TRH, NABÍDKA, POPTÁVKA Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Tvorba cen.
VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Trh a jeho zákonitosti.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ekonomická gramotnost
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Cenová strategie Jiří Pixa.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
NAUKA O PODNIKU I.
Mikroekonomie I Formování trhu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Koncepce marketingového řízení
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mechanismus hospodářské koordinace
Cena a cenová politika. množství peněz, které musíme na trhu zaplatit za výrobek nebo službu a je to jediný nástroj z 4P, který přináší příjmymnožství.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Trh Pavel Šuranský.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Trh a tržní mechanismus TNH 1 (S-2)
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

TRH, NABÍDKA, POPTÁVKA Mgr. Michal Oblouk

EKONOMIE slovo pochází z řeckého oikonomia: oikos – dům, nomos – zákon a znamenalo původně vedení domácnosti věda, která zkoumá a popisuje podstatu a fungování hospodářských vztahů vzniká v Anglii v 18. století zakladatel – Adam Smith (1723 – 1790) mikroekonomie = zkoumá chování subjektů trhu makroekonomie = zkoumá chování celého národního hospodářství

EKONOMIKA hospodářství, shrnutí hospodaření určitého subjektu základní ekonomické otázky: CO A KOLIK VYRÁBĚT? – definice struktury a množství výroby JAK VYRÁBĚT? - stanovení vyrábějícího subjektu, způsobu výroby, určení zdrojů a nástrojů výroby PRO KOHO VYRÁBĚT? - pravidla, podle kterých dojde k rozdělení produktů mezi spotřebitele podle odpovědi rozlišujeme 4 základní ekonomické systémy: zvykový plánovaný tržní smíšený

EKONOMICKÉ SYSTÉMY zvykový - v současnosti existuje už jen u primitivních kultur, ekonomické chování je zde určováno tradicí (zvyklostmi) centrálně plánovaný - v minulosti aplikován v ekonomikách východního bloku a v průběhu 20. století v některých dalších zemích, ekonomika je řízena na základě centrálního plánu, další činnosti jsou určovány plánováním na nižších úrovních, charakteristický je státní (a podnikový) monopol tržní - v 19. století částečně uplatňovaný vyspělými (především) evropskými zeměmi, charakteristická je zcela (liberální) neregulovaná ekonomika, na kterou má vliv pouze trh, bez jakýchkoliv zásahů ze strany státu smíšený - vychází z tržního systému, zapracovává však možnost zásahů státu, a to v případech, kdy standardní tržní mechanismy selžou, dnes smíšený systém zcela převládá ve vyspělých ekonomikách

TRH místo, kde se střetává nabídka (prodej) a poptávka (nákup) a vytváří se cena zboží – hlavní prostředek fungování trhu pomocí peněz zde neustále probíhá obchod (směna) statků a služeb, kterými lidé uspokojují své potřeby – statky a služby spotřebováváme nestačí zajistit rovnováhu hospodářství, proto jsou nutné zásahy státu, např. daňové úlevy nebo dotace kategorie trhu – nabídka, poptávka, cena, konkurence

NABÍDKA x POPTÁVKA nabídka (značí se S od angl. supply) je množství zboží, které chce obchodník prodat za zvolenou cenu, popisuje ji nabídková křivka, je nejčastěji reprezentována rostoucí funkcí poptávka (značí se D od angl. demand) je objem zboží či služeb, které si kupující chce koupit na trhu za určitou cenu, je popisována poptávkovou křivkou, která je vyjádřena klesající funkcí

Subjekty trhu DOMÁCNOSTI – domácnost je základní společenský a ekonomický subjekt, který přichází na trh za účelem uspokojení svých potřeb, vystupují jako kupující na trhu výrobků a služeb, na trhu také jako prodávající - jsou totiž výhradními vlastníky výrobních faktorů (práce, půda, kapitál), na trhu výrobních faktorů je prodávají firmám, aby posléze mohly za příjmy (důchody) z výrobních faktorů nakupovat výrobky pro spotřebu PODNIKY – firmy, výrobní, prodejní subjekty či subjekty poskytující služby, jsou ekonomicky činné za účelem zisku STÁT – vláda, samospráva, definuje pravidla, v rámci kterých budou ekonomické procesy probíhat ZAHRANIČNÍ SUBJEKTY NEZISKOVÉ SUBJEKTY

SLOŽKY TRHU TRH ZBOŽÍ - na trhu statků a služeb tvoří firmy nabídku a zákazníci poptávku, jedná se o běžný každodenní obchod FINANČNÍ TRH – trh peněžní a kapitálový TRH PRÁCE - práce je prodávána jako výrobní faktor, je charakterizován poptávkou po práci a její nabídkou, zaměstnavatelé nabízejí pracovníkům práci za mzdu

CENA vyjadřuje směnný poměr mezi směňovanými statky - obvykle ukazuje množství peněz potřebných k uskutečnění směny daného statku cena statku je určená tím, kolik práce bylo vynaloženo k jeho výrobě – to znamená, že výrobky, jejichž vytvoření je pracnější, mají tendenci být dražší než ty, které lze vytvořit snáze funkce: informační, motivační, alokační, distribuční druhy: dumpingová (dotovaná výroba), pořizovací, smluvní, tržní, nákupní, velkoobchodní, maloobchodní,… formálně jsou ceny stanoveny prodejci, kteří je následně upravují vzhledem k nabídce a poptávce tak, aby maximalizovali zisk - prodejci se snaží o co nejvyšší ceny, kupující naopak o co nejnižší

TVORBA CENY je považována za nejnáročnější část marketingového mixu, neboť je velmi obtížné odhadnout, jak budou zákazníci a konkurenti stanovenou cenu vnímat správně stanovená cena znamená nejefektivnější způsob, jak firma může maximalizovat svůj zisk, na čemž je závislý úspěch podniku má významný vliv na hospodaření jednotlivých firem - vytvořená cena ovlivňuje poptávku, postavení firmy vůči konkurenci a její celkové postavení na trhu, má informativní hodnotu pro kupujícího faktory ovlivňující tvorbu ceny: cíle cenové politiky náklady ostatní prvky marketingového mixu požadavky členů distribučních kanálů pohled zákazníka konkurence zákony a předpisy

METODY TVORBY CEN NÁKLADOVĚ ORIENTOVANÁ (kalkulace) - stanovuje se součtem nákladů na spotřebované suroviny, ke kterému se připočte přirážka (obchodní marže), používá se ve všech oborech, ve kterých se může vyčíslit nákladovost výrobků (pohostinství, oděvnictví atd.), výhody: jednoduchost, jasnost, využití struktury vlastních nákladů, záruka zisku u každého výrobku, výrobce zná lépe své náklady než poptávku, zdání spravedlivosti pro prodávajícího i kupujícího, podnik nemusí na změnu poptávky reagovat změnou ceny, nevýhody: ignoruje konkurenci, nebere v úvahu reálnou situaci v poptávce, dosažení plánovaného zisku závisí na splnění počtu prodaných výrobků HODNOTOVĚ ORIENTOVANÁ - je založená na vnímání hodnoty produktu kupujícím, nikoliv prodávajícím, marketingové oddělení nejdříve zjistí vnímanou hodnotu zákazníkem, na základě čehož určí cílovou cenu - poté firma přizpůsobí návrh a výrobu výrobku ORIENTOVANÁ NA KONKURENCI (konkurenční) - vychází z předpokládaných cen konkurence, resp. dominantního prodejce, může se ale stát, že výnosy nebudou dostatečné a nepokryjí náklady ORIENTOVANÁ NA POPTÁVKU - pohyblivá cena, závisí na ochotě kupujícího koupit produkt (čím více je spotřebitel ochoten zaplatit, tím více se cena zvyšuje)

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Adam_Smith http://cs.wikipedia.org/wiki/Ekonomie http://cs.wikipedia.org/wiki/Ekonomika http://cs.wikipedia.org/wiki/Trh_(ekonomie) http://cs.wikipedia.org/wiki/Nab%C3%ADdka_a_popt%C3%A1v ka http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Supply-demand- equilibrium.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Dom%C3%A1cnost http://cs.wikipedia.org/wiki/Trh_pr%C3%A1ce http://www.centrumcernymost.cz/W/do/centre/informace-main http://www.intelligentspeculator.net/2009/04/ http://www.financninoviny.cz/zpravy/analytici-stav-na-trhu- prace-nepriznivy-nezamestnanych-pribude/838370 http://cs.wikipedia.org/wiki/Cena http://cs.wikipedia.org/wiki/Tvorba_cen