analýza SWOT
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
6. Koncepce řízení projektů
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
Téma 13: Finanční plánování
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Zpracování žádosti na podporu sociálního podnikání do OPZ - příklad dobré praxe Vznik sociálního podniku Hustířanka služby s.r.o. Hradec Králové, 7.
Ekonomika malých a středních podniků
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
PROJEKTOVÝ LIST Pro zjišťování informací o projektových záměrech pro účely zvýšení absorpční kapacity v prioritních osách VaVpI.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
Česká rozvojová agentura (ČRA)
Management a řízení hotelu
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Transkript prezentace:

Logický rámec (LFM), rizika, cílové skupiny Bc. Lenka Vachunová Bc. Pavel Šmarda 4.5.2010

Co Vás čeká? Metoda logického rámce Struktura logického rámce Čtení logického rámce Návrh logického rámce

Terminologie Matice logického rámce Metoda LR Logframe Logframe matrix Logical Framework matrix Metoda LFM LFM

Definice LFM Nástroj pro usnadnění a systematizaci plánování a přípravy žádosti o dotaci Je pomůcka pro analýzu existujících problémů Analytický nástroj napomáhající přípravě, realizaci, monitorování a hodnocení projektů.

Nástroj umožňující organizaci a systematizaci celkového myšlení o projektu upřesnění vztahů mezi cílem, účelem, výstupem a aktivitami projektu provádění kontroly hodnotí proveditelnost a udržitelnost

Přínosy Převádí předběžné plány do podoby detailního deskriptivního projektu Poskytuje na jednom místě srozumitelný přehled o všech klíčových složkách projektu Odhaduje slabé stránky a rizika Napomáhá k jednotnému pochopení projektu Poskytuje základ pro hodnocení projektu

LFM definuje Celkové cíle projektu a jeho dopady Dílčí cíle projektu a jeho výsledky Konkrétní výstupy projektu Aktivity a prostředky k dosažení výsledků Ukazatele plnění cílů projektu Měřítka pro vyhodnocení výsledků Podmínky a rizika implementace projektu

Schéma LFM Vertikální logika Horizontální logika

X Hierarchie cílů Objektivně ověřitelné ukazatele Zdroje objektivního ověření Rizika / předpoklady (vnější) Hlavní cíl(e) - Důvod realizace Měřitelné indikátory, způsoby, kterými lze měřit hlavní cíle Kde se dají získat informace o objektivně X Účel projektu - Změna, kterou chceme dosáhnout Způsoby, kterými lze měřit splnění účelu (počet, délka, obsah..) ověřitelných ukazatelích Nezbytné vnější podmínky pro dosažení hlavního cíle Výstupy projektu - Co bude konkrétním výstupem projektu Způsoby, kterými lze měřit dosažení výstupů Předpoklady a rizika na úrovni vstupů podmiň. dosažení účelu Aktivity projektu - Ke každému výstupu Vstupy/ prostředky Časový rámec aktivit Předpoklady a rizika ovlivňující výstupy a činnosti Předběžné podmínky vnější i vnitřní

LFM – vertikální logika Identifikuje to, co se v projektu zamýšlí dělat. Popisuje vztah mezi aktivitami a cíli na rozdílných úrovních. Vše řízeno vztahem příčina-důsledek Jaké činnosti vedou k očekávaným výstupům? Jaké výstupy zajistí dosažení účelu? Jak dosažený účel přispěje k naplnění globálního cíle? Jakého globálního cíle chce projekt dosáhnout?

Hierarchie cílů Činnosti (Aktivity) – JAK Výstup – CO Přiřazeny ke každému výstupu – nutná přímá vazba Výstup – CO To, co se skutečně zrealizuje, hmatatelné výsledky aktivit Účel (Specifické cíle) – PROČ Čeho chceme projektem dosáhnout Odpovídá operačnímu cíli OP Hlavní cíl - CO Odpovídá specifickým cílům OP

Logika prvního sloupce pak HLAVNÍ CÍL jestliže ÚČEL pak   pak VÝSTUPY jestliže jestliže AKTIVITY

Příklad Hlavní cíl: Zlepšení občanského vybavení a služeb v obcích Účel: Zřízení multifunkčního společenského centra rekonstrukcí budovy obecního úřadu Výstupy: Rekonstruované vnitřní prostory budovy OÚ Vybavené a funkční místnosti multifunk. centra Aktivity: 1.1 Rekonstrukce el. rozvodů, osvětlení 1.2 Rekonstrukce zdiva, oken, dveří 2.1 Zakoupení nábytku, doplňků

Úkol Uspořádejte dle vztahu PŘÍČINA – DŮSLEDEK Rekonstrukce hospodářského objektu. Modernizace nevyužívaného hospodářského objektu. Posílení místního ekonomického prostředí. Revitalizovaný hospodářský objekt.

Návaznost cílů programu a projektu Globální cíl Specifické cíle Operační cíle Hlavní cíl Účel projektu Výstupy - Aktivity Priorita Opatření

LFM – horizontální logika Vztahuje se na měření účinku projektu prostřednictvím objektivních ukazatelů a jejich zdrojů. Čeho chce projekt dosáhnout? Jak poznáme, že se daných výstupů/cílů dosáhlo? Kde získáme informaci, která to ověří? Co dalšího musí/nesmí nastat, aby projekt uspěl?

Objektivně ověřitelné ukazatele (OOU) I. Vyjadřují odpovědi na otázky typu – co, kolik, kdy, pro koho, kde? Vytvářejí základ pro měření efektivity a účelnosti projektu Musí být: SMART Kvantita – Kvalita – Čas (KKČ)

OOU II. Specifické a konkrétní Měřitelné Akceptovatelné - dosažitelné Reálné Termínované – časově vymezené

OOU III. Ukazatele vstupů Ukazatele výstupů Ukazatele účelu Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika   Ukazatele vstupů Vztahují se k rozpočtu Výčet vstupů, které je nutno vynaložit pro realizaci aktivit projektu Ukazatele výstupů Na úrovni vstupů, fyzické nebo peněžní jednotky Ukazatele účelu Vztahují se k přímým výsledkům projektu, fyzické nebo finanční Ukazatele dopadů (hl. cíle) Vztahují se k následkům projektu

Úkol Doplňte vhodné ukazatele: Popis Ukazatel Výstup Vybudovaná silnice Účel / výsledky Zkrácení cestovních časů Snížení přepravních nákladů Hlavní cíl / dopady Zvýšení dopravní bezpečnosti

Zdroje objektivního ověření (ZOO) Říkají, kde OOU najdeme Reálně existující zdroj, jasná metodika Odkazy na dokumentaci projektu Externí monitorovací zprávy Analýzy rozvoje Statistiky a evidence Účetní dokumentace

Předpoklady a rizika I. Rizika = nežádoucí, neočekávané nebo neplánované události Vyskytují se u všech projektů Ohrožují dosažení projektových cílů (negativní dopad) Kategorie rizik (manažerská, finanční, termínovaná…) Vnější rizika Vnitřní rizika

Předpoklady a rizika II. Rizika je vždy třeba přeformulovat do pozitivní podoby – tedy jako „Předpoklady“. ŠPATNĚ: Riziko nízkého zájmu občanů o nabízení služby. SPRÁVNĚ: Předpoklad, že občané budou mít zájem.

Úkol Riziko: nedokončení stavby dle stanoveného harmonogramu a rozpočtu Předpoklad: Riziko: sucho, nedostatečné množství srážek.

Předpoklady a rizika III. Má-li být projekt úspěšný, musí být předpokládané vnější vlivy jednoznačně vyjádřeny. Celkový cíl Účel /záměr Předpoklady Výstupy Předpoklady (PAK) Aktivity (JESTLIŽE) Předpoklady (A ZÁROVEŇ)

Příklad Účel: Zvýšení výnosnosti obilí. Výstupy: Předpoklady: Napadne 500 mm srážek. Zasetí obilí. Použití kvalitních postřiků. Jestliže se vyvarujeme rizik a zároveň jsou splněny předpoklady, můžeme očekávat, že obecný cíl, účel a očekávané výstupy budou naplněny.

Předpoklady a rizika IV. Kroky: Určit klíčové předpoklady/rizika Obecné rozebrat na konkrétní Analyzovat důležitost a pravděpodobnost s jakou mohou nastat Rozhodnout o způsobu řešení

Můžeme projekt znovu naplánovat, abychom to riziko zvládli? Analýza rizik Ano Ano Můžeme projekt znovu naplánovat, abychom to riziko zvládli? Je dopad významný? Může to selhat? Ne Ne Ne Ano Nedělejte si starosti. Pozměňte logický rámec Varujte ty, kteří mají moc/vliv.

Možnosti zvládnutí rizik Nedělat nic Sledovat předpoklady, snaha je ovlivnit Změnit projekt Zrušit projekt

Předpoklady a rizika IV. Typy rizika Typ rizika Eliminace Personální management projektu, partneři projektu Důkladný výběr relevantních partnerů a pracovníků dotačního managementu Problém předfinancování Včasná žádost o úvěr, usilovat o výhodné podmínky u své banky. Technické překážky Kvalitně zpracovaná projektová dokumentace, kvalitní výběr zhotovitele stavby, dobré ošetření smluvních vztahů, zodpovědný technický dozor. Navýšení finanční náročnosti Výběr kvalitního dodavatele, kvalitně zpracovaná smlouva, kvalitní technický dozor. Opomenutí určitých nákladů v žádosti Kvalitně zpracovaná projektová žádost, zkušený zpracovatel. Chyby při administraci Určení odpovědného manažera, který bude odpovídat za sledování termínů, dodržování monitorovacích ukazatelů.

Postup při čtení LFM 8 7 6 5 4 2 3 1 Sloupec 1 Sloupec 2 Sloupec 4 (objektivně ověřitelné ukazatele) (rizika/předpoklady) Celkový cíl měřený čím vedou ke splnění Účel /záměr a předpokládající co Výstupy měřené čím Aktivity Prostředky (vstupy) za předpokladu, že Předběžné podmínky Pokud jsou splněny předběžné podmínky, lze zahájit realizaci aktivit projektu 8 7 6 5 4 2 3 1

Postup tvorby logického rámce Sloupec 1 Sloupec 4 Sloupec 2 a 3

Krok 1 – Definujte celkový (obecný) cíl projektu Jaký je celkový (širší, obecný) cíl s vazbou na programové cíle? Jakou všeobecnou potřebu či problém se pokoušíte projektem řešit? Jaké jsou očekávané dopady Vašeho projektu? Např. Vytvoření podmínek pro posílení kapacity místních a regionálních orgánů při plánování a realizaci programu. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 2 Definujte dílčí (specifické) cíle projektu Jaké jsou dílčí (specifické) cíle projektu, které vedou k naplnění celkového cíle projektu? Jaké jsou očekávané výsledky projektu? Za jaké výsledky bude projekt přímo zodpovědný? Např. Zlepšení profesní připravenosti – posílení profesní kapacity na úrovni mikroregionů v přípravě projektů pro SF. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 3 – Definujte výstupy projektu Jaké budou výstupy projektu, tj. výstupy plánovaných aktivit? K čemu konkrétnímu vedou plánované aktivity projektu? Např. 100 certifikovaných představitelů mikroregionu. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 4 – Definujte aktivity projektu Co se vlastně udělá pro to, aby bylo dosaženo výstupů projektu? Jakým způsobem bude projekt zrealizován? Např. Organizační zajištění seminářů, oslovení cílové skupiny apod. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 5 – Ověřte vertikální logiku Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika   Zkontrolujte vztahy typu „příčina a důsledek“ Budou-li dané aktivity realizovány, bude dosaženo stanovených výstupů? Pokud bude dosaženou stanovených výstupů, bude dosaženo stanovených výsledků (specifických cílů)? Budou-li naplněny specifické cíle projektu,přispívá projekt k naplnění celkového cíle?

Krok 6 – Definujte klíčové vstupní předpoklady Klíčové procesy a předpoklady, které musejí nastat před tím, než projekt může začít. Např. Zahrnutí akce do podmínek opatření daného programu. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 7 – Definujte předpoklady nutné pro provedení navržených aktivit Ověřte logiku Vámi navržených aktivit. Povedou provedené aktivity k dosažení výstupů? Jsou všechny uvedené zdroje skutečně nezbytné pro dosažení výstupů? Popište rizika související s prováděním definovaných aktivit. Např. Dostatečný zájem ze strany mikroregionů. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 8 – Definujte předpoklady a rizika dosažení výsledků (specifických cílů) Popište předpoklady nutné pro dosažení očekávaných výsledků projektu. Jaké externí faktory a předpoklady, byly definovány v souvislosti s dosažením účelu projektu? Jsou to faktory a rizika přímo spojená s projektem? Např. Předpokladem k dosažení účelu je ochota představitelů mikroregionu ke zpracování projektové dokumentace, vstupovaní do partnerství apod. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 9 – Definujte předpoklady dosažení celkového (obecného) cíle projektu Pokud bude dosaženo účelu projektu, přispěje to ve skutečnosti k vyřešení prvotního problému, tj. obecného cíle? Pokud ne, naplánujte projekt ZNOVU!!! Pokud ano, jasně zformulujte předpoklady, které jste pro formulaci tohoto názoru stanovili. Např. Institucionální podpora vzniku poradenské kapacity. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 10 – Ověření 4. sloupce Byla identifikována veškerá rizika? Nejsou rizika definována příliš obecně? Jsou specifická? Jsou rizika a předpoklady na správné úrovni? Funguje vertikální logika? Byla rizika, tam, kde to bylo možné, ošetřena a pokud možno minimalizována? Může být projekt s ohledem na existující rizika realizován? U hlavního cíle zůstává pole většinou prázdné.

Krok 11: Co nám ukáže, zda bylo dosaženo obecného cíle? Objektivně ověřitelné ukazatele - OOU Co nám ukáže, zda projekt přispívá k plnění obecného (celkového) cíle? Většinou dlouhodobé ukazatele, často i za hranicí projektu. Např. Zvýšení úspěšnosti projektů připravovaných na úrovni mikroregionu. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 12 – Co nám ukáže, zda byl splněn účel projektu (specifické cíle)? Klíčové ukazatele pro projekt, ukazatele, jimiž jsou měřeny výsledky projektu. Za splnění těchto ukazatelů je obvykle projekt zodpovědný. Např. Počet předpoložených projektů ze strany účastníků. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 13 – Co nám ukáže, zda bylo dosaženo očekávaných výstupů? Specifikace jakých výstupů má být v projektu dosaženo. Např. Počet účastníků min 100. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 14 – Co nám ukáže, zda jsou realizovány aktivity? Vzhledem k tomu, že aktivity lze obvykle objektivně vyhodnotit až po jejich ukončení (tedy výstupy), jsou zde identifikovány obvykle potřebné zdroje a vstupy. Jaké vstupy jsou zapotřebí pro uskutečnění aktivit? Hmotné a nehmotné faktory (lidské zdroje, doprava, materiální náklady, finance) Např. Uzavřené smlouvy s experty, smlouvy o nájmu apod. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 15: Jak ověříte OOU obecného cíle? Z jakých zdrojů lze ověřit plnění celkového cíle? Obvykle – statistiky, průzkumy, analýzy… Např. Objemy čerpání prostředků ze SF. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 16: Jak ověříte OOU účelu (výsledků)? Zprávy o realizaci projektu Audit Rozvaha a výsledovka Účetní dokumentace Kontrolní návštěvy Vlastní statistiky Evidence Průzkumy Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 17: Jak ověříte OOU výstupů? Zdroj, ze kterého se dozvíme, že plánované ukazatele byly, nebo nebyly dosaženy. Např. účetní dokumentace účetní doklady prezenční listiny Fotodokumentace průběžné zprávy operativní evidence Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 18: Jak ověříte OOU aktivit? Aktivity lze objektivně ověřit obvykle až v okamžiku jejich ukončení. Toto pole se proto nevyplňuje, nebo jej lze využít např. k indikativnímu harmonogramu aktivit. Hierarchie cílů OOU ZOO Předpoklady a rizika  

Krok 19: Ověření druhého a třetího sloupce Splňují princip Kvantita-Kvalita-Čas? Jsou SMART? Jsou dostačující? Jsou skutečně relevantní? Jsou skutečně nezbytné? Jsou dostatečně různorodé a pokrývají celou šíři aktivit, výstupů a výsledků? Zda je potřeba je vytvořit nebo již existují? Mají popsán současný stav?

Krok 20: Závěrečná kontrola logického rámce Funguje vertikální logika, je úplná? Jsou OOU a zdroje objektivního ověření dostupné a spolehlivé? Jsou klíčové vstupní předpoklady realistické? Jsou rizika přijatelná? Je pravděpodobnost úspěchu rozumně vysoká? Byly zahrnuty otázky kvality a udržitelnosti a kde to bylo možné, byly zahrnuty mezi aktivity? Ospravedlňují přínosy náklady?

Hodnocení projektu dle LFM Nejsou-li výsledky měřitelné, nelze rozeznat úspěch od neúspěchu Nelze-li určit úspěch, není možné jej odměnit Nelze-li jednoznačně odměnit úspěch, hrozí odměňování neúspěchu Nelze-li určit úspěch, není možné si z něj brát příklad Nelze-li rozpoznat neúspěch, není možné jej napravit Není-li možné prokázat výsledky, projekt si NEZASLOUŽÍ veřejnou podporu!!!

Časté chyby Rámec nemá logiku Ukazatele nejsou měřitelné Aktivity Nejsou chronologicky seřazené Jsou příliš obecné Nezaměňovat aktivity za výstupy Ani sebelepší logický rámec nám práci neusnadní, pokud projekt nemá smysl nebo nápad.

Cílové skupiny Zemědělští podnikatelé Zemědělští dělníci FO, PO hospodařící v lesích, nebo poskytující služby v lesnických činnostech Pozemkové úřady Obce a sdružení obcí

Děkuji za pozornost Bc. Lenka Vachunová – Institut pro Regionální spolupráci vachunova@irs-eu.com