Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOMATOMETRICKÉ BODY NA TĚLE
Advertisements

POLOHOVÁNÍ.
FÁZE OBLOUKU.
Klouby – obecná stavba, typy kloubů, klouby v těle.
VY_32_INOVACE_TMM24860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Orientace na lidském těle
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mgr. Pavel Frýbort Posilování a protahování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Fyziologie sportovních disciplín seminář Martina Novotná
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_TMM24360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
= základem jsou svaly = máme jich v těle asi 600
Roviny, směry a osy.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_32_INOVACE_TMM24460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Opěrná soustava – procvičování VY_52_INOVACE_08 Sada 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Jak správně sedět u počítače
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Směry a roviny tělní. Anatomická nomenklatura. Krajiny tělní.
Anatomické názvosloví
VY_32_INOVACE_TMM25260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
POSILOVÁNÍ BŘICHA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Velké míče 2. část Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Romana Hlinecká Název materiálu: Vyšetření tělesné hmotnosti Označení materiálu:
Úvod do anatomie.
PLAVÁNÍ - PRSA Záběr horní končetiny
VY_32_INOVACE_04-06 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Biologie člověka Téma: Soustava opěrná.
Která čísla označují správné držení těla?
KINEZIOLOGIE seminář Martina Bernaciková KH: St , Pá dle domluvy
Popis svalů lidského těla
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Správné držení těla obr.1. Při tomto postoji jsou nohy volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu.
Závodní chůze: práce paží 1
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
KINEZIOLOGICKÁ ANALÝZA BADMINTON backhandové podání
TAŽENÍ - TLAČENÍ HODY.
Fyziologie sportovních disciplín seminář Martina Novotná
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Prvouka – části lidského těla a kostra
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
ORIENTACE NA LIDSKÉM TĚLE
Svaly lidského těla- tendence
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Romana Hlinecká Název materiálu: Měření rozsahu pohybu v kloubu Označení materiálu: VY_32_INOVACE_REK.MU2.1211 Datum vytvoření: 18.4.2013 Vzdělávací oblast: Rekondice Ročník: druhý – Rekondiční a sportovní masér Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Zásady postupů při měření pohyblivosti krční páteře. Vhodné pomůcky.

Metodické pokyny Jedná se o prakticko-teoretickou výuku, které musí předcházet znalost anatomie kosterního a svalového systému člověka. Kromě uvedených pomůcek je vhodné využití modelu kostry člověka. Zrakově postiženým přenést prezentaci do ozvučených čtecích zařízení.

Zdroje GÚTH, Anton. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. [1. vyd.]. Bratislava: Liečreh Gúth, c1995, 448 s. ISBN 80-967-3830-5. HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 135 s. ISBN 80-701-3237-X.

Zdroje – obrázky HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 135 s. ISBN 80-701-3237-X. Fotografie z archivu autorky

Měření rozsahu pohybu v kloubu

Měření rozsahu pohybu v kloubu = goniometrie Planimetrie – zaznamenává pohyb v jedné rovině Metoda SFTR – název je odvozen od názvů tělních rovin Užitkový rozsah a užitkové postavení v kloubu

Goniometrie V České republice se goniometrií zabýval Jaroš (1955), Hněvkovský a Poláková (1955). Při goniometrii lidského těla se zjišťuje ve stupních: postavení v kloubu rozsah pohyblivosti v kloubu Výchozí poloha pro goniometrii Stoj spojný, ruce podél těla, palce směřují dopředu

Goniometrie Měření jednotlivých kloubů se provádí v přesně určených polohách, většinou vleže na rovném lehátku (někdy ve stoji nebo vsedě) K měření se používají goniometry (úhloměry) různých typů Měří se pasivní i aktivní rozsah pohybu Rozsah pohybů se udává ve stupních Výchozí postavení se označuje jako 0 (pokud se shoduje se základním postavením)

Obr. 1 - Goniometry

Planimetrie Metoda planimetrická čili plošná, měří pohyb pouze v jedné rovině. Zásady měření Poloha se zachovává po celou dobu měření Nejdřív se provede několik pasivních pohybů – pro určení rozsahu a osy pohybu Do osy pohybu se přiloží střed úhloměru

Planimetrie Jedno rameno úhloměru je rovnoběžné s nepohyblivou částí těla, druhé je rovnoběžné s pohybující se částí těla Úhloměr se pouze těla dotýká Přikládá se na zevní stranu kloubu, prstový na dorzální stranu prstu Měří se na odhalené části těla Kontrolní měření by měla provádět vždy stejná osoba, ve stejnou dobu, protože během dne se rozsah pohyblivosti v kloubu mění (pro bolest, únavu)

Planimetrie Rozsah pohybu v kloubech se poměrně značně liší, záleží na pružnosti vazů, objemu svalů.

Kloub ramenní Při měření v tomto kloubu dochází často k souhybům Proto je vhodné měřit ve dvojici, kdy jeden fixuje kloub a provádí pasivní pohyb a druhý měří Vhodné je orientační vyšetření pohybů obou horních končetin Je nutné sledovat rozsah pohybu a souhyby lopatek

Kloub ramenní – ventrální flexe (flexe) Rozsah pohybu bez souhybu lopatky je 90° Pohyb nad horizontálu je elevace paže, u které je nutný souhyb lopatky a je do 120°, nad 150°se přidává i souhyb páteře Poloha – leh na zádech nebo sed, dlaně u těla Fixace – rameno shora Přiložení úhloměru – střed ramenního kloubu, jedno rameno je rovnoběžné s osou trupu, druhé jde středem paže

Obr. 2 – Měření flexe v kloubu ramenním

Obr. 3 – Měření elevace v kloubu ramenním

Kloub ramenní – dorzální flexe (extenze) Rozsah pohybu při fixaci lopatky je do 20°, při volné lopatce do 40° Poloha – leh na břiše, hlava otočena na opačnou stranu, nebo vsedě Fixace – rameno shora Přiložení úhloměru – střed ramenního kloubu, jedno rameno je rovnoběžné s osou trupu, druhé jde středem paže

Obr. 4 – Měření extenze v kloubu ramenním

Kloub ramenní – abdukce Rozsah pohybu bez souhybu lopatky je do 70° – 90° Poloha – leh na zádech nebo sed Fixace – rameno shora Přiložení úhloměru vleže na zádech – střed ramenního kloubu zepředu, jedno rameno jde podél trupu, druhé pohyblivé středem paže Přiložení úhloměru vsedě – úhloměr se přikládá zezadu Při pohybu klient nesmí provádět úklon, elevaci lopatky, flexi a extenzi v rameni

Obr. 5 – Měření abdukce v kloubu ramenním

Kloub ramenní – ventrální flexe z abdukce = horizontální addukce = z upažení předpažení dovnitř Rozsah pohybu je do 110° – 120° Poloha – vsedě nebo vleže na zádech, abdukce kloubu ramenního a flexe kloubu loketního do 90°, předloktí je v pronaci Fixace – rameno shora Přiložení úhloměru – osa úhloměru v ose ramenního kloubu, jedno rameno zůstává v základní poloze, druhé sleduje pohyb paže

Kloub ramenní – ventrální flexe z abdukce = horizontální addukce = z upažení předpažení dovnitř Obr. 6 – Měření horizontální addukce v kloubu ramenním Obr. 7 – Měření horizontální addukce v kloubu ramenním

Kloub ramenní – dorzální flexe z abdukce = horizontální abdukce = z upažení do zapažení Rozsah pohybu je do 30° Poloha – sed nebo leh na břiše, abdukce v kloubu ramenním a flexe v kloubu loketním, předloktí v pronaci Fixace – rameno shora Přiložení úhloměru – osa úhloměru v ose ramenního kloubu, jedno rameno zůstává v základní poloze, druhé sleduje pohyb paže

Kloub ramenní – rotace interní (vnitřní) a externí (zevní) Rozsah pohybu je do 90° pro obě rotace Poloha vleže na břiše, hlava otočena na opačnou stranu. Abdukce v kloubu ramenním a flexe v kloubu loketním. Poloha vsedě s oporou zad, addukce v kloubu ramenním, flexe 90° v kloubu loketním, předloktí v supinaci Fixace - rameno shora

Kloub ramenní – rotace interní (vnitřní) a externí (zevní) Přiložení úhloměru vleže – střed úhloměru je na olekranonu, jedno rameno směřuje kolmo k zemi, druhé sleduje pohyb předloktí Přiložení úhloměru vsedě – zespodu na předloktí, střed je na olekranonu, jedno rameno zůstává v základní poloze, druhé sleduje pohyb předloktí

Kloub kolenní – flexe Rozsah pohybu je do 130° – 150° podle rozvoje svalstva Poloha – leh na břiše, nohy mimi stůl Fixace – pánev Přiložení úhloměru – střed je v ose pohybu kolenního kloubu, jedno rameno je rovnoběžně se stehnem, druhé rameno sleduje pohyb bérce

Kloub kolenní – flexe

Klouby prstů Rozsah pohybu je malý, měří se prstovým úhloměrem

Metoda SFTR Název je odvozen od tělních rovin S – sagitální F – frontální T – transverzální R – rotace Byla publikována v roce 1964 Russem, Gerhardtem a Debrunnerem. Neutrální postavení = 0 – jedná se o základní anatomický postoj – stoj spojný, dlaně otočeny dopředu

Metoda SFTR Do záznamu měření je nutné zapsat vždy tři hodnoty – obě krajní postavení a nulové postavení Jako první jsou zapsány extenze a pohyby vedené od těla. Jako poslední jsou zapsány flexe a pohyby vedené směrem k tělu Příklad: Kloub ramenní S 90 – 0 – 90 extenze – 0 – flexe

Užitkový = funkční rozsah pohybu v kloubu Je takový rozsah pohybu, jaký je zapotřebí k vykonání pohybů denního života Příklad: Flexe v kloubu loketním 20° – 110° Pronace v kloubu loketním 30° – 45° Supinace v kloubu loketním do 20°

Užitkové = funkční postavení kloubu Je takové postavení, které i při omezeném rozsahu je nejvýhodnější pro funkci končetiny Příklad: Flexe v kloubu loketním 40° Pronace v kloubu loketním 20° Supinace v kloubu loketním 20 °

Úkoly provést měření vše zapsat

Opakování jak vypadá výchozí poloha pro goniometrii stoj spojný, ruce podél těla, palce směřují dopředu co je to užitkový rozsah pohybu je takový rozsah pohybu, jaký je zapotřebí k vykonání pohybů denního života