ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY předmět = objekt
anotace určeno žákům 6. ročníku seznámení s rozvíjejícími větnými členy, jmenovitě s předmětem očekávány výstup: žák pozná a dovede určit předmět a jeho pád, je nutno požívat formu prezentace z důvodu zachování interaktivity použitá literatura: učebnice SPN pro 6. ročník
ZÁKLADNÍ POJMY rozvíjející větné členy příslovečné určení předmět místa času způsobu předmět přívlastek shodný přívlastek neshodný několikanásobný předmět několikanásobné příslovečné určení několikanásobný přívlastek
Co jsou rozvíjející větné členy? Základní větné členy – přísudek a podmět – mohou být dále rozvity rozvíjejícími větnými členy. Základní větné členy jsou řídící, rozvíjející větné členy jsou závislé a blíže určují, zpřesňují význam členů základních. Rozvíjející větné členy jsou: příslovečné určení, předmět, přívlastek a doplněk
Malá Gábina kreslí hezký obrázek novými pastelkami. Ukázka větných členů Gábina malá kreslí obrázek hezký pastelkami novými Malá Gábina kreslí hezký obrázek novými pastelkami.
Co jsou rozvíjející větné členy? Základní větné členy – přísudek a podmět – mohou být dále rozvity rozvíjejícími větnými členy. Základní větné členy jsou řídící, rozvíjející větné členy jsou závislé a blíže určují, zpřesňují význam členů základních. Rozvíjející větné členy jsou: příslovečné určení, předmět, přívlastek a doplněk
Předmět = Pt rozvíjí obvykle sloveso, někdy i přídavné jméno a jeho pád je tímto slovesem řízen ptáme se tedy všemi pádovými otázkami kromě 1. pádu (kdo?,co?) předmět bývá nejčastěji vyjádřen podstatným jménem nebo zájmenem podtrhává se předmět označuje osobu, zvíře nebo věc, které jsou slovesným dějem zasaženy nebo jichž se děj týká předmět může být rozvit i dalšími členy: Ivana píše dlouhý dopis. Opravář otočil kohoutkem u vany.
Předmět Ivana - píše koho, co píše? píše dopis
Předmět Petr – se zajímá o koho, co se zajímá? zajímá se o filatelii
Předmět Babička – se bojí koho, čeho se bojí? bojí se bouřky
Předmět Hana – se vysmála komu, čemu se vysmála vysmála se Aleně
Předmět Všichni - mluvili o kom, o čem mluvili? mluvili o fotbale
Předmět Opravář - otočil kým, čím, otočil? otočil kohoutkem
Předmět Eva - dala komu, čemu, - koho, co? dala Janě dárek
Předmět Jakub - požádal koho, co požádal, o koho, co požádal? požádal Štěpána o pomoc
Doplň do vět předměty a urči jejich pád Dědeček vždycky vzpomínal……. Už dlouho se těším….. V televizi jsem viděl…….. …………přemýšlíš? Určitě …………. zatelefonuj. Napij se…………….., ať nemáš…………. Zakroutil………….. na znamení, že……….nerozumí. Pokládali……………… za velice šikovného a chytrého chlapce. Včera jsme se setkali………………
Vyhledej předměty a urči jejich pád. Stáda zeber vedou silní hřebci a staré, moudré samice. Každé stádo má sice svůj okrsek, ale s ostatními zvířaty vycházejí zebry dobře. Velmi často se například druží se žirafami. Žirafy vidí nepřítele na velkou vzdálenost, zebry zase slyší sebeslabší šelest. Zejména samci na všechno dohlížejí, bedlivě pozorují okolí a v případě nebezpečí použijí kopyta proti komukoli, kdo by ohrožoval jejich potomky. Když si hřebec sám s nepřítelem neporadí, utvoří stádo kruh a brání ohrožená mláďata společně.
Vyhledej předměty a urči jejich pád. Stáda zeber vedou silní hřebci a staré, moudré samice. Každé stádo má sice svůj okrsek, ale s ostatními zvířaty vycházejí zebry dobře. Velmi často se například druží se žirafami. Žirafy vidí nepřítele na velkou vzdálenost, zebry zase slyší sebeslabší šelest. Zejména samci na všechno dohlížejí, bedlivě pozorují okolí a v případě nebezpečí použijí kopyta proti komukoli, kdo by ohrožoval jejich potomky. Když si hřebec sám s nepřítelem neporadí, utvoří stádo kruh a brání ohrožená mláďata společně.
Vyznačená slova jsou Podměty nebo předměty? To kolo jsem dostal od babičky k svátku. Rozbilo se ti kolo? Na zahrádce krásně voní růže. Miluješ červené růže? Dejte nám znamení, až budeme na řadě. Čekáme jen na vaše znamení. Mohutný strom na okraji lesa zasáhl při včerejší bouří blesk. Blesk proťal oblohu a v jeho světle jsme zahlédli, že se na vrcholku kopce vypíná mohutný strom.
Vyznačená slova jsou Podměty nebo předměty? To kolo jsem dostal od babičky k svátku. Rozbilo se ti kolo? Na zahrádce krásně voní růže. Miluješ červené růže? Dejte nám znamení, až budeme na řadě. Čekáme jen na vaše znamení. Mohutný strom na okraji lesa zasáhl při včerejší bouří blesk. Blesk proťal oblohu a v jeho světle jsme zahlédli, že se na vrcholku kopce vypíná mohutný strom.
Vyhledej předměty a urči jejich pád. Urči PU, Po a Př Stáda zeber vedou silní hřebci a staré, moudré samice. Každé stádo má sice svůj okrsek, ale s ostatními zvířaty vycházejí zebry dobře. Velmi často se například druží se žirafami. Žirafy vidí nepřítele na velkou vzdálenost, zebry zase slyší sebeslabší šelest. Zejména samci na všechno dohlížejí, bedlivě pozorují okolí a v případě nebezpečí použijí kopyta proti komukoli, kdo by ohrožoval jejich potomky. Když si hřebec sám s nepřítelem neporadí, utvoří stádo kruh a brání ohrožená mláďata společně.
Vyhledej předměty a urči jejich pád. Urči PU, Po a Př Stáda zeber vedou silní hřebci a staré, moudré samice. Každé stádo má sice svůj okrsek, ale s ostatními zvířaty vycházejí zebry dobře. Velmi často se například druží se žirafami. Žirafy vidí nepřítele na velkou vzdálenost, zebry zase slyší sebeslabší šelest. Zejména samci na všechno dohlížejí, bedlivě pozorují okolí a v případě nebezpečí použijí kopyta proti komukoli, kdo by ohrožoval jejich potomky. Když si hřebec sám s nepřítelem neporadí, utvoří stádo kruh a brání ohrožená mláďata společně.