Inovace: typy, procesy, podněty a prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODNIKATELSKÉ DOVEDNOSTI PRO ROZVOJ MSP A NNO V K RÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI Projekt CZ.1.07/3.2.10/ Společnost pro právní a ekonomické vzdělávání.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
1 ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR Úloha transferu technologií v inovačním procesu Pavel Švejda CTT UTB ve Zlíně, 27. března 2014.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
Nové vzdělávací moduly pro řízení inovací a VaV v průmyslových firmách reg. č. projektu CZ.1.07/3.2.11/ Obsah vzdělávacích modulů projektu TS Ing.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Odborná sekce Rady kvality ČR „Kvalita v průmyslu a stavebnictví“ Poradenské služby v programech Operačního programu Podnikání a inovace 5. ledna 2009.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Strategické plánování při zakládání spin-off
Nové moduly pro řízení inovací reg. č.: CZ.1.07/3.2.02/ října 2014, Plzeň Představení projektu Mgr. Karel Psohlavec.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Technology Transfer Offices can help disseminate IP knowledge Jaroslav Burcik Czech Technical University in Prague Centre for Business cooperation, CTU.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
CZ / /0048 Centrum pro transfer technologií Technologické centrum AV ČR SSŠ AV ČR, VŠE, VŠCHT, ÚPV, ZeNTIVA, a.s., ČKD Nové Energo, a.s.
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Analýza vlastního podniku
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
úvod pojetí a obsah marketingu
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
ÚTVAR TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Praxe centra pro transfer technologií Pomoc komerčnímu uplatnění poznatků vznikajících na VUT v Brně Seminář k třetí roli VŠ.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
MARKETINGOVÝ MIX.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
CZ / /0020 Podpora týmu NET Genium při rozvoji progresivních informačních technologií Žadatel: NetGenium s.r.o. Partner: ČVUT Kontaktní osoba:
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Podpora inovačních podniků prostřednictvím sítě Enterprise Europe Network Lukáš Procházka, TC AV ČR European Commission Enterprise and Industry.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Antonín Krejčí Zvyšování konkurenceschopnosti firem pomocí metod průmyslového inženýrství a inovace s podporou e-learningu Číslo projektu: CZ.1.07/3.2.05/
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Možná podpora na získání ETV certifikátu z OP PIK Ing. Radek Navrátil, září 2016.
Marketingový plán podniku
Lidské zdroje jako jedna z priorit RIS3 strategie
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Ekonomika malých a středních podniků
Od „Transferu technologií“ k „Managementu znalostí
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
Transkript prezentace:

Inovace: typy, procesy, podněty a prostředí doc. Ing. Jiří Vacek PhD. Katedra managementu, inovací a projektů Fakulta ekonomická Západočeská univerzita v Plzni vacekj@kip.zcu.cz 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Osnova Proč inovovat Klasifikace inovací Inovační proces: struktura, hodnocení a portfolio inovačních projektů, inovační strategie Inovační podněty: invenční fáze inovačního procesu, zdroje inovačních podnětů, role V&V Spolupráce průmyslu s VaV, ochrana duševního vlastnictví Organizační kultura, motivační systém Inovační prostředí v ČR, podpora inovací v ČR a EU 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

PROČ INOVOVAT

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Proč inovovat inovace jsou kritické pro úspěch („inovuj nebo zemři“) - když to neuděláme my, udělá to někdo jiný životní cykly produktů se neustále zkracují nové produkty musí být zaváděny stále častěji přístup „tlak vývoje“ se mění na „tah trhu“ Andy Grove: Pouze paranoici přežívají (musíte sledovat varovné signály, zda vás neohrozí inovační aktivity konkurentů) W. Baumol: ekonomický růst, ke kterému došlo od 18. století, je v podstatě založen na inovacích 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Nutnost koncentrace omezené zdroje  efektivní využití, koncentrace na: provozní výkonnost - cenová výhodnost a uspokojení zákazníka, minimalizace režijních nákladů, eliminace nadbytečných činností, snížení transakčních nákladů a optimalizace podnikových procesů špičkové produkty - vytvoření řady špičkových produktů založených na kreativním přístupu, rychlá komercializace nápadů a důsledné vyhledávání nových řešení i za cenu vyřazení svých vlastních produktů důvěrná znalost zákazníků - přizpůsobení a personalizace produktů tak, aby byly uspokojeny stále rostoucí specifické a individuální požadavky zákazníků. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Inovace a podnikání Inovace je těsně svázána s podnikatelstvím (entrepreneurship) Základem inovačních procesů je schopnost vyhledávat příležitosti, vidět souvislosti a vytvářet nové způsoby jejich využití Podnikatelé musí riskovat – ale musí jít o uvážená rizika; omezení rizika: portfolio nových produktů 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Inovace jako příležitost Systematická inovace je založena na cílevědomém vyhledávání změn a na systematické analýze možností ekonomických nebo sociálních inovací založených na těchto změnách. Prozíravý manažer nečeká, až bude k inovaci dotlačen, sleduje porfolio inovačních příležitostí Inovátoři považují změnu ne za hrozbu, ale příležitost. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Úspěšné inovační firmy Charakteristiky Systematický sběr inovačních impulsů Kreativita zaměstnanců Schopnost vyhodnotit potenciál inovačního nápadu Dobrá týmová práce Projektový přístup, schopnost řídit projekty Spolupráce s externími experty (university, výzkumné laboratoře,…) Přiměřená schopnost riskovat Motivace zaměstnanců (zaměstnanci jsou ochotni zlepšovat jak produkty, tak procesy firmy) Celoživotní učení se Schopnost financovat inovační aktivity 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

KLASIFIKACE INOVACÍ

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Typy inovací inovace: nové produkty a procesy a významné (technologické) změny produktů a procesů; 4P: inovace produktu: nové produkty uvedené na trh: nový model auta, nový balíček bankovních služeb inovace procesu: změna procesů produkce a distribuce: reorganizace, změna způsobu výroby, změna administrativních procesů inovace pozice (marketingová): změna kontextu (trhu), kam je produkt uveden: inovace paradigmatu: změna rámce, způsobu myšlení: Ford – změna obchodního modelu („auto pro každého“); PC – počítač do domácnosti 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Pro úspěch produktové inovace je často rozhodující doprovázející procesní či marketingová inovace. iPod (výrobková inovace) doprovázená procesně-marketingovou inovací iTunes (nový obchodní model) a dále rozšířená do iPhone (integrované komunikační zařízení doplněné dalšími aplikacemi, např. GPS), nebo zavedení RFID (výrobková inovace) umožňující zvýšení produktivity řízení dodavatelských řetězců (procesní inovace). 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Stupně inovací přírůstkové (inkrementální): méně významné nápady, které jsou důležité při zdokonalování produktů a procesů (nová typová řada počítačů, automobilů apod., nalezení nového trhu); radikální: významné nápady, které ovlivňují nebo způsobují významné změny v celém odvětví (zavedení tranzistoru, proudový letecký motor, přenos dat po optických kabelech); systémové: nápady, k jejichž realizaci je zapotřebí různých zdrojů a značného úsilí (komunikační sítě, penzijní a zdravotní systém). 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Spojitá, přírůstková Nespojitá, radikální Produkt vylepšení produktu … a teď zkusme něco úplně jiného Proces zeštíhlování, zvýšení kvality radikální změna procesů Pozice rozšíření trhů, segmentace nové trhy Paradigma změna podnikatelského modelu přepsání pravidel hry 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Úrovně inovací inovace na úrovni komponent: rychlejší tranzistor na čipu inovace na úrovni systému, změna architektury systému: propojení počítačů do sítě změna na vyšší úrovni obvykle vyvolá změny na nižších úrovních 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Klasifikace inovací SYSTÉM Nová řada aut, letadel, počítačů, TV Nová generace (MP3 a download jako náhrada CD) Parní stroj, ICT, biotechnologie, nanotechnologie KOMPONENTA Zlepšení komponent Nové komponenty pro existující systémy Pokročilé materiály zlepšující vlastnosti komponent PŘÍRŮSTKOVÁ „dělat lépe to, co děláme“ „nové pro firmu“ RADIKÁLNÍ „nové pro svět“ 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Jak úspěšně řídit inovace Musí nám být jasné: CO chceme řídit – čím lepší představu máme, tím pravděpodobnější je, že TO bude fungovat JAK to chceme udělat – vytvářet podmínky CO, PROČ a KDY – strategie inovačních aktivit cíl je pohyblivý – naše schopnosti a kapacity musí být dynamické Rozhodující roli hraje zkušenost a učení se (z úspěchů i nezdarů) Nejde o jednorázový proces, nutná je udržitelnost 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Technologická excelence je nutnou, ale často nikoliv postačující podmínkou úspěchu inovace Důležitý je podnikatelský (obchodní) model (business model). Technické dovednosti musí být kombinovány s podnikatelskými a manažerským. Největší bariérou se stává nedostatek schopných lidí. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Inovační prostředí Pro úspěch inovace je nutné: Jasné strategické vedení a přidělení zdrojů Organizační kultura Aktivní vazby přes rozhraní jak uvnitř organizace, tak s externími agenty, kteří mohou významně ovlivnit inovační proces (dodavatelé, zákazníci, finanční instituce, zdroje znalostí, …) 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Problémy, s nimiž se setkáváme většina nových produktů je příliš složitá, obsahují mnoho vlastností, které uživatel nechce nebo neumí používat (nestojí o ně, ale musí za ně platit – př.: mobily, MS Office) většina podniků komercializuje méně než 20% slibných nápadů 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Plynulé vs. disruptivní inovace Plynulé inovace: zaměřují se na náročné uživatele; mohou být jak přírůstkové, tak radikální, nezáleží na tom, jak jsou technologicky náročné. Stávající konkurenti mají motivaci i zdroje uspět. Disruptivní inovace: zavádějí výrobky a služby, které nejsou tak dokonalé jako existující, ale nabízejí jiné výhody (jsou jednodušší, levnější, snáze použitelné, ...) a jsou určeny pro nové nebo méně náročné zákazníky. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Chesbrough H.W.: The Era of Open Innovation, MIT Sloan Management Review, Spring 203, p. 35 - 41 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Otevřená vs. uzavřená inovace Otevřená inovace Ti nejchytřejší lidé pracují pro nás Ne všichni chytří lidé pracují pro nás. Potřebujeme pracovat s chytrými lidmi nejen v naší firmě, ale i mimo ni. Aby V&V přinesl zisk, musíme všechno vymyslet, vyvinout a prodat sami. Externí může vytvářet významné hodnoty, abychom je však mohli realizovat, musíme mít vlastní kompetence ve V&V (absorpční kapacita) Pokud produkt sami vyvineme, dostaneme se na trh jako první. Aby nám V&V přinesl zisk, nemusíme ho provést sami. Firma, která uvede inovaci na trh jako první, zvítězí. Lepší obchodní model je důležitější než být na trhu jako první. Pokud vytvoříme nejvíc nejlepších nápadů v oboru, zvítězíme. Pokud nejlépe využijeme interních i externích nápadů, zvítězíme. Musíme mít pod kontrolou duševní vlastnictví, aby na něm nemohli vydělávat naši konkurenti. Můžeme vydělat na tom, když našeho duševního vlastnictví využijí jiní a naopak – pokud to podporuje náš obchodní model, využíváme duševní vlastnictví jiných. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Hodnotová inovace Strategie modrého oceánu Jediný způsob, jak porazit konkurenci, spočívá v tom, že se přestaneme snažit ji porazit. (W.Ch.Kim, R. Mauborgne) Udeřte na ně tam, kde nejsou, kde nejsou (P. Drucker) Strategie modrého oceánu se nezaměřuje na rozdělování existující – a často se propadající – poptávky, nýbrž na vytváření poptávky a odpoutání se od konkurence. Je založena na současném odlišení se a nižších nákladech. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Příklad – nízkonákladové aerolinie 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání INOVAČNÍ PROCES 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Inovace jako proces Tvorba nových nápadů (inovační impulsy): VaV, inspirace, analýza potřeb zákazníků, kombinace existujících nápadů, tvorba alternativních modelů Výběr těch nejlepších: inovace je vždy proces s nejistým výsledkem; strategická volba je velkou výzvou; portfolio Realizace, implementace: často dlouhá a náročná cesta, ani nový skvělý produkt nezajišťuje, že bude úspěšný a bude po něm poptávka. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Inovační proces Výzkum a vývoj (VaV), který vytváří nápady: základní a aplikovaný výzkum a vývoj Produkce, která produkuje: transformace vstupů ve výstupy podle návodů vytvořených vývojem (produkt = výrobek nebo služba) Marketing, který prodává: uvedení produktu na trh Tento lineární model je zjednodušením, ve skutečnosti se uplatňují zpětné vazby a smyčky 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Proces fází a bran (stage-gate) Bána 1 NÁPAD Fáze 1 Brána 2 Fáze 2 Brána 3 Fáze 3 Brána 4 Fáze 4 VYHODNOCENÍ Hodnocení nápadů Předběžnéhodnocení Podrobné hodnocení Definování produktu Rozhodnutí o vývoji Vývoj o testování Testování Brána 5 Fáze 5 o uvedení na trh Komercializace R. Cooper Zastavit neúspěšné projekty v co nejčasnějším stádiu, dříve než mohou spotřebovat značné zdroje 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Hodnocení procesu vývoje nového produktu ECV ANO NE Úspěšný vývoj pd Neúspěšný vývoj Komercializace C Úspěšná komercializace pC Neúspěšná komercializace PV ECV = očekávaná hodnota projektu pd = pravděpodobnost úspěšného vývoje pc = pravděpodobnost úspěšné komercializace D = náklady na vývoj C = náklady na komercializaci PV = čistá současná hodnota očekávaných výnosů projektu ECV = [(PV * pc – C) * pd] – D 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Příklad 1. fáze projektu (1 rok): laboratorní testy, úspěšnost 50% 2. fáze (2 roky): terénní testy, úspěšnost 75% 3. fáze: komercializace, investice do technologie $5M, předpokládané výnosy $8M, čistá současná hodnota $3M Finanční údaje diskontovány, předpokládaná cena kapitálu WACC = 12%, bezriziková diskontní sazba = 5%. Náklady na vývoj a specifické riziko jsou vysoké  výsledná očekávaná hodnota záporná (-$109 000) a projekt podle tohoto kritéria by tedy byl zamítnut. Tradiční DCF bez možnosti zastavení projektu po neúspěšných fázích: očekávaný výnos 37,5% * 1,907M = 715 000, po odečtení nákladů 1,201 M očekávaná ztráta mnohem vyšší (-$486 000). 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Co dělat Analyzovat a studovat možnosti a příležitosti. Jít mezi lidi, ptát se, naslouchat, zjistit, jakou potřebu může inovace splňovat. Zůstat jednoduchý, soustředit se na specifické potřeby, které inovace uspokojuje, a na specifické konečné produkty, které vytváří. Začínat v malém měřítku. Pouze tehdy je dost času pro modifikace, které jsou prakticky vždy nutné, aby byla inovace úspěšná. Snažit se o získání vedoucího postavení. V opačném případě vytváříme příležitost pro konkurenci 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Čemu se vyhnout Nesnažte se být příliš „chytří“ (vychytralí). Vše, co je příliš vychytralé, se skoro jistě pokazí. Nepokoušejte se dělat mnoho věcí najednou. Soustřeďte se na jádro problému. Nedělejte inovace pro budoucnost, ale pro dnešek. Inovace může mít dlouhodobý dosah, ale musí pro ni existovat okamžitá potřeba. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Tři podmínky inovací - 1 Inovace znamená práci, tvrdou, soustředěnou, cílevědomou práci. Klade velké požadavky na pracovitost, vytrvalost a zodpovědnost. Úspěšní inovátoři musí stavět na svých silných stránkách. Inovace musí být v souladu s povahou člověka, který ji zavádí. Nelze dobře podnikat v oboru, kterého si nevážíme. Inovace musí být soustředěna na trh, musí být řízena trhem 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání INOVAČNÍ PODNĚTY 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Vnější prostředí Zákazníci Dodavatelé Konkurence Konzultanti, V&V instituce Školy, univerzity Odborné publikace Internet Výstavy, veletrhy, specializované semináře a konference Patentové databáze Reklamní agentury Investoři Média Autorizované zkušební laboratoře, certifikační agentury Státní instituce Veřejný sektor Legislativa Globalizace 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Vnitřní prostředí Vlastní V&V Technické útvary – projekce, konstrukce, technologie Výrobní útvary (výroba, poskytování služeb) Marketing a prodej Logistika (nákupy a dodávky) Záruční a pozáruční servis Vlastníci 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání MSP, Německo podle Verworn et al., 2000 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ přenos inovací přes funkční a organizační hranice nemusí být jednoduchý faktory, které ovlivňují efektivnost přenosu: stupeň komplexnosti inovace, míra, v níž využívá tacitní znalosti, načasování (jak dlouho bude otevřené okno příležitosti?), absorpční schopnost přijímající organizace. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Zákazníci rozvíjet a udržovat kontakty se zákazníky či zákaznickými sdruženími využívat těchto kontaktů k získávání informací: jak jsou produkty zákazníky využívány s jakými problémy se zákazníci setkávají a jak se s nimi vyrovnávají sbírat náměty zákazníků na úpravy existujících produktů 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Zákazníci - vedoucí uživatelé von Hippel, MIT vidí potřebu inovace dávno předtím, než se dostane na trh často sami vymýšlejí výrobky a služby, např. tehdy, když zjistí nedostatek výrobku laboratoř pro předpověď potřeb, zapojení do časných fází vývoje příklad: skupiny nadšenců, kteří vymýšlejí výrobky pro různé sporty, β-verze softwaru 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Příklady Některé firmy sbírají nápady od zákazníků tak, že se samy stanou zákazníky. Harley Davidson: Manažeři se zúčastní závodů a sami jezdí na motocyklech, které firma vyrábí. Vidí tak své výrobky očima zákazníků, lépe jim rozumí a mohou využít zpětných vazeb. Podněty k inovacím mohou vycházet i ze sběru zpětných vazeb, zájmových sdružení spotřebitelů a ad hoc průzkumů a dotazníkových šetření, ale je třeba k nim přistupovat s jistou dávkou opatrnosti. Ford: Kdybych se řídil přáním svých zákazníků, pak bych choval lepší koně. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Zákaznické soutěže Zažívací soda Arm & Hammer výsledné zpětné vazby přispěly k vývoji nových produktů, které si našly místo v 95% amerických domácností. marketingový tým firmy podporuje nápady zákazníků, jak používat jedlou sodu jako deodorant, čistící prostředek, antacid, apod. nápady zákazníků byly použity k rozšíření nabídky Arm & Hammer o zubní pastu, deodorant a mýdlo na praní na bázi jedlé sody. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Zákaznický test koncepční představy nového produktu předběžné zjištění potenciálu inovace na trhu jeden ze vstupů pro zpracování studie proveditelnosti. Vybraným zákazníkům předložíme specifikaci, výkres, obrázek, model a vyžádáme si od nich vyjádření, zda produkt vzbudil jejich zájem, zda (a proč) by mu dali přednost před konkurenčními produkty, zda budou mít o produkt zájem (a za jakou cenu), jak by se produkt mohl více přizpůsobit jejich potřebám 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Dodavatelé a partneři Dodavatelé inovují svoje produkty a hledají pro ně uplatnění. Mohou se tak stát zdrojem inovačních podnětů, vycházejících z jejich inovačních výsledků. důležitá struktura sítí propojení (klastry) stanovit společnou strategii a rámec komunikace. portál, který umožňuje sdílení informací a dokumentů zakládání společných podniků a zařízení 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Výzkum a vývoj základní výzkum aplikovaný výzkum vývoj MSP: často nemají dostatečné kapacity a zdroje pro vlastní V&V: možná řešení: transfer know-how, outsourcing, sdružování sil a prostředků (i s konkurenty) – co-opetition 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Konkurence uvést na trh dokonalejší produkt lépe specifikovat segmenty trhu pro své vlastní produkt sami se můžeme stát zdrojem inovačních podnětů pro konkurenci analýza konkurence: náklady a kvalita celková ekonomická analýza přístup k trhu (zákazníci, dodavatelé atd.) business intelligence, benchmarking 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Náměty zaměstnanců převážná většina MSP nepoužívá systematické přístupů ke sběru námětů od vlastních zaměstnanců náměty se sbírají náhodně a obvykle neexistuje žádný systém kritérií pro jejich hodnocení schránka nápadů systémem toku informací, aby se náměty dostaly na správná místa (workflow) – intuitivní, interaktivní, zásobník inovačních námětů Kaizen – zlepšovací návrh 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Spolupráce podniků s výzkumem a vývojem

Modely spolupráce V&V - podnik Klasický model Tržní model Partnerský model 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Klasický model V&V vyvine nový produkt. Řízení procesu je v rukou výzkumníka, výsledek může využít podnik. Výzkumník provádí výzkum, vyvinul produkt a nyní hledá jeho využití. Produkt může být nabídnut prostřednictvím vzdělávacích programů, seminářů, veletrhů, workshopů apod. Výzkumník si zachovává autonomii ve volbě tématu svého výzkumu. Mohou vzniknout nové výzkumné projekty, což zvýší vědecký výkon výzkumníka a vytvoří dodatečné finanční zdroje pro výzkum. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Tržní model Výzkumník má zájem o uplatnění výsledků svého výzkumu. Bere v úvahu potřeby trhu a vytváří specifické produkty. Podnik pod tlakem trhu hledá řešení svých problémů ve V&V. Tato strategie se charakterizuje jako tah trhu. V zájmu výzkumníka je, aby získal pro svou organizaci (a pro sebe) potřebné zdroje. V tomto modelu je vzájemný vztah plánovitý. Jsou-li známé požadavky trhu, je možné vytvořit program a definovat průběh výzkumných činností. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Partnerský model V partnerském modelu se hledá rovnováha mezi nabídkou vytvářenou univerzitami nebo výzkumnými ústavy a požadavky, trhu. Zodpovědnost za řízení procesu mají oba partneři. V&V má znalosti a podnik má trh, na němž se mohou uplatnit výsledky plynoucí z využití těchto znalostí. Financování výzkumu je často podpořeno vládou. V tomto modelu se často vytvářejí inkubátory technologických firem, spin-off podniky, střediska transferu technologií apod. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Modely spolupráce V&V a podniku - shrnutí Klasický model Tržní model Partnerský model Strategie Tlak výzkumu Tah trhu Rovnováha mezi technologií a trhem Zodpovědnost za řízení projektu Výzkumník Výzkumník s účastí podniku Společně výzkumník a podnik Ohnisko výzkumu Monodisciplinární Multi- nebo interdisciplinární Interdisciplinární s uvážením integrovaných činností Vztah Tradiční Plánovitý Symbiotický Indikátor úspěchu Předání znalostí podniku Uspokojení klienta Úspěch klienta a rozšíření znalostí výzkumníka 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Co může V&V nabídnout MSP Transfer technologií: podpora při přenosu výsledků V&V do praxe. Vytváření spin-off podniků: Univerzita může vytvořit podmínky vhodné pro vznik spin-off podniků. Informační podpora, zdroj inovačních podnětů Zpracování studií: Pracoviště V&V mohou vytvořit multidisciplinární tým, pro zpracování studií MSP podle konkrétního zadání 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Co může V&V nabídnout MSP Využití experimentálních zařízení: Spolupráce se studenty: zadání zpracování problému ve formě semestrální, bakalářské nebo diplomové práce. Vzdělávání managementu a pracovníků MSP 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání INOVAČNÍ PROSTŘEDÍ ČR 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Důležité zákony Zákon 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje) Nařízení vlády č. 461/2002 o účelové podpoře výzkumu a vývoje Nařízení vlády č. 462/2002 o institucionální podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a hodnocení výzkumných záměrů Nařízení vlády č. 28 ze dne 8. ledna 2003, kterým se mění nařízení vlády č. 462/2002 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Nařízení vlády 461/2002 Sb. § 2 –Způsob podílu účelové podpory na uznaných nákladech 100 % Základní výzkum 50 % Průmyslový výzkum 25 % Vývoj Podíl účelové podpory na uznaných nákladech projektu průmyslového výzkumu nebo vývoje může být zvýšen o 5, 10 až 15 % - přesná kritéria (nejvýše 75 % u průmyslového výzkumu a 50 % u vývoje) 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Uznatelné náklady Nařízení vlády č. 461/2002 § 3 Vymezení položek uznatelných nákladů osobní náklady náklady na provoz a údržbu dlouhodobého hmotného majetku další provozní náklady náklady na služby náklady na zveřejňování výsledků projektů cestovní náhrady doplňkové (režijní) náklady 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Nepřímé (režijní) náklady Paušál – u různých projektů různý – ESF 7%, RP 20%, NPVII 20% výše režií je vztažena k přímým nákladům obvyklé u VŠ, organizací V&V Prokazatelné režijní náklady: podmínka – identifikovatelné v účetnictví obvyklé u podniků 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Odpočet nákladů na V&V Zákon č. 669/2004 Sb. od 1.1.2005 mohou podniky uplatňovat odpočet od základu daně z příjmu ve výši 100 % výdajů vynaložených při realizaci projektů V&V. Najít a prokázat ocenitelný prvek novosti. Předmětem zvýhodnění může být např. výroba funkčního vzorku či prototypu produktu, ověření prototypu, projekční nebo konstrukční práce, výpočty nebo návrhy technologií, sloužící k vývoji nebo inovaci výrobků nebo výrobních procesů. Jako náklady lze uplatnit osobní výdaje, odpisy majetku, používaného v přímé souvislosti s řešením projektu, cestovní náhrady a další provozní výdaje. 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Děkuji

INFORMAČNÍ ZDROJE

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Příručky pro MSP U-SME Innovation: model spolupráce univerzita – MSP, http://www.kip.zcu.cz/USME/ Integrovaný management inovací, http://www.kip.zcu.cz/kursy/imi/ Innosupport - Internet Supported Module System for the Innovative Problem Solving Methods INNOMAT – Innovation Management Tools 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Projekty Leonardo da Vinci InnoSkills – www.innoskills.net, innoskills.zcu.cz Inovační dovednosti pro MSP – portál, tréninkové moduly, komunikační platforma Podpora rozvoje kompetencí středního managementu MSP, osvojení a rozšíření technik managementu inovací, podpora konkurenceschopnosti; Případové studie a specifické zkušenosti ze zemí účastníků projektu; 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Projekty Leonardo da Vinci FASTER – www.fasterentrepreneur.eu, faster.zcu.cz Sdílení, zdokonalení a lokalizace efektivních metod výcviku ambiciózních potenciálních podnikatelů, kteří chtějí, aby se jejich firma rychle rozvíjela („gazely“) 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Knihy PITRA Z., Management inovačních aktivit, Professional Publishing, Praha, 2006, ISBN 80-86946-10-X DVOŘÁK J. a kol., Management  inovací, VŠMIE, Praha, 2006, ISBN 80-86847-18-7 Švejda P. a kol., Inovační podnikání, AIP ČR, Praha, 2007, ISBN 978-80-903163-6-5 Tidd J., Besant J., Pavitt K., Řízení inovací, Computer Press, 20007, ISBN 978-80-251-1466-7 JÁČ I., RYDVALOVÁ P., ŽIŽKA M., Inovace v malém a středním podnikání, Computer Press, Brno, 2005 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání KIM W.CH., MAUBORGNE R., Strategie modrého oceánu, Praha: Management Press 2006, ISBN 80-7261-128-3 KOŠTURIAK J., FROLÍK Z., Štíhlý a inovativní podnik, Praha: Alfa Publishing 2006, ISBN 80-86851-38-9 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání VaV v ČR KADEŘÁBKOVÁ A., Výzvy pro podnikání - inovace a vzdělání, LINDE, Praha, 2004, ISBN 80-86131-50-5 KADEŘÁBKOVÁ A. a kol., Ročenka konkurenceschopnosti České republiky, LINDE, Praha, 2005, ISBN 80-86131-64-5 KADEŘÁBKOVÁ A. a kol., Ročenka konkurenceschopnosti České republiky - analýza, LINDE, Praha, 2006, ISBN 80-86131-66-1 Klusáček K. a kol.: Zelená kniha VaV a inovací v ČR. Technologické centrum AV ČR, březen 2008 (http://forum.tc.cz/) 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Duševní vlastnictví Přehled základních právních předpisů upravujících právo duševního vlastnictví http://rko.zcu.cz/file/dv.doc http://rko.zcu.cz/file/autor.doc Komercializace duševního vlastnictví ve veřejných výzkumných institucích, Inženýrská akademie ČR, 2005, ISBN 80-85918-96-X Materiály ÚPV, http://www.upv.cz J. Kubíček, P. Svačina: Průmyslová práva a nehmotné statky, jejich licenční využití a oceňování, TC AV ČR, 2006, http://www.cett.cz 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Patenty http://www.espacenet.com webové stránky Úřadu průmyslového vlastnictví ČR http://www.upv.cz Vyhledávání http://freepatentsonline.com 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání Inovační sítě Czech Innovation Relay Centre (CIRC) http://www.bic.cz/cz/serv/03.htm Evropská technologické databáze systému IRC, http://www.bic.cz/cz/serv/03_02.htm Technology Watch, http://www.bic.cz/cz/serv/03_03.htm Technology Market Place, http://cordis.europa.eu/marketplace/ gate2growth, http://www.gate2growth.com/ 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Informační portály pro MSP CORDIS - the COmmunity Research and Development Information Service, http://cordis.europa.eu/en/sitemap.htm SME Techweb, http://ec.europa.eu/research/sme-techweb/index_en.cfm Research for SMEs, http://ec.europa.eu/research/sme-techweb/pdf/sme_en.pdf Research for SME associations, http://ec.europa.eu/research/sme-techweb/pdf/sme_ag_en.pdf Evropský portál pro MSP, http://ec.europa.eu/enterprise/sme/index_cs.htm MSP a inovace, http://ec.europa.eu/enterprise/sme/innovation_cs.htm 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání 7. RP - NICER, CZELO NICER - Národní informační centrum pro evropský výzkum: Technologické centrum AV ČR http://www.tc.cz/, http://www.nicer.cz/ www.czelo.cz/7rp Každý měsíc: Přehled aktuálních informací o evropském výzkumu – upozornění na výzvy, odkazy na důležité dokumenty 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání

Projekt SyKaPo - SYstém KAriérového POradenství pro studenty vysokých škol je určen pro studenty doktorského studia ZČU -  fakulty strojní, elektrotechnické a ekonomické je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky 9.12.2009 SyKaPo - Úvod do inovačního podnikání