Státní podpora v oblasti bydlení – jak dál ? Obsah: - Stav bydlení v ČR - Role MMR a SFRB - Připravované změny - Výsledné efekty změn Tisková konference.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Dan Jiránek primátor Statutárního města Kladna.
Advertisements

1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Kateřina Valachová Kancelář veřejného ochránce práv
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Nástroje na podporu bydlení v ČR Ekonomika bydlení a technické infrastruktury.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Deregulace nájemného Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Tisková konference
Bydlení v obecních bytech
ZÁKLADY BYDLENÍ.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA STRAKONICE (= IPRM)
Dopad daňových reforem na trh bydlení ing. Tomáš Prouza, MBA, ředitel péče o klienty a ombudsman Stavební fórum, Praha, 22. května 2007.
Role stavebního spoření na trhu financování bydlení v ČR
1 Dotace MPSV jako zdroj financování zaměstnanců v sociálních službách Praha, květen 2014 Mgr. Antonín Shejbal Odbor sociálních služeb.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
KONCEPCE BYTOVÉ POLITIKY DO ROKU 2020 MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ červen 2011.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
ODBOR POLITIKY BYDLENÍ
Státní fond rozvoje bydlení Konference o sociálním / dostupném / bydlení Jednací sál Senátu Parlamentu ČR JUDr. Ing. Eva Helclová Programy a.
Nájemní bydlení Municipality & Development. Nájemní bydlení Vysokoškolské koleje (PPP a jiné formy) Domovy mládeže – internáty Ubytovny.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
ČINNOST PŘÍSTROJOVÉ KOMISE
Sociální bydlení z pohledu investiční podpory
Povodně a finanční pomoc Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Tisková konference
EKONOMICKÁ PODSTATA BYDLENÍ Ing. David Slavata, Ph.D. Ekonomika bydlení.
Ministerstvo pro místní rozvoj Představení hlavních priorit květen – říjen 2009 Tisková konference
Země živitelka 2009 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Tisková konference
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Bydlení.
Zkušenosti z činnosti PIS programu PANEL OK ČKAIT Plzeň Ing. Václav Klíma.
Formování státní politiky bydlení EKBY- 6. přednáška 5. dubna 2005.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Podpora výstavby nájemních bytů formou přímého úvěru z prostředků SFRB JUDr. Jan Wagner Státní fond rozvoje bydlení pro seminář při ForArchu
Přednáška č. 9 Bytová politika.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Tisková konference Praha, Témata 1. Boj s hospodářskou krizí: Návrh OSMD 2. Rozsudek Nejvyššího soudu zakládající kriminalizaci majitelů.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Nájemní bydlení EKBY- 9. přednáška 26. dubna 2005.
Sociální bydlení Ekonomika bydlení Přednáška č duben 2006.
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Deregulace nájemného v bytech RPG Deregulace nájemného v bytech RPG.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
Bydlení v ČR1 Dosažitelné ceny bydlení Ing. František Beneš, CSc., odborný mluvčí KSČM pro resort MMR.
STÁTNÍ FOND ROZVOJE BYDLENÍ. Výhody programu Panel žadatelům stačí pouze 10 % vlastních prostředků (v režimu de minimis), není třeba vyhlašovat.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Ing. Lucie Veselá.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
FN JESSICA v IOP Nástroj finančního inženýrství JESSICA Zvolená implementační struktura Řídící orgán IOP Holdingový fond – SFRB - instituce.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
1 Konzultace pro starosty a místostarosty Legislativa v bytové oblasti.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR PLÁNOVANÉ POUŽITÍ FINANČNÍHO NÁSTROJE.
ČMZRB čtvrtstoletí podpory podnikání v ČR
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Fondy vnější spolupráce EU – finanční nástroje rozvojové spolupráce
Jste nájemníci? Pak jsme tu pro vás.
Integrovaný plán rozvoje města Opava pro Integrovaný operační program
RNDr. Roman Matoušek, Ph.D.
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
ČMZRB a podpora podnikání v ČR
STÁTNÍ FOND ROZVOJE BYDLENÍ
BYDLENÍ PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PRIORITY ČSSD
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Bytová politika v ČR, současnost a budoucnost
Transkript prezentace:

Státní podpora v oblasti bydlení – jak dál ? Obsah: - Stav bydlení v ČR - Role MMR a SFRB - Připravované změny - Výsledné efekty změn Tisková konference Ing.Rostislav Vondruška ministr pro místní rozvoj

Stav bydlení v ČR Rok 2001 celkem 4,37 mil. bytů* průměr 427 bytů na 1000 obyvatel, obdobně jako průměr v EU Rok 2009 odhadem 4,64 mil. bytů (po započtení nové výstavby) Rok v ČR dokončeno přes bytů, průměr přes 30 tisíc bytů ročně Rok v ČR modernizováno bytů, průměr přes 25 tisíc bytů ročně * Údaje ze sčítání lidu, domů a bytů v roce 2001

Současné problémy: –Nízká dostupnost bydlení domácností sociálně slabších nebo z jiných důvodů ohrožených sociálním vyloučením –Nevyhovující kvalita a vysoká energetická náročnost bytového fondu –Rigidita trhu s byty způsobená nedokončenou deregulací –Zvýšená nezaměstnanost –Stárnutí populace Stav bydlení v ČR

Současná finanční podpora bydlení v ČR Stát podporuje oblast bydlení cca 40 mld. korun ročně MMR jako gestor bytové politiky rozhoduje pouze o 10% tohoto objemu

Role MMR a SFRB Za roky –Panel – úrokové dotace – uzavřeny smlouvy o poskytnutí 11 mld. Kč na podporu bytů, čímž došlo k realizaci investic v celkovém objemu 50 mld. Kč, fiskální dopad je + 9,5 mld. Kč –Úvěry na pořízení bydlení pro mladé – 5,6 mld. Kč, téměř smluv, čímž bude v průběhu splatnosti úvěrů aktivován stejný objem soukromých investic, fiskální dopad je min. + 0,5 mld. Kč –Dotace na výstavbu nájemních bytů – smlouvy na dotace v celkovém objemu 3,3 mld. Kč na výstavbu 5,500 bytů –Podporované byty - dotace v objemu 1,7 mld. Kč, téměř bytů, čímž došlo k realizaci min. 3,6 mld. Kč investic, fiskální dopad je -0,9 mld. Kč –Regenerace sídlišť - dotace v objemu 1 mld. Kč, 277 sídlišť, čímž došlo k realizaci min. 1,4 mld. Kč investic, fiskální dopad je -0,5 mld. Kč

Navrhované změny programů MMR

Udržitelnost veřejných financí

Dlouhodobá udržitelnost financí Investiční podpora bytové politiky státu realizovaná prostřednictvím Ministerstva pro místní rozvoj ČR a prostřednictvím Státního fondu rozvoje bydlení nesmí vyvolávat fiskálně záporné dopady

Zdroje a potřeby (v mil. Kč) Demografický vývoj volá po potřebě výstavby 2000 pečovatelských bytů za rok, současné rozpočty umožňovaly vznik pouze 300 Po rozběhnutí programu podpory výstavby sociálních bytů, bude od roku 2012 potřeba stavět 1000 bytů ročně Podpora běžného nájemního bydlení se výdajích neprojeví – je poskytována garancemi – vyvolává však nemalé investice a příjmy státního rozpočtu

Směry podpory bydlení Pořízení: –Vlastnického bydlení - podpora revolvingovými nástroji –Nájemního bydlení Bydlení pro mobilitu Bydlení se sníženým nájemným Sociální bydlení Rekonstrukce bytového fondu

Změny v programu výstavby sociálních bytů Rozšíření okruhu osob cílové skupiny domácností –Zajištění přístupu k bydlení též osob s lehce podprůměrnými příjmy

Změny v programu výstavby podporovaných bytů Otevření programu pro soukromé investory Zakotvení možnosti podpořit též nákup bytu, který bude sloužit jako byt vstupní Zrušení příjmové hranice seniorů a zdravotně postižených osob

Deregulace Stávající právní úprava působí –Nerovnost mezi nájemníky bytů podléhajících regulaci nájemného a mezi nájemníky užívající byty s nájmy sjednávanými na principu smluvní volnosti –Nerovnost mezi majiteli bytů podléhajících regulaci nájemného a mezi majiteli bytů pronajímajícími byty na principu smluvní volnosti –Mezi majiteli bytů podléhajících regulaci nájemného a jejich nájemníky V současné době ESLP projednává stížnost majitelů bytů podléhajících regulaci nájemného tvrdících, že Česká republika porušuje základní lidská práva jim garantovaná Ústavou Někteří lidé, kteří byli v po roce 1989 v produktivním věku jsou dnes na hranici důchodového věku nebo v důchodovém věku a jejich schopnost vypořádat se s problémem deregulace je významně nižší, přitom tato skupina lidí se s pokračujícím oddalováním přijetí řešení rozšiřuj

Novela občanského zákoníku Návrh MMR předložený v roce 2009 k projednání vládě a neprojednaný Poslaneckou sněmovnou obsahoval –Postup pro sjednání nájmu na principu dohody –Zkrácení doby přechodu práva nájmu na dva roky. Toto zkrácení se nevztahovalo na nájemníky nad 75 let věku a nezletilé

Další připravované legislativní změny Změna právní úpravy vlastnictví bytů –Zjednodušení výkonu vlastnických práv vlastníků bytových jednotek (hlasování per rollam, možnost úpravy prohlášení vlastníka) –Zlepšení podmínek pro správu majetku vlastníků bytových jednotek (snížení hlasovacích kvór a kvóra pro usnášeníschopnost ) Obecný předpis povodňových opatření a nástrojů –nástroje automaticky použitelné v okamžiku pohromy –motivace k přemístění ohrožené zástavby

Další cíle MMR Důsledně dodržovat zásadu fiskální neutrality systému investičních podpor bydlení Stávající podporu zacílit efektivně: –Poskytnutí příspěvku ke stavebnímu spoření podmínit využitím naspořených prostředků pouze na bydlení –Omezení možnosti snížení daňového základu o zaplacené úroky v rámci poskytnutých úvěrů a současně využít tento nástroj jako motivaci pro péči o zajištění bydlení rodičů Hledání alternativních zdrojů pro financování investičních podpor bydlení, zejména EIB

Děkuji za pozornost Ing.Rostislav Vondruška ministr pro místní rozvoj