Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Slovesný rod činný a Trpný
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Slovesa a mluvnické kategorie
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Shoda přísudku s podmětem 1
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Procvičujeme větné členy 2
Procvičujeme tvary sloves
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Slovesný rod činný a trpný 7. ročník Autorka: Mgr. Renata Fialová
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Shoda přísudku s podmětem 2
Slovesa (verba).
Slovesa.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Příčestí trpné Český jazyk 2. stupeň ZŠ 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy.
Přísudek.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Za předpokladu použití psacích potřeb
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
Slovesný rod Rod činný a trpný Pasivum Activum
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
7. ročník Mgr. Michaela Hantková. Chlapec chytil motýla.Motýl byl chycen chlapcem. Dělá něco chlapec? Dělá něco motýl? ČINNÝ ROD TRPNÝ ROD.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.1 slovesný rod Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
SLOVESA – rod činný a rod trpný Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_15_SLOVESA – ROD.
NÁZEV ŠKOLY: ZAKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62 AUTOR: Mgr. Iva Zatřepálková, OBDOBÍ: březen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_CJ4_Shoda přísudku s podmětem.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_MLUVNICKÉ.
Slovesný rod.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B25Čj7_Slovesný rod
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
PŘÍSUDEK (Př) Základní větný člen Co dělá podmět? slovesný
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Druhy přísudku Skladba věty.
Transkript prezentace:

Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy Trpný rod Český jazyk 2. stupeň ZŠ Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy

Opakujeme Které slovesné tvary jsou uvedené? pracoval postaven nakreslen pracovat natřel zastavil napsán

Opakujeme Které slovesné tvary jsou uvedené? pracoval nakreslen pracovat natřel infinitiv postaven napsán zastavil příčestí trpné příčestí minulé

Nahraď infinitiv příčestím trpným Předseda byl (zvolit) včera. Hosté byli radostně (přivítat). Peníze budou (odevzdat) včas. Asi dnes budu (vyvolat). Knihovna je (otevřít) odpoledne. Předseda byl zvolen včera. Hosté byli radostně přivítáni. Peníze budou odevzdány včas. Asi dnes budu vyvolán. Knihovna je otevřena odpoledne.

Utvoř větu jednoduchou, v níž užiješ obě slova Klatovy založil Přemysl Otakar II. Klatovy byly založeny Přemyslem Otakarem II. Klatovy Přemysl Otakar II.

Přemysl založil naše město ve 13. století. sloveso – utvoř infinitiv, příčestí trpné založil – MK osoba 3., č. j., zp. ozn., čas min.

Přemysl založil naše město ve 13. století. graf P 13. ve s n m z

Přemysl založil naše město ve 13. století. Jaký je vztah mezi podmětem a přísudkem? Přísudek vyjadřuje, co dělá podmět. Přemysl založil

Klatovy byly založeny Přemyslem. Jaký je vztah mezi podmětem a přísudkem? Přísudek vyjadřuje, co dělá někdo jiný než podmět. Klatovy byly založeny

Najdi podmět a přísudek Učitel chválí žáky. Žáci jsou chváleni učitelem. učitel chválí http://office.microsoft.com žáci jsou chváleni

Slovesný rod činný trpný přísudek vyjadřuje, co dělá podmět učitel chválí trpný přísudek vyjadřuje, co dělá někdo jiný než podmět žáci jsou chváleni Zapiš si

Vyjádření trpného slovesného rodu opisný tvar trpný = příčestí trpné + tvary slovesa být být chválen, je chválen, budou založeny… sloveso zvratné – někdy písnička se zpívá

Určujeme rod opisný tvar trpný zvratné sloveso ostatní slovesné tvary (příčestí trpné) vždy rod trpný rod činný podmět je původcem děje zvratné sloveso rod trpný podmět není původcem děje ostatní slovesné tvary vždy rod činný

Vypiš věty, kde je opisný tvar trpný Stan je postaven na louce. Stany jsme stavěli na louce. Stany se stavěly na louce. Chtěl bych postavit stan na louce. Na louce byly postaveny stany. Děti si postavily stany. Stan je postaven na louce. Na louce byly postaveny stany. trpný slovesný rod http://office.microsoft.com

Vypiš věty, kde je zvratné sloveso Stan je postaven na louce. Stany jsme stavěli na louce. Stany se stavěly na louce. Chtěl bych postavit stan na louce. Na louce byly postaveny stany. Děti si postavily stany. Stany se stavěly na louce. Děti si postavily stany. Zjisti, zda je podmět původcem děje rod trpný rod činný

Vypiš věty, kde není ani opisný tvar trpný, ani zvratné sloveso Stan je postaven na louce. Stany jsme stavěli na louce. Stany se stavěly na louce. Chtěl bych postavit stan na louce. Na louce byly postaveny stany. Děti si postavily stany. Stany jsme stavěli na louce. Chtěl bych postavit stan na louce. rod činný http://office.microsoft.com

Zdroje: Klipart: http://office.microsoft.com