Doručování soudních a mimosoudních písemnosti v Evropské unii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Advertisements

Založení družstva © Mgr. Iva Jermanová, advokátka.
Úvod do mezinárodního práva rodinného
Nařízení Brusel II Příslušnost (pravomoc) soudů
Provádění důkazů v Evropské unii
Doručování soudních a mimosoudních písemnosti v Evropské unii
Mezinárodní insolvenční právo– základní principy v EU
DOVOLÁNÍ.
Nástroje územního plánování
Ministerstvo průmyslu a obchodu Prezentace k nařízení 764/2008 o vzájemném uznávání
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Ochrana práv ve veřejné správě
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Občanské soudní řízení II.
Život na dluh...aneb zadluženost českých domácností, Praxe českých soudů s „hromadnými“ žalobami. JUDr. Stanislav Sviták Okresní soud Chomutov.
BRUSEL Ia Tomáš Břicháček Seminář ČAK Uznávání a výkon.
EXEKUCE X VÝKON ROZHODNUTÍ. EXEKUCE (VÝKON ROZHODNUTÍ) Právní předpisy:  zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činností (exekuční.
Praxe MPS a MPO Mgr. Petra Novotná LL.M.
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
UZNÁNÍ A PROHLÁŠENÍ VYKONATELNOSTI ROZHODNUTÍ
Konzulární styky.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Procesní subjekty.
VZTAH SOUDNICTVÍ OBECNÉHO A ROZHODČÍHO PŘEDNÁŠKA Č. 4.
Subjekty trestního řízení
Mezinárodní právní pomoc – práce s Evropským soudním atlasem a internetem Praxe MPS a MPO Mgr. Petra Novotná LL.M.
Evropský platební rozkaz
Řízení o drobných nárocích Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 861/2007 ze dne 11. července 2007, kterým se zavádí evropské řízení o drobných.
Nařízení Brusel IIbis Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
Zjednodušení orientace na portálech veřejné správy Jaroslav Svoboda - Ministerstvo vnitra ČR Iva Zelenková - Ministerstvo informatiky ČR Konference ISSS,
UZNÁNÍ A VÝKON CIZÍCH ROZHODČÍCH NÁLEZŮ PŘEDNÁŠKA Č. 6.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Úprava civilního soudnictví J. Kožiak. Občanský soudní řád Z.č. 99/1963 Sb. Z.č. 99/1963 Sb. Okolo stovky novelizací (jen 5 do 1989) Okolo stovky novelizací.
Úvod – historické souvislosti Přehled pramenů a informačních zdrojů
Evropský exekuční titul pro nesporné nároky
Evropská občanská iniciativa
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
MEZINÁRODNÍ PRÁVO SOUKROMÉ
Občanské právo procesní
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 2 BRUSEL I. OSNOVA ÚVOD – MATERIÁLY KE STUDIU ÚVOD – MATERIÁLY KE STUDIU HISTORIE ÚPRAVY, INTERPRETAČNÍ ZDROJE, POVAHA NAŘÍZENÍ.
Mezinárodní právní pomoc - právní pomoc ve styku s cizinou
Praxe mezinárodního práva soukromého JUDr. Simona Trávníčková.
MEZINÁRODNÍ PRÁVO SOUKROMÉ
Evidence obyvatel Zderaz – Metodické školení.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Celní správa České republiky ZMĚNY V PROVÁDĚCÍCH PŘEDPISECH – CELNÍ HODNOTA (Stručný přehled k IA a DA k UCC)
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových
Rozhodčí řízení Přednáška 9 VŠFS 2016.
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Etické kodexy v Evropské unii
Tereza Kyselovská Rozhodnutí soudu v MPS.
MEZINÁRODNÍ PRÁVO SOUKROMÉ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
EXEKUCE X VÝKON ROZHODNUTÍ.
Transkript prezentace:

Doručování soudních a mimosoudních písemnosti v Evropské unii Nařízení Rady č. 1393/2007 o doručování soudních a mimosoudních písemností v občanských a obchodních věcech v členských státech a o zrušení nařízení č. 1348/2000

Historickoprávní souvislosti Článek 6 Evropské úmluvy o ochraně základních práva a svobod zaručuje právo být slyšen. Žalovaný musí mít v řízení právo být slyšen, tj. musí se primárně dozvědět o tom, že řízení probíhá ----- Evropský systém doručování písemností však nebyl příliš dobře vytvořen ----- v mnoha případech muselo být odepřeno uznání rozhodnutí, protože žalovaný neměl právo být v řízení slyšen → tato situace vedla ke vzájemným jednáním a návrhu Úmluvy o doručování soudních písemností v občanských a obchodních věcech, před její ratifikací došlo Amsterodamskou smlouvou ke komunitarizaci oblasti justiční spolupráce v soukromoprávních věcech → Text připravené úmluvy byl přenesen do nařízení – nařízení Rady č. 1348/2000 Existuje Haagská úmluva o doručování písemností z roku 1965 – období systém, jen aplikace nařízení je jednodušší.

Historickoprávní souvislosti V roce 2004 přijala Komise zprávu o uplatňování nařízení č. 1348/2000. Doručování se zlepšilo, nicméně stav není uspokojivý. Připraven návrh nového nařízení, které bylo přijato v listopadu 2007 – nařízení 1393/2007, kterým se současně také zrušuje nařízení 1348/2000.

Nařízení o doručování písemností – rozsah působnosti Musí být naplněny tři podmínky: Je aplikovatelné na doručování soudních a mimosoudních písemností: Soudní písemnost je dokument, který pochází ze soudního řízení (rozhodnutí, předběžné opatření, výzva k uhrazení soudního poplatku apod. ) Mimosoudní písemnost – dokument, který nepochází přímo ze soudního řízení, ale jehož doručení je požadováno k tomu, aby bylo zajištěno nastoupení účinků tohoto dokumentu ve sféře soukromého práva. Tato písemnost musí být vydána v rámci vymezené pravomoci příslušného subjektu (např. notářský zápis, rozhodčí nález apod.)

Nařízení o doručování písemností – rozsah působnosti 2. Musí jít o písemnost v občanských nebo obchodních věcech – extensivní interpretace – všechny dokumenty týkající se věcí občanských a obchodních. 3. Musí být dán kvalifikovaný mezinárodní prvek – jde o doručování z jednoho členského státu do druhého.

Aplikovatelnost Nařízení nelze použít, není-li známa adresa osoby, které má být písemnost doručena. Vztahuje se na všechny členské státy s výjimkou Dánska. Použije se od 13.11.2008.

Nařízení o doručování písemností – obecné informace Nařízení upravuje postavení následujících subjektů: Žadatel – osoba, která žádá o doručení písemnosti Adresát – soba, která má být písemnost doručena. Odesílající subjekt – úřední osoby, orgány nebo jiné osoby příslušné k zasílání soudních nebo mimosoudních písemností, které mají být doručeny v jiném členském státě. Odesílají subjekt přijímá písemnost od žadatele, zašle jej do příslušného členského státu a informuje žadatele o výsledku doručení. Každý členský stát určí své odesílající subjekty - v ČR - okresní soudy, krajské soudy, vyšší soudy (rozumí se vrchní – opět špatný překlad), Nejvyšší soud, Nejvyšší správní soud, soudní exekutoři, okresní státní zastupitelství, krajská státní zastupitelství, vyšší státní zastupitelství, Nejvyšší státní zastupitelství. 

Nařízení o doručování písemností – obecné informace 4. Přijímající subjekt- úřední osoby, orgány nebo jiné osoby příslušné k přijímání soudních nebo mimosoudních písemností z jiného členského státu. Přijímající subjekt přijme písemnost mu zaslanou, provede vlastní doručení a informuje odesílající subjekt o výsledku doručování. - v ČR – okresní soudy. 5. Ústřední subjekt - Každý členský stát určí ústřední subjekt pověřený a) poskytováním informací odesílajícím subjektům; b) hledáním řešení veškerých obtíží, které mohou vzniknout při zasílání písemností určených k doručení; c) předáváním žádosti o doručení příslušnému přijímajícímu subjektu, a to ve výjimečných případech a na žádost odesílajícího subjektu. V ČR – ministerstvo spravedlnosti.

Nařízení o doručování písemností – obecné informace Jazyk používaný při doručování –– je nutné odlišovat jazyk formulářů a jazyk písemnosti – jazyk, ve kterém je písemnost napsána: Jazyk formulářů – úřední jazyk státu + jazyk označený členským státem – v současné době v ČR - slovenština, angličtina a němčina. Jazyk dokumentu – důležitější, přijímající subjekt by měl vždy informovat adresáta o tom, že má právo odmítnout přijetí dokumentu v jiném jazyce než: Úředním jazyce členského státu, kam bylo doručováno, Jazyce státu, z nějž je doručováno, pokud mu adresát rozumí

Nařízení o doručování písemností – způsoby doručování Nařízení přináší dvě možnosti, jak doručit písemnost z jednoho členského státu do druhého členského státu: Doručování s mezinárodní právní pomocí Doručování bez mezinárodní právní pomoci – (jiné způsoby zasílání a doručování soudních písemností) Tyto pojmy však nejsou oficiální – nařízení takto způsoby doručování přímo neoznačuje – jde jen o pojmy pomáhající odlišit jednotlivé způsoby doručování.

Nařízení o doručování písemností –doručování s mezinárodní právní pomocí Můžeme považovat za „základní“ systém Písemnosti jsou zaslány přímo a nejrychlejším možným způsobem. K písemnosti se přikládá žádost dle formuláře v příloze nařízení. Písemnosti nepodléhají ověření. Viz schéma v příloze Přijímající subjekt může doručit písemnost: a) Sám nebo ji nechá doručit v souladu s právními předpisy národního práva nebo ji doručí zvláštní formou vyžádanou odesílajícím subjektem, pokud tento způsob není neslučitelný s právními předpisy tohoto členského státu. Doručení musí být provedeno co nejrychleji, nejpozději do jednoho měsíce od přijetí žádosti. Datem doručení je datum, ve kterém je písemnost doručena podle právních předpisů přijímajícího státu.

Nařízení o doručování písemností –doručování s mezinárodní právní pomocí Výhody doručování touto cestou: Výslovně stanovené lhůty – je možné doufat, že doručení bude provedeno během jednoho měsíce. Je možné užít zpravidla více než jeden jazyk Jsou umožněny prostředky rychlé komunikace – mail, fax Je stanoven pouze jeden důvod odmítnutí doručení Náklady – nepodléhá platbě ani úhradě poplatků nebo nákladů na služby.

Nařízení o doručování písemností –doručování bez mezinárodní právní pomoci Nařízení obsahuje tři způsoby doručení bez mezinárodní právní pomoci: Zasílání konzulární nebo diplomatickou cestou–Každý členský stát může přímo a bez použití donucení doručovat soudní písemnosti osobám s bydlištěm v jiném členském státě prostřednictvím svých diplomatických nebo konzulárních zástupců. Doručování prostřednictvím poštovních služeb –Každý členský stát může doručovat soudní písemnosti osobám s bydlištěm v jiném členském státě přímo prostřednictvím poštovních služeb, a to doporučeným dopisem s potvrzením o přijetí nebo rovnocenným dokladem. Přímé doručování ––Každá osoba zúčastněná na soudním řízení může nechat doručit soudní písemnosti přímo prostřednictvím soudních úředníků, úředníků nebo jiných příslušných osob přijímajícího členského státu, pokud takovéto přímé doručení povolují právní předpisy daného členského státu. ČR odmítla

Nařízení o doručování písemností – nedostavení se žalované strany k soudu Nařízení obsahuje v článku 19 další postup v případě, že byla žaloba nebo soudní předvolání nebo obdobná písemnost doručování dle nařízení a žalovaný se nedostavil. Nařízení stanovuje, které informace musí být zjištěny, aby mohl být v řízení vydán rozsudek, i když se žalovaný nedostavil.