Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Předmět a prameny pracovního práva
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:Výuková prezentace Předmět:
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
ZSV Vznik a podstata státu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ing. Jaroslava Syrovátková Katedra podnikové ekonomiky
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Bezpečnostní a obranná politika státu
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Studijní obor: Sociální činnost
Politický extremismus a radikalismus
Kontrola veřejné správy
1 Profesní etika - PROFE Svatava Navrátilová klasifikovaný zápočet UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Členění a organizace veřejné správy
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Právo Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_51_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Exekutiva a justice VkO 9.
Organizace veřejné správy
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Název politologie je složen z následujících slov:
Mezinárodní právo veřejné jako velmi specifický právní systém
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Korupce jako problém současné společnosti a politiky Vladimíra Dvořáková Letní škola výchovy k občanství… Olomouc,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Základy práva T6 Ústava jako základní právní předpis státu.
Politologie a mezinárodní vztahy
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Organizace a řízení logistiky
Sociální skupiny a role
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Organizace a řízení logistiky
Právní stát a vláda práva
Geopolitika Státy a závislá území 1.
Organizace a řízení logistiky
Příprava občanů k obraně státu …
Transkript prezentace:

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Politologie a mezinárodní vztahy Civilně – vojenské vztahy

Cíle přednášky Stručně seznámit studenty s obecnou charakteristikou armády jako organizace Nastínit možnosti i problémy při zajišťování apolitičnosti armády Představit základní modely vztahu mezi armádou a společností Vysvětlit pojem civilní řízení a demokratická kontrola ozbrojených sil – jeho obsah, charakteristiky a znaky

Obsah přednášky Charakteristika armády Problém apolitičnosti armády Modely vztahu armády a společnosti Civilní řízení a demokratická kontrola ozbrojených sil Znaky civilního řízení a demokratické kontroly OS

Charakteristika armády Armáda je nejlépe organizovanou, vycvičenou, vyzbrojenou skupinou ve státě primárně určenou k uplatňování státem organizovaného násilí. Moderní armády současnosti vznikají, na konci středověku, jako nástroje státní moci. Od středověkých armád se odlišují jistými typickými organizačními rysy. Můžeme za ně považovat především přísné hierarchické členění, centralizaci v jednotný celek, donucovací princip a převahu úřední autority nad osobní. E. Goffman: armáda jako totální instituce - označení vyjadřuje stav, že v ní vede větší počet relativně obdobně postavených jedinců po určitý časový okamžik uzavřený a zejména formálními pravidly přesně regulovaný život.

Charakteristika armády Armáda má především mnohem více centralizovanou a hierarchizovanou strukturu řízení než je typické pro civilní organizace, což se významně projevuje v mnohem větším důrazu na disciplínu. Odlišná je i role autority, jež je založena na dominanci důstojnického sboru. Ten se vyznačuje i poněkud odlišnými expertními znalostmi než civilní struktury, což vyplývá z faktu, že je cvičen v používání organizovaného násilí, s čímž se v civilním životě zcela běžně nesetkáváme. Důstojnický sbor má též vypěstovány zvláštní etické normy chování odlišné od norem civilních profesí, jejichž dodržování je striktně vyžadováno.

Problém apolitičnosti armády Každá armáda je ze své podstaty nástrojem určeným pro uplatňování státní moci. Armáda demokratického státu je politicky neutrální (nestranická) - není spojena s jednou určitou politickou stranou, nýbrž se státem jako jeho nástroj, jímž v mezích daných ústavou a zákony disponují ty politické síly, jež získají legitimitu a politickou moc obecně uznávanými demokratickými prostředky.

Modely vztahu armády a společnosti Dominance vojenské moci nad civilní Pro vojenské režimy je charakteristické relativně nezávislé rozhodování armády o základních politických problémech, jež je zaměřeno na takový způsob regulace společenských konfliktů, který je z hlediska armády nejvýhodnější. Autonomie moci vojenské a civilní Armáda stojí mimo společenskou kontrolu a je relativně uzavřenou složkou, což se projevuje mimo jiné i v rekrutačních kritériích a snahou o maximální nezávislosti armády na společnosti v ekonomické oblasti. Civilní struktury jsou nuceny svá rozhodnutí s armádními špičkami konzultovat a brát na ně při regulaci společenských konfliktů mimořádný zřetel.

Modely vztahu armády a společnosti Dominance jedné ze složek civilní moci nad vojenskou mocí Typické je svázání moci vojenské s jedním z institutů moci civilní. Klasickým příkladem je kontrola armády pomocí politické strany. V praxi se projevuje zejména důrazem na propojení stranické a důstojnické elity, což umožňuje efektivní ovlivňování dění v armádě prostřednictvím stranických organizací. Armáda se tím vlastně přímo účastní politického rozhodování, protože její představitelé jsou obvykle členy nejvyšších státních i stranických orgánů. Politická strana si i vytváří vlastní kontrolní mechanismy určené pro ozbrojené složky nezávisle na moci státní.

Modely vztahu armády a společnosti Vojenská moc je podřízena celé společnosti Typické pro demokratické státy. K armádě je přistupováno jako k politicky neutrálnímu nástroji, který si společnost dobrovolně buduje, aby mohla čelit případnému nebezpečí, vzdává se přitom části svých práv a prostředků, z čehož dle smluvní teorie vyplývá, že společnost má právo ji prostřednictvím nástrojů civilního řízení a demokratické kontroly ozbrojených sil řídit a kontrolovat.

Civilní řízení a demokratická kontrola OS Civilní řízení a demokratická kontrola ozbrojených sil patří k základům všech demokratických politických systémů a je nedílnou součástí civilně vojenských vztahů. V užším pojetí můžeme pod pojmem kontrola chápat, že na ozbrojené síly je dohlíženo prostřednictvím institucí civilní sféry, avšak tvorba programu ozbrojených sil je zcela v jejich kompetenci. Širší pojetí se rozšiřuje o zajištění primátu civilní sféry při vytyčování úkolů ozbrojených sil.

Civilní řízení a demokratická kontrola OS S. Huntington – cíle civilního řízení OS: Zajistit podřízení ozbrojených sil politickým cílům společnosti. Podřídit výstavbu, organizaci a výcvik ozbrojených sil národním zájmům země. Docílit efektivní a funkční integrace ozbrojených sil a společnosti. Zajistit politickou neutralitu armády.

Znaky civilního řízení a kontroly OS Jasné vymezení vztahů mezi ozbrojenými silami, společností a jejími nejvyššími orgány v právním systému země. Podřízení ozbrojených sil vládě práva. Primát společnosti při tvorbě rozhodnutí týkajících se ozbrojených sil realizující se prostřednictvím nositelů suverenity lidu (parlament, lidem volený prezident). Primát civilních osob při prosazování politických rozhodnutí vyjádřený nejčastěji civilním ministrem obrany. Kontrola ozbrojených sil prostřednictvím svobodného působení hromadných sdělovacích prostředků.

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Politologie a mezinárodní vztahy Civilně – vojenské vztahy