Psaní i/y v koncovkách sloves

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Advertisements

SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Shoda přísudku s podmětem 1
Podstatná jména (rod, číslo, pád, vzor)
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Shoda přísudku s podmětem
PODSTATNÁ JMÉNA ( Český jazyk - 8. ročník )
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Pravopis i, y.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
Číslo v digitálním archivu školy
Hrátky s češtinou.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
HRÁČI TRÉNOVALI. MOTORY SE ZAHŘÍVALY. MAŽORETKY TLESKALY. DIVADLA SE OTEVŘELA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_498_Shoda přísudku s několikanásobným podmětem AUTOR: Mgr.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět
Anotace : ICT ČJ podstatná jména II. - 4.ročník
Český jazyk Vzor kuře Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
Koncovky sloves.
Podstatná jména Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
VZOR: OTCŮV, MATČIN (Čí ?)
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ:
BUĎTE POZORNÍ, AŤ SI TOHO ZAPAMATUJETE CO NEJVÍC..
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_13_ČJ_Podstatná jména_kost Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_23_Shoda.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Podle vzoru kuře budeme skloňovat všechna podstatná jména rodu středního, která mají v 1. pádě jednotného čísla koncovku -e/-ě a v 2. pádě koncovku -ete/-ěte.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
Shoda přísudku s podmětem
Co je to několikanásobný podmět?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Životnost podstatných jmen
Shoda přísudku s podmětem
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
HRAD.
Podstatná jména Opakování
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14_pridavna_jmena Název:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
PODSTATNÁ JMÉNA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
PODSTATNÁ JMÉNA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Téma: Pravopis koncovek podstatných jmen
Transkript prezentace:

Psaní i/y v koncovkách sloves Rozhoduješ, kterou koncovku zvolit? Zkontroluj, že se jedná o koncovku slovesa a vyber další postup z nabídky. Na správnou klikni. Ano, doplňuji koncovku slovesa. Pokud se nejedná o sloveso, klikni sem. Viz. Metodický pokyn - snímek 37 Pokud se nejedná o koncovku, klikni sem.

Čas budoucí Čas přítomný Čas minulý Pracuješ tedy se slovesem. Postupuj dál a urči jeho čas. Klikni na jednu z možností. Čas budoucí Čas přítomný Čas minulý Pokud se nejedná o sloveso, klikni sem. Pokud se nejedná o koncovku, klikni sem.

Sloveso je v budoucím čase. V koncovce je vždy -i, -í Pokud se nejedná o budoucí čas, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

Nejedná se o sloveso. Toto není náplní našeho cvičení. Rozhodni se Určuji koncovku Určuji jinou část než koncovku Zpět na začátek

Nejedná se o koncovku. Toto není náplní našeho cvičení. Vyjmenované, nebo odvozené slovo Rozhodni, zda je slovo vyjmenované, nebo odvozené. Klikni na jednu z možností. Není vyjmenované,nebo odvozené slovo Zpět na začátek

Slovo patří mezi vyjmenované, nebo je odvozené od vyjmenovaného slova Píšeme vždy -y, -ý Slovo není vyjmenované? Zde se oprav. Zpět na začátek

Slovo nepatří mezi vyjmenované Píšeme vždy -i, -í Je snad slovo vyjmenované? Zde klikni a oprav se. Zpět na začátek

Doplňuji koncovku jiného slovního druhu než slovesa Doplňuji koncovku jiného slovního druhu než slovesa. Toto není náplní našeho cvičení. Přiřaď slovo ke správnému vzoru. Ten Tě navede ke správné koncovce. Pokud neurčuješ koncovku, klikni zde a oprav se. Zpět na začátek

Sloveso je v minulém čase. Urči číslo tohoto slovesa. Vyber z možností a klikni. Jednotné číslo Množné číslo Pokud se nejedná o minulý čas, klikni sem a oprav se Zpět na začátek

Sloveso je v minulém čase. Poznej podmět a rozhodni, zda je jednoduchý, nebo několikanásobný. Co je podmět? Pro nápovědu klikni na piráta . Jednoduchý (Pokud nevíš, jak ho poznáš, klikni na čerta.) Několikanásobný (Pokud nevíš, jak ho poznáš, klikni na upíra.) Pokud se nejedná o minulý čas, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

Podmět (i přísudek) je v jednotném čísle Urči rod podmětu vyber koncovku. koncovka -a Rod ženský Kytara hrál-a. nulová koncovka Rod mužský Král hrál-. koncovka -o Rod střední Dítě si hrál-o. Pokud podmět (i přísudek) není v jednotném čísle, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

Podmět je v množném čísle Urči rod podmětu Rod ženský Rod mužský životný neživotný Rod střední Pokud se jedná o podmět několikanásobný, klikni sem a oprav se Je podmět v jednotném čísle? Oprav se Zpět na začátek

Podmět je v mužském rodě Vrať se zpět a urči gramatickou životnost. Pro návrat klikni na obrázek. Zpět na začátek

Rod ženský - číslo množné Pokud je podmět ženského rodu množného čísla, v přísudku píšeme vždy koncovku - y (Kočky si hrály s myškami. Pračky vypraly prádlo. Zvonice se ozvaly.) Podmět je ženského rodu, ale není v množném čísle. Klikni zde a oprav se Podmět není ženského rodu, ale je v množném čísle. Klikni a oprav se. Zpět na začátek

Rod střední - číslo množné Pokud je podmět středního rodu množného čísla, v přísudku píšeme vždy koncovku - a (Koťata si hrála. Zařízení byla rozbita.) Podmět je středního rodu, ale není v množném čísle. Klikni zde a oprav se Podmět není středního rodu, ale je v množném čísle. Klikni a oprav se. Zpět na začátek

Podmět je životný V koncovce je vždy -i (Chlapci hráli. Psi štěkali. Představitelé rozhodli.) Pokud podmět není mužského rodu, klikni sem a oprav se. Pokud se nejedná o podmět životný, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

-y Podmět je neživotný V koncovce je vždy (Hrady stály na skále. Stoly byly opravené.) Pokud podmět není mužského rodu, klikni sem a oprav se. Pokud se nejedná o podmět neživotný, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

Urči rod všech výrazů v podmětu. Vyber a klikni. Výrazy v podmětu neobsahují žádné podstatné jméno v rodě mužském životném. Urči rod všech výrazů v podmětu. Vyber a klikni. podstatné jméno rodu mužského V podmětu je neživotného. alespoň jedno rodu ženského. podstatná jména V podmětu jsou rodu středního. jen Výrazy v podmětu obsahují podstatné jméno mužské životné. Chci se opravit. Zpět na začátek

Jaké je mluvnické číslo výrazů ve středním rodě? Klikni na výběr. Podmět několikanásobný obsahuje jen výrazy středního rodu. Urči jejich mluvnické číslo. Jaké je mluvnické číslo výrazů ve středním rodě? Klikni na výběr. Všechny výrazy jsou v množném čísle. je v jednotném čísle. Alespoň jeden z výrazů V podmětu nejsou jen výrazy středního rodu. Chci se opravit. Zpět na začátek

Mezi podměty je alespoň jedno podstatné jméno rodu mužského životného. Rod mužský má v češtině přednost. V takovém případě píšeme vždy -i Pokud mezi podměty není alespoň jedno podstatné jméno rodu mužského životného, klikni na Marka a oprav se. Příklad: Na schůzku přišli maminky i tatínkové. Jana, Lenka, Lucka, Jarka a Marek se mnou slavili narozeniny. Zpět na začátek

Podmět obsahuje alespoň jeden výraz rodu mužského neživotného bez ohledu na mluvnické číslo. V takovém případě píšeme vždy -y Pokud podmět neobsahuje podstatné jméno rodu mužského neživotného, klikni na motocykl a oprav se. Příklad: Jabloně a ořešák již kvetly. Jabloň i ořešáky již kvetly. Motocykly, auta i kola byly opraveny novým robotem. Zpět na začátek

Všechna podstatná jména v podmětu jsou rodu středního v množném čísle. V takovém případě píšeme vždy -a Pokud všechna podstatná jména v podmětu nejsou rodu středního v množném čísle, klikni na kuře a oprav se. Příklad: Kuřata, housata, kachňata a mourovatá koťata utíkala k miskám. Slůňata i kůzlata se narodila letos. Zpět na začátek

Všechny výrazy jsou rodu středního, ale alespoň jedno z nich je v jednotném čísle. V takovém případě píšeme vždy -y Žádný výraz není v jednotném čísle? Klikni na kotě a oprav se. Příklad: Kuřata, housata, kachňata a mourovaté kotě utíkaly k miskám. Slůňata i kůzle se narodily letos. Zpět na začátek

Co je podmět? Podmět je základní větný člen. Ptáme se na něj 1. pádem (Kdo, co?) Příklad: Pirát má zraněnou ruku. Lékař ji nahradil hákem. Klikni na piráta a přiřaď podmět k jedné z možností. Zpět na začátek

Nejedná se o koncovku Rozhodni, zda je slovo vyjmenované, nebo odvozené. Vyber jednu z možností. Slovo je vyjmenované, nebo odvozené. Slovo nepatří mezi vyjmenované a není odvozené od vyjmenovaného slova.

Slovo je vyjmenované, nebo odvozené od vyjmenovaného slova Píšeme vždy -y,- ý Slovo není vyjmenované? Zde se oprav. Zpět na začátek

Sloveso je v přítomném čase. V koncovce je vždy -i, -í Pokud se nejedná o přítomný čas, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

Podmět je jednoduchý Urči mluvnické číslo podmětu. V tomto případě je stejné i mluvnické číslo přísudku. Klikni na správný výběr. Slovo ve funkci podmětu je jednotného čísla. Slovo ve funkci podmětu je množného čísla. Zpět na začátek

-a Podmět v ženském rodě Koncovka Je podmět jiného rodu? Klikni na kartu a oprav se. Lenka hledala. Fenka hlídala. Karta se roztrhla. Zpět na začátek

- Podmět v mužském rodě Nulová koncovka Je podmět jiného rodu? Klikni na hrad a oprav se. Petr hledal-. Pes hlídala-. Hrad se zřítil-. Papír se roztrhl-. Zpět na začátek

Podmět ve středním rodě Koncovka -o Je podmět jiného rodu? Klikni na štěně a oprav se. Dítě hledalo. Štěně hlídalo. Moře začalo bouřit. Zpět na začátek

Podmět jednoduchý Je tvořen jen jedním výrazem ve funkci podmětu. Klikni na čerta a přiřaď podmět k jedné z možností. Příklad: Petr přišel do školy. Malý psík okusuje kost. Pacienti se setkali před ordinací. Zpět na začátek

Podmět několikanásobný Je tvořen jen více výrazy ve funkci podmětu. Klikni na upíra a přiřaď podmět k jedné z možností. Příklad: Petr a Jarda přišli do školy. Pacienti a lékař se setkali před ordinací. Zpět na začátek

Podmět je jednoduchý Urči mluvnické číslo podmětu Podmět je jednoduchý Urči mluvnické číslo podmětu. Vyber jednu z možností a klikni. Mluvnické číslo Jednotné Množné Zpět na začátek Podmět je několikanásobný. Chci se opravit

Podmět několikanásobný Podmět několikanásobný. Urči rod všech výrazů v podmětu a vyber jednu z možností. Obsahují výrazy v podmětu slovo rodu mužského životného? rodu mužského životného. Mezi výrazy v podmětu je alespoň jedno podstatné jméno není žádné Podmět není několikanásobný. Chci se opravit. Zpět na začátek

Podmět obsahuje alespoň jedno podstatné jméno rodu ženského bez ohledu na mluvnické číslo. V takovém případě píšeme vždy -y Pokud podmět neobsahuje podstatné jméno rodu ženského, klikni na růže a oprav se. Příklad: Pampelišky a růže již kvetly. Motorky a kola zastavily na semaforu. Vidličky, lžíce i nůž byly připraveny na stole. Zpět na začátek

Metodický pokyn: Prezentace by měla být využívána v učebně IT, kdy každý žák pracuje na vlastním PC a řídí se pokyny v algoritmu.