Modal verbs (Způsobová slovesa)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
Advertisements

Způsobová slovesa v angličtině MUST
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
VY_22_INOVACE_J-A-39 Aj 4.-5.r. Způsobové sloveso CAN, CAN´T /cannot/+ otázka Základní škola Ostrava, Gebauerova 8, příspěvková organizace Autorka: Mgr.Daniela.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PRESENT PERFECT SIMPLE
Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Modální slovesa a jejich opisné tvary
Modal Verbs = způsobová slovesa.
Modální- způsobová slovesa
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině MUST / HAVE TO VY_22_INOVACE_06 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Linking Words and phrases
Kdy chcete začít? What time are you going to begin?
VY_32_INOVACE_3C20 Gymnázium a SOŠ, Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová Modal And Related Verbs.
DUM DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL ANGLIČTINA Mgr. Kateřina Kasanová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Should, ought to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DUM DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL ANGLIČTINA Mgr. Kateřina Kasanová
Jak se mu říká? What is he called?.
Question tags Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Nemusel jsem tam jít. I didn't have to go there..
to BE  was (1. a 3. osoba jednot.čísla) were (všechny ostatní osoby) I waswe were you wereyou were he she wasthey were it.
Modal verbs Markéta Zakouřilová VY_32_INOVACE_108 ZŠ Jenišovice.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Modal verbs of probability in present and past Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_08 Název materiálu: Modální slovesa – gramatická cvičení Tematická oblast: Angličtina 2. ročník – strojírenské.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_17
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Modal verbs I. Modální slovesa I.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_07
Vyjádření možnosti/pravděpodobnosti pomocí may, might, could, will
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_58.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Modální slovesa VY_22_INOVACE_07 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Tázací dovětky – 8. ročník ZŠ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Modal Verbs Gymnázium a SOŠ, Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová VY_32_INOVACE_3C15.
QUESTION TAGS? (VĚTNÉ DOVĚTKY)
Must, needn´t, may, mustn´t Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
 ANOTACE  Anotace:  Didaktický učební materiál je určen žákům středních škol k zopakování učiva. Prezentace se skládá ze cvičení určených k upevnění.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková What will you be able to do tonight? We will be able to dance tonight!
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_22_INOVACE_01_18.
Vyjádření možnosti/pravděpodobnosti pomocí may, might, could, will Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné.
Modal verbs – could, should, would Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Have to Název sady: Project 2 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
should x be supposed to should x be supposed to
VY_32_Inovace_ So x Neither Project 3
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Texty jsou vlastní originální tvorbou autora.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
INVITATION Pozvání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Matuszková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Modal verbs.
NEPRAVIDELNÁ SLOVESA IRREGULAR VERBS
ZPŮSOBOVÁ SLOVESA I. (Modal verbs I.)
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Modal verbs. Modal verbs Mezi modální slovesa patří: can, could may, might shall, should will, would must.
Název školy Střední škola obchodně technická , s. r. o. Číslo projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

Modal verbs (Způsobová slovesa)

Modal verbs (Způsobová slovesa) Způsobová (neboli modální) slovesa jsou pomocná slovesa, která určují tzv. způsob hlavního významového slovesa, které za modálními následuje. Obvykle vyjadřují povinnost, nutnost, schopnost, možnost, příkaz, zákaz apod. Mezi základní modální slovesa patří např. must, can, should, can't, mustn't, needn't, shouldn't atd. Základní gramatické vlastnosti modálních sloves 1) Vždy ve stejném tvaru Modální slovesa se nečasují, ve všech osobách mají stejný tvar. I can swim. You can swim. He can swim. She can swim. We can swim. You can swim. They can swim. 2) Některé tvary neexistují Modální slovesa mají mnohdy pouze tvar přítomného času, v některých případech i minulého. Nemají však tvar infinitivní (to must), přítomné příčestí (musting), ani minulé příčestí (musted). Od některých sloves lze vytvořit minulý čas (can - could, may - might, shall - should) ale tento tvar často mívá trochu jiný význam či jinou funkci.

Rozdělení modálních sloves 3) Vždy následuje sloveso v základním tvaru Za modálními slovesy ve větě vždy následuje významové sloveso v základním tvaru (tedy GO, SLEEP, RUN, SAY apod., nikdy GONE, SLEEPING, TO RUN apod.). Výjimku tvoří sloveso OUGHT, za kterým následuje infinitiv s TO. I must go. He should tell us the truth. Rozdělení modálních sloves Významová slovesa, nebo jejich význam, dělíme na dvě skupiny: I. PRIMÁRNÍ Slovesa, která mají primární význam vyjadřují do jaké míry má/nemá někdo svobodu vykonávat nějakou činnost, tzn. povinnosti, zákazy, příkazy, možnosti, schopnosti, atd. Používají se pouze v přítomném čase, a pokud bychom je chtěli použít v minulém, budoucím či jiném čase, je nutné použít tzv. opis.   II. SEKUNDÁRNÍ Slovesa, která mají sekundární význam, vyjadřují, do jaké míry je mluvčí přesvědčen o tom, co říká (něco určitě tak je, nebo možná tak je, určitě tak nebylo apod.), popř. jeho současný postoj či hodnocení toho, co už se stalo (např. že tam býval neměl chodit - šel tam, ale lituje toho.) Sekundární modální slovesa nepoužívají opisy. Jejich význam je vlastně vždy přítomný, vždy vyjadřují SOUČASNÝ názor, postoj, jistotu apod.

PRIMÁRNÍ MODÁLNÍ SLOVESA CAN 1) Schopnost V tomto významu má sloveso CAN český ekvivalent 'umět'. I can swim. - Umím plavat. Can you speak Spanish? - Umíš Španělsky? V minulém čase používáme modální sloveso COULD, pro jiné časy, infinitivy apod. I could sing very well when I was a kid. - Uměl jsem moc hezky zpívat..... 2) Možnost V tomto významu má sloveso CAN český ekvivalent 'moci, mít možnost'. Can you come tonight? - Můžeš dnes večer přijít? I can be there at 8. - Můžu tam být v osm. 3) Svolení V tomto významu má sloveso CAN český ekvivalent 'smět, moci, mít dovoleno'. Can I go to the cinema with you? - Můžu jít s vámi do kina? (dovolíte mi to) Of course you can. - Jasně že můžeš. (máš naše svolení) Can I ask you something? - Smím se tě na něco zeptat?

PRIMÁRNÍ MODÁLNÍ SLOVESA CAN'T Sloveso CAN'T je zápornou verzí slovesa CAN a vyjadřuje zápor všech tří významů. 1) Neschopnost Co češtiny bychom ho zde přeložili jako 'neumět'. I can't swim. - Nemím plavat. Chickens can't fly. - Slepice neumí létat. 2) Nemám možnost Do čestiny tento význam CAN'T můžeme přeložit jako 'nemoci, nemít možnost'. I can't come tonight. - Dnes večer nemůžu přijít. 3) Zákaz, nemám svolení V tomto významu má sloveso CAN'T český ekvivalent 'nesmět, nemít dovoleno'. You can't come with us! - S náma nesmíš. (zakazujeme ti to) I can't talk to my parents like that. - Tak s rodiči mluvit nesmím. Can I say something? -- No, you can't! - Smím něco říct? -- Ne, nesmíš! MAY Zdvořilá otázka Pomocí MAY velmi zdvořilým a formálním způsobem žádáme o svolení. Do češtiny ho můžeme přeložit jako smím. May I ask you something? -- Yes, you may. - Smím se Vás na něco zeptat? -- Ano, smíte. May I call you Jane? - Můžu Vám říkat křestním jménem? (nebo: Můžu Vám tykat?)

PRIMÁRNÍ MODÁLNÍ SLOVESA MUST 1) Příkaz, uložení povinnosti Sloveso MUST používáme pro příkazy, tehdy, když mluvčí někomu uděluje povinnost. Do češtiny ho můžeme přeložit jako 'muset'. You must be quiet. - Musíš být tiše. I must try harder. - Musím se více snažit. 2) Důrazná rada Slovesem MUST můžeme někomu dát i důraznou radu, tedy že je moc důležité aby něco udělal apod.: You must study every day if you want to learn something. - Musíš se každý den učit, když se chceš něco naučit. MUSTN'T 1) Zákaz Sloveso MUSTN'T používáme pro zákazy. Do češtiny ho můžeme přeložit jako 'nesmět.'. POZOR, není to zápor českého muset - nemuset. V angličtině má jak MUST, tak MUSTN'T stejnou funkci, vždy něco přikazuje či ukládá, ať již kladnou povinnost (příkaz), nebo zápornou (zákaz). You mustn't go there. - Nesmíš tam chodit. We mustn't cheat during tests. - Nesmíme při testech podvádět. Slovesem MUSTN'T můžeme někomu dát i důraznou radu, tedy že je moc důležité aby něco nedělal apod.: You mustn't fidget when you go to an interview. - Nesmíš se ošívat, když jdeš na pohovor.

PRIMÁRNÍ MODÁLNÍ SLOVESA NEEDN'T 1) Nemusím! Slovesem NEEDN'T vyjadřujeme to, že nemáme povinnost něco dělat, přeložit ho tedy můžeme jako 'nemuset'. I needn't study tonight because it's Friday. - Nemusím se dnes učit, protože je pátek. She needn't worry. - Nemusí si dělat starosti. SHOULD / SHOULDN'T, OUGHT TO 1) Povinnosti Tato slovesa používáme jako sloveso MUST a MUSTN'T, povinnosti vyplývající z tohoto slovesa však nejsou tak direktivní, tak silné jako u MUST. Do češtiny je můžeme přeložit jako měl bych / něměl bych . I should study because there's an exam tomorrow. - Měl bych se učit. You shouldn't go there. - Neměl bys tam chodit. OUGHT TO a OUGHTN'T TO má stejný význam jako SHOULD a SHOULDN'T. Zde si však dejte pozor na používání infinitivu s TO. I ought to study because there's an exam tomorrow. - Měl bych se učit. You oughtn't to go there. - Neměl bys tam chodit. 2) Rady Stejně jako MUST a MUSTN'T, i tato slovesa můžeme použít, když chceme někomu poradit, že by něco dělat měl, a něco ne.  You should relax. - Měl by sis odpočinout. You shouldn't stay up so late. - Neměl bys chodit tak pozdě spát.

SEKUNDÁRNÍ MODÁLNÍ SLOVESA MUST - Určitě ano! Pomocí modálního slovesa MUST říkáme, že si jsme stoprocentně jisti tím, co říkáme, tedy že něco tak jistě, určitě je. The film must be very good. - Ten film je určitě velice dobrý. He must study very hard. - Určitě se hodně učí. CAN'T, COULDN'T - Určitě ne! Pomocí modálního slovesa CAN'T říkáme, že si jsme stoprocentně jisti, že něco tak není. You can't be serious! - To snad nemyslíš vážně! He can't love her. They argue all the time. - Určitě ji nemiluje. Pořád se přeci hádají. MAY, MIGHT, COULD - Možná ano Nejsme-li si úplně jisti tím, co říkáme, můžeme použít tato tři slovesa. Můžeme je přeložit jako 'možná'. She may be at her grandmother's. - Možná je u babičky. She might be at her grandmother's. - Je možné, že je u babičky. Není vyloučeno, že je u babičky. (MIGHT a COULD vyjadřují trochu menší jistotu, než MAY) She could be an actress. - Mohla by to být herečka (není to vyloučené). V záporu používáme MAY a MIGHT s částicí NOT: He may not like it. - Možná se mu to nelíbí. I might not go there. - Možná tam nepůjdu. SHOULD, SHOULDN'T - Mělo / nemělo by to tak být Neúplnou jistotu můžeme vyjádřit pomocí SHOULD a SHOULDN'T: It shouldn't be difficult. - Nemělo by to být těžké (jsem si tím téměř jistý, že nebude).

Opisy modálních sloves Modální slovesa jsou zvláštní tím, že nemají všechny tvary, která mají ostatní slovesa. Vezměme si např. významové sloveso GO: základní slovníkový tvar go Infinitiv to go přítomný čas go (goes) minulý čas went přítomné příčestí going minulé příčestí gone Výše uvedené tvary mají všechna významová slovesa. Modální slovesa ale nikoliv. Zkusme např. sloveso MUST: základní slovníkový tvar must Infinitiv x přítomný čas must minulý čas x přítomné příčestí x minulé příčestí x Opis použijeme všude tam, kde modální sloveso nestačí. Tedy např. v minulém čase, v infinitivech, v budoucím čase (ten se tvoří pomocí infinitivu), v předpřítomném čase (ten se tvoří pomocí minulého příčestí) apod.

Opis slovesa CAN CAN / CAN'T - umět, moci Toto sloveso má několik významů, např. umět, moci, smět. Vyjadřuje tedy schopnost ale i svolení. Podle toho, co znamená, je tedy potřeba zvolit vhodný opis. Nejběžnější jsou: BE ABLE TO - být schopen BE ALLOWED TO - mít dovoleno CAN / CAN'T - umět, moci Nejdříve budeme mluvit o schopnostech. přítomný čas: I can swim.-Umím plavat. minulý čas: I could swim.-Uměl jsem plavat V těchto dvou případech jsme si poradili modálním slovesem. Nyní se podívejme na použití opisu BE ABLE TO: infinitiv: I want to be able to swim.  budoucí čas: I will be able to swim.  předpřítomný čas: I've never been able to swim.  -ing: Not being able to swim, I stayed at home.-Neboť jsem neuměl plavat, zůstal jsem doma. Pracujeme vlastně se slovesem 'být'. Opis BE ABLE TO totiž není sloveso, ale vazba slovesa BÝT, přídavného jména ABLE a infinitivu.

Opis slovesa CAN‘T CAN / CAN'T - smět, nesmět Sloveso CAN / CAN'T ale také vyjadřuje svolení, co smíme a nesmíme. (Ve velmi formální angličtině se někdy v tomto významu používá slovesa MAY, obzvláště ve velmi zdvořilých otázkách.) přítomný čas: I'm 18. I can drive a car now.  minulý čas: I couldn't come with them.-Nemohl\Nesměl jsem jít s nimi. Jako opis v tomto případě používáme BE ALLOWED TO (mít dovoleno). infinitiv: They want to be allowed to carry a gun.  budoucí čas: Will you be allowed to stay overnight?  předpřítomný čas: Priests have never been allowed to marry.  -ing: Being allowed to vote for the first time, I was excited to go.-Protože jsem poprvé směl volit, šel jsem nadšeně k volbám.