Řízení lidských zdrojů -1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Řízení lidských zdrojů
Management Ing. Jan Pivoňka.
Snímek 1 Efekty podnikové informatiky J. Pour Katedra IT VŠE ČSSI, Praha, 15/12/2006.
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Péče a pracovní vztahy Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Strategie personálně-poradenské společnosti La Brava
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Personální informační systém
 Stanovení a upřesnění potřeby a to v množství, kvalitě i čase  Profil pracovního místa a profil personálu  Zmapování zdrojů uchazečů  Volba dokumentů.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
PŘÍKLAD * SOUČÁST POMŮCKY
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ PERSONALISTIKA Všechno v mém životě souvisí AC Education.
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Člověk v organizaci PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Analýza vlastního podniku
Marketingové prostředí
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Řízení personální činnosti personálním útvarem
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Personální plánování.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Moderní personalistika Úvod
Moderní personalistika I. BLOK
Moderní personalistika I. BLOK
Systém řízení lidských zdrojů
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.
H u m a n r e s o u r c e s OD a implikace do oblasti HR - řízení lidských zdrojů Michaela Vojtková.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Personální plán pro podnikatelský plán
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
Ekonomika – základní pojmy.
Ekonomika malých a středních podniků
(N_SRLZ) jako součást podnikové strategie
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Transkript prezentace:

Řízení lidských zdrojů -1

Pojetí a význam personální práce (personalistiky) Organizace, firma či společnost může fungovat pouze za předpokladu, že shromáždí propojí a využije, následující zdroje: Materiální Finanční Lidské Informační Personální práce je vše co se týká člověka v souvislosti s pracovním procesem.

Vývoj personalistiky Personální administrativa: nejstarší pojem personální práce,zajišťuje administrativu spojenou se zaměstnáváním lidí, má podpůrnou roli. Personální řízení: vznik samostatných oddělení, kvalitní pracovní síla je brána jako konkurenční výhoda, zaměřeno na vnitropodnikové problémy se zaměstnáváním, forma operativního řízení. Řízení lidských zdrojů: lidská pracovní síla je považována za nejdůležitější výrobní vstup, personálními otázkami se zabývají všichni manažeři v podniku. (Koncepce řízení pracovního výkonu , Koncepce řízení talentů po r.2000)

Úkoly RLZ Zajistit soulad mezi počtem a strukturou pracovních (úkolů) míst a pracovníků v organizaci (tailoring). Optimální využití pracovních sil, optimální využívání fondu pracovní doby a pracovních schopností pracovníků. Formování týmů, mezilidských vztahů a stylu vedení. Personální a sociální rozvoj pracovníků. Ztotožnění zájmů jedince a organizace-uspokojení z práce. Dodržování všech zákonů (262/2006;198/2009) v oblasti práce, lidských práv a tvorba dobré zaměstnanecké pověsti podniku.

Jinak definované úkoly RLZ Zlepšení kvality pracovního života. Zvýšení produktivity. Zvýšení spokojenosti pracovníků. Zlepšení rozvoje pracovníků jako jedinců i kolektivu. Zvýšení připravenosti na změny.

Personální činnosti (služby, funkce) v rámci RLZ vyplývající z výše definovaných úkolů RLZ 1) Vytváření a analýza pracovních míst. 2) Personální plánování. 3) Získávání, výběr a přijímání pracovníků. 4) Hodnocení pracovníků. 5) Rozmisťování (zařazování) pracovníků a ukončování pracovního poměru. 6) Odměňování. 7) Vzdělávání pracovníků. 8) Pracovní vztahy.

9) Personální informační systém. 10) Péče o pracovníky 9) Personální informační systém. 10) Péče o pracovníky. 11) Průzkum trhu práce. 12) Zdravotní péče o pracovníky. 13) Činnosti zaměřené na metodiku průzkumů, zjišťování a zpracování informací. 14) Dodržování zákonů v oblasti práce a zaměstnávání pracovníků (262/2006;198/2009).

Cíle RLZ Cíle společenské – jedná se o činnosti vedoucí k dodržování platné legislativy, vztahů mezi jednotlivými subjekty vně organizace. Cíle organizační – efektivní plánování zaměstnanosti, výcviku a zaškolení, hodnocení pracovního výkonu, kontrolní činnosti. Cíle funkční – útvar Řízení lidských zdrojů by měl vytvářet pracovní prostředí a poskytovat organizaci takové údaje, aby nedocházelo k neefektivnímu využívání zdrojů. Cíle osobní – soulad mezi osobní kariérou zaměstnance a potřebami organizace. Ne všechno musí být zakotveno v legislativě. Existují oblasti, které nejsou v legislativě zaneseny, ale přesto je dobré je dodržovat.

Další pojmy v RLZ Personální strategie Je určována celkovou strategií podniku, týká se dlouhodobých cílů ve využívání prac. sil, její nedílnou součástí jsou cesty a metody jak jich dosáhnout. Personální politika 1) Stabilní zásady pro rozhodování v oblasti RLZ. 2) Opatření ovlivňující a usměrňující chování pracovníků v podniku tak aby efektivně plnili zadané úkoly.

Strategické řízení RLZ Je praktický projev personální strategie, jsou to konkrétní aktivity vedoucí k naplnění dlouhodobých cílů, specifikovaných v personální strategii podniku. Otázky, které řeší strategické řízení RLZ Kolik a jaký druh pracovníků bude organizace potřebovat? Jaká nabídka pracovních sil je očekávána, v organizace i mimo ni? Co je třeba udělat aby byla v budoucnu pokryta potřeba pracovníků v organizaci?

Determinanty RLZ 1)velikost podniku 2)kapitálové vybavení podniku 3)osobnosti managementu (včetně jejich kvalifikací) 4)struktura podniku 5)vnější prostředí (podmínky) podniku 6)sociální mix organizace

Vycházejí ze tří základních oblastí 1-4)Vnitřní podmínky Vycházejí ze tří základních oblastí Organizace Velikost, struktura, technologie, produkce, kultura, personální politika.. Práce Charakter a obsah, podnětnost, rozmanitost, obtížnost, rizikovost, charakter…. Pracovníci Počet, demografická, ekonomická, sociální a prostorová struktura, jejich znalosti (intelektuální a lidský kapitál), dovednosti, mobilita, očekávání, rodinné zázemí, bytové a životní podmínky….

5) Vnější podmínky Populační vývoj Vývoj trhu práce Změny techniky a technologií Změny hodnotových orientací lidí Prostorová mobilita Pracovní a sociální legislativa a politika zaměstnanosti Průběh průmyslových a ekonomických cyklů Možné změny v poptávce po produktech Změny v míře otevřenosti národních ekonomik

6) Sociální mix Finanční ohodnocení – tj. odměna za vykonanou práci, jako je plat, mzda,osobní ohodnocení, odměny atd., (Zaměstnanci mají možnost srovnání s ostatními zaměstnanci i z jiných odvětvích hospodářství a stejných pracovních pozic. Prestiž– hodnocení zaměstnanců širokou veřejností, a to jak odbornou tak laickou Jistota vývoje kariér a zaměstnání – „jistoty“ zaměstnanců vůči jejich vlastní budoucnosti. Vyjednávání s odbory a sociální výhody. Sociální klima – cílevědomé budování mezilidských vztahů na pracovišti. Úroveň sociálního mixu je dána firemní kulturou - patří sem etika podnikání

Intelektuální a lidský kapitál Intelektuální kapitál tvoří zásoby a toky znalostí v organizaci. Intelektuální kapitál organizace v sobě zahrnuje: Lidský kapitál-Zahrnuje zejména schopnosti a dovednosti lidí a také tacitní znalosti (osobní znalosti zahrnuté v individuální zkušenosti obsahující nehmotné faktory jako jsou osobní přesvědčení, náhledy a hodnotové systémy)

Organizační (strukturální) kapitál- v sobě zahrnuje informace a formalizované znalosti uložené v počítačových databázích (tj. explicitní znalosti), dále existující Know-how zachycené v podobě organizačních a procesních uspořádání, znalosti řešením problémů, obecně akumulované zkušenosti organizace, které jsou nějak uchované a užívané při běžném provozu i rozvoji organizace. Tyto znalosti mohou být vyjádřeny ve formálním jazyce, snadno se předávají druhým, snadno se zpracovávají a jsou přechovávány v databázích.

Sociální kapitál-zahrnuje sítě mezilidských vztahů (sociální sítě) a komunikační systémy (komunikační sítě) umožňující výměnu a sdílení znalostí a společné řešení problémů při každodenním fungování organizace i jejím strategickém rozvoji. Lze rozlišovat sítě uvnitř organizace a sítě vedoucí přes hranice organizace. Existují i jiná pojetí intelektuálního kapitálu - například Karl Erik Sveiby ho dělí na: Lidský kapitál - dovednosti, schopnosti a zkušenosti lidí - na úrovni jednotlivců i týmů. Strukturní kapitál - účetně evidovatelné patenty, vzory, licence, software. Zákaznický kapitál - sociální vazby se zákazníky, jejich loajalita apod.)

Význam personálního útvaru je dán determinanty RLZ. Struktura personálního útvaru i zařazení do podnikové struktury. Profil personalisty

Otázky Proč je personální práce nejdůležitější oblastí řízení organizace? Jaké jsou charakteristické znaky nejnovější koncepce personální práce, známé jako řízení lidských zdrojů a zní vycházející koncepce řízení pracovního výkonu a koncepce řízení talentů? Co byste udělali pro zvýšení významu personálního útvaru?