Standardy kvality sociálních služeb

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Sociální služby SOZ.
NEJČASTĚJŠÍ VĚTY VE ZPRÁVÁCH ZE
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Kariérové poradenství
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Hodnocení škol a školských zařízení
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
Personální informační systém
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Inspekce kvality sociálních služeb
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ DÍLNY MPSV
PRVOKONTAKT Fórum terénní práce, Tomáš Žák, Hana Viktorová, Pavla Pohlreichová, Miroslav Giljan.
Systém managementu jakosti
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
Komunitní a otevřená škola
Podpora procesu transformace pobytových sociálních služeb v MSK Úvodní konference k projektu Sanatoria Klimkovice.
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“. Proces definice SKSS Fáze – 2002 – hledání nastavení sociálních služeb v postkomunistickém období,
PNP Střípky z minulosti. na seminář „Příspěvek na péči“
Řízení a plánování kariéry
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Trendy v řešení bezpečnosti informací (aspekty personalistiky) F.S.C. BEZPEČNOSTNÍ PORADENSTVÍ a.s. Tomáš Kubínek
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Kritéria sociálních služeb komunitního charakteru a kritéria transformace a deinstitucionalizace Seminář pro žadatele k 49. výzvě v IROP, Praha
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Právo sociálního zabezpečení
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Kvalita v sociálních službách jako proces
Systém managementu jakosti
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Zjišťování kvality poskytovaných sociálních služeb
Chráněné bydlení Luhačovice Mlýnská Luhačovice
Ing. Stanislava Správková
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Standardy kvality sociálních služeb Mgr. Terezie Pemová ISEV – Institut pro supervizi, evaluaci a vzdělávání

Standardy kvality sociálních služeb Procedurální standardy Provozní standardy Personální standardy

Procedurální standardy Standard č. 1 Cílem sociálních služeb je umožnit lidem v nepříznivé sociální situaci využívat místní instituce, které poskytují služby veřejnosti a přirozené vztahové sítě, zůstat součástí přirozeného místního společenství, žít běžným způsobem. Poskytovatelé sociální služby zachovávají a rozvíjejí důstojný život těch, kteří je využívají, služby jsou bezpečné a odborné.

Kriteria pro splnění standardu č. 1 Písemně definováno poslaní, cíle a cílová skupinu uživatelů a principy poskytovaných služeb, které jsou veřejným závazkem Veřejný závazek směřuje k tomu, aby lidé v nepříznivé sociální situaci zůstali součástí veřejného společenství, mohli žít běžným způsobem života, mohli využívat místní instituce, které poskytují služby veřejnosti, přirozené vztahové sítě a své vlastní možnosti Existuje písemná metodika poskytování sociálních služeb Zařízení vytváří příležitosti k tomu, aby uživatelé služeb mohli uplatňovat svou vůli, jednat na základě vlastních rozhodnutí, aby mohli být sami sebou. Zařízení má vnitřní pravidla ochrany uživatelů před předsudky a negativní sociální stigmatizací

Procedurální standardy Standard č. 2 Organizace zkoumá a definuje situace, při kterých by v souvislosti s poskytováním sociální služby mohlo dojít k porušení práv uživatelů, a na základě toho vytváří pro poskytování služby taková pravidla, která efektivně brání zneužití moci a postavení organizace a jejích pracovníků ve vztahu k uživatelům služby.

Kriteria pro splnění standardu č. 2 Organizace zkoumá možnost střetu pracovních a osobních zájmů svých pracovníků, má definovány situace, kdy by k tomu mohlo dojít, a stanovuje pravidla, která možným střetů, zájmů zamezují. Organizace zkoumá, zda poskytováním sociální služby nejsou porušování práva, zejména v následujících oblastech: osobní svoboda, ochrana soukromí, právo na vzdělání, a svobodnou volbu povolání, ochrana před nucenými pracemi, zneužití osobních údajů, fyzické a psychické násilí, zneužívání medikace. Jsou definovány rizikové situace a vytvořeny mechanismy a pravidla, která tomu v  praxi účinně zamezují. Způsob, jakým se organizace vypořádala s požadavky je definován v písemné podobě.

Procedurální standardy Standard č. 3 Organizace má stanoven postup, způsob a kriteria pro přijímací proceduru. Při přijímací proceduře poskytovatel seznamuje zájemce o službu s kritérii pro přijetí, podmínkami a způsoby poskytování služby a zjišťuje jeho potřeby. Uživatelům cílové skupiny je služba dostupná bez diskriminace.

Kriteria pro splnění standardu č. 3 Zájemce o službu je přijímán podle definovaných kriterií a pravidel pro přijímací proceduru Pravidla pro přijímací proceduru nepřipouští v rámci stanovené cílové skupiny diskriminaci. Poskytovatel má definována pravidla pro informování zájemce službu (případně jeho právní zástupce nebo člověka, kterého si zájemce o službu zvolí) o podmínkách, cílech a způsobech poskytování služby a cílové skupině. Informace o službě jsou zájemci poskytovány srozumitelně s ohlede k jeho situaci a možnostem a v takovém rozsahu, aby zájemce o službu poznal, zda službě splňuje jeho požadavky, a mohl se informovaně rozhodnout, zda ji využije či nikoliv. Organizace zjišťuje potřeby a zájmy zájemce o službu s aktivní účastí uživatele, aby mohla posoudit, zda nabízená služba může tyto potřeby uspokojit.

Procedurální standardy Standard č. 4 Organizace s ohledem na charakter služby uzavírá s uživatelem (nebo opatrovníkem případně zákonným zástupcem) srozumitelnou písemnou nebo v odůvodněných případech ústní (např. v případě anonymních uživatelů) dohodu o poskytování služby, která stanoví všechny důležité aspekty poskytování/využívání služby včetně podmínek pro ukončení služby. Dohoda umožňuje uživateli ukončit využívání služby.

Kriteria pro splnění standardu č. 4 Organizace evidentně vyvíjí maximální úsilí, aby zájemce/uživatel služby rozuměl obsahu a účelu dohody a to i v případě, že je zbaven způsobilosti k právním úkolům a dohodu za něj podepisuje opatrovník. Dohoda obsahuje podle charakteru služby zkušební dobu v jejímž rámci mají obě strany možnost od dohody ustoupit. Dohoda jednoznačně vymezuje cíl, obsah, rozsah a podmínky poskytování služby, postupy při nedodržování dohodnutých podmínek, způsob a podmínky pro ukončení služby a způsob jakým lze dohodu měnit.

Procedurální standardy Standard č. 5 Poskytování služeb vychází z individuálních potřeb a přání uživatele, z jeho osobních zájmů a cílů a je postaveno na jeho schopnostech a možnostech, nikoliv na omezeních a nedostatcích. Organizace služeb podporuje poskytování služeb uživatelů rozvíjet jejich osobní cíle a naplňovat je. Způsob poskytování služby vychází z individuálního plánovaní zpracovaného v písemné podobě, která se průběžně aktualizuje.

Kriteria pro splnění standardu č. 5 Přání, potřeby a cíle, kterých chce uživatel s podporou sociální služby dosáhnout stanovuje uživatel. Aby mohl uživatel služby své osobní zájmy vyjádřit a naplánovat služby, zajišťuje pro něj poskytovatel adekvátní podporu.Uživatel může stanovit, kteří další lidí z okruhu jeho blízkých osob se budou plánování účastnit. Plánování služeb je kontinuální proces a vychází ze silných stránek uživatele, z jeho osobních zájmů a cílů. Diagnóza a omezení z ní plynoucí nejsou uplatňována při stanovování cílů. Jsou brány v úvahu až ve fázi, kdy je plánován způsob dosažení cíle. Individuální plánování je základem pro poskytování služby jednotlivým uživatelům – služby jsou jednotlivým uživatelů, poskytovány v souladu s ním. Způsob ukončení poskytování služby je rovněž plánován. Svým rozsahem, obsahem i formou individuální plán odpovídá charakteru služby. Součástí plánu jsou cíle, jichž má být dosažen, prostředky, odpovědnost konkrétních osob při naplňování plánu a termíny hodnocení a revize plánu.

Procedurální standardy Standard č. 6 Organizace má stanoveno, jaké údaje potřebuje pro bezpečné a kvalitní poskytování svých služeb. Vedená dokumentace je ve stanoveném rozsahu a je přehledná. Organizace vytváří podmínky, které umožňují dodržovat interní pravidla a platné právní normy.

Kriteria pro splnění standardu č. 6 Organizace má stanovena pravidla při shromažďování osobních údajů (jaká, za jakým účelem, v jakém rozsahu, kdo má k údajům přístup, apod.) Osobní údaje, které organizace shromažďuje, jsou nezbytné pro bezpečné a odborné poskytování služeb. Organizace vyváří takové podmínky, aby nakládání s údaji odpovídalo platným právním normám

Procedurální standardy Standard č. 7 Uživatelé nebo jejich zákonní zástupci mají možnost podávat stížnosti na poskytování služby, aniž by tím byli ohrožování. Organizace za tímto účelem má a uplatňuje písemná pravidla pro vyřizování a evidenci stížností. Personál i uživatelé (jejich zákonní zástupci) jsou s nimi adekvátním způsobem seznamování.

Kriteria pro splnění standardu č. 7 Uživatelé a jejich zástupci (právní nebo ti, které si uživatel zvolí) jsou s možností podat stížnost seznámeni a to tak, aby této možnosti a pravidlům rozuměli. S pravidly pro podávání a vyřizování stížnosti jsou rovněž dobře seznámeni pracovníci poskytovatele. Podmínky pro vyjadřování a vyřizování stížností nejsou ohrožující a umožňují co nejrychlejší a adekvátní řešení. Stížnosti jsou vyřizování v souladu se stanovenými pravidly. Stížnosti a způsob jejich vyřízení jsou evidovány. Stížnosti jsou brány jako možný podnět pro rozvoj a zlepšování služby.

Procedurální standardy Standard č. 8 Organizace se snaží, aby uživatelé jejích služeb mohli v maximální možné míře využívat služeb běžných systémů, a snaží se zamezit závislosti uživatelů na své službě. Aktivně podporují uživatele svých služeb při využívání služeb běžných systémů a neformální přirozených zdrojů, podle jeho potřeb.

Kriteria pro splnění standardu č. 8 Sociální služba nenahrazuje služby běžných systémů jakým jsou škola, úřad práce, zaměstnavatel,zdravotnické zařízení atd. S těmito institucemi naopak organizace spolupracuje tak, aby uživatel mohl využívat (je-li to běžné v případě jeho vrstevníků). Organizace spolupracuje s dalšími institucemi, odborníky a dalšími lidmi, které uživatel stanoví ze svého okol, podle stanovených pravidel a to tak, aby uživatel směřoval k dosažení svých osobních cílů. Poskytovatel pomáhá uživateli kontaktovat a využívat návazné služby podle jeho potřeb a přání. Nemůže-li služba pokrýt rozsahem či odborností speciální potřeby uživatele služeb, využívá organizace služeb jiných organizací a odborníků. Organizace má vypracovaný přehled návazných služeb včetně kontaktů na ně. Organizace spolupracuje s neformálními přirozenými zdroji uživatele, tak, aby je uživatel mohl běžným způsobem využívat jako podporu pro dosahování svých osobních cílů.

Děkuji za pozornost!