Úvod do tyflopedie Tyflos – slepý, paidea – výchova

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PÉČE O ZRAKOVĚ POSTIŽENÉ
Advertisements

Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Oftalmopedie.
Optické vlastnosti oka
Smyslová ústrojí Funkce:
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Výchova mládeže s více vadami
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
ŽLUTÁ SKVRNA.
KOMUNIKACE S NEVIDOMÝM
Projekt: Integrace žáků se zrakovým handicapem
Oftalmopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Š I L H Á N Í (strabismus) zraková vada, při které je porušena vzájemná spolupráce obou očí každé oko míří jiným směrem v naprosté většině případů se jedno.
Smyslové orgány VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
NAVRHOVÁNÍ STAVEB PRO SAMOSTATNÝ A BEZPEČNÝ POHYB NEVIDOMÝCH A SLABOZRAKÝCH OSOB Doporučený standard technický (ČKAIT) z r Nezajištěný prostor –
Tyflopedie Katka Hůlová
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
1. Práce se zrakově handicapovanými studenty
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Smysly člověka (všeobecně)
e-Komunikace nevidomých občanů s veřejnou správou
Smysly.
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Smyslové vnímání OKO.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Dítě se sluchovým postižením
Optické vlastnosti oka
Pomůcky pro zrakově postižené
Raná péče a pomůcky, prostředky a techniky v ní využívané jako předpoklad pro úspěšnou školní docházku Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D. Ústav speciálněpedagogických.
Prezentaci vytvořila : Veronika Jusková Nikola Chylková Alena Bujnochová Martin Kašpárek 1b.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
Josef Konečný odstraňování bariér ze života nevidomých
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Co je Braillovo písmo je speciální druh písma, resp. systému psaní, určeného pro nevidomé, slabozraké a se zbytky zraku. Funguje na principu plastických.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Lidské oko Optické čočky Název školy
Zrak a optické klamy.
Postižení zraku.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní pojmy speciální pedagogiky
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
SMYSLOVÁ SOUSTAVA DENISA POSKOČILOVÁ 8.C. SMYSLI ZRAK – SVĚTLO SLUCH –ZVUKY ČICH – PACHY CHUŤ – JÍDLO HMAT – CO CÍTÍME KDYŽ SI NA TO SÁHNEME.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Úvod do tyflopedie Tyflos – slepý, paidea – výchova 58 640 (16 460 – těžce zrak. post.) Výchova, vzdělávaní a rozvoj osob se zrakovým postižením Pedagogika osob s postižením zraku. Oftalmopedie Interdisciplinární charakter (poznatky z fyziky, elektroniky, optiky … )

Zrakové postižení Osoby se zrakovým postižením mají v důsledku snížení (nebo nulový) propustnosti optického kanálu příjem zrakovým informací výrazně obmezení nebo zamezení. Zrakové postižení má své specifické znaky a ty mohou ovlivnit vývoj jedince i jeho další život a promítnout se do psychického vývoje.

Oko (zrakový analyzátor) první část řetězce - vidění

Jak funguje proces videní? světlo se šíři průhledným sklivcem a na světlocitlivé sítnici (retina) vytváří otočený obraz sítnica je tvořená světlocitlivými buňkami 130 mil. tyčinek - 7 mil. čípků žlutá skvrna (fovea) je místo na sítnici o průměru 0,2 – 0,5 mm – místo nejostřejšího vidění Barevné a ostré vidění – každý čípek má svoje svůj vlastní optický nerv (vlákno)

Členění zrakového postižení oftalmologické hledisko (vízus – zraková ostrost a do jisté míry stav zorné pole) etiológia doba vzniku (vrozené, získané) délka trvání reparabilita resp. ireparabilita přidružená postižení

Stupně zrakového postižení Osoby nevidomé Osoby se zbytky zraku Osoby slabozraké Osoby s poruchami binokulárního vidění (tupozraké a šilhavé)

Nevidomý Nemohou získávat informace z okolního světa prostřednictvím zraku a jsou odkázány na využívaní náhradních smyslu Ze speciálno-pedagogickýho aspektu je důležitá vhodná kompenzace Nižší kompenzační činitele: hmat, sluch čich a chuť Vyšší kompenzační činitele: myšlení, paměť, řeč, představivost … Nevidomý nemohou pracovat s běžným černotiskem, proto k psaní a čtení používají speciální bodové písmo. Braillovo písmo je systém šesti bodů, kdy jednotlivá písmena jsou tvořena vytláčením kombinaci bodů, k jeho psaní se nejčastěji používá speciální pomůcka – PICHTOV STROJ

Získávaní informací prostřednictvím hmatu Přímé získávání hmatových informací - kontaktu s předmětu (dotýkaní se předmětu) n. přímá postupně informace o jejich velkosti, tvare, o materiálech z kterých byli předměty vyrobené, informace o jejich některých vlastnostech a p. (klička - dveře - spájení informací) (když je předmět větší, je pro nevidomého složitější jeho identifikace,  totéž není vhodní ani opačný extrém …) velikost Braill. písma Nepřímé (zprostředkované) získávání hmatových informací - například prostřednictvím dlouhé bílí hule (trávník, obsahově chudobnější) Takměř nemožné je zaregistrovat volnou polyetylénovou pásku, která je často nesprávně používaná na ohrazení stavenišť. Tlak palice jednoducho jemnou fólii zdeformuje a nevidomí si to nemusí ani všimnut. Totéž může dojít k poškození jemných předmětu (např. tenkého skla a p.) Osobitným druhem nepřímého získávaní hmatových informací je hmatová informace získaná nášlapem.

Získávaní informací prostřednictvím sluchu Akustická informace může pomoct identifikovat prostor, ve kterém se nevidomí nachází, podat přijímateli správu o velkosti, tvare prostoru, může zabezpečovat ochranu a bezpečnost a může mať i naváděcí funkci, kdy udává nevidomému směr Představa o tom, že by bylo možné orientovat se len podle zvuku a akustických informaci je mylná protože může dojít k situacím, ve kterých jsou akustické informace eliminované. Např. vplyvem zvýšeného hluku vozidel na vozovce v dopravné špičce může nevidomí prohlídnout zvuk tikajícího semaforu.

Získávaní informací prostřednictvím zraku Prakticky nevidomí Osoby se zbytky zraku Osoby slabozraké Osoby s poruchami binokulárního vidění (tupozraké a šilhavé

Vliv postižení Prostorová orientace a samostatný pohyb (chůzi s bílou holí) K doprovodu a orientaci nevidomých jsou speciálně vycvičeni vodící psi Sebaobsluha Komunikace (osobitosti v projevech) Problém adekvátního a přiměřeného uplatnění zařazení se do společnosti

Komunikace oslovte ho jménem představit tvář je otočená ke osobě otázky neklaďte na průvodce bez obav používejte slova: pozřít se, vidět nespoléhejte se na gesta etika (šeptání) respektujte jeho rozhodnutí (nabídka pomoci, jídlo …)

Kompenzační pomůcky

Čerstvě napadaný sníh zakryje většinu holí nahmatatelných změn povrchu, jako jsou obrubníky, rozhraní mezi chodníkem a zatravněnou plochou v parcích, změny povrchu mezi asfaltem a dlažbou atd. Povrch se stane pro nevidomého "nečitelný". Vyšší vrstva sněhu brání kyvadlovému pohybu hole, který je základem techniky používané nevidomými při samostatné chůzi. Hůl se volně nepohybuje, "brouzdá" sněhem, zachytává se, neumožňuje rozeznat nerovnosti, neposkytuje dostatek informací pro směr chůze atd.

Asistenčné technológie Digitální zápisník pro nevidomé s hlasovým výstupem

Asistenčné technológie

Problematika bariér

Praktické príklady bariér z mesta Olomouc Fotografie zo dňa 30.11 2006

Osoby slabozraké Orgánové postižení obou očí, které i při optimální brýlové korekci činí jedinci problémy v běžném živote. Mimo snížení zrakové ostrosti se u řady případu slabozrakosti objevují problémy spjaté s narušením zorného pole, kdy se může jednat např. o zúžení zorného pole až po trubicové vidění, výpadky zorného…

Slabozrakost Projevuje se nepříznivě v rozvoji vnímání, snížením, omezením či deformací zrakových schopností (promítá představ) vnímání detailu, diferenciace písmen, číslic Kompenzace

Internetové zdroje http://www.sons.cz/ http://www.unss.sk/ http://www.architektonickebariery.sk/ http://www.vodicipsi.cz/ http://guidedog.unss.sk/ http://www.nevidomi.cz/ http://www.zrak.sk/ http://www.euroblind.org/ (European Blind Union) http://www.rnib.org/ (Royal National Institute for the Blind) http://www.icevi-europe.org/ (International Council for Education of People with Visual Impairment, European Region) http://www.afb.org/ (American fundation for the Blind)

Dekuji za pozornost kontakt: e-mail: vojto@unss.sk skype: netporanda icq: 303-591-468 (netporadna)