Řeč, jazyk, mluva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Kultura Zabývající vědy jsou etnografie, antropologie, kulturologie.
Literární věda.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
BLISS SYSTÉM .
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
O třech jazykových neznámých…
Komunikace s dětským pacientem
Učte se anglicky 4krát rychleji Úvod Dr. Arkady Zilberman *US Patent 6,341,958.
Neverbální komunikace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
Specifika rozhlasu a televize
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
(komentovaný přehled)
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Stylistika Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
SVĚTOVÉ A SLOVANSKÉ JAZYKY
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Alternativní a augmentativní komunikace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
= prostředek lidské komunikace
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Problematika tlumočení znakového jazyka Radka Horáková, podzim 2006.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Sociologie pro SPP/SPR
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Obecné poučení o jazyce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Sociální čtení.
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
Narušená komunikační schopnost
Transkript prezentace:

Řeč, jazyk, mluva

Vznik řeči Řeč vznikla v dobách, kdy lidé začali vytvářet první společnost. Dorozumívání probíhalo pomocí posunků a pohybů. Vznik řeči plynul z potřeby lidí dorozumívat se při kolektivních pracích. První vyšší formy komunikace se vyvinuly u druhu Homo habilis, před 2,5 milionem let.

Vývoj jazyka a společnosti Jazyk i společnost spolu úzce souvisí. Na počátku lidské řeči byla řeč jednoduchá a lidé měli malou slovní zásobou. Různé skupiny lidí používaly různé jazyky. Jazyk souvisí s činností lidské společnosti a s jejími změnami - v oblasti výroby, hospodářských vztahů, v politice i oblastech kultury.

Při komunikaci rozlišujeme 2 základní pojmy Jazyk Řeč

Jazyk Systém výrazových a významových prostředků. Nástroj myšlení a dorozumívání. Má 2 formy: a) Mluvenou b) Psanou Každý řečový akt se děje v určitém jazyce, který se jeho uživatel musel naučit; může být mluvený (akustický - promluva) nebo může být vyjádřen písmem jako text a neslyšící užívají vizuální znakovou řeč.

Řeč Termín řeč má 2 významy: Schopnost člověka vyjadřovat artikulovanými zvuky nebo grafickými značkami obsahy vědomí. V užším pojetí – mluvený projev. Skutečné užití konkrétních jazykových prostředků v komunikaci. Člověk při řeči vybírá ze všech existujících možností daného jazyka ty, které jsou pro danou situaci vhodné. Aktuální jazyková komunikace mezi lidmi – jazykový projev.

Rozdíl mezi pojmy - shrnutí Jazyk Souhrn možností, jak tvořit a organizovat artikulované zvuky či psané znaky pomocí pravidel. JE SYSTÉM Řeč Konkretizace nabídnutých možností a pravidel v individuálních projevech uživatelů jazyka. UŽITÍ SYSTÉMU V PRAXI

Mluva Způsob řeči jednotlivce. Má neopakovatelné individuální rysy. Způsob řeči jisté skupiny – profesní nebo zájmové  slang.

Funkce řeči Řeč má 5 základních funkcí: Komunikační Myšlenková Expresivní Apelová Estetická

Komunikační funkce – dorozumívací. - Řeč je nástrojem dorozumívání. Myšlenková funkce - Řeč slouží k formulování myšlenek. Expresivní funkce – výrazová. - Řečí se vyjadřují emoce. Apelová funkce – výzvová. - Řeč dokáže vyvolat reakci, např. změnu názoru. Estetická – umělecká. - Řeč obohacuje osobnost člověka uměleckým požitkem.

Expresivní funkce