Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_UCE_SA_2_10.
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
Tvorba cen v maloobchodě
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_UCE_SA_2_09.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
Kalkulační třídění nákladů Technická univerzita v Liberci
Ing. Jana Korytárová, Ph.D.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_UCE_SA_2_07.
Cena v pojetí marketingu
VY_32_INOVACE_EKO_15 CENA I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: typy cen, stanovení.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.02 Ročník2. ročník.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.10 Ročník2. ročník.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.05 Ročník2. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Kalkulace nákladů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_01_15 Zpracoval(a):RNDr. Lucie Cabicarová.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Zásoby Účtování výrobků
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Autor: Ing.Holenda Jiří
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.01 Ročník2. ročník.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_EKO_1183 Ročník:3. Vzdělávací obor:Ekonomika Tematický okruh:Kalkulace Téma:Kalkulace přirážková Jméno autora:Ing. Miroslava.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Kalkulace - učitel.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.12 Ročník3. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.01 Ročník2. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.10 Ročník1. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.08 Ročník1. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.03 Ročník2. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.12 Ročník2. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUM VY_32_INOVACE_E21.05 Ročník 2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO 15 Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.19 Ročník1. ročník.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, 695 03 Hodonín Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0412 Označení DUM VY_32_INOVACE_E21.19 Ročník 2. ročník učebního oboru Kuchař-číšník Tematická oblast a předmět Činnosti a majetek podniku veřejného stravování Název učebního materiálu Cena výrobků a služeb Prezentace Autor Ing. Hana Chládková Datum vytvoření 4. 3. 2014 Anotace Učební materiál je určen pro žáky učebního obru Kuchař-číšník. Prezentace slouží k inovativnímu výkladu učiva o ceně výrobků a služeb. Zároveň obsahuje řešené úlohy k prověření získaných znalostí. Prezentace obsahuje 15 snímků.

Hodnocení a odměňování pracovníků 1. Cena výrobků a služeb OBSAH: Cena – pojem a druhy Funkce ceny Cenová politika podnikatele Diferencované ceny Metody stanovení ceny Kalkulace ceny Řešené úlohy Zdroje

Cena – pojem a druhy CENA = peněžní částka, kterou se oceňují výkony podniku (výrobky a služby) DRUHY: Pevné (limitní) Tržní (volné, smluvní) Stanoví je stát Jejich výše je limitována Vznikají dohodou mezi dodavatelem a odběratelem Jsou limitovány náklady a ziskem podniku

2. Funkce ceny Přiděluje vzácné zdroje Motivuje k výrobě Reguluje množství výrobků na trhu Vylučuje výrobky s příliš vysokými náklady

3. Cenová politika podnikatele Prodávající maximalizace cen Kupující nákup za co nejnižší ceny Podnikatel upravuje ceny v oblasti vysoká / nízká cena Vysoká cena = vyšší zisk, kolísání tržeb, menší okruh zákazníků Nízká cena = nižší zisk, stálé tržby, velký okruh spotřebitelů

4. Diferencované (rozdílné) ceny Pro stejný výrobek (službu) mohou být stanovené různé ceny z důvodu: Různých míst prodeje (město, venkov) Různý čas prodeje (před / po sezóně) Vztahu ke spotřebitelům (stálí zákazníci, důchodci) Pohotovost v placení (skonto) Množství odebraného zboží (množstevní rabat)

5. Metody stanovení ceny Cenu ovlivňují výrobní náklady, cena konkurence, jedinečnost zboží a způsob prodeje. Metody: Následování cen konkurenčních výrobků a služeb (malý počet firem na trhu, odvětví má vlastní náklady, velikost poptávky se nezohledňuje) Cena jako vyjádření hodnoty vnímané zákazníkem (jeden z nástrojů marketingu, image výrobku lze ovlivňovat) Stanovení ceny přirážkou k nákladům (připočtením určité přirážky k nákladům na jednotku + jednicové náklady) Stanovení ceny pomocí kalkulace

= způsob stanovení vlastních nákladů na kalkulační jednici 6. Kalkulace ceny = způsob stanovení vlastních nákladů na kalkulační jednici Kalkulační jednice = 1 výrobek, služba (1 porce, ubytování na 1 den) Typy kalkulací: Kalkulace přímá – náklady lze stanovit přímo na kalkulační jednici Kalkulace přirážková – náklady nelze stanovit na kalkulační jednici, jde o nepřímé (režijní) náklady , jsou rozpočítávány pomocí rozvrhové základny

Rozvrhová základna KR = KR = 1) Přímé mzdy (PMy) 2) Přímý materiál (PMa) Používá se v oborech náročných na mzdu Koeficient režijní přirážky se vypočítá jako: celkové režijní náklady KR = přímé mzdy Používá se v oborech náročných na spotřebu materiálů Koeficient režijní přirážky se vypočítá jako: celkové režijní náklady KR = přímý materiál

Kalkulační vzorec Přímý materiál (PMa) Přímé mzdy (PMy) Ostatní přímé náklady (OPN) Výrobní režie (VR) = VLASTNÍ NÁKLADY VÝROBY Správní režie (SR) = VLASTNÍ NÁKLADY VÝKONU Prodejní náklady = ÚPLNÉ VLASTNÍ NÁKLADY VÝKONU Zisk = PRODEJNÍ CENA VÝROBKU Obchodní rozpětí DPH = CENA PRO KOMERČNÍHO ZÁKAZNÍKA

Příklad Podnik vyrábí dva druhy nákladově odlišných výrobků. Za rok má vyrobit 1000 ks výrobků A a 2000 ks výrobků B. Podle norem a cen materiálu jsou u výrobků tyto přímé náklady: Celková roční výrobní režie se předpokládá Kč 240 000,-. Pomocí rozvrhové základny (přímý materiál) proveďte rozvržení výrobní režie na kalkulační jednici výrobku A i B.

Řešení Celkový objem výrobní režie (VR) je Kč 240 000,- Rozvrhovou základnou je celkový přímý materiál (PMa) Kč 300 000,- KR = VR / PMa = 240 000 / 300 000 = 0,8 4. VR výrobku A = 0,8 x 40 = 32,-Kč VR výrobku B = 0,8 x 130 = 104,-Kč

Hodnocení a odměňování pracovníků 7. Řešené úlohy Co rozumíme pod pojmem cena? Druhy cen? Funkce ceny? Co jsou diferencované ceny? Peněžní částka, kterou se oceňují výkony podniku (výrobky, služby). Pevné (limitní), tržní (volné, smluvní). Přiděluje vzácné zdroje, motivuje k výrobě, reguluje množství výrobků na trhu, vylučuje výrobky s příliš vysokými náklady. Rozdílné ceny na stejný výrobek případně službu.

Které faktory ovlivňují cenu výrobku (služeb)? Metody stanovení cen? Vysvětli pojem kalkulace ceny? Typy kalkulací? Výrobní náklady, cena konkurence, jedinečnost zboží, způsob prodeje. Cena dle konkurence, cena jako vyjádření hodnoty vnímané zákazníkem, cena stanovená přirážkou k nákladů, kalkulace. Stanovení nákladů na kalkulační jednici (jeden výrobek, službu). Kalkulace přímá, kalkulace přirážková.

Hodnocení a odměňování pracovníků 8. Zdroje MACH, Josef. Ekonomika pro střední odborná učiliště obor kuchař-číšník II. Díl, 1. vydání Praha: Fortuna 2000, ISBN 80-7168-671-9. Prezentace neobsahuje obrázky.