Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková číslo: Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník
Metodický list - anotace: Cílem prezentace je podat souvislý přehled o Karlu Hynku Máchovi, jeho životě a díle, nejvýznamnějšího představitele českého romantismu, jenž svým Májem pozdvihl českou literaturu na evropskou úroveň. V prezentaci kromě Máchových povídek je i rozbor vrcholné básně Máj. Jsou zde vysvětleny pojmy – oxymóron a apostrofa. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním setkání žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test, jenž vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.
Karel Hynek Mácha 1810 - 1836
Život nejvýznamnější básník českého romantismu, nepochopen svými současníky (vyzdvižen až v 60. letech májovci), kritizován Tylem (málo vlastenecký ve svém díle) z velmi chudé rodiny, studoval na universitě v Praze vášnivý čtenář, zajímal se o historii, ale sledoval i současné dění pořádal pěší výlety po vlasti (okolí Prahy, Krkonoše, východní Čechy), navštěvoval zříceniny, přespával v nich, pěšky došel dokonce až do Itálie hlavní zájem – divadlo - ochotnický herec, seznámil se s Lori Šonkovou
dopisuje si s Lori, je velmi žárlivý stává se advokátním praktikantem v Litoměřicích čekají dítě a chystají svatbu x v den svatby Mácha umírá (nejspíše na choleru) pohřben v Litoměřicích, Máchovy ostatky byly v roce 1939 vyzvednuty a převezeny do Prahy na Slavín nedochoval se žádný Máchův portrét
Dílo ovlivněno znalostí Goetha, Shakespeara, Kollára, znal i padělané rukopisy – ze všeho vybírá pouze neradostné výjevy, postřehy, události brzy umírá – pouze fragment nepochopen současníky, často kritizován za pesimismus a nízkou míru vlastenectví
Próza Křivoklad 1834 - historický román - 1. díl zamýšleného 4 dílného cyklu Kat (Valdek, Vyšehrad, Karlštejn) - o vztahu mezi Václavem IV. A jeho katem vnitřní tragédie osamoceného člověka Marinka 1834 – z prostředí pražské chudiny - Marinka=ideál krásy x drastická realita - ze souboru povídek Obrazy ze života mého
Próza Cikáni 1835 – nejepičtější, o životě vyděděnců společnosti - složité lidské vztahy, realistická kresba postav - touha po spravedlnosti -vyskytuje se jistá podobnost s Májem – otec svede jeho milou, ale svůdníka zabíjí chlapcův pěstoun deníky – záznamy snů, dojmy z cest, o vztahu k Lori
Máj vrcholné dílo – 1836, lyrickoepická báseň kritiky odsouzena jako urážka českého vlastenectví, teprve později vzbuzovala obdiv dějiště: krajina pod Bezdězem, u Doks obsah: prvního májového večera čeká Jarmila na svého milého Viléma (vůdce loupežníků a vrah). Zabil muže, který sváděl jeho milenku – jeho otce. Zatímco Jarmila na něj čeká, Vilém je ve vězení, sleduje okénkem nebe a přemýšlí nad smyslem života. Svůj život a osud staví do kontrastu s přírodou (on ve vězení x na obloze si putují svobodně mraky,…)
Stavba básně 4 zpěvy a 2 intermezza: 1. zpěv – motiv lásky, obraz májové přírody x tragédie 2. zpěv – doba do popravy Viléma x věčnost přírody 3. zpěv - vrchol básně, filosofické úvahy o smyslu života – vyznání lásky k rodné zemi - jediná jistota, vzpomínka na dětství - nejkrásnější období lidského života 4. zpěv – básník se ztotožňuje se svým hrdinou
Umělecké prostředky intermezzo – půlnoční popraviště intermezzo – obraz horské přírody epiteta, metafory, metonymie, gradace, apostrofa, zvukomalba, oxymóron apostrofa - oslovení neživých věcí, nepřítomných či zemřelých osob oxymóron – je spojení dvou slov, jejichž význam se navzájem vylučuje (ohlušující ticho)
Mácha - inspirace K. H. Mácha svými vrstevníky nepochopen a kritizován, další generací májovců vyzdvižen a doceněn. Jeho dílo ovlivnilo další generace. spisovatelé: J. Neruda, V. Nezval, J. Hora ilustrátoři: J. Zrzavý, C. Bouda, M. Aleš, K. Svolinský
Ověřovací test Kteří autoři ovlivnili dílo K. H. Máchy? Které téma zpracoval v povídce Marinka? Které dílo se svým obsahem podobá básni Máj? V jakém období se odehrává báseň Máj? Z kolika částí se báseň Máj skládá? Která část je nejvýznamnější? Které hlavní myšlenky zde najdeme? Co je oxymóron?
Odpovědi ověřovacího testu J. W. Goethe, W. Shakespeara, J. Kollára. Prostředí pražské chudiny. Cikáni. V květnu – na počátku. 4 zpěvy a 2 intermezza. 6. 3. zpěv - filosofické úvahy o smyslu života, vyznání lásky k rodné zemi – jediná jistota. Vzpomínka na dětství = nejkrásnější období lidského života. 7. Oxymóron je spojení dvou slov, jejichž význam se navzájem vylučuje.
Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis 1976. BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna 1995. ISBN 80-7168-198-9 SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment 1999. ISBN 80-7200-332-1 ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II. . Praha: Paseka 1992. ISBN 80-85192-28-4 VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.