Klíčové kompetence Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Advertisements

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Týmová práce v družstvech v Projektu Já, občan
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Rozvoj klíčových kompetencí
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Škola pro udržitelný život 2010
PŘEDSTAVENÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY VYUŽÍVAJÍCÍ ICT PRO ŽÁKY Vypracovala: Ilona Plocková.
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
2. přednáška Klíčové kompetence. RVP ZV normativně stanovuje pouze obecný rámec základního vzdělávání a umožňuje školám profi1ovat se pomocí školních.
Matematika v předškolním vzdělávání
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Průřezová témata klíčových kompetencí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
U ČÍME SE UČIT Zavádění klíčové kompetence k učení do škol Jan Jersák.
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Didaktika přírodopisu 2
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Structures, tunnels - zeměpis Růžena Dryeová - ZŠ SNP HRADEC KRÁLOVÉ Metodické pokyny pro učitele Předmět: zeměpis Jazyk: AJ Jazyková úroveň: A2 Rok: 2010.
Experimentální výuka na I. stupni ZŠ Mgr. Radim Pikner.
KOMPETENCE PRO ŽIVOT versus KLÍČOVÉ KOMPETENCE. Kompetence pro život Soubor vědomostí, dovedností a postojů. To co chce zaměstnavatel od zaměstnance (tedy.
Rámcový vzdělávací program (RVP) školní vzdělávací program (ŠVP) Zpracoval: Bc. Hromčík Adam Fakulta sportovních studii.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Kameny Příroda kolem nás.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Rvp ZV / na konci základního vzdělávání/ = cíl vzdělávání = vybavit všechny žáky souborem KK, připravit je na další vzdělávání a.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_07
Teorie vzdělávání dospělých
Přístupy v kariérovém poradenství
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_73
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_31
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sociálně aktivizační služby
Transkript prezentace:

Klíčové kompetence Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence občanské Kompetence pracovní

Obsah lekce Was tue ich für meine Gesundheit? Was ist gesund / ungesund? Gefährlich leben ... Was darf ich, will ich, muss ich? Diät – erlaubt / verboten Vegetarier Warum hat er / habe ich Probleme? Kalorientabelle Rezepte Übergewicht – Brief an Redaktion

Was tue ich für meine Gesundheit? Kompetence k učení: vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich

Kompetence k učení žáci si ujasní pojem zdravého život. stylu ž. se naučí vyhledávat kalorické tabulky v časopisech, letácích, na Internetu zjistí, co škodí zdraví – pozorují své okolí naučí se, jak si naplánovat stravování na další den naučí se, jaké existují pohledy na vegetariánství – dotazování, časopisy dokáží vyhledat zdravý recept na Internetu naučí se, jak se svěřit se svým problémem písemnou formou redakci časopisu

Kompetence k řešení problémů vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

Kompetence k řešení problémů žák navrhuje řešení ke změně zdravého život. stylu na základě vlastního úsudku, četby článků v časopisech pro výuku nj. najde vhodné internetové stránky v nj. navrhne pro svou rodinu program na víkend a hledá způsoby k jeho prosazení učí se obhájit svůj vlastní životní styl

Kompetence komunikativní formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem    využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi

Kompetence komunikativní Žák dokáže formulovat: co dělá pro své zdraví a jak často; co je zdravé a co nezdravé; co komu škodí (Rauchen schadet der Gesundheit); co smí/má/musí jíst – pít význam pojmu „vegetariánství – veganství“ proč něco nesmí jíst, pít množství kalorií v potravě recept na přípravu vybraného pokrmu problém svůj nebo někoho blízkého týkající se zdravého životního stylu pís. i ústně

Kompetence komunikativní Žák se naučí aktivně používat: schaden + D ich finde … slovesa dürfen, müssen; können (du darfst; du darfst nicht; du darfst keinen, keine, kein) věty s „weil“ (warum – weil) pro Tag … brauchen činnosti týkající se vaření (anbraten, würzen, verquirlen, erhitzen ...)

Kompetence komunikativní Žák globálně rozumí textu o zdravém / nezdravém život. stylu a dokáže k němu vyjádřit svůj názor; rozumí jednoduchému receptu na přípravu zdravého pokrmu; rozumí vyprávění o životním stylu; rozumí odůvodnění nějakého jednání (proč – protože)

Kompetence komunikativní Žák dokáže obhájit svůj život. styl; umí reagovat na názor spolužáků; projeví zájem / nezájem o změnu životního stylu své rodiny / spolužáka získá povědomí o životním stylu v německy mluvících zemích; dokáže zaujmout stanovisko k problematice zdraví v ČR a jinde ve světě.

Kompetence sociální a personální účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty

Kompetence sociální a personální dokáže převzít novou roli (zdravě / nezdravě žijící člověk) a obhájit ji ve skupině; vyhledá zajímavý recept a pokusí se pro něj zaujmout ostatní; navrhne řešení zdravého život. stylu pro fiktivní osobu; dokáže respektovat názor druhých – např. v otázkách vegetariánství; umí nalézt klady na svém život. stylu; umí požádat druhé o pomoc

Kompetence občanské respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti

Kompetence občanské respektuje životní styl svých spolužáků; umí obhájit svůj život. styl; dokáže volit vhodné kroky pro změnu svého život. stylu; umí nacházet klady v životě v ČR; uvědomuje si důležitost zdravého život. stylu; je ochoten pomoci druhému – radou, osobním příkladem

Kompetence pracovní používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření orientuje se v základních aktivitách potřebných k uskutečnění podnikatelského záměru a k jeho realizaci, chápe podstatu, cíl a riziko podnikání, rozvíjí své podnikatelské myšlení

Kompetence pracovní dokáže se orientovat v nových trendech zdravého život. stylu; dokáže vyhledávat informace na Internetu; umí si představit pracovní postup při vaření; přemýšlí o svém zdraví a významu zdraví pro vlastní budoucnost; učí se pracovat s kalorickými tabulkami

Přeji dobré nápady při zpracování seminární práce