DM1: dějiny filmu Úvod do teorie a dějin filmu a audiovizuální kultury Stránka předmětu: http://lide.fmk.utb.cz Konzultace pod dohodě mailem mdvorackova@fmk.utb.cz
8:30 – 12:00, U10/308 KURZ - ORGANIZACE TERMÍNY úterky 1. listopadu 13. prosince 8:30 – 12:00, U10/308 16 – 19, U41/201
DM1 - Dějiny filmu: Úvod do studia filmu a audiovizuální kultury DM2 - Dějiny filmu: Dějiny kinematografie do roku 1945 (včetně české) DM3 - Dějiny filmu: Dějiny kinematografie od roku 1945 (včetně české) DM4 - Dějiny filmu: Dokumentární a experimentální film
ZÁKLADNÍ LITERATURA Film art: an introduction. David Bordwell, Kristin Thompson. 9th ed. Boston: McGraw- Hill, 2009. vyjde česky jako Umění filmu na konci roku 2011, NAMU. http://www.davidbordwell.net/filmart/index.p hp
UMĚNÍ FILMU Jak je film vytvořen? Jak celý film funguje? Jak můžeme film kriticky analyzovat? Jak se filmové umění proměňuje v dějinách?
TÉMATA JEDNOTLIVÝCH LEKCÍ 1 .11. organizace kurzu úvod do studia filmu a AV kultury post historie filmu, filmová zkušenost 15. 11. filmová forma filmový styl 29. 11. filmové typy: žánry, dokumentární, experimentální film 13. 12 filmové analýzy pojmy teorie a dějin filmu a AV kultury
PODMÍNKY UDĚLENÍ ZÁPOČTU 1) četba tří zadaných textů (nebodováno, zjišťováno na začátku dne výuky testem, ke stažení na http://lide.fmk.utb.cz) 2) prezentace (zkouškové období, 4 skupiny, max. 20 bodů, hodnoceno kolektivně) 3) písemný test (v den prezentace, kolektivní hodnocení, 3 bonusové body) Uspěl/a – 14 a více bodů
UKONČENÍ SEMESTRU: TEST proběhne ve zkouškovém období jeden termín, oznámen včas testována bude látka semestru, předpokládá se znalost analyzovaných filmů
UKONČENÍ SEMESTRU: TEXTY Na 15. 11.: Walter Benjamin - Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti esej z roku 1936 (česky v rámci knihy Dílo a jeho zdroj, 1979)
K Benjaminovi: reprodukovatelnost obrazů základní problém vztahu technologií a historie zobrazování: reprodukovatelnost doba fotografie, filmu: konvence se proměňují tato éra je definována jako období nové kapacity v reprodukci obrazů + rozvoj masových médií fotografické, filmové a televizní obrazy jsou všechny reprodukovatelné a jako takové radikálně proměnily roli obrazů ve společnosti
UKONČENÍ SEMESTRU:PREZENTACE téma dle vaší volby důležité: práce s literaturou, vlastní postoj, invence, vítané jsou prezentace v podobě videa, fotografií, atp. navržené okruhy témat: žánr, autor, analýza, film a doba představení knihy o filmu smrt filmu?, film mimo kino, témata z oblasti médií, nových médií, vizuální kultury, současného výtvarného umění, atd.
LITERATURA Časopisy: Iluminace Cinepur, rubrika „pohled“ Film a doba Filmový přehled aj.
FILMOVÁ TEORIE Umění filmu: David Bordwell, Kristin Thompson The Art of Watching Films: Boggs, Petrie Dějiny filmových teorií: Francesco Casetti Nová filmová historie: ed. Petr Szczepanik Tvořivé zrady: současné polské myšlení o filmu a audiovizuální kultuře: Petr Szczepanik, Petr Mareš (editoři)
DĚJINY FILMU Dějiny filmu: David Bordwell, Kristin Thompson The Oxford History of World Cinema History of Narrative Film: David A. Cook
CO JE TO FILM A JAK JEJ STUDOVAT? Film - neřešitelná rovnice mezi uměním a průmyslem Na film jsou uplatňovány jak požadavky průmyslu, tak umění. Tyto mohou být v rozporu, ale nemusí. Je to spíše tak, že nejsou souměřitelné V moderní společnosti není žádný umělecký druh vyvázán z ekonomických zájmů
FILM A JEHO HISTORIE Není žádná „superhistorie“, ale mnoho historií Film je zároveň: uměleckou formou ekonomickým produktem kulturním produktem technologií
ČÍM JE DNES FILM? Dříve: jedno místo (kino), kolektiv, jeden čas, nepřístupnost filmu jako hmotného předmětu Nyní: absolutní všudypřítomnost, individuální sledování, okamžitý přístup, film může být vlastněn a různě upravován.
UKÁZKY V HODINĚ: 1) Zidane, un portrait du 21e siècle - Douglas Gordon 2) Každému jeho vlastní kino - Trier: http://www.vimeo.com/3503925 Egoyan: http://www.vimeo.com/3512019 Wenders: http://www.vimeo.com/3512894 Heslo csfd, vložil uživatel artran 3) Lumiére, André S. Labarthe, 1996