Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, 695 03 Hodonín Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0412 Označení DUM VY_32_INOVACE_E21.19 Ročník 2. ročník učebního oboru Kuchař-číšník Tematická oblast a předmět Činnosti a majetek podniku veřejného stravování Název učebního materiálu Cena výrobků a služeb Prezentace Autor Ing. Hana Chládková Datum vytvoření 4. 3. 2014 Anotace Učební materiál je určen pro žáky učebního obru Kuchař-číšník. Prezentace slouží k inovativnímu výkladu učiva o ceně výrobků a služeb. Zároveň obsahuje řešené úlohy k prověření získaných znalostí. Prezentace obsahuje 15 snímků.
Hodnocení a odměňování pracovníků 1. Cena výrobků a služeb OBSAH: Cena – pojem a druhy Funkce ceny Cenová politika podnikatele Diferencované ceny Metody stanovení ceny Kalkulace ceny Řešené úlohy Zdroje
Cena – pojem a druhy CENA = peněžní částka, kterou se oceňují výkony podniku (výrobky a služby) DRUHY: Pevné (limitní) Tržní (volné, smluvní) Stanoví je stát Jejich výše je limitována Vznikají dohodou mezi dodavatelem a odběratelem Jsou limitovány náklady a ziskem podniku
2. Funkce ceny Přiděluje vzácné zdroje Motivuje k výrobě Reguluje množství výrobků na trhu Vylučuje výrobky s příliš vysokými náklady
3. Cenová politika podnikatele Prodávající maximalizace cen Kupující nákup za co nejnižší ceny Podnikatel upravuje ceny v oblasti vysoká / nízká cena Vysoká cena = vyšší zisk, kolísání tržeb, menší okruh zákazníků Nízká cena = nižší zisk, stálé tržby, velký okruh spotřebitelů
4. Diferencované (rozdílné) ceny Pro stejný výrobek (službu) mohou být stanovené různé ceny z důvodu: Různých míst prodeje (město, venkov) Různý čas prodeje (před / po sezóně) Vztahu ke spotřebitelům (stálí zákazníci, důchodci) Pohotovost v placení (skonto) Množství odebraného zboží (množstevní rabat)
5. Metody stanovení ceny Cenu ovlivňují výrobní náklady, cena konkurence, jedinečnost zboží a způsob prodeje. Metody: Následování cen konkurenčních výrobků a služeb (malý počet firem na trhu, odvětví má vlastní náklady, velikost poptávky se nezohledňuje) Cena jako vyjádření hodnoty vnímané zákazníkem (jeden z nástrojů marketingu, image výrobku lze ovlivňovat) Stanovení ceny přirážkou k nákladům (připočtením určité přirážky k nákladům na jednotku + jednicové náklady) Stanovení ceny pomocí kalkulace
= způsob stanovení vlastních nákladů na kalkulační jednici 6. Kalkulace ceny = způsob stanovení vlastních nákladů na kalkulační jednici Kalkulační jednice = 1 výrobek, služba (1 porce, ubytování na 1 den) Typy kalkulací: Kalkulace přímá – náklady lze stanovit přímo na kalkulační jednici Kalkulace přirážková – náklady nelze stanovit na kalkulační jednici, jde o nepřímé (režijní) náklady , jsou rozpočítávány pomocí rozvrhové základny
Rozvrhová základna KR = KR = 1) Přímé mzdy (PMy) 2) Přímý materiál (PMa) Používá se v oborech náročných na mzdu Koeficient režijní přirážky se vypočítá jako: celkové režijní náklady KR = přímé mzdy Používá se v oborech náročných na spotřebu materiálů Koeficient režijní přirážky se vypočítá jako: celkové režijní náklady KR = přímý materiál
Kalkulační vzorec Přímý materiál (PMa) Přímé mzdy (PMy) Ostatní přímé náklady (OPN) Výrobní režie (VR) = VLASTNÍ NÁKLADY VÝROBY Správní režie (SR) = VLASTNÍ NÁKLADY VÝKONU Prodejní náklady = ÚPLNÉ VLASTNÍ NÁKLADY VÝKONU Zisk = PRODEJNÍ CENA VÝROBKU Obchodní rozpětí DPH = CENA PRO KOMERČNÍHO ZÁKAZNÍKA
Příklad Podnik vyrábí dva druhy nákladově odlišných výrobků. Za rok má vyrobit 1000 ks výrobků A a 2000 ks výrobků B. Podle norem a cen materiálu jsou u výrobků tyto přímé náklady: Celková roční výrobní režie se předpokládá Kč 240 000,-. Pomocí rozvrhové základny (přímý materiál) proveďte rozvržení výrobní režie na kalkulační jednici výrobku A i B.
Řešení Celkový objem výrobní režie (VR) je Kč 240 000,- Rozvrhovou základnou je celkový přímý materiál (PMa) Kč 300 000,- KR = VR / PMa = 240 000 / 300 000 = 0,8 4. VR výrobku A = 0,8 x 40 = 32,-Kč VR výrobku B = 0,8 x 130 = 104,-Kč
Hodnocení a odměňování pracovníků 7. Řešené úlohy Co rozumíme pod pojmem cena? Druhy cen? Funkce ceny? Co jsou diferencované ceny? Peněžní částka, kterou se oceňují výkony podniku (výrobky, služby). Pevné (limitní), tržní (volné, smluvní). Přiděluje vzácné zdroje, motivuje k výrobě, reguluje množství výrobků na trhu, vylučuje výrobky s příliš vysokými náklady. Rozdílné ceny na stejný výrobek případně službu.
Které faktory ovlivňují cenu výrobku (služeb)? Metody stanovení cen? Vysvětli pojem kalkulace ceny? Typy kalkulací? Výrobní náklady, cena konkurence, jedinečnost zboží, způsob prodeje. Cena dle konkurence, cena jako vyjádření hodnoty vnímané zákazníkem, cena stanovená přirážkou k nákladů, kalkulace. Stanovení nákladů na kalkulační jednici (jeden výrobek, službu). Kalkulace přímá, kalkulace přirážková.
Hodnocení a odměňování pracovníků 8. Zdroje MACH, Josef. Ekonomika pro střední odborná učiliště obor kuchař-číšník II. Díl, 1. vydání Praha: Fortuna 2000, ISBN 80-7168-671-9. Prezentace neobsahuje obrázky.