STRUKTUROVÁNÍ INOVAČNÍCH PROCESŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
managementu znalostí podle
STRUKTUROVÁNÍ INOVAČNÍCH PROCESŮ
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Hodnotový management Teorie rozhodování
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Architektura IS.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
TKZ Polná spol. s r.o. od 1994 (1911) výrobce stavebního a nábytkového kování česká firma bez zahraniční spoluúčasti obrat - cca 210 mil. Kč počet zaměstnanců.
Facility management ČSN EN
Informační systémy podnikové systémy CRM
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Analýza způsobilosti procesů a výrobních zařízení
3. Životní cyklus a procesy projektu
Semestrální práce z předmětu Projektový management
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
PROINCOR – Inovační audit. ProIncor Inovační audit ProIncor Inovační audit analyzuje, hodnotí a stimuluje inovační proces a inovační prostředí v malých.
Vybrané metody analýzy
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Název organizace Podnikatelský plán (bližší specifikace aktivity) Vaše logo.
ÚTVAR TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Praxe centra pro transfer technologií Pomoc komerčnímu uplatnění poznatků vznikajících na VUT v Brně Seminář k třetí roli VŠ.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Komplexní produktivní údržba (TPM)
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
SIMPLY CLEVER Projektový management Prezentace
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
6. Koncepce řízení projektů
2. Životní cyklus a procesy projektu
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Model strategie marketingového mixu
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Metodika řízení projektů
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Systém managementu jakosti
Marketingový plán podniku
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Ekonomika malých a středních podniků
Presentation Title 1st September 2002
Transkript prezentace:

STRUKTUROVÁNÍ INOVAČNÍCH PROCESŮ MOMAN 2007 1. února 2007, Praha STRUKTUROVÁNÍ INOVAČNÍCH PROCESŮ Ing. Jiří Vacek, Ph.D. Západočeská univerzita v Plzni Ekonomická fakulta Katedra managementu, inovací a projektů vacekj@kip.zcu.cz

OSNOVA Procesní modely vývoje nových výrobků Proces fází a bran a jeho modifikace Počáteční fáze inovačního procesu Model vývoje nových konceptů Proces fází a bran technologického vývoje

1. PROCESNÍ MODELY VÝVOJE NOVÝCH VÝROBKŮ Úspěch podniku při generování a zavádění inovací do značné míry závisí na schopnosti formalizovat a řádně strukturovat inovační proces Modely rozdělující inovační proces na několik fází Klasifikace procesních modelů podle jejich účelu a cílových skupin – viz následující snímek

Cíle procesních modelů Cílová skupina Výzkumníci Studenti Praktici Deskriptivní modely Popis a hodnocení skutečného stavu x ? Normativní modely Doporučení ideálních procesů Manažerské nástroje Vizualizace a systemizace rozvojových aktivit organizací Didaktické modely Vizualizace a zjednodušení rozvojových aktivit (podle Verworn B., Herstatt C., 2002)

Charakteristika procesních modelů Deskriptivní: popisují, vyhodnocují a klasifikují stávající praxi. Normativní: založeny na praktických zkušenostech a případových studiích a zobecňují úspěšné přístupy. Procesní: jsou základem systematizace podnikových procesů a používají se jako manažerské nástroje. Didaktické: vzdělávání a výcvik.

2. PROCES FÁZÍ A BRAN R. Cooper, 1960 fáze: předem definované vstupy a výstupy brány: rozhodnutí o pokračování procesu, stanovení priorit projektů standardizace, výrazné zlepšení indikátorů výkonnosti procesů (průběžná doba, náklady atd.) integrace technologického a tržního pohledu systematizace usnadňuje komunikaci týmů a vrcholového managementu PDMA (Product Management Development Association, www.pdma.org)

Fáze 1 Předběžné hodnocení Fáze 2 Definování produktu Fáze 3 Vývoj NÁPAD Brána 1 Hodnocení nápadů Fáze 2 Definování produktu Brána 2 Podrobné hodnocení Fáze 3 Vývoj Brána 3 Rozhodnutí o vývoji Fáze 4 Testování Brána 4 Rozhodnutí o testování Fáze 5 Komercializace Brána 5 Rozhodnutí o uvedení na trh VYHODNOCENÍ

Inovační podněty vnější zdroje vnitřní zdroje podrobněji viz [Vacek 2001]

Interdisciplinarita prolínání funkcí model Ulricha aj.

Fáze 1 Vývoj nápadů Fáze 2 Návrh na systémové úrovni Marketing Definice tržních segmentů. Identifikace vedoucích uživatelů. Identifikace konkurenčních výrobků. Vypracování plánů variant a výrobkových řad. Design Průzkum proveditelnosti nápadů. Návrh výrobní dokumentace. Výroba a testování prototypů. Vývoj alternativních architektur. Definice hlavních subsystémů a rozhraní. Zpřesnění výrobní dokumentace. Výroba Odhad výrobních nákladů. Hodnocení výrobní proveditelnosti. Identifikace dodavatelů klíčových komponent. Analýza outsourcingu. Schéma konečné montáže. Další funkce Finance: podpora ekonomických analýz. Právo: posouzení patentové ochrany. Finance: podpora analýzy outsourcingu. Služby: identifikace problematiky služeb.

Fáze 3 Podrobný návrh Fáze 4 Testování a zpřesňování Fáze 5 Výroba Marketing Vypracování marketingového plánu. Vypracování propagačních materiálů a kampaně uvedení na trh. Podpora testování v terénu. Nabídnutí nabíhajících výrobků klíčovým zákazníkům. Design Geometrické výkresy. Volba materiálů. Definice tolerancí. Úplná výrobní dokumentace. Testování spolehlivosti, životnosti a výkonnosti. Získání potřebných povolení. Zapracování změn. Vyhodnocení výstupů nabíhající výroby. Definice výrobních procesů. Návrh nástrojů. Definování procesů zajištění jakosti. Zahájení nákupu nástrojů s dlouhou dodací lhůtou. Podpora náběhu výroby u dodavatelů. Zpřesnění procesů výroby a montáže. Výcvik pracovníků. Zpřesnění procesů řízení jakosti. Zahájení provozu celého výrobního systému.

Překrývání, zpětné vazby Nevýhoda modelů druhé generace: sekvenční charakter, malá flexibilita Překrývání fází procesu může výrazně zkrátit průběžnou dobu od vzniku nápadu po uvedení na trh, podporuje sdílení zpětných vazeb mezi různými fázemi projektu. Modely třetí generace používají částečného překrývání fází projektu, zpětných vazeb a iterací

3. POČÁTEČNÍ FÁZE INOVAČNÍHO PROCESU Výrazně ovlivňují výběr projektů, které budou zahrnuty do portfolia, celkové náklady, čas, a nakonec úspěch na trhu V anglické literatuře se tato fáze nazývá “fuzzy front end” (FFE) nebo “front end of innovation“ (FEI). Velice dynamická, ne vždy přísně formálně dokumentovaná, kreativita soupeří se snahou po systematizaci a formalizaci Pracuje se hlavně s tacitními znalostmi, které až později krystalizují do dokumentovaných a vestavěných znalostí

Výstupy předběžné fáze formulace a komunikace produktové strategie, identifikace a hodnocení příležitostí, generování nápadů, specifikace výrobku a projektové plánování spolupráce v mezifunkčních týmech koncept výrobku včetně předběžného hodnocení požadavků zákazníků, tržních segmentů, konkurenční pozice, obchodní příležitosti a souladu se strategií hodnocení ekonomické a technické proveditelnosti, vypracování definice (specifikace) výrobku a projektového plánu

Výhody a nevýhody podobné jako dříve popsané sekvenční modely Umožňuje vizualizaci a strukturování aktivit, podporuje systematizaci a usnadňuje komunikaci Není však příliš flexibilní. Protože však v počátečních fázích čelíme největším nejistotám, je požadavek flexibility důležitý [Koen 2002]: systematické přístupy, používající procesní modely, mohou být úspěšné v případě přírůstkových inovací, kdy je ekonomická i technická neurčitost poměrně malá. Pokud však je alespoň jedna z těchto nejistot vysoká, potřebujeme pružnější přístupy používající iterace a paralelizaci činností Úspěšné radikální inovace často používají rychlého prototypování dokonce už počátečních fázích, protože to umožňuje lepší vizualizaci a komunikaci konceptu výrobku.

4. MODEL VÝVOJE NOVÝCH KONCEPTŮ Tři stádia inovačního procesu: počáteční (FEI) vývoj nového výrobku (NPD) komercializaci. Hranice mezi FEI a NPD je často velice neostrá, protože technologický vývoj často probíhá na jejich rozhraní.

Tři stádia inovačního procesu Vývoj nových produktů (NPD) Zahrnuje produkty i procesy Počáteční stádium inovačního procesu Aktivity hůře strukturovatelné a předvídatelné Komercializace Strukturované, formalizované a předepsané aktivity a otázky Koen 2001

Vývoj nových konceptů (NCD) Nelineární struktura reprezentována kruhovým modelem, který naznačuje, že dochází k iteracím mezi pěti elementy procesu. Šipky směřující do modelu: startovní body; naznačují, že projekt začíná buďto identifikací příležitosti nebo vznikem nebo zdokonalením nápadu Výstupní šipky: koncepty opouštějí model a vstupují do fází vývoje nového výrobku nebo technologických fází a bran. Motor v centru: podpora managementu, která je hnací silou pěti elementů modelu NCD Motor a pět elementů jsou podloženy ovlivňujícími faktory.

Model vývoje nových konceptů Vstup Tvorba a zdokonalování nápadů Ovlivňující faktory Výběr nápadů Analýza příležitosti MOTOR Identifikace příležitosti Definování konceptu Vstup NPD nebo TSG

5. PROCES FÁZÍ A BRAN TECHNOLOGICKÉHO VÝVOJE řízení vysoce rizikových projektů na přechodu mezi FEI a NPD brány neprůzračné: technologický vývojový tým “vidí” jen k další bráně a je si vědom toho, že výsledky se mohou změnit s tím, jak se bude technologie rozvíjet.

Model TechSG FEI NPD Komercializace Tradiční proces fází a bran Proces fází a bran technologického vývoje

LITERATURA AJAMIAN G.M, KOEN P.J., Technology Stage-Gate: A structured Process for Managing High-Risk New Technology Projects, in P.Belliveau, A.Griffin, S.Sommermeyer, eds., The PDMA ToolBook 1 for New Product Development, John Wiley et Sons, New York, 2002, pp. 267-295, COOPER R.G., From Experience: The invisible Succes Factors in Product Innovation, J.Prod.Innov.Manag., vol. 16, 1999, pp. 115-133 COOPER R.G., Product Leadership, Basic Books, 2005 KOEN P.J. et al., New Concept Development Model: Providing Clarity and a Common Language to the ´Fuzzy Front End´of Innovation, Research Technology Management Vol. 44, No.2, 2001, pp. 46-55

KOEN P.J. et al., Fuzzy Front End: Effective Methods, Tools and Techniques, in P.Belliveau, A.Griffin, S.Sommermeyer, eds., The PDMA ToolBook 1 for New Product Development, John Wiley et Sons, New York, 2002, pp. 5-35 ULRICH K. T., EPPINGER S. D. et al., Product design and development, McGraw-Hill, New York, 1995, p. 15 VACEK J., “Innovation Impulses”, in Vacek J., ed.: Seeking and Implementation of Innovation Opportunities, http://www.kip.zcu.cz/USME/hledani.pdf, 2001, pp. 42-55 Vacek J. „Innovation Management in Design Process”, Proceedings MOPP 2005, University of West Bohemia, 2005, pp. 286-293, Verworn B., Herstatt C., “The innovation process: an introduction to process models”, Working Paper No. 12, Technical University of Hamburg, 2002

DĚKUJI ZA POZORNOST ?