vedoucí oddělení ochrany obyvatelstva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požární ochrana v obcích
Advertisements

Koordinace záchranných a likvidačních prací a řízení součinnosti složek v taktické úrovni.
Činnost jednotek požární ochrany při povodních
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informace pro starosty obcí Plzeňského kraje 2011
Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Požární ochrana v obcích
Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje, odbor OPŘ a KIS
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Úkoly ochrany obyvatelstva, vč. zaměstnanců
Požární ochrana v obcích
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Plk. Ing. Štefan Hrtús Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje ředitel odboru OPŘ a KIS Program : organizační struktura oddělení KOPIS ( včetně TCTV 112.
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Integrovaná střední škola,Slaný
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
HZS kraje Vysočina Varování a vyrozumění
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
Spolupráce Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje s dobrovolníky nestátních neziskových organizací Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje mjr.
HZS ČR organizace a řízení
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Organizační členění ÚO
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Krizové řízení Seminář.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
SMĚRNICE MINISTERSTVA VNITRA a POMŮCKA KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ k vedení evidence údajů o přechodných změnách pobytu osob a evidence údajů o přechodných změnách.
INFORMOVÁNÍ VEŘEJNOSTI A PREVENTIVNĚ VÝCHOVNÁ ČINNOST Mgr.Bohumír MARTÍNEK, Ph.D.
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
PODPORA SPECIFICKÝCH SKUPIN OBČANŮ PŘI MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTECH Magistrát města Olomouce Odbor ochrany.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
1 OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr.Bohumír MARTÍNEK,Ph.D. Vedoucí Ústřední odborné rady ochrany obyvatelstva SH ČMS.
Povinnosti obcí v oblasti požární ochrany Z pohledu IZS a jednotky PO.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Interní předpisy hotelu
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Jednotky požární ochrany
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
HISTORIE OCHRANY OBYVATELSTVA
Příprava občanů k obraně státu …
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
Zdravotnictví v systému krizového řízení
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Transkript prezentace:

vedoucí oddělení ochrany obyvatelstva OCHRANA OBYVATELSTVA plk. Ing. Petr ŠIMÁČEK vedoucí oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení HZS Zlínského kraje, krajské ředitelství tel.: 950 670 302, mobil: 724 029 746 E- mail: petr.simacek@zlk.izscr.cz Informační stránky: www.hzszlk.eu

Pracoviště krizového řízení mjr. Ing. Josef BAMBUCH vedoucí pracoviště krizového řízení HZS Zlínského kraje, Krajské ředitelství tel.: 950 670 340, mobil: 724 178 385 E- mail: josef.bambuch@zlk.izscr.cz Další pracovníci: por. Lubomír Navrátil, tel.: 950 670 342 por. Jiří Mojžíšek, tel.: 950 670 332

Pracoviště ochrany obyvatelstva npor. Jaroslav Foldyna DiS. vedoucí pracoviště ochrany obyvatelstva HZS Zlínského kraje, Krajské ředitelství tel.: 950 670 342 E- mail: jaroslav.foldyna@zlk.izscr.cz Další pracovníci: nprap. Jiří Kořínek, tel.: 950 670 331

vedoucí pracoviště ochrany obyvatelstva Územní odbor Vsetín mjr. Bc. Vojtěch ŠKRHA vedoucí pracoviště ochrany obyvatelstva a krizového řízení HZS Zlínského kraje, ÚO Vsetín se sídlem ve Valašském Meziříčí tel.: 950 681 302, mobil: 724 178 374 E- mail: vojtech.skrha@zlk.izscr.cz Další pracovníci: por. Ing. Milan Černík, tel.: 950 681 331 nprap. Bc. Anna Hubová, tel.: 950 681 341(351)

vedoucí pracoviště ochrany obyvatelstva Územní odbor Kroměříž mjr. Jindřich ŘEZÁČ vedoucí pracoviště ochrany obyvatelstva a krizového řízení HZS Zlínského kraje, ÚO Kroměříž tel.: 950 685 302, mobil: 724 178 377 E- mail: jindrich.rezac@zlk.izscr.cz Další pracovníci: nprap. Jan Štolfa, tel.: 950 685 331 por. Ing. Jarmila Holomčíková, tel.: 950 685 341

Územní odbor Uherské Hradiště mjr. Ing. Jaroslav KŘEHÁČEK vedoucí pracoviště ochrany obyvatelstva a krizového řízení HZS Zlínského kraje, ÚO Uherské Hradiště tel.: 950 675 302, mobil: 724 178 114 E- mail: jaroslav.krehacek@zlk.izscr.cz Další pracovníci: por. Ing. Jitka Botková, tel.: 950 675 331 nprap. Vladimír Durďák, tel.: 950 675 341

Definice ochrany obyvatelstva Čl. 61 Dodatkového protokolu k Ženevským úmluvám z 12. srpna 1949 o ochraně obětí mezinárodních ozbrojených konfliktů, přijatého v Ženevě dne 8. června 1977 (Protokol I) a publikovaného sdělením pod. č. 168/1991 Sb. čl.61 -Civilní ochrana je plnění některých nebo všech níže uvedených humanitárních úkolů, jejichž cílem je chránit civilní obyvatelstvo před nebezpečím, pomoci mu odstranit bezprostřední účinky nepřátelských akcí nebo pohrom a také vytvořit nezbytné podmínky pro jeho přežití

Obsah Dodatkového protokolu je orientován na ochranu obyvatelstva za válečného stavu a to především na zabezpečení: a) hlásné služby, b) evakuace, c) organizování a poskytování úkrytů, d) zatemňování, e) záchranné práce, f) zdravotnické služby, včetně první pomoci a také náboženská pomoc, g) boje s požáry, h) zjišťování a označování nebezpečných oblastí, i) dekontaminace a podobná ochranná opatření, j) poskytování nouzového ubytování a zásobování, k) okamžité pomoci při obnově a udržování pořádku v postižených oblastech, l) okamžité opravy nezbytných veřejných zařízení, m) bezodkladné pohřební služby, n) pomoci při ochraně předmětů nezbytných k přežití, o) doplňující činnosti nezbytné ke splnění výše uvedených úkolů, včetně plánování a organizování, ale neomezující se pouze na tuto činnost.

DEFINICE OCHRANY OBYVATELSTVA z hlediska plnění úkolů civilní ochrany v míru Ochranou obyvatelstva se rozumí plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuace, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva a další opatření k zabezpečení ochrany jeho života, zdraví a majetku.

Základní legislativa Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Prováděcí předpisy: Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva Nařízení vlády č. 463/2000 Sb., o stanovení pravidel zapojování do mezinárodních záchranných operací, poskytování a přijímání humanitární pomoci a náhrad výdajů vynakládaných právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatelstva, ve znění 527/2002 Sb. Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění č. 429/2003 Sb.

Související legislativa Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů

Řešení mimořádných událostí © Obecní úřad v rámci přenesené působnosti, v souvislosti s řešením mimořádných událostí, především: organizuje přípravu obce na mimořádné události, podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací, zajišťuje ochranu obyvatelstva (zejména varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím), podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce.

Koncepce ochrany obyvatelstva ® OBEC je základní prvek veřejné správy při zabezpečování opatření ochrany obyvatelstva, - bezprostředně zajišťuje úkoly ochrany obyvatelstva na území obce, - rozhodující úloha při informování o - možných ohroženích a plánovaných opatřeních, - postupu při řešení následků mimořádných událostí, - organizování pomoci postiženému obyvatelstvu, - může zřizovat (využívat) informační a poradenská centra k problematice ochrany obyvatelstva, - podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací a nouzovém přežití obyvatel obce,

- zajišťuje varování, evakuaci, ukrytí a hospodaření s materiálem civilní ochrany, - k plnění uvedených úkolů využívá především jednotku sboru dobrovolných hasičů obce a zařízení civilní ochrany, - nad rámec možností obce - základní složky integrovaného záchranného systému z krajské úrovně, - přípravu určených pracovníků obce organizuje obecní úřad a hasičský záchranný sbor kraje - všestrannou pomoc poskytuje hasičský záchranný sbor kraje, příspěvky ze státního rozpočtu a státní dotace.

Jednotky SDH Obcí K plnění úkolů obcí v oblasti ochrany obyvatelstva budou využívány především jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí. Dále mohou být k plnění těchto úkolů využívána zařízení civilní ochrany, která budou zřizována zejména u obcí, v nichž není zřízena jednotka sboru dobrovolných hasičů obce. Tyto jednotky a zařízení se budou podílet především na zabezpečení evakuace (doprovod a péče o evakuované), zabezpečení nouzového přežití (nouzové ubytování, zásobování pitnou vodou a stravování), organizování humanitární pomoci, zjišťování a označování nebezpečných oblastí a provádění dekontaminace. Přípravu určených pracovníků obce k řešení úkolů ochrany obyvatelstva při mimořádných událostech organizuje obecní úřad a hasičský záchranný sbor kraje. Realizaci těchto opatření zabezpečují v prvé řadě základní složky integrovaného záchranného systému. Při vzniku mimořádné události, jejíž rozsah je nad rámec možností obce a základních složek integrovaného záchranného systému, budou opatření zabezpečována z krajské úrovně.

Koncepce ochrany obyvatelstva Varování a poskytování tísňových informací ® Varování musí odpovídat hrozícímu nebezpečí zejména co do jeho účinnosti. Postupuje se zpravidla z připravených podkladů uvedených ve výpisu z havarijního plánu kraje (vnějšího havarijního plánu). Varování a poskytování informací obyvatelstvu se provádí sirénou nebo místním informačním systémem. Varovný signál -VŠEOBECNÁ VÝSTRAHA Následné informování obyvatelstva Ověřování provozuschopnosti systému ®

Koncepce ochrany obyvatelstva Ukrytí a evakuace obyvatel obce ® Jak ukrytí, tak i vlastní evakuace obyvatelstva musí být přiměřené a odpovídat hrozícímu nebezpečí. Při evakuaci je obecní úřad oprávněn využít všech složek IZS k zajištění vyklizení ohrožených prostorů a to v případě nebezpečí i za použití donucení. Ukrytí nebo evakuace osob se uskutečňuje na základě vzniklé situace okamžitě nebo postupně dle připravených plánů (výpisu z havarijních plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu). K ukrytí a evakuaci poskytovat včasné a přesné informace obyvatelům obce.

Koncepce ochrany obyvatelstva Nouzové přežití obyvatelstva ® Představuje souhrn činností a postupů věcně příslušných orgánů, dalších zainteresovaných subjektů a samotných občanů prováděných s cílem minimalizovat negativní dopady mimořádných událostí na životy a zdraví postiženého obyvatelstva. Jako základ se využívají vytipovaná stacionární zařízení a vhodné budovy – vedou se jejich přehledy (ubytování, zásobování, stravování a další služby - smlouvy)

Preventivně výchovná činnost ® Obec § 29 odst. 1 písm. n) zákona o požární ochraně: “v samostatné působnosti na úseku požární ochrany organizuje preventivně výchovnou činnost”. Obecní úřad § 15 odst. 4 zákona o IZS: “seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva. Za tímto účelem organizuje jejich školení”. § 21 odst. 3 zákona o krizovém řízení: “seznamuje právnické a fyzické osoby s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení”.

Prevence závažných havárií ® Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky Zařazování do skupiny A nebo B Příprava opatření pro případný vznik havárie (Vnější havarijní plány)

Literatura Každý obecní úřad obdržel od HZS kraje: 1 ks příručky pro obyvatele „Pro případ ohrožení“ 1 ks příručky „Sebeochrana obyvatelstva“ 1 ks Řešení mimořádných událostí a krizových situací Další informace možno získat na internetových stránkách Generálního ředitelství HZS ČR www.grh.zscr.cz nebo www.mvcr.cz ikona Hasiči, záchranáři

Děkuji za pozornost