Prezentováno v rámci cyklu „SVATÍ CÍSAŘI A KNÍŽATA, OCHRÁNCI PRAVOSLAVNÉ VÍRY A KŘESŤANSTVÍ“ katechetický blok dětského letního tábora Hrubá Vrbka 5.-12.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RANÝ STŘEDOVĚK.
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Shrnutí učiva raného středověku
VÝVOJ SUMERSKÝCH MĚSTSKÝCH STÁTŮ
CÍRKEV VE STŘEDOVĚKU.
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
Příjmení a jméno: Stříbná Magda, Mgr.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Základní typy monarchií
KŘESŤANSTVÍ V RANÉM STŘEDOVĚKU
eklekticismus, novoplatonismus
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Raný středověk 5. – 11. století
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Období raného středověku
RANÝ STŘEDOVĚK.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Konec republiky.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
KŘESŤANSTVÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Starověký Řím.
Principát Petr Machala.
Vznik Svaté říše římské
Franská říše.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
Dominát Petr Machala.
Senát Říma a senát Konstantinopole – cesta od mocného politického centra k městské radě Mgr. Jana Malaníková.
Byzantská říše Důležité pojmy
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: První středověké.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Středověk - opakování Autor: Mgr. Martina Fišerová Datum: , ročník: 7. ročník ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
RANÝ STŘEDOVĚK. Úvod do středověku rozpad ŘŘ – neexistovala žádná ochrana hranic úpadek obchodu a řemesel, vzdělanosti a umění vznik nových států.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Cyril a Metoděj biografie.
Karel IV. „Otec vlasti“ Filip Valla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Byzantská říše Byzantská říše
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
Druhé centrum křesťanství Konstantinopolis (Cařihrad, dnes Istanbul)
Římské císařství - dominát
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Úvod do středověku.
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
Byzantská říše.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA. VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Římské císařství - dominát
Význam křesťanství ve středověku
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

prezentováno v rámci cyklu „SVATÍ CÍSAŘI A KNÍŽATA, OCHRÁNCI PRAVOSLAVNÉ VÍRY A KŘESŤANSTVÍ“ katechetický blok dětského letního tábora Hrubá Vrbka sestavil jer. Metoděj Kout

byzantský císař, svátek 14. listopadu

římský císař čestný panovnický titul nejvyššího římského vladaře/úředníka odvozeno od jména Gaia Julia Caesara později tento titul přebírají i vládci v jiných zemí jako císař věřil, že: císařství je dílem Boha jako císař byl Bohem povolán a vyvolen Bůh mu bude žehnat pouze, bude-li ochraňovat pravou víru pronásledoval sekty a systematicky vytlačoval Židy pravoslavný teolog sjednotitel říše/misionář politik, vyjednavač a stratég Iustinianus je tzv. „COGNOMEN“ spolujméno přijaté po strýci, který ho adoptoval, rodové jméno, ve smyslu Petr Savvatios „Justinianův“ (patřící do rodiny Justina)

chudá rodina zemědělců - bulharští Slované synovec císaře Justina - původně velitel palácové gardy (příklad tzv. „sociální mobility“ - kariéru lze budovat v církvi a v armádě nehledě na původ) inteligentní, vzdělaný, cílevědomý a bohabojný (vzdělání dosáhl díky svému strýci) poslední císař, jehož rodným jazykem je latina dovršuje přerod pozdní antické společnosti ve středověkou byzantskou císařovna Theodora – dcera hlídače medvědů přiměl svého strýce Justina změnit kvůli svému sňatku zákon (nepřípustný sňatek mezi senátorem a herečkou)

centrum městského života – císař zde vyhlašuje zákony a naslouchá lidu obdoba římského kolosea na konstantinopolský hipodrom se vměstnalo až diváků hipodromy sloužily ke konání velkých císařských slavností, sportovních klání a divadelních představení účastnil se jich také císař se svým dvorem a předními šlechtici země počátkem 6. st. spolu soupeřili čtyři skupiny, vozy jezdily pod čtyřmi barvami – zelená, červená, modrá a bílá nakonec se prosadily jen dvě stáje – modrá a zelená, navzájem spolu zápasili při hrách v cirku, ale také v diskuzích na politicko–náboženská témata zelené tvořili příslušníci nižšího původu, modří náleželi k vyšší společenské třídě

v Konstantinopoli 67 mužských klášterů, vedle nich řada klášterů ženských počet těchto institucí neustále stoupal a jejich význam rostl zakládáním nemocnic, chudobinců, sirotčinců a starobinců při klášterech CÍSAŘ JUSTINIÁN O MNIŠSKÉM ŽIVOTU: Mnišský život a mnišská kontemplace je záležitost posvátná přivádějící okamžitě duše k Bohu. Neprospívá jen těm, kteří se pro tento způsob života rozhodli, ale svou čistotou prospívá i všem ostatním, i jim přináší prospěch z modliteb k Bohu. Budou – li se mniši modlit k Bohu za stát s čistýma rukama a prostýma dušemi, je zřejmé, že naše vojsko bude úspěšné, města budou vzkvétat, a bude – li nám Bůh milostiv a nakloněn, jistě bude všude mír a zákonnost. Země bude plodná, moře nám bude vydávat své dary, budou –li modlitby mnichů celému státu získávat přízeň boží.

dominus – označení císaře v pozdně římské říši titul poukazuje na formu vlády - přerod říše od republiky k formě absolutní vlády panovníka, Justinián ruší starobylý úřad konzulů titulem „caesar“ byl označován spoluvládce (následník) císaře, sám vládnoucí císař užívá titul „augustus“ (vznešený) zkratky na minci: DN pán PP otec vlasti AUG vznešený zdokonalil výběr daní – Jan z Kappadokie bojuje s korupcí a rozkrádání daní válčí s: PERŠANY (MALÁ ASIE – později si vykupuje mír) VANDALY a později s BERBERY (AFRIKA) OSTROGÓTY (ITÁLIE) MOROVÉ RÁNY (542 umírá 1/3 obyvatel říše, sám císař je nemocen) POVSTÁNÍ NIKA (lidové povstání v Konstantinopoli, které se rozhořelo na hipodromu – zničena velká část památek)

zavřel poslední pohanské akademie Athény (nosit sovy do Athén) vzdělávání předal učeným mnichům do Malé Asie posílá biskupa Jana Efeského pokřtěných stavitel více než 90 chrámů – jednak misie, jednak kvůli plenění svatá Sofie a klášter svaté Kateřiny

sjednocuje slavení církevních svátků obnovuje pravou víru – vrací se k vyznání dvou přirozeností v Kristu (Božská i lidská) – obnovení kontaktů s papežem autor písně „Jednorozený synu a slovo Boží“ (před malým vchodem na sv. liturgii) staví se proti Nestoriovi – nebyl bohočlověkem, Božství v něm pouze přebývalo monofysitům - trvali na tom, že Božství plně pohltilo lidství

nový zákoník „kodex Justinianus“ kodifikoval tři staré zákoníky sjednotil protiřečící si právní výklady učebnice pro právníky novely k zákonům – poprvé řecky pravidelné revize zákonů

zvyšování sociální mobility – ne původ, ale vlohy a nadání odstraňování lokálních odlišností, sjednocení právních norem pokušení síly a dočasné světské moci propracované vzdělávání svých lidí (kněží studují rétoriku, filosofii, teologii - konkurenční výhoda nedocenění odlišných starých elit, které přešly k nepříteli vytváření týmů postavených na vzájemné důvěře podle dovedností odvaha pravou víru nalézt a ochraňovat i přes možné ztráty a nesympatie pokušení církvi vnutit svou vlastní představu

ZÁSTĚROVÁ, Bohumila a kol. Dějiny Byzance. Praha: Academia, Святой правоверный царь Иустиниан и царица Феодора; In: Православный календарь, [online], červen 1., Dostupné z: Святые правоверныe царь Иустиниан и царица Феодора; [online], červen 1., Dostupné z: Mosaics of San Vitale in Ravenna; [online], červen 1., Dostupné z: html