Realizace vybraných pohybových aktivit u zrakově postižených spoluobčanů města Ústí nad Labem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Environmentální výchova pro základní školu
Kariérové poradenství
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Evaluace Rámce podpory Společenství Evaluační jednotka strukturálních fondů.
Hodnocení škol a školských zařízení
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Gymnázium Děčín. StudentUčitelé Škola Rodiče ŠkolaRodiče Student.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
Propedeutický seminář k bakalářskému projektu
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Uplatňování konceptu ucelené rehabilitace u integrovaných žáků a studentů s tělesným postižením v ČR.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Za akademický rok 2013/2014 Hana Kolářová proděkanka LF UP.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Za akademický rok 2012/2013 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Projektové kurzy a cílové skupiny 2 5 VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM VE VENKOVSKÝCH PODMÍNKÁCH.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
D LUHOVÁ PORADNA – D IECÉZNÍ CHARITA P LZEŇ Mgr. et. Bc. Ondřej Špendlíček Individuální projekt města Chebu na změnu situace sociálně vyloučených.
Meath Local Sports Partnership - Committed to the development of sport in Meath Místní sportovní partnerství Meath.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Závěrečná evaluace vzdělávání cílové skupiny, shrnutí projektu
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Polytechnické vzdělávání v rámci šap
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Bakalářský studijní obor OPTIKA A OPTOMETRIE garantuje KPO
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
za akademický rok 2015/2016 Hana Kolářová proděkanka LF UP
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Realizace vybraných pohybových aktivit u zrakově postižených spoluobčanů města Ústí nad Labem

Účastníci projektu z řad studentů a partneři Beránková Zdena, III. ročník, Tv Budinská Zlata, III. ročník, Tv Chotěborová Petra, III. ročník, Tv Korešová Simona, III. ročník, Tv Loulová Markéta, III. ročník, Tv Najman Jakub, III. ročník, Tv Poustecká Pavla II. ročník, Tv Štych Ondřej, III. ročník, Tv Tyflocentrum v Ústí nad Labem

Co by asi mělo být dominantní a o co bychom měli usilovat? INTEGRACE ZRAKOVĚ POSTIŽENÝCH DO SPOLEČNOSTI A ZLEPŠENÍ KVALITY JEJICH ŽIVOTA Východiskem by mělo být obecně rozvíjející prostředí s atmosférou vytváření tlaku na provozování pohybových aktivit, kultivace zdravotně orientované zdatnosti a uchování si nebo osvojení zdravého životního stylu

Jak jsme vstupovali do projektu? Podmínky účastníků (informace, ochota, zájem….) Podmínky prostorové, personální, materiální, podmínky dané podmínky dané poznáním reality

Cíl projektu přispět k řešení problematiky provozování pohybových aktivit zrakově postižených spoluobčanů v lokálním měřítku a vytvořit lepší podmínky pro osvojování teoretických poznatků i praktických dovedností u studentů se zaměřením na Tv v činnosti se zrakově postiženými

Úkoly projektu Analýza stavu provozování či neprovozování PA u ZP spoluobčanů regionu. Stanovení příčin současného stavu, požadavků, možností a potřeb ZP. Vyhodnocení základních ukazatelů z důvodu zahájení realizace opatření. Zajištění odpovídajícího materiálního vybavení, V rámci spolupráce pracovišť (KTV PF UJEP a Tyflocentrum UL) rozšířit spektrum aktivit, které studenti mohou svým vedením zajistit. Zabezpečit provozování vybraných PA v závislosti na požadavcích klientů a možnostech daných personálním a materiálním zajištěním projektu. Pořízení a vedení dokumentace, doplnění studijních plánů Realizace části výuky tematicky zaměřené k výše řešené problematice – dlouhodobý úkol. Realizaci části studijních materiálů – studijních opor se zaměřením na sport zrakově postižených – dlouhodobý úkol.

Výstupy se měly opírat o: shrnující materiál, který by analyzoval současný stav provozování či neprovozování PA u zrakově postižených spoluobčanů regionu a pomohl stanovit příčiny současného stavu, požadavků, možností a potřeb zrakově postižených spoluobčanů.

Předpokládané výstupy Realizované spektrum aktivit se ZP, které měli personálně zajišťovat studenti s aprobací TV. O realizovaných aktivitách vedena evidence. Zajištění materiálního vybavení pro realizaci těchto aktivit (zejména tandem, drobné pomůcky). Vybavení zahrnuto do evidence pracoviště, mělo sloužit studentům pro zajištění aktivit se ZP. Zpracování dokumentace jako podkladů pro studijní materiály. Realizace části výuky u studentů se zaměřením na tělesnou výchovu, která by byla svým obsahem a zaměřením orientována na praktické osvojování poznatků a dovedností o sportu ZP. Doplnění vybraných plánů obsahu výuky. Realizace částí studijních materiálů pro potřeby výuky. Vytvoření východisek pro tvorbu dipl. a Bc. prací z oboru orientovaných na řešenou problematiku (4-5 zadáno v roce 2005). Závěrečná zpráva o řešení poskytnutá orgánům města Publikace na konferencích a seminářích, články v časopisech.

Ekonomická a sociální prosperita regionu Je úzce svázána s úrovní zdraví a životním stylem obyvatelstva. Relevantní faktory lze nalézt ve zdravém životním stylu a v něm obsažené zdravotně orientované zdatnosti. Některé studie: Rütten et. al., 2001, Sallis & Owen, 1999, Frömel et al., 2004, 2005, Jansa et al., 2005.

Obyvatelé se specifickými potřebami a možnostmi svého sebeuplatnění Tito členové populace mají objektivně ztížené podmínky nejen pro výkon většího spektra povolání, ale vedle toho také k uplatňování zdravého životního stylu. Tato vzájemná provázanost se stává často limitem v kultivaci dalších dovedností včetně pracovních, navyšování rozsahu kompetencí i limitem pro začleňování do společnosti.

Zrakově postižení mají objektivně zhoršené podmínky pro provozování pohybových aktivit Důvodem je omezení nebo absence zrakové kontroly nad samotným pohybem a orientací v prostoru. Obecně se soudí, že zrakově postižení neprovozují požadované aktivity s pozitivním dopadem na zdraví a formování zdravého životního stylu v potřebné míře.

Cíl šetření …přispět k objasnění otázky, zda a v jakém rozsahu se postižení zraku promítá do objemu, frekvence a spektra výskytu PA a jaké jsou vedle zrakového postižení hlavní důvody k případnému neprovozování pohybových aktivit. Stěžejní: uplatňování chůze a inaktivita občanů s ohledem na stupeň postižení.

Použité metody a průběh šetření jsme sledovali ukazatele životního stylu v Ústi nad Labem. Mapovali jsme účast zrakově postižených na pohybových aktivitách ( ). Šetření bylo realizováno dotazníky v regionu Ústí nad Labem. Použili jsme dotazník IPAQ (International Physical Activity Questionnaire) a … dotazník zaměřený na specifikaci problémů zarkově postižených. Distribuce proběhla za pomoci Tyflocentra v Ústí nad Labem - klienti z regionu.

Sledované soubory stratifikovaný náhodný výběr. přiřazení podle stupně zrakového postižení (B1, B2, B3-B4). Vyšší zastoupení věkově starších jedinců je výsledkem odlišné skladby zrakově postiženého obyvatelstva od běžné populace. (IPAQ) aplikován ve dvou klimaticky odlišných obdobích. Data zjištěna za přítomnosti školených tazatelů. Data byla zpracována běžnými statistickými postupy v závislosti na použití parametrických či neparametrických typech dat v programu MS EXCEL.

Předkládáme údaje 96 mužů (dále M) a 151 žen (dále W) v souborech: muži-B1 (MB1, n=54), muži-B2 (MB2, n=17), muži-B3-B4 (MB3-4, n=25), ženy-B1 (WB1, n= 68), ženy –B2 (WB2, n=32), ženy B3-B4 (WB3-4n=51). Věková struktura členů souborů byla srovnatelná v souladu s požadovanými statistickými charakteristikami (MB1- 49, MB2-44, MB let, WB1-49, WB2-49, WB let).

Výsledky Muži ve všech skupinách zrakového postižení udávají větší výskyt aktivit, které pociťují jako intenzívní, zároveň je zřetelný nárůst jejich výskytu s poklesem stupně postižení u souborů mužů i žen (  2 (5, 99)= 9,65 p=.05) (obr. 1). Fig. 1 Frequency of occurence intensive physical activity (PA) in groups

Fig. 2 Frequency of occurence medium intensive physical activity in groups Četnost uplatňování středně intenzivních aktivit v týdnu je u všech souborů vyšší než uplatňování intenzivních PA (obr. č. 2). Spojitost se stupněm postižení se však ztrácí.

Fig. 3 Time spent on medium intensive physical activity within a week Četnosti uplatňování středně intenzivních PA v týdnu odpovídá i doba strávená těmito aktivitami (obr. č. 3).

Fig. 4 Time spent on walking within a week Doba strávená chůzí je během týdne vyšší zejména u souborů s vyšším stupněm postižení (obr. č. 4. ). Doba strávená chůzí je během týdne vyšší zejména u souborů s vyšším stupněm postižení (obr. č. 4. ). Tyto rozdíly jsou již statisticky významné. Soubory muži B1 – muži B3-4 při F (1,71)=1,12 na p.05 vykazují hodnoty t=7,06 při p=0.05,  2=0,382, podobně tak ženy B1 – ženy B3-B4 t=8,41 při p=0.05,  2=0,226). Tyto rozdíly jsou již statisticky významné. Soubory muži B1 – muži B3-4 při F (1,71)=1,12 na p.05 vykazují hodnoty t=7,06 při p=0.05,  2=0,382, podobně tak ženy B1 – ženy B3-B4 t=8,41 při p=0.05,  2=0,226).

Fig. 5 Time spent on sitting in a work day Vysoká je doba strávená sezením v pracovní den. Tato doba se s poklesem stupně zrakového postižení výrazně snižuje u souborů žen i mužů. U mužů ve srovnání MB1 a MB3-4 je tento rozdíl signifikantní statisticky (3,62 proti 1,99 na hladině 0,05,  2=0,133), u souboru žen rovněž zřetelný i přes velký rozptyl. Při komparaci souborů ŽB2 – ŽB3 a ŽB1 – ŽB3 je možné s velkou pravděpodobností usuzovat na jejich odlišnost připadající na stupeň zrakového postižení (  2=0,187 a  2=0,226).

Specifické důvody k neprovozování pohybových aktivit Specifické důvody k neprovozování pohybových aktivit byly u souborů s různým zrakovým postižením různé. Respondenti na pětibodové stupnici označovali míru souhlasu s předkládaným tvrzením. Respondenti na pětibodové stupnici označovali míru souhlasu s předkládaným tvrzením. Ve skupině MB1 (n=28) jsme hodnotili četnost krajního hodnocení položky

Četnost krajního hodnocení položek u specifického dotazníku (n=28) A - vlastní zdrženlivost, pocit zesměšnění a rezignace, B - obavy z vlastního zranění nebo zdravotních problémů C - společenské podmínky okolí, D - nezájem o cvičení, E - absence kolegy nebo traséra, F - vliv počasí, G - nedostatek dovedností, H - nadváha, I - samotný handicap. Zlepšení by přineslo a změna podmínek by byla jistě využita J - v případě zlepšení přístupu ke sportovištím, K - zvýšení vlastní životní úrovně, L - a možnost využít traséra. ABCDEFGHIJKL

Závěry z úvodního šetření Těžce ZP intenzivní PA prakticky neprovozují, v menší míře provozují středně intenzivní pohybové aktivity. Ukazuje se značná dávka pasivity členů ZP populace. Soubory členů populace s rostoucím stupněm postižení vykazují vyšší hodnoty doby sezení denně. Z pohybových aktivit jsou uplatňovány především chůze. ZP nevyužívají ani možnosti, které jsou jim obecně nabízeny. ZP vnímají některé problémy s provozováním aktivit citelně. V některých případech požadují realizaci některých opatření. Otázkou zůstává, zda by objektivní zlepšení podmínek pro provozování pohybových aktivit zrakově postižených přineslo očekávané efekty ve změně jejich stylu života. Výjimeční jedinci se sice zúčastňují širšího spektra aktivit, je to však výsledek působení sportovního oddílu.

Jízda na tandemu – Ondřej Štych

Plavání – Jakub Najmann Zahájení již na jaře Pravidelně – prakticky každou středu Plavec – p. Oldřich Machač

Kondiční posilování, rehabilitační cvičení, zdravotní tělesná výchova

Beránková Zdena, Budinská Zlata, Chotěborová Petra, Korešová Simona, Loulová Markéta, Poustecká Pavla

Ve sportovní hale PF UJEP, pondělí jednou za 14 dní, po dohodě

Atletika – předpoklad v budoucnu (problémy s prostory)

Zvuková střelba

Závěry Bylo realizováno spektrum aktivit se ZP, personálně zajišťované studenty s aprobací TV. Aktivity byly evidovány a dokumentovány. Zajistili jsme vybavení pro realizaci těchto aktivit (zejména tandem, drobné pomůcky). Vybavení bylo zahrnuto do evidence pracoviště, slouží spolupracujícím studentům pro zajištění aktivit se ZP. Dokumentace a nakoupený informační materiál slouží jako podklady pro studijní materiály. Pokračovala spolupráce s Tyflocentrem v UL. Realizuje se výuka u studentů, která je obsahem a zaměřením orientována na sport ZP. Doplnili jsme u vybraných plánů obsah výuky. Realizují se části studijních materiálů pro potřeby výuky. Vytvořili jsme východiska pro tvorbu diplomových a bakalářských prací (3 DP zadány v roce 2005). Závěrečná zpráva je předložena podle požadavků orgánům města. V rámci tématu práce - mezinárodní konference Movement and Health 2005 na FTK UP Olomouc. Odborné publikace na konferencích a seminářích, odborné články v časopisech s odpovídající tématikou jsou průběžně zpracovávány.