Vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Advertisements

OSOBNÍ ZÁJMENA A SLOVESO BÝT VE VĚTÁCH V PŘÍTOMNÉM ČASE
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Anglický jazyk Ročník: 6.
umím Já umím plavat. can I can swim. mohu, dovedu, umím - znamená mohu, dovedu, umím - má velmi jednoduché pou ž ití.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_ INOVACE_02_Sloveso „can“ AUTOR: Bc. Petra Baťová ROČNÍK, DATUM: 4.,
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovní zásoba Can VY_22_INOVACE_20 Sada 3 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
VY_22_INOVACE_J-A-39 Aj 4.-5.r. Způsobové sloveso CAN, CAN´T /cannot/+ otázka Základní škola Ostrava, Gebauerova 8, příspěvková organizace Autorka: Mgr.Daniela.
Sloveso BÝT – minulý čas
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vyjádření budoucnosti - …. GOING TO …
PRESENT PERFECT SIMPLE
PAST SIMPLE (MINULÝ ČAS PROSTÝ) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michaela Kuklová. Dostupné z Metodického portálu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
Modální slovesa a jejich opisné tvary
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.18 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 18 Název materiálu:Can Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová Budoucí čas- Future tense.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_425_Budoucí čas AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová ROČNÍK,
VY_22_INOVACE_59_BUDOUCÍ_ČAS_WILL Název:Budoucí čas - will Jméno a příjmení autora:Mgr. Ondřej Havlíček Vzdělávací oblast/ vzdělávací obor: Jazyk a jazyková.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině MUST / HAVE TO VY_22_INOVACE_06 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.16 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 16 Název materiálu:Present simple Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_06
PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_426_Minulý čas průběhový AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
PAST SIMPLE OF REGULAR VERBS
Sloveso „být“ v záporu a otázce, otázky Yes/No
DUM DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL ANGLIČTINA Mgr. Kateřina Kasanová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tázací dovětky- Question Tags
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Questions VY_22_INOVACE_05 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_13 Název materiálu: Vazba „be going to“ Tematická oblast: Angličtina 2. ročník – strojírenské obory.
Anotace: prezentace je určena pro žáky pátých ročníků seznámí se zde s tvarem slovesa “can“ v min. čase tvar minulého času could + tvar slovesa v záporu.
to BE  was (1. a 3. osoba jednot.čísla) were (všechny ostatní osoby) I waswe were you wereyou were he she wasthey were it.
Modal verbs Markéta Zakouřilová VY_32_INOVACE_108 ZŠ Jenišovice.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_08 Název materiálu: Modální slovesa – gramatická cvičení Tematická oblast: Angličtina 2. ročník – strojírenské.
Předmět a očekávaný výstup
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_07
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_58.
MINULÝ ČAS PROSTÝ PAST SIMPLE VY_32_INOVACE_ICT 185
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tázací dovětky – 8. ročník ZŠ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_431_Přítomný čas průběhový AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_428_Minulý čas slovesa TO BE AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
Časování slovesa „to be“ - být
Vazba „going to“ 7.ročník (k učebnici Projekt 3)
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.1.
Základní škola, Ostrava-Poruba, I. Sekaniny 1804, příspěvková organizace Název projektu ◦ Zkvalitnění vzdělávání na ZŠ I.Sekaniny - Škola pro 21. století.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_22_INOVACE_01_18.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
VY_32_Inovace_ Future simple Project 3
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_Sei_I_18 Can/can´t Název projektu: OP VK
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Modal verbs.
ZPŮSOBOVÁ SLOVESA I. (Modal verbs I.)
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jana Havránková Číslo
Modal verbs. Modal verbs Mezi modální slovesa patří: can, could may, might shall, should will, would must.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

Vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová Způsobové sloveso CAN Vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová

Základní vlastnosti způsobových sloves Způsobová slovesa nemají infinitiv Co to znamená? V gramatických strukturách, kde je nutno užít infinitiv se místo způsobového slovesa musí použít jeho opisný tvar Opisným tvarem slovesa CAN (moci, umět) je : BE ABLE TO (být schopen) Například vyjádření budoucnosti s pomocným slovesem will - budu moci, budu umět – I will be able to ….

Způsobová slovesa jsou samostatná Co to znamená? Způsobová slovesa sama tvoří otázku a zápor Nepoužíváme s nimi žádná pomocná slovesa Zápor tvoří přidáním záporky NOT přímo ke slovesu Otázku tvoří tak, že způsobové sloveso vystoupí před podmět

Způsobová slovesa jsou ve všech osobách stejná, jejich tvar se nemění. Ke způsobovým slovesům nepřidáváme nikdy žádné koncovky Způsobová slovesa jsou následována vždy infinitivem bez „to“ Na rozdíl od češtiny způsobové sloveso nemůže stát ve větě samo, bez plnovýznamového slovesa nebo slovesa být Na dlouhém pochodu: Už nemohu. = I can´t go any further.

Sloveso CAN ve větách They can help us. We can finish the letter. Význam slovesa CAN je: Mohu, umím, jsem schopen Umím hrát na kytaru I can play the guitar. Jejich děti umí anglicky. Their children can SPEAK English. Mohou nám pomoci. They can help us. Můžeme dokončit ten dopis. We can finish the letter. Tvůj kamarád může jít s nimi. Your friend can go with them.

Záporné věty se slovesem CAN Zápor slovesa CAN je CANNOT, častěji se používá stažený tvar CAN´T Pozor na výslovnost! I can = [ai kæn , ai k∂n] – široké e nebo polozvuk I can´t = [ ai ka:nt ] - dlouhé a Nemohu tu zůstat. I can´t stay here. Můj bratr neumí hrát na kytaru. My brother can´t play the guitar. Namůžeš mi pomoci. You can´t help me. Moji rodiče neumí německy. My parents can´t SPEAK German.

Otázky se slovesem CAN Otázka se utvoří jednoduše obrácením slovosledu, sloveso CAN vystoupí před podmět V krátké odpovědi opakujeme pouze sloveso CAN (bez infinitivu dalšího slovesa) Umíš hrát na klavír? Ano, umím. Can you play the piano? Yes, I can. Mohou nám pomoci ? Ne, nemohou. Can they help us ? No, they can´t . Umí její rodiče anglicky? Ano, umí. Can her parents speak English ? Yes, they can. Umíš rychle běhat? Ne, neumím. Can you run fast? No, I can´t.

Minulý čas slovesa CAN Způsobové sloveso CAN má svůj tvar pro minulý čas – COULD [ kud] Použití ve větách je stejné jako v přítomném čase- po could následuje infinitiv bez „to“ Záporný tvar v minulém čase je: couldn´t [kudnt] V otázce sloveso could vystoupí před podmět.

Minulý čas - could ve větách Když mi byly tři, uměl jsem dobře mluvit. When I was three I could speak well. Nemohli nám pomoci. They couldn´t help us. Neuměla přečíst ten dopis. She couldn´t read the letter. Mohl jít s vámi ? Ano, mohl. Could he go with you ? Yes, he could. Uměl jsi číst, když ti bylo pět? Ne, neuměl. Could you read when you were five? No, I couldn´t.

Shrnutí- co jsme se naučili ? co je to způsobové sloveso a jaké má vlastnosti Co znamená sloveso CAN a jak se používá v kladných oznamovacích větách, v záporech a v otázkách Jaký je tvar slovesa CAN v minulém čase a jak se používá ve větách