Mgr. Michaela Širůčková, Ph. D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Podpora meziobecní spolupráce
Schůze, porady a jejich řízení
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Zlepšování jakosti.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Komunikační dovednosti
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Kvalitativní výzkum.
Metody sociální pedagogiky
PROJEKT - soubor aktivit, jejichž realizací v určeném časovém rámci dosáhneme stanoveného cíle; dojde ke změně z výchozího stavu do plánovaného stavu.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Didaktické prostředky
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Taktická příprava Michal Lehnert.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Konference projektu Cesta ke kvalitě
Vedení jednání, facilitace
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
P ROJEKTOVÉ PLÁNOVÁNÍ Druhá část presentace – týmová práce.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
1 Průběh řešení: Postupuje úkol podle časového plánu? Jaké je konečné datum úkolu? Jaké jsou konečné odhady nákladů? Porovnání stavu s jinými způsoby řešení.
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Komunikace s rodiči.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Rozhodovací procesy.
Cílená zpětná vazba Metody pro reflexi v EV.
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Andrea Brožová Doubková
Manager nebo leader? Management je pozice
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Time mng. a osobní efektivita Lektor: Mgr. Stanislav Loskot, MBA 12. června 2015.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Didaktické prostředky
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Typ klienta.
Mgr. Michaela Širůčková Řešení konfliktů, PSY
Práva dítěte Výchova k občanství
Vzor individuální prezentace
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Povšechné zásady: Time managementu:
Andrea Brožová Doubková
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Mgr. Michaela Širůčková, Ph. D. Facilitované jednání Mgr. Michaela Širůčková, Ph. D.

Cvičení: Záhada Paní Blahovská byla zavražděna. Byla to bohatá vdova a bydlela v šesnáctipokojové vile na okraji Prahy. Spolu s ní ve vile bydlela služebná, kuchařka a zahradník. Kuchařka a zahradník jsou manželé a jmenují se Novákovi. Služebná je slečna Sýkorová. Paní Blahovská měla tři syny. První dva jsou ženatí a žijí se svými rodinami v Praze. Nejstarší se jmenuje Jan, jeho žena Jitka a dcera je Marcela. Prostřední syn se jmenuje Josef, jeho žena Radka a nemají žádné děti. Nejmladší syn se jmenuje Dan, je svobodný a studuje v Brně. Za pomoci získaných stop zodpovězte otázky: Kdo zabil paní Blahovskou? Kdy byla paní Blahovská zavražděna? Jaký byl vražedný nástroj? Jaký byl motiv? Pravidla: Nikdo nesmí do konce hry pustit své stopy z ruky. Na všechny čtyři otázky musíte najít odpověď společně – musíte se na nich dohodnout.

Řešení Vrah: Jan Blahovský Zbraň: pistole Doba: 21.00 Motiv: Janovu podniku hrozí bankrot, a proto rychle potřeboval peníze. Jan měl známost se slečnou Sýkorovou. Loupež měla policii přivést na falešnou stopu.

Co je facilitace? Pomoc či podpora porad, jednání, workshopů: facilitátor napomáhá v průběhu jednotlivých aktivit při tvorbě podnětů, návrhů, usměrňování a motivování účastníků k dosažení dohody a pokroku. Podpora při organizování a řízení konferencí: jako moderátor, který v souladu s koncepcí konference usměrňuje její průběh, udržuje průběh diskuze a plynulost vystupování řečníků.

Příležitosti pro facilitaci Odhalení problémů Analýza problémů Řešení problémů Přijímání rozhodnutí Sestavení plánů Stanovení cílů Výměna informací Zvýšení produktivity a efektivnosti skupiny Zlepšení komunikace ve skupině Vyřešení konfliktů ve skupině

Role facilitátora Je neutrální osobou nepřispívá vlastními myšlenkami nekomentuje myšlenky ostatních Zodpovídá za proces jednání – horský vůdce, který se stará o orientaci skupiny v terénu, zná nebezpečná místa a cestu ke konečnému cíli – Kde? Co? Jak? Navrhuje způsoby postupu a pravidla jednání Zajišťuje, aby všichni pracovali na stejném tématu, stejným způsobem a ve stejnou dobu Vytváří podmínky pro vzájemné porozumění - Shrnuje dosažené Umožní každému se aktivně zapojit a vyslovit svůj názor Podněcuje aktivitu účastníků Chrání účastníky před osobními útoky Usměrňuje problémové osoby Úkolem facilitátora je dovést skupinu do cíle porady navzdory úskalí komunikace, nedorozumění a nejasností mezi účastníky. Zodpovídá za proces, nikoli za řešení.

Role zapisovatele Pozorně naslouchá průběhu jednání Řídí se pokyny facilitátora Zapisuje návrhy účastníků jejich slovy Zpomalí diskusi, nestíhá-li zapisovat Zeptá se, nerozuměl-li něčemu dobře Chová se neutrálně a nepřispívá svými myšlenkami Píše rychle, čitelně, dostatečně velkými písmeny Průběžně nadepisuje a očíslovává papír Používá barvy: Na psaní: modrou, zelenou, hnědou, černou Na zvýrazňování: žlutou, oranžovou Na podtrhávání: růžovou a červenou Používá symboly, šipky, obrázky Nechává širší okraje Připraví dostatek papírů, fixů, lepící pásky

Role časoměřiče Hlídá včasný začátek Hlídá časové projevy jednotlivých účastníků Hlídá čas přestávek

Role účastníka Dodržuje dohodnuté časy Pozorně naslouchá druhým Neskáče druhým do řeči Respektuje odlišné názory Mluví jasně, stručně, srozumitelně Nenapadá jiné účastníky ani jejich názory

Role vedoucího Jasně definuje smysl a cíle porady Chová se jako účastník Nedává najevo své výsadní postavení

Příprava porady Stanovení cíle porady K jakému účelu ji svoláváte Co se bude řešit Jaký výsledek očekáváte Určete, kdo se jí má zúčastnit a proč, jaká bude jeho funkce Stanovte předpokládaný program porady Vyberte vhodné místo a čas porady Rozešlete pozvánky obsahující čas a místo jednání, program a základní podklady pro jednání Přijďte pře začátkem a připravte prostředí Na viditelné místo umístěte program, časový harmonogram jednání a navržená pravidla

Vedení porady - začátek porady Začněte včas Představte sebe a svou roli Představte účastníky Seznamte účastníky s cílem porady Zjistěte očekávání účastníků Seznamte účastníky s programem Navrhněte pravidla jednání a získejte souhlas účastníků s nimi Připomeňte závěry, ke kterým jste došli na předchozím jednání a ověřte plnění úkolů z něho vyplývajících Navrhněte postup, jak bude jednání probíhat

Vedení porady - během porady Zaměřte se vždy na jeden problém Držte proces porady pevně v rukou

Vedení porady – ke konci porady Zjistěte, zda něco podstatného nebylo opomenuto Určete, co, kdo a dokdy udělá a nechte si to znovu potvrdit Shrňte, co bylo dosaženo Určete program a čas příští porady Pozitivně a jednoznačně Poděkujte účastníků za vynaložené úsilí, podnětné připomínky, zapálenou diskuzi, dodržování pravidel nebo příjemnou atmosféru

Vedení porady – po poradě Napište zprávu o průběhu a výsledcích porady a neprodleně ji rozešlete účastníkům Kontrolujte plnění dohodnutého Zhodnoťte, zda porada splnila očekávání a byla efektivní. Pokud je, co zlepšit stanovte kroky k tomuto zlepšení.

Možnosti facilitátora Efekt bumerangu – vrácení otázky tazateli nebo skupině Pojmenování problému – vznikne-li problém, je třeba jej pojmenovat pravým jménem Péče o orientaci – klíčové, aby všichni účastníci v každém okamžiku dobře orientovali v procesu projednávání Řešení po krocích – rozdělení problematiky na menší okruhy Otevřená otázka Cílená otázka – k pevnějšímu vedení facilitace, určené konkrétnímu adresátovi; hrozí nebezpečí, že jsou příliš návodné – lépe jimi šetřit Souhlas místo obrany – přijmout námitku než se bránit a vysvětlovat své chování Společný zápis – orientuje účastníky v projednávání, poskytuje přehled o tom, co bylo vyřešeno, i tom, co ještě bude na programu Souhlas s postupem Mimoverbální prostředky Povzbuzování Humor

Techniky facilitátora 563 Akvárium Ďáblův advokát Hraní rolí Kolečko Kolotoč Brainstorming Mnohohlediskový rozbor Laso N/3 Párové srovnávání Přednáška Přestávka Schématické znázornění

Použití technik DISKUZE Akvárium Hraní rolí Diskusní štafeta Přednáška HLEDÁNÍ MOŽNOSTÍ 563 Brainstorming Diskusní štafeta Papírový kolotoč Pracovní skupiny HODNOCENÍ Laso Mnohohlediskový rozbor N/3 Párové srovnávání Schématické zobrazení Využití expertů Ďáblův advokát DISKUZE Akvárium Hraní rolí Diskusní štafeta Přednáška Pracovní skupiny Přestávka Schématické zobrazení

Zvládání krizí Zachovat klid Analyzovat situaci Co se stalo? Kam směřujeme? Jak se tam dostat? Požádat skupinu o soustředění Konstatovat stav diskuze Připomenout cíl diskuze nebo jejího bloku Připomenout, proč chceme dosáhnout cíle Pojmenovat překážku, bránící v dosažení cíle Navrhnout řešení Povzbudit účastníky

Problémový účastníci porad Mající problém s časem Problém s ústním projevem a hodnotou informací Problém s důvěrou v práci skupiny Nejevící zájem Vyrušování ostatních Osobní útoky Snaha upoutat pozornost