Potřeby Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov10 Autor Mgr. et.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Temperament, charakter
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
sociální psychologie Škola:
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Pozornost, vědomí Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Psychické stavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
ZÁKLADY OŠETŘOVÁNÍ Potřeby člověka.
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_14
Občanská výchova Milan Šimek
Motivace.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
VY_32_INOVACE_06 - Aktivačně-motivační vlastnosti
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Emoce (city).
Přístupy k osobnosti Škola:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
VY_32_INOVACE_PSYPS14060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Motivace Miroslava Fuksová.
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Teorie motivace Adéla Furiková.
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1A_16_Motivace_potreby_frustrace.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
psychologie osobnosti - motivace
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

potřeby Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov10 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Potřeby Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: potřeba, primární, sekundární potřeby, Maslowova pyramida, hodnota, frustrace, frustrační tolerance, deprivace Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad pojmu potřeby, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;

potřeba stav (napětí) nedostatku nebo nadbytku něčeho pro organismus, co nás vede k činnostem, jednání, jimiž tuto potřebu uspokojíme; napětí – nedostatek nebo nadbytek; vede k jednání – motivace; cíl – uspokojit potřebu;

1) primární potřeby (základní zejm. biologické): potřeba dýchání, potravy, ochrany (před bolestí, chladem), spánku, sexu apod.;

2) sekundární potřeby (vyvíjejí se na základě primárních, zejm 2) sekundární potřeby (vyvíjejí se na základě primárních, zejm. sociální): potřeba jistoty a bezpečí, sociálního styku, sounáležitosti, porozumění, výkonu, uznání, poznání, estetické potřeby, potřeba realizace záměrů apod.

pud – vrozená pohnutka činnosti, nutkání; např. pud pohlavní, mateřský; zájem – získaný motiv spojený s dominantními hodnotami, projevuje se kladným vztahem člověka k předmětům nebo činnostem, které ho upoutávají po stránce poznávací nebo citové; aspirace – snaha po sebeuplatnění, vyniknutí; ideály – snaha připodobnit se vzorovým cílům – ideál životního stylu; zvyk – tendence vykonávat za určitých okolností určité činnosti;

princip homeostázy – motivační proces udržování rovnováhy, zakódována optimální hladina, organismus průběžně pomocí senzorů monitoruje a příp. vyvolává činnost, která vede k obnovení rovnováhy; na rovině biologických potřeb; vrozené, instinktivní, ale kombinuje se s učením podmiňováním (hlad a chuť - podněcovány zrakovým a čichovým vnímáním potravin i rozhovorem o jídle), nasycení (uspokojení potřeby) – vede na určitou dobu k oslabení potřeby (redukce pudu, snížení napětí);

princip směřování k určité hladině aktivace, vzrušení – individuálně odlišná (lidé nevyhledávají jen klid a uspokojení, ale i např. vzrušení, nebezpečí v sportech); princip dosahování cílů, překonání překážek na cestě k cílům, uspokojení ze sociální komunikace a kooperace, z naplnění životního smyslu;

Maslowova pyramida potřeb 5) tzv. metapotřeby – sebeaktualizace, seberealizace, poznávání, estetické potřeby; 4) potřeba uznání, ocenění, kompetence– sebeúcty, úcty druhých; 3) potřeba lásky a sounáležitosti– někam patřit, začlenění do skupin; 2) potřeba bezpečí a jistoty– svoboda od strachu, úzkosti a zmatku – řád, struktura; 1) fyziologické potřeby – kyslík, výživa;

bazální potřeby (Matějček) potřeba stimulace potřeba orientace smysluplného učení potřeba citové jistoty potřeba seberealizace potřeba otevřené budoucnosti

hodnota vlastnost, kterou jedinec přisuzuje objektu, situaci, události či činnosti ve spojitosti s uspokojováním potřeb a zájmů; vytvářejí se a postupně diferencují v procesu socializace, výběrem hodnot mohou být potřeby uspokojovány; např. jedinec přisuzuje vysokou hodnotu materiálnímu zajištění, proto má potřebu vysokého výdělku;

hodnota vlastnost, kterou jedinec přisuzuje objektu, situaci, události či činnosti; ve spojitosti s uspokojováním potřeb a zájmů; vytvářejí se a postupně diferencují v procesu socializace; výběrem hodnot mohou být potřeby uspokojovány;

postoje tendence člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby, situace; odrážejí hodnotící vztah člověka k určité skutečnosti; rozdíl mezi motivy a postoji: motivy aktivizují chování, postoje se projevují v jeho obsahu, např. motiv mateřské péče je aktivizován křikem dítěte, způsob reakce matky závisí na jejím postoji k dítěti;

složky postoje: 1. poznání objektu; názory na něj – rozumová; 2. citové hodnocení objektu; sympatie-antipatie – emocionální; 3. pobídka k jednání či chování – volní;

typy postojů z hlediska vztahů jedince a společnosti: a) angažovanost – aktivní, pozitivní vůči společenskému hodnotovému systému; b) konformita – vnější souhlas; c) indiference – neutrální, nezájem; d) nesouhlas; e) aktivní odpor;

neuspokojováním potřeb nebo nedosahováním vytčených cílů vzniká : 1) frustrace – stav zklamání, zmarnění jedince, vyvolaný překážkou, která způsobuje ohrožení, oddálení nebo znemožnění dosažení určitého cíle nebo uspokojení určité potřeby;

frustrační tolerance – stupeň odolnosti vůči frustraci (též stresu, konfliktu a psychické zátěži), projevuje se schopností snášet frustrační stav; hladina tolerance je dána zejména konstitucí a výchovou, ale je ovlivnitelná zkušeností, emocionální podporou, terapií;

základní způsoby reakce na frustrační situaci: agrese, bagatelizace, racionalizace, kompenzace, únik (útěk), somatizace, projekce, regrese;

2) deprivace – stav chronického strádání, neuspokojování potřeb nebo nedosahování vytčených cílů, základní potřeby jsou na úrovni existenčního minima nebo klesají pod tuto úroveň; dlouhodobé následky;

fyzická/biologická (např. nedostatek spánku, jídla); motorická (nemožnost dostatečného pohybu); citová (např. nedostatek lásky a bezpečí); senzorická (nedostatek podnětů); sociální (např. sociální izolace);

substituční chování – chování, které nahrazuje nějaké přirozené uspokojení; (např. nedostatek intimních vztahů může člověk substituovat příklonem k zvířatům;

otázky ??? kdy je nenaplnění potřeby pro jedince přínosné? jak naopak může nenaplnění potřeby jedince poškodit? co je frustrační tolerance ? které potřeby jsou nezbytné? při frustraci – roste frustrační tolerance při deprivaci odolnosti vůči zátěži především primární, ale také sekundární

poskládej Maslowovu pyramidu potřeb potřeba někam patřit, aby mě měl někdo rád; potřeba, abych něco zvládl, aby si mně lidé vážili; potřeba někým být, něco v životě dokázat; potřeba dýchat, jíst, spát, vylučovat; potřeba aby byly věci na svém místě, nebát se; potřeba někým být, něco v životě dokázat; potřeba, abych něco zvládl, aby si mně lidé vážili; potřeba někam patřit, aby mě měl někdo rád; potřeba aby byly věci na svém místě, nebát se; potřeba dýchat, jíst, spát, vylučovat;

poskládej Maslowovu pyramidu potřeb potřeba někým být, něco v životě dokázat; potřeba, abych něco zvládl, aby si mně lidé vážili; potřeba někam patřit, aby mě měl někdo rád; potřeba aby byly věci na svém místě, nebát se; potřeba dýchat, jíst, spát, vylučovat; 5) metapotřeby –seberealizace; 4) potřeba uznání, kompetence; 3) potřeba lásky a sounáležitosti; 2) potřeba bezpečí a jistoty; 1) fyziologické potřeby;

Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2005. ISBN 80-200-1387-3 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.