Může být ve škole …demokracie? Týden vědy 2007 Doc. PhDr. Milan Pol, CSc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU
Zdroje – výstupy z projektů Demokracie v české škole Milan Pol, Milada Rabušicová, Petr Novotný Grantová agentura České republiky, reg. číslo 406/04/0609, Kultura české školy a strategie jejího rozvoje Milan Pol, Lenka Hloušková, Petr Novotný, Jiří Zounek Grantová agentura České republiky reg. číslo 406/01/1078,
Proč je ve škole třeba … demokracie? Nejméně tři důvody: 1. jako model žákům, 2. v zájmu důstojnějšího života učitelů, 3. v zájmu "efektivnější" školy Motto: Nejdůležitější předmět ve škole? Škola sama! (Brunner)
Může být ve škole demokracie? Co vzít v potaz… Vnitřní a vnější vztahy školy Role a zodpovědnost ředitele, učitelů, žáků Charakter úkolu školy Řízení a sebeřízení Hodnocení a sebehodnocení Disciplína a tvořivost
Faktory podporující kvalitu vzdělávací práce školy … několik tezí z výzkumů Pevné participativní vedení Sdílené vize školy a cíle práce Zřetelně určená práva a povinnosti všech aktérů Průběžné a systematické monitorování pracovních a učebních procesů Priorita práce školy je vždy ve vyučování a učení Všichni od všech očekávají vysoký výkon
Faktory kvality vzdělávací práce školy v praxi …“maličkosti“? „Vyzkoušela jsem si, že když je problém, mohu za panem ředitelem kdykoliv jít a otevřeně si o tom promluvíme“ (reprezentantka ZO odborů)
Faktory kvality vzdělávací práce školy v praxi …“maličkosti“? „Ověřil jsem si, že nejvíc problémů nastává, když učitel není na svém místě, ať už jde o dozory, nebo o příchody do hodiny. A na to já dohlížím, bez pardonu.“ (ředitel)
Faktory kvality vzdělávací práce školy v praxi …“maličkosti“? „Bez vzdělávání to nepůjde a někdy to – bohužel – musí jít i tak trošku násilím, aby to mělo efekt“ (ředitel)
Faktory kvality vzdělávací práce školy v praxi …“maličkosti“? „Ať každý dělá to, k čemu má blízko a co umí“ (ředitel komentuje stav ve škole: vedoucí předmětových komisí hospitují, školník řídí neučitelské zaměstnance)
Jak se daří demokracii v českých školách – příklad delegování plus - delegování pravomocí mínus - neochota nést odpovědnost a neschopnost (nemožnost) nové nápady realizovat celkově je silnou, respektive slabou stránkou demokracie ve škole zvládnutí (respektive nezvládnutí) procesu delegování na všech úrovních Záznam z ohniskové skupiny, výzkum Demokracie v české škole
Může být ve škole demokracie? Ne, nemůže, ale musí… „jestli má mít něco smysl, tak ti významní aktéři, ať už jsou to žáci, rodiče, učitelé, i ty organizace a orgány se musí na tom podílet.“ Ředitel školy V rámci ohniskové skupiny, výzkum Demokracie v české škole