ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

SKLADBA PŘEDMĚT.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
P Ř EDM Ě T Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-33 Téma: ČESKÝ JAZYK – SKLADBA- PŘEDMĚT VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-33.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_033_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Větné členy Opakujeme.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Rozvíjející větné členy - opakování -
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Mgr. Michal Oblouk. rozvíjející větný člen blíže určuje různé okolnosti dějů závisí na SLOVESE, PŘÍDAVNÉM JMÉNĚ nebo PŘÍSLOVCI ptáme se na něj různými.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Český jazyk – 3. ročník ZŠ „Podstatná jména“
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Přívlastek Mgr. Renata Pospiechová
Grafický rozbor vět Postup.
PŘEDMĚT - SHRNUTÍ.
Opakujeme vedlejší věty 1
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C51Čj6_Předmět
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY předmět = objekt

anotace určeno žákům 6. ročníku seznámení s rozvíjejícími větnými členy, jmenovitě s předmětem očekávány výstup: žák pozná a dovede určit předmět a jeho pád, je nutno požívat formu prezentace z důvodu zachování interaktivity použitá literatura: učebnice SPN pro 6. ročník

ZÁKLADNÍ POJMY rozvíjející větné členy příslovečné určení předmět místa času způsobu předmět přívlastek shodný přívlastek neshodný několikanásobný předmět několikanásobné příslovečné určení několikanásobný přívlastek

Co jsou rozvíjející větné členy? Základní větné členy – přísudek a podmět – mohou být dále rozvity rozvíjejícími větnými členy. Základní větné členy jsou řídící, rozvíjející větné členy jsou závislé a blíže určují, zpřesňují význam členů základních. Rozvíjející větné členy jsou: příslovečné určení, předmět, přívlastek a doplněk

Malá Gábina kreslí hezký obrázek novými pastelkami. Ukázka větných členů Gábina malá kreslí obrázek hezký pastelkami novými Malá Gábina kreslí hezký obrázek novými pastelkami.

Co jsou rozvíjející větné členy? Základní větné členy – přísudek a podmět – mohou být dále rozvity rozvíjejícími větnými členy. Základní větné členy jsou řídící, rozvíjející větné členy jsou závislé a blíže určují, zpřesňují význam členů základních. Rozvíjející větné členy jsou: příslovečné určení, předmět, přívlastek a doplněk

Předmět = Pt rozvíjí obvykle sloveso, někdy i přídavné jméno a jeho pád je tímto slovesem řízen ptáme se tedy všemi pádovými otázkami kromě 1. pádu (kdo?,co?) předmět bývá nejčastěji vyjádřen podstatným jménem nebo zájmenem podtrhává se předmět označuje osobu, zvíře nebo věc, které jsou slovesným dějem zasaženy nebo jichž se děj týká předmět může být rozvit i dalšími členy: Ivana píše dlouhý dopis. Opravář otočil kohoutkem u vany.

Předmět Ivana - píše koho, co píše? píše dopis

Předmět Petr – se zajímá o koho, co se zajímá? zajímá se o filatelii

Předmět Babička – se bojí koho, čeho se bojí? bojí se bouřky

Předmět Hana – se vysmála komu, čemu se vysmála vysmála se Aleně

Předmět Všichni - mluvili o kom, o čem mluvili? mluvili o fotbale

Předmět Opravář - otočil kým, čím, otočil? otočil kohoutkem

Předmět Eva - dala komu, čemu, - koho, co? dala Janě dárek

Předmět Jakub - požádal koho, co požádal, o koho, co požádal? požádal Štěpána o pomoc

Doplň do vět předměty a urči jejich pád Dědeček vždycky vzpomínal……. Už dlouho se těším….. V televizi jsem viděl…….. …………přemýšlíš? Určitě …………. zatelefonuj. Napij se…………….., ať nemáš…………. Zakroutil………….. na znamení, že……….nerozumí. Pokládali……………… za velice šikovného a chytrého chlapce. Včera jsme se setkali………………

Vyhledej předměty a urči jejich pád. Stáda zeber vedou silní hřebci a staré, moudré samice. Každé stádo má sice svůj okrsek, ale s ostatními zvířaty vycházejí zebry dobře. Velmi často se například druží se žirafami. Žirafy vidí nepřítele na velkou vzdálenost, zebry zase slyší sebeslabší šelest. Zejména samci na všechno dohlížejí, bedlivě pozorují okolí a v případě nebezpečí použijí kopyta proti komukoli, kdo by ohrožoval jejich potomky. Když si hřebec sám s nepřítelem neporadí, utvoří stádo kruh a brání ohrožená mláďata společně.

Vyhledej předměty a urči jejich pád. Stáda zeber vedou silní hřebci a staré, moudré samice. Každé stádo má sice svůj okrsek, ale s ostatními zvířaty vycházejí zebry dobře. Velmi často se například druží se žirafami. Žirafy vidí nepřítele na velkou vzdálenost, zebry zase slyší sebeslabší šelest. Zejména samci na všechno dohlížejí, bedlivě pozorují okolí a v případě nebezpečí použijí kopyta proti komukoli, kdo by ohrožoval jejich potomky. Když si hřebec sám s nepřítelem neporadí, utvoří stádo kruh a brání ohrožená mláďata společně.

Vyznačená slova jsou Podměty nebo předměty? To kolo jsem dostal od babičky k svátku. Rozbilo se ti kolo? Na zahrádce krásně voní růže. Miluješ červené růže? Dejte nám znamení, až budeme na řadě. Čekáme jen na vaše znamení. Mohutný strom na okraji lesa zasáhl při včerejší bouří blesk. Blesk proťal oblohu a v jeho světle jsme zahlédli, že se na vrcholku kopce vypíná mohutný strom.

Vyznačená slova jsou Podměty nebo předměty? To kolo jsem dostal od babičky k svátku. Rozbilo se ti kolo? Na zahrádce krásně voní růže. Miluješ červené růže? Dejte nám znamení, až budeme na řadě. Čekáme jen na vaše znamení. Mohutný strom na okraji lesa zasáhl při včerejší bouří blesk. Blesk proťal oblohu a v jeho světle jsme zahlédli, že se na vrcholku kopce vypíná mohutný strom.

Vyhledej předměty a urči jejich pád. Urči PU, Po a Př Stáda zeber vedou silní hřebci a staré, moudré samice. Každé stádo má sice svůj okrsek, ale s ostatními zvířaty vycházejí zebry dobře. Velmi často se například druží se žirafami. Žirafy vidí nepřítele na velkou vzdálenost, zebry zase slyší sebeslabší šelest. Zejména samci na všechno dohlížejí, bedlivě pozorují okolí a v případě nebezpečí použijí kopyta proti komukoli, kdo by ohrožoval jejich potomky. Když si hřebec sám s nepřítelem neporadí, utvoří stádo kruh a brání ohrožená mláďata společně.

Vyhledej předměty a urči jejich pád. Urči PU, Po a Př Stáda zeber vedou silní hřebci a staré, moudré samice. Každé stádo má sice svůj okrsek, ale s ostatními zvířaty vycházejí zebry dobře. Velmi často se například druží se žirafami. Žirafy vidí nepřítele na velkou vzdálenost, zebry zase slyší sebeslabší šelest. Zejména samci na všechno dohlížejí, bedlivě pozorují okolí a v případě nebezpečí použijí kopyta proti komukoli, kdo by ohrožoval jejich potomky. Když si hřebec sám s nepřítelem neporadí, utvoří stádo kruh a brání ohrožená mláďata společně.