…začíná experiment Jana Marie Havigerová experiment = součást projektu Informační chování nadaných dětí v pregramotném období.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Strž Dvůr Králové nad Labem, Česká republika Our school in a box Our school Naše škola To je velká krabice. This is a big box.
Advertisements

…začíná experiment Jana Marie Havigerová experiment = součást projektu Informační chování nadaných dětí v pregramotném období.
Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
VY_22_INOVACE_59_BUDOUCÍ_ČAS_WILL Název:Budoucí čas - will Jméno a příjmení autora:Mgr. Ondřej Havlíček Vzdělávací oblast/ vzdělávací obor: Jazyk a jazyková.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Proč se už nemůžeme vídat? Why can't we be seeing each other any more?
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Second Conditional – tvar a použití
Sloveso „být“ v záporu a otázce, otázky Yes/No
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Third Conditional – tvar a použití
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Question tags Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Dobrý den, pane. Znám vás? Hello, sir. Do I know you?
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ20
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Míchání barev - výtvarná výchova Mgr. Milena Coufalová - ZŠ Sv
Zpracovala: Simona Hyková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Jak jenom sakra přijdu s nějakým dalším testem? How the hell am I going to come up with another test?
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Indirect questions Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
I wish, If only Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
READING – BRITISH LITERATURE
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 33 Číslo.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Second conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaAnglický jazyk NázevSubject.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor: Mgr. Zuzana Butorová Název : VY_32_INOVACE_24 Téma: Budoucí čas - výklad Číslo projektu: CZ 1.O7/1.4.00/
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Neurčitá zájmena SOME, ANY, NO
Název vzdělávacího materiálu
Inteligence,tvořivost, paměť
Present perfect nebo past simple
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
MY HOUSE - MY CASTLE Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Životní prostředí (Environment) B1
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
aneb vyvážený plán hodiny s prvky konstruktivismu
Témata kognitivní psychologie
WH-QUESTIONS.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

…začíná experiment

Jana Marie Havigerová experiment = součást projektu Informační chování nadaných dětí v pregramotném období

D ĚD V ŠEVĚD A JÁ Olomouc

1.Informační chování 2.Otázka je když… 3.Zrození otázek 4.Otázky v psycho-souvislostech 5.Jak využívat otázky ve škole

Informační chování chování, které jedinec produkuje za účelem získání informací 1.Informační potřeba – vím, že něco nevím a chtěl bych vědět 2.Vlastní informační chování – pátrám po odpovědi 3.Nasycení potřeby a pocit uspokojení x frustrace (agrese, apatie)

Informační chování chování, které jedinec produkuje za účelem získání informací

Informační chování chování, které jedinec produkuje za účelem získání informací

Informační chování

Bod 2 Vlastní informační chování – pátrám po odpovědi v lidské mysli (tzv. vnitřní chování) ve vztahu k lidem ve vztahu k informačním prostředkům společný jmenovatel: otázky ptám se sám sebe zeptám se někoho např. položím dotaz ve vyhledavači

K DYŽ SE ŘEKNE OTÁZKA …

Otázka a tázací věta… ??? Otázka = tázací věta ??? Otázka se často zaměňuje s tázací větou… Označení otázka se však používá ve významu úkol, problém, který je třeba vyřešit. Nelešovská

Otázka je… A question is a linguistic expression used to make a request for information, or the request made using such an expression. The information requested may be provided in the form of an answer.

Z ROZENÍ OTÁZEK …

Zrození otázek Informační chování - otázky - produkujeme od nejútlejšího věku… Tak přijde ta osoba s tím teplým nápojem v těle nebo ne?

Zrození otázek Na počátku je vždy zvědavost – zajímalo by mě, co se stane, když…? Copak se asi stane, když do toho pořádně praštím?

Zrození otázek Informační chování nás provází po celý život Jakou známku z té písemky asi dostanu?

Zrození otázek Život bez nich je v ohrožení, ani není možný… Je jedlá? …nebo není?

Zrození otázek Být? …či nebýt? Položení otázky souvisí s myšlením – kdo klade otázky, myslí.

D RUHY OTÁZEK

Druhy otázek Založené na neverbálním kódování (body language) – krčení rameny, pozvednutí obočí (nuže?)aj. Založené na extralingvistickém kódování – vyjádřené neartikulovanými zvuky – např. hmmm? Založené na paralingvistikém kódování (minimal encouragements tj. minimální podpora) – dle způsobu vyslovení – „a…?“, „nuže…?“, „tak…?“ Založené na verbálním kódování – využívající slova – tázací věty

Druhy otázek Uzavřené – umožňují nebo vyžadují jednoznačnou odpověď – vedou k potvrzení nebo vyvrácení vlastních hypotéz, prekonceptů – vhodné u mnohomluvných Otevřené – Umožňují prakticky neomezené množství odpovědí – vedou dotazovaného k rozvíjení vlastních názorů

Druhy otázek Přímé – otázky na specifické informace, jsou kladeny bez obalu (mohou být i otevřené) Nepřímé – dávají dotazovanému určité vodítko

Druhy otázek Primární – hlavní – pochopení tématu, zdůvodnění Rozvíjející – směřují do hloubky tématu, vyplývají obvykle z odpovědí na hlavní otázky

Druhy otázek Věcné – k získávání věcných informací Osobní – týkají se postojů, názorů, pocitů, dotazovaný jimi odkrývá, prezentuje své já Neutrální – nevypovídají o postoji ani pocitech dotazovaného

Druhy otázek Vztahující se bezprostředně k tématu, jevu Vztahující se k řízení situace (co navrhujete?, stihnete to?) Objasňující, zpřesňující (zopakujete to jinými slovy?) Zpochybňující (není jiná alternativa?) Rozhodovací (je to a nebo b?, uděláme to nebo ono?) Návodné – sugestivní (a proč by to nemohlo být c?) Vztahující se k reflexi (proč jste nevyužili?)

Druhy otázek Reproduktivně paměťové Reproduktivně paměťové (repr. fakt a pojmů) Reproduktivně poznávací Reproduktivně poznávací (repr. vztahů) Produktivně poznávací Produktivně poznávací (využití poznatků při řešení problémů)

Druhy otázek řečnické řečnické otázky – na niž se neočekává odpověď, jen se zdůrazňuje sdělení (např. protože odpověď je jasná) protiotázky protiotázky – řečník reaguje na otázku také otázkou (je-li otázka příliš nespecifická, zjišťuje se protiotázkou, oč přesně jde; když chce reagovat na moralizující otázku; vrací přeformulovanou otázku) ricochetovské otázky ricochetovské otázky – řečník položí otázku, která byla původně určena jemu, celému publiku (když je otázka zajímavá pro všechny, když chce slyšet různá stanoviska či více názorů atp.)

Druhy otázek Tendenční nebo řídící – usměrňují dotazovaného, působí sugestivně, vyžadují obvykle jednu z nabízených alternativ, mohou vyvolat silnou emoční reakci Řešící problém – hypotetické (kdybyste vyhrál ve sportce…), ke zjištění názoru, postoje Nápovědné – nasměrování a podpora dotazovaného Parafráze – pro vytvoření atmosféry porozumění Hypotetické – specifikují pravděpodobné trendy myšlení Zavádějící a nevhodné – dotazovaný jí nerozumí, stylisticky chybné, příliš dlouhé, se dvěma podotázkami, do níž tazatel vkládá vlastní názor, když se dotazovaný cítí ponížen či ironizován atd.

O TÁZKY V PSYCHO - SOUVISLOSTECH

Otázky v souvislostech Potřeby – Vznikají v důsledku informační potřeby Emoce – Pozitivní emoce (zvídavé vzrušení → radost z poznávání → uspokojení potřeb…) – Negativní emoce (rozčilení že nevím → napětí z očekávání odpovědi → frustrace či agrese =smutek, hněv atp. při nenaplnění potřeby…) Sociální kontext – Jsou projevem zájmu – Podporují dobré vztahy Paměť – Podněcovač paměti (mozaika)

Otázky v souvislostech Jazyk – Základem je jazyková struktura – Lze klást otázky i bez jazyka? – Je schopnost klást otázky specificky lidská?

Otázky v souvislostech Myšlení – Výsledek myšlenkových procesů (ptáme se sami sebe) – Spouštěč myšlení (když se nás ptají druzí) – Uzavřené otázky – konvergentní myšlení – Otevřené otázky – divergentní myšlení

Otázky v souvislostech Tvořivost – Různé otázky evokují různé složky/fáze tvořivého myšlení

O TÁZKY A TVOŘIVÉ MYŠLENÍ

Prototypy otázek Elaboration (rozpracování, rozvíjení, zdokonalení) – How could you change/extend this? Fluency (plynulost) – What other perspectives are there to consider (vzít v úvahu)? – Torrance (1966) = fluent thinkers mají mnoho nápadů, podávají mnoho odpovědí na otázky typu: – Suppose that humans were born with six fingers on each hand instead of five. List all the consequences or implications you can think of. – List all the words you can think of in responce to chair- coffee mug, brick. (3 minuty) – How many uses can you think of for a spoon? (2 minuty)

Otázky a tvořivé myšlení Flexibilita (pružnost, ohebnost, poddajnost, přizpůsobivost) – What are all the different ways you could …travel to school? CO JEŠTĚ…? – Torrance (1966) – the number of times someone switches categories in response to an item Complexity (složitost, spletitost, obtížnost, komplikovanost, komplexita) – What other layer (vrstvu, úroveň, rovinu) could we add to…?

Otázky a tvořivé myšlení Originality (původnost) – How might…? – Torrance (1966) = počet neočekávaných nebo neobvyklých odpovědí : the more remote (vzdálenost, odlehlost) an answer to the stimulus item the more originality Curiosity (zvídavost, všetečnost, zvláštnost, starožitnost) – What if…? Co by bylo, kdyby…? Imagination (představivost, obrazotvornost, fantazie, vynalézavost) – Imagine that…

Kdo se moc ptá, moc se dozví…

Platí to i ve škole?

Otázky ve škole? Místo, kde je hledáme: Český národní korpus

Co to je? Kde to je? K čemu to je?

Korpus SCHOLA 2010 Korpus mluveného jazyka Synchronní korpus lemmatizován – základní tvar slova (první pád jednotného čísla, infinitiv) morfologické značky – gramatické kategorie (slovní druh, číslo, pád apod.) 204 vyučovacích hodin 143 h 25 min 27 škol 115 tříd/skupin (1. třídy až 4. ročníky gymnázií) 2410 mluvčích (47 učitelů, 2347 žáků – 6 až 23 let) slov

Kolik otazníků jsme našli v korpusu?

Co lze o otaznících v korpusu dále zjistit?

Mluvčí -učitel-žák -pohlaví -věk Třída/ročník Vyučovací hodina -předmět -typ hodiny -pořadí v rozvrhu

Kdo se ptá? Jak moc se ptá učitel? Jak moc se ptají žáci?

Kdo se ptá?

Jak se žáci ptají?

Kam ve škole mizí přirozená lidská zvídavost?

Jak škola aktivuje myšlení?

Jak tento stav změnit?

1. P TÁT SE HODNĚ A SPRÁVNĚ …

Učitelské desatero Klaďte otázky různých úrovní – viz Bloomova sedmikráska

Dospělácké desatero Klaďte otázky různých úrovní – viz Bloomova sedmikráska Klaďte otevřené doplňovací otázky, spíše než uzavřené Klaďte otázky s otevřeným koncem Klaďte otázky podporující divergentní myšlení Nikdy se nespokojte s jedinou odpovědí! Klaďte otázky obecně celé třídě Ponechte tázanému čas na odpověď Klaďte jednoznačné otázky V jednom okamžiku klaďte vždy jen jednu otázku Neodpovídejte na své vlastní otázky

Mia: I think we need a new teacher. Mum: Why is that? Mia: Our teacher doesn‘t know anything! … she keeps asking us for the answers.

2. U ČTE DĚTI HODNĚ A SPRÁVNĚ SE PTÁT …

Veďte děti ke kladení otázek Hrajte s dětmi otázkové hry – 20 question task (Na co myslím?) – Neverending story (6W) – Tazatelské cornell notes (tázací zájmena) – Brainstorming aneb hra Co všechno lze…? – Co by bylo kdyby? – Stories with the holes/Situation puzzle… (Nathan Lévy) Povzbuzujte děti ke kladení otázek Chvalte děti, když se ptají

P ŘEJI HEZKÝ DEN A MYSL PLNOU OTÁZEK … T: