Bezpečnostní management

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
BEZPEČNOST KRMIV Pojmy
Prevence závažných havárií
Vnější havarijní plány Zóny havarijního plánování
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Dokumentace k zajištění BOZP
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Jednotky požární ochrany
Nástroje územního plánování
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Koncepce environmentální bezpečnosti
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ - TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA Hornicko-geologická fakulta, Institut geoinformatiky Stanovení možných dosahů závažné havárie s nebezpečnými.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Organizační členění ÚO
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Právní úprava ochrany lesa
Přístup k posouzení rizika
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Únik nebezpečné látky - organizace v místě zásahu
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Dokumentace k zajištění BOZP
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
ANALÝZA RIZIK Středočeského kraje
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Znění k Zákon má k tomuto datu 54 novel
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Znečištěné místa na Slovácku
Transkript prezentace:

Bezpečnostní management Ing. Zdeněk Jelínek

Bezpečnostní management ZÁKON č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky a o změně zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií)

Bezpečnostní management ZÁKON č. 59/2006 Sb., Zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství a stanoví systém prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek s cílem snížit pravděpodobnost vzniku a omezit následky závažných havárií na zdraví a životy lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek v objektech a zařízeních a v jejich okolí.

Bezpečnostní management ZÁKON č. 59/2006 Sb., Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství a stanoví systém prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek s cílem snížit pravděpodobnost vzniku a omezit následky závažných havárií na zdraví a životy lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek v objektech a zařízeních a v jejich okolí.

Bezpečnostní management ZÁKON č. 59/2006 Sb., Zákon stanoví  povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob, které vlastní, užívají nebo budou uvádět do užívání objekt nebo zařízení podle odstavce 1,b)  působnost orgánů veřejné správy na úseku prevence závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky.(3) Tento zákon se nevztahuje na

Bezpečnostní management ZÁKON č. 59/2006 Sb.,  Tento zákon se nevztahuje na a)  vojenské objekty a vojenská zařízení2), b)  nebezpečí spojená s ionizujícím zářením3), c)  silniční, drážní, leteckou a vodní přepravu vybraných nebezpečných chemických látek nebo chemických přípravků mimo objekty a zařízení, včetně dočasného skladování, nakládky a vykládky během přepravy4), d)  přepravu vybraných nebezpečných chemických látek nebo chemických přípravků v potrubích, včetně souvisejících přečerpávacích, kompresních a předávacích stanic postavených mimo objekt a zařízení v trase potrubí5), e)  dobývání ložisek nerostů v dolech, lomech nebo prostřednictvím vrtů, s výjimkou povrchových objektů, a zařízení chemické a termické úpravy a zušlechťování nerostů, skladování a ukládání materiálů na odkaliště, jsou-li v souvislosti s těmito činnostmi umístěny vybrané nebezpečné chemické látky nebo chemické přípravky uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 1 tabulce I a tabulce II; touto úpravou nejsou dotčena ustanovení zvláštních právních předpisů6), f)  průzkum a dobývání nerostů na moři,g)  skládky odpadu7).

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí a) objektem celý prostor, popřípadě soubor prostorů, v němž je umístěna jedna nebo více nebezpečných látek v jednom nebo více zařízeních, včetně společných nebo souvisejících infrastruktur a činností, v užívání právnických osob a podnikajících fyzických osob,

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí b) zařízením technická nebo technologická jednotka, ve které je nebezpečná látka vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována a která zahrnuje také všechny části nezbytné pro provoz, například stavební objekty, potrubí, skladovací tankoviště, stroje, průmyslové dráhy a nákladové prostory,

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí d) nebezpečnou látkou vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek, uvedené v příloze č. 1 k zákonu v části 1 tabulce I nebo splňující kritéria stanovená v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 1 tabulce II a přítomné v objektu nebo zařízení jako surovina, výrobek, vedlejší produkt, zbytek nebo meziprodukt, včetně těch látek, u kterých se dá důvodně předpokládat, že mohou vzniknout v případě havárie,

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí c) provozovatelem právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která užívá nebo bude užívat objekt nebo zařízení, v němž je nebo bude vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována nebezpečná látka v množství stejném nebo větším, než je množství uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 1 sloupci 1 tabulky I nebo tabulky II, nebo který byl zařazen do skupiny A nebo skupiny B rozhodnutím krajského úřadu,

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí d) nebezpečnou látkou vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek, uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 1 tabulce I nebo splňující kritéria stanovená v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 1 tabulce II a přítomné v objektu nebo zařízení jako surovina, výrobek, vedlejší produkt, zbytek nebo meziprodukt, včetně těch látek, u kterých se dá důvodně předpokládat, že mohou vzniknout v případě havárie,

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí e) závažnou havárií mimořádná, částečně nebo zcela neovladatelná, časově a prostorově ohraničená událost, například závažný únik, požár nebo výbuch, která vznikla nebo jejíž vznik bezprostředně hrozí v souvislosti s užíváním objektu nebo zařízení, v němž je nebezpečná látka vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována, a vedoucí k vážnému ohrožení nebo k vážnému dopadu na životy a zdraví lidí, hospodářských zvířat8) a životní prostředí nebo k újmě na majetku,

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí f) zdrojem rizika (nebezpečím) vlastnost nebezpečné látky nebo fyzická či fyzikální situace vyvolávající možnost vzniku závažné havárie,

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí g) rizikem pravděpodobnost vzniku nežádoucího specifického účinku, ke kterému dojde během určité doby nebo za určitých okolností,

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí h) skladováním umístění určitého množství nebezpečných látek pro účely uskladnění, uložení do bezpečného opatrování nebo udržování v zásobě

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí i) domino efektem možnost zvýšení pravděpodobnosti vzniku nebo velikosti dopadů závažné havárie v důsledku vzájemné blízkosti objektů nebo zařízení nebo skupiny objektů nebo zařízení a umístění nebezpečných látek,

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí j) umístěním nebezpečné látky projektované množství nebezpečné látky, která je nebo bude vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována v objektu nebo zařízení nebo která se může nahromadit v objektu nebo zařízení při ztrátě kontroly průběhu průmyslového chemického procesu nebo při vzniku závažné havárie

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí k) zónou havarijního plánování území v okolí objektu nebo zařízení, v němž krajský úřad, v jehož působnosti se nachází objekt nebo zařízení, uplatňuje požadavky havarijního plánování formou vnějšího havarijního plánu,

Bezpečnostní management Pro účely zákona č. 59/2006 Sb. se rozumí l) scénářem variantní popis rozvoje závažné havárie, popis rozvoje příčinných a následných na sebe navazujících a vedle sebe i posloupně probíhajících událostí, a to buď spontánně probíhajících a nebo probíhajících jako činnosti lidí, které mají za účel zvládnout průběh závažné havárie.

Bezpečnostní management zákon č. 59/2006 Sb. §3 -  Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která užívá objekt nebo zařízení, je povinna: a)  zpracovat seznam, ve kterém je uveden druh, množství, klasifikace a fyzikální forma všech nebezpečných látek umístěných v objektu nebo zařízení (dále jen "seznam"),

Bezpečnostní management zákon č. 59/2006 Sb. §3 -  Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která užívá objekt nebo zařízení, je povinna: b)  přijmout všechna nezbytná opatření k prevenci závažných havárií a omezení jejich následků na zdraví a životy lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek

Bezpečnostní management zákon č. 59/2006 Sb. §3 -  Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která užívá objekt nebo zařízení, je povinna: c)  na základě seznamu navrhnout zařazení objektu nebo zařízení do příslušné skupiny v případě, kdy množství nebezpečné látky umístěné v objektu nebo zařízení je stejné nebo větší, než je množství uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 1 sloupci 1 tabulky I nebo tabulky II,

Bezpečnostní management zákon č. 59/2006 Sb. §3 -  Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která užívá objekt nebo zařízení, je povinna: d)  pokud je v objektu nebo zařízení umístěno více nebezpečných látek v množství menším, než je uvedeno v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 1 sloupci 1 tabulky I nebo tabulky II, provést součet poměrných množství umístěných nebezpečných látek podle vzorce

Bezpečnostní management zákon č. 59/2006 Sb. §3 -   Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která užívá objekt nebo zařízení, navrhne zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A (dále jen "skupina A"), pokud a)  množství nebezpečné látky umístěné v objektu nebo zařízení je stejné nebo větší, než je množství uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 1 sloupci 1 tabulky I nebo tabulky II a současně je menší než je množství uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 1 sloupci 2 tabulky I nebo tabulky II, nebo

Bezpečnostní management zákon č. 59/2006 Sb. §3 -   Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která užívá objekt nebo zařízení, navrhne zařazení objektu nebo zařízení do skupiny B (dále jen "skupina B"), pokud nebo b)  v případě, že není dosaženo množství nebezpečné látky podle písmene a), součet poměrných množství nebezpečných látek zjištěný podle přílohy č. 1 k tomuto zákonu v části 1 tabulce I a tabulce II podle vzorce a za podmínek uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 2 je roven nebo je větší než 1.

Bezpečnostní management zákon č. 59/2006 Sb. Analýza a hodnocení rizik závažné havárie §7 (1) Provozovatel je povinen provést pro účely zpracování bezpečnostního programu nebo bezpečnostní zprávy) analýzu a hodnocení rizik závažné havárie, ve které uvede a)  identifikaci zdrojů rizika (nebezpečí), b)  určení možných scénářů událostí a jejich příčin, které mohou vyústit v závažnou havárii, c)  odhad dopadů možných scénářů závažných havárií na zdraví a životy lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek, d)  odhad pravděpodobností scénářů závažných havárií ,e)  stanovení míry rizika, f)  hodnocení přijatelnosti rizika vzniku závažných havárií. (2) Ministerstvo životního prostředí (dále jen "ministerstvo") stanoví prováděcím právním předpisem způsob zpracování analýzy a hodnocení rizik závažné havárie.

Bezpečnostní management zákon č. 59/2006 Sb. - § 8 1) Provozovatel objektu nebo zařízení zařazeného do skupiny A je povinen zpracovat bezpečnostní program. (2) Provozovatel zpracuje návrh bezpečnostního programu na základě výsledků analýzy a hodnocení rizik závažné havárie a uvede v něm a)  zásady prevence závažné havárie, b)  strukturu a systém řízení bezpečnosti zajišťující ochranu zdraví a životů lidí, hospodářských zvířat, životního prostředí a majetku.(3) Provozovatel je povinen na základě rozhodnutí krajského úřadu do návrhu bezpečnostního programu zahrnout preventivní bezpečnostní opatření vztahující se k možnému vzniku domino efektu. (4) Provozovatel je povinen předložit návrh bezpečnostního programu nebo jeho aktualizaci ke schválení krajskému úřadu.

Bezpečnostní management zákon č. 59/2006 Sb. - § 8 Další ustanovení : http://www.sagit.cz/pages/sbirkatxt.asp?cd=76&typ=r&zdroj=sb06059

Bezpečnostní management zákon č. 59/2006 Sb. - § 8 § 25 Informování veřejnosti (1) Krajský úřad zpracovává a poskytuje informaci veřejnosti v zóně havarijního plánování o nebezpečí závažné havárie, včetně možného domino efektu, o preventivních bezpečnostních opatřeních, opatřeních na zmírnění dopadů a o žádoucím chování obyvatel v případě vzniku závažné havárie (dále jen "informace"). Krajský úřad projedná s provozovatelem jeho účast při zpracování informace. (2) Krajský úřad aktualizuje informaci po každé změně v objektu nebo zařízení, která ovlivňuje nebo může ovlivnit bezpečnost mimo objekt nebo zařízení, nejméně však jednou za 5 let, a aktualizovanou informaci poskytuje veřejnosti. Aktuálnost informace se přezkoumává každé 3 roky. (3) V případě, že by mohly účinky závažné havárie v okolí objektu nebo zařízení provozovatele zařazeného do skupiny B nebo v důsledku domino efektu přesáhnout hranice státu, poskytne krajský úřad ministerstvu dostatečné informace, aby sousední státy mohly případně uplatnit připomínky při zpracování změn bezpečnostní zprávy, havarijních plánů nebo informace. (4) Ministerstvo předává státům, které by mohly být dotčeny účinky závažné havárie, informace zpracované a poskytnuté krajským úřadem. (5) Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem rozsah a způsob informace a postup při zabezpečení informování veřejnosti v zóně havarijního plánování.

Průmyslové exhalace a ohrožení

Bezpečnostní management Havarijní plán vnější vnitřní

Bezpečnostní management zákon č. 59/2006 Sb. - § 17 Vnitřní havarijní plán (1) Provozovatel je povinen zpracovat vnitřní havarijní plán v součinnosti se zaměstnanci objektu nebo zařízení zařazeného do skupiny B a stanovit v něm opatření uvnitř objektu nebo zařízení při vzniku závažné havárie vedoucí ke zmírnění jejích dopadů.

Bezpečnostní management zákon č. 59/2006 Sb. – § 18 Vnější havarijní plán (1) Provozovatel objektu nebo zařízení zařazeného do skupiny B je povinen a)  vypracovat a předložit krajskému úřadu písemné podklady pro stanovení zóny havarijního plánování a zpracování vnějšího havarijního plánu současně s předložením návrhu bezpečnostní zprávy,

ŘEŠENÍ KRIZÍ Co jsou a jak vznikají krizové situace v podmínkách organizací Pro jaké situace je vhodné jeho nasazení Role krizového manažera a krizového štábu (týmu) při řešení krizových situací Vývojové fáze v organizačních krizích Postupy pro řešení krizí v organizaci Jak vytvářet krizové scénáře Případové studie o krizových situacích v organizacích

ŘEŠENÍ KRIZÍ Jak řeší krizový management větší město http://www.olomouc.eu/kmmo/

ŘEŠENÍ KRIZÍ - příklad                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

ŘEŠENÍ KRIZÍ Pracoviště krizového řízení města : oddělení ochrany obyvatel oddělení pro řešení mimořádných situací oddělení obrany sbory dobrovolných hasičů

ŘEŠENÍ KRIZÍ Oddělení ochrany obyvatel příprava obyvatel na řešení mimořádné situace školení obyvatel informování obyvatel o mimořádné situaci varování obyvatel v případě mimořádné situace zabezpečení činnosti jednotek SDH města

ŘEŠENÍ KRIZÍ Oddělení pro řešení mimořádných situací činnost související s povodňovou situací zpracování havarijního a povodňového plánu opatření pro řešení mimořádných situací obnova narušených funkcí v území

ŘEŠENÍ KRIZÍ Oddělení obrany příprava na řešení krizových situací a plnění úkolů obrany státu zajišťuje součinnost s Armádou ČR v krizové situaci a plnění úkolů pro zajištění obrany státu vede evidenci vhodných prostředků pro zajištění obrany státu a subjekty hospodářské mobilizace zajišťuje materiální přípravu odvodního řízení a účastní se odvodů zajišťuje jednání Bezpečnostní rady města zajišťuje zpracování dokumentace krizového řízení a krizového štábu (rozpracování úkolů krizového plánu kraje na podmínky obce s rozšířenou působností) zajišťuje plnění úkolů hospodářských opatření pro krizové stavy

Průmyslové exhalace Vlivem technologických nekázní a havarijních stavů se do ovzduší od nástupu průmyslové revoluce v 18. století dostávaly a stále dostávají látky, které jsou ve vyšších koncentracích škodlivé pro živé organismy. Konkrétně jde o celou řadu kovových i nekovových prvků (Pb, Cr, Cu, Al, Cd, Be, As) a některé obtížně rozložitelné organické látky (polychlorovane bifenyly, aromatické uhlovodíky atd.).

Průmyslové exhalace Tyto škodliviny jsou spolu s prachem větrem unášeny často na značné vzdálenosti, stávají se součástí mraků a spolu se srážkami se dostávají do svrchních částí půd a zemin. Zčásti jsou zachycovány i rostlinným krytem. Mnohé z těchto látek mohou vydržet v prostředí i desítky let, jiné se dostávají do koloběhu a výměnných reakcí v rámci rozvoje rostlinstva a živočichů.

Průmyslové exhalace Pěstováním a konzumací plodin (zeleniny i ovoce) na kontaminovaných půdách, sběrem kontaminovaných lesních plodů a hub nebo konzumací kontaminovaného masa lesní zvěře se mohou tyto škodliviny dostat i do lidského organismu. Dalším možnou cestou proniku je vdechování prachových částic.

Průmyslové exhalace Pěstováním a konzumací plodin (zeleniny i ovoce) na kontaminovaných půdách, sběrem kontaminovaných lesních plodů a hub nebo konzumací kontaminovaného masa lesní zvěře se mohou tyto škodliviny dostat i do lidského organismu. Dalším možnou cestou proniku je vdechování prachových částic.

Průmyslové exhalace Havárie černobylské jaderné elektrárny se projevuje na severní Moravě /Jeseníky, část CHKO Beskydy a oblast Králického Sněžníku) v některých částech Orlických hor, na Benešovsku atd. Imise v průmyslových aglomeracích (Ústecko, Ostravsko, Kroměřížsko) a v oblastech otevřených proudění větru z oblastí tradičních průmyslových, hutních, chemických a stavebních výrob (např. oblast Slezska v PLR a ČR).

Průmyslové exhalace Mezi nejohroženější místa patří území v okolí chemických provozů, výrob léčiv (všude, kde se zachází s nebezpečnými látkami), kde lze potenciálně očekávat jak plynné emise, tak úniky kapalných látek do horninového prostředí. Zvláštní a velice závažný případ geohazardů představují celosvětově následky zkoušek jaderných zbraní a pro části našeho také radioaktivní spad po havárii černobylské jaderné elektrárny. Jde zejména o izotopy Sr a produkty jejich rozpadu, v druhém o izotopy I (v prvních dnech po výbuchu) a o izotopy 137 a 134 Cs. Zvýšené koncentrace 137 Cs, po roce 1986 nacházíme v určitých oblastech dodnes.

Průmyslové exhalace Existují limitní koncentrace prvků i sloučenin dané pro zeminy i zemědělské půdy metodickými pokyny a vyhláškami příslušných ministerstev (MZ, MŽP). Tyto však nejsou vypracovány pro radiační zátěže. Návrhy ještě přípustných dávek existují pouze v dosud nepřijatých návrzích.

Řešení v průmyslu Krizový plán průmyslového podniku

Geohazardy Geohazardy obecně představují živelné pohromy spojené s procesy probíhajícími v horninovém prostředí zemského tělesa. Geohazard“ jsou přírodní a zčásti i lidskou činností vyvolané rizikové jevy a procesy týkající se horninového prostředí.

Geohazardy Může se jednat zejména o staré nezlikvidované skládky odpadů (rizika pro povrchové a podzemní vody, nekontrolované úniky plynů do ovzduší, respirační zdravotní rizika z prašnosti)

Geohazardy – podle území Celorepublikové Lokální Regionální (kraje, okresy) Zdroj : www.geology.cz -

Geohazardy – podle ohrožení Chráněné území Ekosystém Fauna Flora Zdroj : www.geology.cz -

Geohazardy – podle ohrožení Hospodářská zvířata Krajinné prvky Kulturní a historické památky Lesní porost

Geohazardy – podle ohrožení Ložiska nerostných surovin Ovzduší Podzemní voda Povrchová voda Pozemky

Geohazardy – podle ohrožení Půda, horninové prostředí Stavby Technologie a infrastruktura Zdraví obyvatel Zemědělská půda (bonita) Zemědělské kultury/úroda život obyvatel

Geohazardy - příčiny Akumulace/přebytek prvků Deficit prvků Lesní hospodářství Liniové stavby Objemová nestabilita, ztekucení Odkaliště Plyny

Geohazardy - příčiny Přívalové povodně a záplavy Radioaktivita Sedimentace Zemětřesení Skládky Staré ekologické zátěže Sucho Svahové pohyby Tektonika

Geohazardy - příčiny Teplota klimatu Těžba Úpravny, výroba, průmysl Větrná eroze Vodní eroze Vulkanismus

Geohazardy - příčiny Výsypky Zemědělská činnost Zkrasovatění Zvětrávání

Radiokativita

Změny teplot

Sucha

Eroze

Eroze-větrná

Těžba

Průmysl

Zvětrávání

Zemědělská činnost

Odkaliště

Lesní hospodářství

Požár Nejvíce obětí požárů umírá podle statistik na udušení anebo následně na otravu kouřem. Aby lidé, kteří tyto základní návyky chování při krizové situaci neznají, měli více času na opuštění budovy, musí existovat propracovaný systém evakuačních tras a cest. Nákresy musí být vyvěšeny u každého vstupu do objektu i patra a informativně i například u výtahu. Ale pozor při jeho použití.

Požár Mělo by být světélkující únikového značení. Světelná signalizace a světlo z náhradního zdroje musí směřovat ven z budovy. Do únikových cest nesmí dávat žádné předměty – židle, stoly, lavice