Regionální konkurenceschopnost: teoretické koncepty, výzkum

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Advertisements

Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
SOCIÁLNÍ EKONOMIKA SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Změny v ekonomickém prostředí
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Vysoká škola hotelová v Praze 8, spol. s r. o.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
MEZINÁRODNÍ SROVNÁVACÍ STUDIE Produkt RP Podpora Romů v Praze.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Regionální věda 2 Teoretické a metodologické přístupy k výzkumu regionální konkurenceschopnosti 5RE904 Regionální věda Evropský sociální fond Praha & EU:
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Ruská federace x WTO a OECD
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Ekonomický rozvoj měst a regionů Projekty CityRegio a CityRegio II Seminář „Zapojení ČR do Nadnárodní spolupráce a zhodnocení programu Interreg IIIB CADSES“
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Ekonomicko – správní fakulta v Brně Katedra podnikového hospodářství KONKURENCESCHOPNOST PODNIKU VE VZTAHU K ROZVOJI MANAGEMENTU Ing. Viliam Záthurecký,
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Regionální politika v České republice a Evropské unii 6 Nástroje regionální politiky v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Metodický výklad výzvy
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Možnosti spolufinancování vědecké a výzkumné činnosti ČHMÚ
Transkript prezentace:

Regionální konkurenceschopnost: teoretické koncepty, výzkum Prof. RNDr. René Wokoun, CSc. Katedra regionálního a lokálního rozvoje Fakulta sociálně ekonomická Univerzita Jana Evangelisty Purkyně Středisko regionálních a správních věd Národohospodářská fakulta Vysoká škola ekonomická v Praze 10.12.2010

Obecně je konkurenceschopnost ekonomiky charakterizována jako pojem, který syntetickým způsobem vyjadřuje schopnost země proniknout svým zbožím a službami na zahraniční trhy a z mezinárodní směny získávat komparativní výhody. Konkurenceschopnost ekonomiky není úzce vymezený jev, jenž by bylo možné měřit jednotlivým ukazatelem konkurenční schopnosti, nýbrž jde o komplexní skutečnost, jejíž některé složky lze kvantifikovat a jiné jsou kvalitativní povahy, bezprostředně neměřitelné. „Konkurenceschopnost je jako dostih. Nejde v něm o to běžet dnes rychleji, než jste běželi včera. Jde o to běžet rychleji než všichni ostatní koně.“ Stephan Garelli

Počínaje ranými 80. léty nastává plíživý posun pojmu konkurenceschopnosti na nadpodnikovou úroveň. Konkurenceschopnost se stává žádoucím cílem nejen podniků, ale i celých odvětví, národních ekonomik, zemí a světových regionů. Nepředpokládá se jaksi, že mezi konkurenceschopností podniku a nadpodnikového celku mohou být jakékoli zásadnější rozdíly. Poměrně častá je tautologická definice konkurenceschopnosti: konkurenceschopnost je schopnost konkurovat, obstát v konkurenci, čelit jí, přežít její tlaky. OECD například definuje konkurenceschopnost jako „schopnost korporací, odvětví, regionů, národů a nadnárodních celků generovat vysokou úroveň příjmů z výrobních faktorů i relativně vysokou úroveň jejich využití na udržitelné úrovni za současného vystavení mezinárodní konkurenci“.

Hospodářský rozvoj je v tržních ekonomikách jednoznačně spojen s pojmem konkurenceschopnosti jako základního měřítka dlouhodobé úspěšnosti firem a rovněž států a jejich regionů. Naproti tomu je definování pojmu regionální konkurenceschopnost dosud nedokončeno, a tedy neuspokojivé. Nicméně řada definic regionální konkurenceschopnosti existuje. Při definování regionální konkurenceschopnosti se vychází z několika přístupů: regionální konkurenceschopnost jako agregovaná podniková konkurenceschopnost, regionální konkurenceschopnost jako odvozená makroekonomická konkurenceschopnost.

První přístup (podle J. Tvrdoně, 2005) vychází z toho, že v regionu existují podniky, které trvale a ziskově vyrábějí produkty, jež splňují požadavky otevřeného trhu z hlediska ceny, kvality apod. V podstatě se předpokládá, že zájmy firem a regionu, v němž působí, jsou podobné. Je ovšem obtížné udržet si takovouto představu, když si uvědomíme, že firmy se snaží o dosažení produktivity a zisku, zatímco v pojmu regionální konkurenceschopnost musí být zahrnuta také úroveň zaměstnanosti. Jde o to, že když v každém regionu působí podniky s různou úrovní konkurenceschopnosti ve svém sektoru, existují určité společné rysy regionu, které mají vliv na konkurenceschopnost všech podniků sídlících v daném regionu.

Druhý přístup vychází z toho, že některé zákony, které platí v mezinárodním obchodu, nefungují na nižší než je národní úroveň. Na rozdíl od úrovně zemí kurzové rozdíly a změny poměrů cen a mezd na regionální úrovni buď neexistují nebo nefungují. Na straně druhé přesun mobilních faktorů (kapitál, práce) mezi regiony může být pro regiony reálným ohrožením (R. Camagni, 2002).

V souladu s prvním přístupem byla definována regionální konkurenceschopnost (EC: Sixth Periodic Report on the Social and Economic Situation of Regions in the EU, 1999) jako schopnost produkovat zboží a služby, které obstojí na mezinárodních trzích a zároveň zabezpečí vysokou a udržitelnou úroveň příjmů nebo obecněji řečeno je to schopnost regionů vystavených vnější konkurenci dosahovat poměrně vysoký příjem a vysokou úroveň zaměstnanosti. Z toho vyplývá, že region, který chce být konkurenceschopný, musí zabezpečit pracovní příležitosti v přiměřeném množství a kvalitě.

Alternativní definice k výše uvedené, která zohledňuje produktivitu, a tedy vyšší mzdy a zisky, a zároveň analýzu institucionálního uspořádání a tržních struktur: Konkurenceschopnost je schopnost regionální ekonomiky optimalizovat svá domácí aktiva a tak soutěžit a prosperovat na národních a světových trzích a přizpůsobovat se změnám na těchto trzích.

Při hodnocení regionální konkurenceschopnosti lze využít tzv Při hodnocení regionální konkurenceschopnosti lze využít tzv. Porterova diamantu konkurenceschopnosti s tím, že konkurenceschopnost je determinována působením faktorů vstupů (nabídka výrobních faktorů), faktorů poptávky (zde je zdůrazněn význam domácí poptávky), faktorů generovaných přítomností příbuzných a podpůrných odvětví (s přímými vazbami na dělbu práce), faktorů generovaných strategiemi firem a charakterem konkurence (významně ovlivňujících investiční klima) a faktorů generovaných odpovídajícími vlivy vlády a dále náhodných faktorů (M. Viturka, In: Slaný, A. a kol., 2006).

V středoevropské literatuře se regionální konkurenceschopností zejména v teoretické rovině zabývá J. Tvrdoň (2005), K. Skokan (2004) a v rovině analytické se zvláštním zřetelem k inovačnímu potenciálu M. Viturka (In: Slaný, A. a kol., 2006).

Jak definovat regionální konkurenceschopnost? Například takto: Regionální konkurenceschopnost je významným faktorem rozvoje regionů. Regiony, města a obce spolu soutěží při vytváření, získávání, udržení a podporování ekonomických subjektů. Tyto ekonomické subjekty totiž stabilizují či generují nová pracovní místa, nové příležitosti, přičemž mají zásadní vliv na prosperitu, blahobyt a životní úroveň regionů a obcí. Regionální konkurenceschopnost charakterizuje schopnost regionů generovat příjmy a udržet úroveň zaměstnanosti v rámci národní a mezinárodní konkurence.

Konkurenceschopnost je vnímána jako jeden z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících možnosti regionálního rozvoje. ROBERT HUGGINS (2003) ve svém příspěvku „Creating a UK Competitiveness index: Regional and local benchmarking“, cituje Storperovu definici územní konkurenceschopnosti (na místní i regionální úrovni) „jako schopnost místní ekonomiky přitáhnout firmy se stabilními nebo rostoucími podíly na trhu a současně schopnost této regionální ekonomiky zajistit stabilní nebo rostoucí životní standard participujících stran“ [Storper, 1997]. Právě posilování konkurenceschopnosti umožňuje regionům (i územním jednotkám na nižší úrovni) vytvářet komparativní výhody vůči ostatnímu území. Huggins, R. (2003), Vol. 37.1, str. 89

Konkurenceschopnosti regionů se věnuje i speciální vydání Regional Studies journalu (Vol. 38, č. 9), které obsahuje několik článků zabývajících se výhradně touto problematikou. Dalším významným příspěvkem k analyzovanému tématu je článek autorů KITSON et al. (2004): „Regional Competitiveness: An Elusive yet Key Concept?“, v němž autoři chápou konkurenceschopnost jako určitý abstraktní a těžko uchopitelný pojem. V úvodu si autoři kladou otázky typu: Co přesně je míněno pojmem konkurenceschopnost regionů, měst a lokalit? V jakém smyslu si regiony a města konkurují? Jak může být měřena regionální konkurenceschopnost? Jaké propojení existuje mezi regionální konkurenceschopností a regionální ekonomickou prosperitou?

Autoři poukazují na to, že i když odborná akademická sféra v poslední době klade na výše zmíněné problematické okruhy větší důraz ve svých analýzách, tak stále neexistuje žádný obecně přijatý teoretický či empirický rámec k tématice konkurenceschopnosti regionů, měst a lokalit. Dle autorů je možné regionální (urbánní) konkurenceschopnost definovat jako úspěšnost regionů a měst, se kterou mezi sebou vzájemně soutěží např. v oblasti podílů na exportních (národních či mezinárodních) trzích nebo v přilákání kapitálu a zaměstnanců na své území. Kitson, M. et al. (2004), str. 992

Analyzované teoretické a metodologické přístupy k problematice konkurenceschopnosti regionů představují širokou škálu různých pohledů od různých autorů. V některých aspektech se tyto pohledy překrývají, autoři často dospívají ke stejným nebo obdobným závěrům. Je možno konstatovat, že většina analýz konkurenceschopnosti regionů jsou spíše komplementárního charakteru.

Název projektu: Konkurenceschopnost regionů v rámci České republiky a Evropské unie Registrační číslo: 402/09/0179 Projekt Konkurenceschopnost regionů v rámci České republiky a Evropské unie byl koncipován jako tříletý. V první fázi řešení projektu zpracovány rešerše z vybraných publikací, týkajících se pojetí a přístupů ke konkurenceschopnosti, metodiky jejího porovnávání. Řešitelský tým se zaměřil na odborné publikace podle jazykových oblastí, vedle významných autorů publikujících anglicky se činnost týmu zaměřila na publikace psané ve francouzštině, němčině, španělštině a v ruštině. Řešitelský tým se zabýval regionální konkurenceschopností, tj. pojetím a přístupy ke konkurenceschopnosti a metodikou jejího porovnávání. V rámci řešení projektu byly také využity definice a přístupy ke konkurenceschopnosti, které používají významné instituce jako je např. Světové ekonomické fórum, OECD nebo Evropská komise. Získané poznatky z rešerší přispěly k formování teoretických přístupů, které týmu umožnily vytvořit vlastní verzi definice regionální konkurenceschopnosti „Regionální konkurenceschopnost představuje schopnost (realizovanou možnost) regionu (společenství na vymezeném území) v dlouhém období se ekonomicky prosadit v soutěži s ostatními společenstvími při zachování sociální soudržnosti a ekologické udržitelnosti.“ Řešitelský tým sestavil pro měření a komparace konkurenceschopnosti mezi regiony „index konkurenceschopnosti“. O tomto indexu a výsledcích, které byly pomocí něho získány, bude hovořeno v dalších příspěvcích.

K hlavním přínosům projektu patří: Zpracování komplexního přehledu o regionální konkurenceschopnosti rešeršemi světové literatury a to nejen anglicky psané, ale i publikací psaných ve francouzštině, němčině, španělštině a v ruštině. Návrh vlastní definice regionální konkurenceschopnosti: „Regionální konkurenceschopnost představuje schopnost (realizovanou možnost) regionu (společenství na vymezeném území) v dlouhém období se ekonomicky prosadit v soutěži s ostatními společenstvími při zachování sociální soudržnosti a ekologické udržitelnosti.“ Řešitelský tým sestavil pro měření a komparace konkurenceschopnosti mezi regiony „index regionální konkurenceschopnosti“, který pracuje na bázi srovnávání hodnot určených ukazatelů daného regionu s nejpříznivější hodnotou a stanovení vah indikátorů za využití směrodatné odchylky. Vytvoření modelu, pomocí něhož byly za využití multifaktorové regresní analýzy testovány jednotlivé vysvětlující proměnné, přičemž provedená analýza potvrdila význam dopravní dostupnosti regionu a také zastoupení znalostní ekonomiky.

Zpracování charakteristik 67 regionů Evropské unie na úrovni NUTS II pro stanovení faktorů regionální konkurenceschopnosti, a to jak regionů úspěšných, tak i zaostávajících. Identifikace faktorů konkurenceschopnosti, které byly rozděleny do 2 základních skupin – faktory univerzální a specifické. K univerzálním faktorům byly zařazeny: význam regionálního a rozhodovacího centra v ekonomice; dopravní napojení regionu (resp. centra regionu); úroveň vědy, výzkumu, vývoje a inovací v regionu (klastry, trojitá šroubovice, znalostní ekonomika); adaptabilní a kvalifikovaná pracovní síla; institucionální prostředí pro rozvoj podnikání a diverzifikace ekonomické struktury. Mezi specifické faktory patří: potenciál pro rozvoj cestovního ruchu; surovinové zdroje; technická infrastruktura a specifické podmínky kvality životního prostředí. Nepotvrdil se význam často zmiňované sektorové struktury. Z výsledků projektu vyplynulo, že dlouhodobý úspěch regionu není závislý pouze na jednom faktoru, je možný jen za předpokladu vhodné kombinace různých faktorů. Formulace doporučení pro regiony EU i České republiky pro jejich aktivní regionální a hospodářskou politiku.

Doporučení pro regiony NUTS II v Evropské unii směřovala na podporu partnerství v centrech regionálního rozvoje, výstavby a modernizace dopravní infrastruktury, rozvoje VaV ve vazbě na aplikační sféru, rozvoje lidských zdrojů, zkvalitňování institucionálního prostředí, včetně legislativního rámce, a podporu malého a středního podnikání, rozvoje cestovního ruchu v návaznosti na endogenní podmínky atraktivity regionu, budování a zkvalitňování technické infrastruktury. Doporučení pro regiony ČR byla zformulována pro tyto oblasti: doprava a dopravní obslužnost, technická a environmentální infrastruktura, institucionální prostředí, regionální centra (podpora významných měst), malé a střední podnikání, rozvoj VaV ve vazbě na aplikační sféru, vzdělávání a kvalifikace, sociální soudržnost a trh práce, cestovní ruch, sítě a přenos best practice.

Děkuji za pozornost