ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ ORGANIZAČNÍ FORMA „ vnější uspořádání organizačních a didaktických podmínek vyučování, v nichž se realizuje výchovně vzdělávací proces“. (RYCHTECKÝ, FIALOVÁ 1999)
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
povinné nepovinné doplňkové – pohybově rekreační programy zájmové Sportovní kurzy ZTV Výchova v přírodě Vyučovací jednotka školní TV povinné nepovinné předměty pohybově rekreační přestávky nepovinné volitelné předměty doplňkové – pohybově rekreační programy pohybová činnost v rámci hodin jiných předmětů soutěže jednorázové akce rekreační cvičení zájmové kroužky zájezdy
ORGANIZAČNÍ FORMY POVINNÉ VYUČOVACÍ JEDNOTKA TĚLESNÉ VÝCHOVY: základní organizační forma předmětu TV.
ORGANIZAČNÍ FORMY POVINNÉ VÝCHOVA V PŘÍRODĚ
ORGANIZAČNÍ FORMY POVINNÉ VYUČOVACÍ JEDNOTKA ZDRAVOTNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
ORGANIZAČNÍ FORMY POVINNÉ KURZY PLAVECKÝ LYŽAŘSKÝ
ORGANIZAČNÍ FORMY POVINNÉ OSTATNÍ SPORTOVNÍ KURZY
ORGANIZAČNÍ FORMY NEPOVINNÉ Mohou být žáky akceptovány na základě jejich zájmu. Nepovinné a volitelné předměty
ORGANIZAČNÍ FORMY NEPOVINNÉ OBSAH: sporty a jiné pohybové aktivity, které jsou vhodné z hlediska věku i z hlediska podmínek školy a pro něž existují odpovídající oficiálně schválené metodické materiály.
ORGANIZAČNÍ FORMY DOPLŇKOVÉ POHYBOVĚ REKREAČNÍ PROGRAM činnosti zdravotně kondiční v ostatních částech denního režimu žáků ve škole ORGANIZAČNÍ FORMY DOPLŇKOVÉ
ORGANIZAČNÍ FORMY DOPLŇKOVÉ CVIČENÍ V HODINÁCH JINÝCH PŘEDMĚTŮ (kinestetický vyučovací styl) POHYBOVĚ REKREAČNÍ PŘESTÁVKY REKREAČNÍ CVIČENÍ ORGANIZAČNÍ FORMY DOPLŇKOVÉ
ORGANIZAČNÍ FORMY ZÁJMOVÉ SOUTĚŽE JEDNORÁZOVÉ AKCE KROUŽKY ZÁJEZDY APOD.
TYPOLOGIE VYUČOVACÍ JEDNOTKY PODLE HLAVNÍCH SLOŽEK VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Diagnostické Motivační Expoziční Fixační
TYPOLOGIE VYUČOVACÍ JEDNOTKY 2. PODLE OBSAHU Gymnastické (cvičení s hudbou, kondiční gymnastika apod.)
TYPOLOGIE VYUČOVACÍ JEDNOTKY 2. PODLE OBSAHU atletické
TYPOLOGIE VYUČOVACÍ JEDNOTKY 2. PODLE OBSAHU herní
TYPOLOGIE VYUČOVACÍ JEDNOTKY 2. PODLE OBSAHU úpolové
TYPOLOGIE VYUČOVACÍ JEDNOTKY 3. PODLE TÉMATICKÉ ČINNOSTI Monotématické Smíšené 4. PODLE POHLAVÍ ŽÁKŮ Dívčí Chlapecké Koedukované
TYPOLOGIE VYUČOVACÍ JEDNOTKY 5. NA ZÁKLADĚ INTENCIONALITY Povinná školní TV Zdravotní TV Nepovinná TV
TYPOLOGIE VYUČOVACÍ JEDNOTKY 6. PODLE ZÁKLADNÍHO ZAMĚŘENÍ Nácvičná Kondiční Rekreačně orientované Soutěžní aj.
STRUKTURA VYUČOVACÍ JEDNOTKY TV 1. ÚVODNÍ ČÁST (organizační – CÍL VYUČOVACÍ JEDNOTKY, rušná a průpravná část – příprava pohybového aparátu na zatížení) = cca. 8-10 min. RUŠNÁ ČÁST – zahřátí, prokrvení svalů ( 2-3 min.) PRŮPRAVNÁ ČÁST – především protažení zkrácených, posílení ochablých svalů, fixace dynamického stereotypu správného držení těla. (5-7 min.
STRUKTURA VYUČOVACÍ JEDNOTKY TV 2. HLAVNÍ ČÁST – rozvoj pohybových schopností, nácvik nových pohybových dovedností, fixace a automatizace základních pohybových dovedností z oblasti sportu = cca.25 –30 min.
STRUKTURA VYUČOVACÍ JEDNOTKY TV 3. ZÁVĚREČNÁ ČÁST- kompenzační cvičení, celkové uklidnění organismu !!CELKOVÉ ZHODNOCENÍ PRŮBĚHU V.J.!!
STRUKTURA VYUČOVACÍ JEDNOTKY TV KAŽDÁ HODINA TV působí na žáka komplexně: FUNKČNÍ A MOTORICKÝ ROZVOJ - FYZIOLOGIE ROZVOJ OSOBNOSTI ŽÁKA - PSYCHOLOGIE SPOLEČENSKÉ UTVÁŘENÍ ŽÁKA- SOCIOLOGIE
EFEKTIVITA VYUČOVACÍ JEDNOTKY Úroveň splnění cíle vyučovací jednotky Strukturu vyučovací jednotky z hlediska psychického a fyzického zatížení Využití vyučovací doby Účinnost funkční odezvy zvolených podnětů
FYZICKÉ ZATÍŽENÍ VE V.J. Fyziologické hledisko: Rozvoj KOORDINACE (TF 120-130 tepů/min.) Rozvoj RYCHLOSTI (TF až 160 tepů/min.) Rozvoj SÍLY (150 – 190 t./min.) anebo VYTRVALOSTI (140 – 170 t./min.)
PSYCHICKÉ ZATÍŽENÍ VE V.J. EMOČNĚ – MOTIVAČNÍ ZATÍŽENÍ KOGNITIVNÍ VOLNÍ