Humanitární pomoc a rozvojová spolupráce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dobrovolníci v sociálních službách
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vymezení a pojetí sociální práce
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Lidský faktor v dopravě!
Psychosociální aspekty pandemie chřipky Psychosociální aspekty pandemie chřipky dopady a možnosti pomoci občanům a zasahujícím profesionálům Michal Zelenka.
Podpůrný metodický seminář I.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
13. prosinec 2006 Kontrolní den VÚBP, Praha Projekt č. CZ / /0349 Kontaktní místo bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro region hl. m.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Asistivní technologie a asistivní život ATIS workshop , Praha Mgr. Filip Novotný Odbor sociálních služeb a sociální práce Ministerstvo práce.
Občanské sdružení M‘am‘aloca Nezisková organizace pro podporu komunitního způsobu života, regionálního udržitelného rozvoje, životního prostředí a mezigenerační.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
YOUTHPASS (Pas mládeže) Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro Vysílající a Hostitelské organizace)
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Sociální práce s rodinou 3
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Marketingové prostředí
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
GMES, SEIS Bc. Jana Darmopilová, H2IGE1 LS Co je GMES/Copernicus?  GMES = Global Monitoring for Environment and Security (Globální monitoring životního.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Úvod do učiva občanské výchovy
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Rozvojová a humanitární pomoc. Faktory způsobující nerovnosti: A/ vnitřní faktory – v kompetenci chudých států ► fyzickogeografické faktory – podnebí,
Teorie motivace Adéla Furiková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
MUSÍ BÝT KOMUNITNÍ TLUMOČNÍK STEJNÉHO POHLAVÍ JAKO KLIENT?
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Andrea Brožová Doubková
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Zase přijdou povodně, kdo nám pomůže? Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Klauzule solidarity, koordinace.
Mezinárodní den sester květen 2009
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Priority Poslaneckého klubu ELS-ED na období
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Fondy vnější spolupráce EU – finanční nástroje rozvojové spolupráce
1. Současný legislativní stav
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
MOTIVACE.
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Andrea Brožová Doubková
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Humanitární pomoc a rozvojová spolupráce 01 Humanitární pomoc, Humanitární pracovník, Etický kodex

19. srpen Světový humanitární den Evropská komise od roku 2008 každý rok vyznamená při této příležitosti ty, kdo se obětují, aby pomohli druhým, kteří to pro své přežití potřebují.

rok 2011 V roce 2011 se odehrálo 129 bezpečnostních incidentů,v nichž terčem byli humanitární pracovníci; 69 z nich bylo zabito 86 utrpělo zranění 87 bylo uneseno

Rok 2012 V roce 2012 se odehrálo 132 bezpečnostních incidentů,v nichž terčem byli humanitární pracovníci; 71 z nich bylo zabito 86 utrpělo zranění 88 bylo uneseno

Podle OSN humanitární pracovníci při poskytování pomoci potřebným čelí stále většímu nebezpečí. Afghánistán, Somálsko, Dárfúr

Mezi rozsáhlé humanitární krize, kde měla solidarita EU významný přínos, bylo tsunami v jižní Asii v roce 2004, zemětřesení na Haiti v roce 2010 a záplavy v Pákistánu.

Významným aspektem humanitárního úsilí Komise je zaměření na tzv Významným aspektem humanitárního úsilí Komise je zaměření na tzv. zapomenuté krize, tedy na situace, o nichž sdělovací prostředky tak široce neinformují a kde Komise často poskytuje humanitární pomoc jako jediná.

Evropská unie je v současné době největším dárcem humanitární pomoci. Mezi 20 hlavních institucionálních dárců na světě patří Evropská komise a jedenáct členských států EU – Švédsko, Velká Británie, Německo, Nizozemsko, Finsko, Dánsko, Španělsko, Francie, Irsko, Belgie a Itálie.

faktory faktory ovlivňující působení neziskových organizací při humanitárních krizích: vysoká nestabilita (např. prostředí konfliktu, špatné politiky apod.); extrémní časový tlak (při náhlé katastrofě je mnoho potřebných lidí vyžadujících okamžitou pomoc) potenciální geografické rozložení míst humanitárních akcí (katastrof) může být prakticky kdekoliv

práce často představuje vysoký stupeň rizika a nebezpečí; prostředí humanitární práce je často roztříštěno a podřízeno různorodým zájmům mnoha různých aktérů (zájmy místních, místních vlád, donorů apod.);

v mnoha případech může být řídicí a rozhodovací centrum odděleno jak filozofií a kulturou, tak i fyzickou vzdáleností (řídicí centrum organizace je většinou ve své domácí zemi, nikoli přímo v místě katastrofy)

cílová skupina humanitární pomoci se skládá z příjemců pomoci, donorů, dobrovolníků a zaměstnanců, přičemž jejich charakteristiky a zájmy mohou být odlišné

získávání financí ze soukromých fondů má značně sezónní charakter a často může korespondovat s módou či emocemi, impulzivitou nebo pouze povrchní reakcí (zejména u vysoce medializovaných katastrof) navázání na pomoc a její udržitelnost, evaluace a kontrola dosažených výsledků mají obvykle nedostatek důslednosti a objektivity

Humanitární pracovník humanitární pracovníci (dobrovolníci i zaměstnanci) jsou všeobecně způsobilí lidé projevující iniciativu, odpovědnost, oddanost

Humanitární pracovník chápán jako člověk vyslaný humanitární organizací či agenturou do krizové oblasti v zahraničí, kde realizuje pod záštitou vysílající organizace humanitární pomoc vedoucí k zastavení a snížení míry lidského utrpení, ochraně životů a zdraví a zajištění lidské důstojnosti, a za činnost je placený.

Profese humanitárního pracovníka se může lišit od ostatních pomáhajících profesí svoji rozmanitostí, určitou mírou dobrodružství, ale i rizikem

humanitární práci je charakterizována jako činnost otevřená v několika rovinách, a proto by měl být otevřený i humanitární pracovník.

osobnost humanitárního pracovníka vyzrálá osobnost schopnou reflektovat sebe i svoji činnost ve složitých a měnících se podmínkách extrémního prostředí. kromě kvalifikace pro převládající odbornou činnost by měl být schopný pohybovat se mezi obory, protože jen tak bude schopen zasadit svoji práci mezi činnosti ostatních a jen tak bude schopen přiměřeně posuzovat její význam v kontextu práce ostatních.

osobnost humanitárního pracovníka schopen péče o sebe samotného a o druhé, měl by být tolerantní a otevřený názorům druhých schopen takové sebereflexe, která vhodně usoudí, jakou práci není schopný vykonávat, a tuto pak vhodně deleguje na druhé.

osobnost humanitárního pracovníka Humanitární pracovník musí být připraven, že bude muset řešit složité etické otázky, ale také by se měl do jisté míry smířit s tím, že je někdy nevyřeší, a nebo nevyřeší správně.

žádoucí vlastnosti vytrvalost a kapacita pro danou práci schopnosti mezilidské a mezikulturní komunikace umění logického myšlení pozitivní myšlení chování odpovědné k organizaci a lidem, jimž je pomáháno odolnost vůči únavě, stresu a frustracím, schopnost sebekontroly a řízení druhých lidí a situací rozhodnost, dynamičnost a iniciativnost, nezištnost a služba druhým, poctivost a pozitivní společenské hodnoty.

Stát se humanitárním pracovníkem neznamená jen sny a romantické ideály, ale jde i o vytrvalost v práci a proto je třeba porozumět vlastním motivacím

Charakteristiky, které by měl ideální humanitární pracovník 3 kategorie 1) schopnost přizpůsobit se pozitivní postoje, flexibilita, odolnost vůči stresu, trpělivost, stabilní rodinné zázemí, emoční vyzrálost atd.

2)mezikulturní dovednosti realismus, tolerance, kulturní citlivost, politická prozřetelnost

3) partnerské dovednosti otevřenost vůči druhým, profesní závazky, vytrvalost, iniciativa, budování vztahů, sebedůvěra, schopnost řešit problémy

Humanitární pracovníci působící na vedoucích postech jsou vhodné další vlastnosti zahrnující např. smysl pro humor schopnost připustit si nedostatky schopnost sdílet emoce být týmovým hráčem mít dobré komunikační schopnosti

Humanitární pracovníci působící na vedoucích postech schopnost vést a řídit druhé, schopnost je motivovat zůstat klidný v obtížných podmínkách, vyzrálost, jazykové dovednosti, flexibilita a diplomacie umění vytvořit tým, budit přirozený respekt a schopnost tvořit vazby mezi různými skupinami

Humanitární pracovníci působící na vedoucích postech V posledních 10-ti letech začala na důležitosti nabývat „profesionalita“, která zahrnuje technickou stránku pomoci: oblasti zdraví, hygieny, přístřeší, rámec humanitárního práva apod. rozvoj osobnostní: komunikační dovednosti, rozvoj hodnot apod.

Humanitární pracovníci musí porozumět do jaké míry se humanitární krize rozvinula co bude jejich potenciální a očekávanou rolí jaké dovednosti od nich budou vyžadovány v prostředí zraněné komunit

Proč chci odjet? touha být pro ostatní hrdiny, být akceptováni a obdivováni druhými hledání sebenaplnění formou vystavení se nebezpečí. hrdinství je však nebezpečné nejen pro humanitárního pracovníka, ale i pro jeho kolegy a pro ty, kterým je pomáháno

Proč chci odjet? únik před minulostí a doufání, že práce pro druhé „vyléčí staré rány“, avšak humanitární mise není psychoterapeutické sezení touha po dobrodružství touha cestovatelská

Naopak humanitární pracovník, který se snaží jednat profesionálně má chuť učit se a poznávat nové věci nové kultury touží se stát profesionálem chce se stát součástí nějaké komunity může být pro tým a zejména pro potřebné velkým přínosem

Vnější podněty podněty Náhoda Nezaměstnanost Země působení (vznik krize)

Vnitřní podněty pocit nespokojenosti ve svém životě nefungující rodinné zázemí (po rozvodu, po rozchodu s partnerem) pocit potřebnosti, poslání, vztah k pomáhajícím profesím zkušenosti touha po změně nespokojenost ve stávajícím zaměstnání

Vnitřní podněty touha po nových zážitcích pocit výjimečnosti, touha zviditelnit se pocit nespravedlnosti únik, snaha řešit si vlastní problémy touha dělat něco smysluplného pocit povinnosti, závazku

Etický kodex humanitárních pracovníků (principy jednání Mezinárodního hnutí Červeného kříže a Červeného půlměsíce a nevládních organizací pro poskytování humanitární pomoci v krizových situacích). 1) Humanitární potřeby mají vždy prioritu. 2) Pomoc je poskytována bez ohledu na rasu, náboženství nebo národnost příjemců a bez jakéhokoli negativního rozlišování. Priority pomoci jsou stanovovány pouze na základě potřeb. 3) Pomoc nesmí být zneužita k podpoře určitého politického nebo náboženského názoru. 4) Usilovat o to, abychom se nestali nástrojem vládní zahraniční politiky 5) Respektovat místní kulturu a zvyklosti.

Etický kodex humanitárních pracovníků 6) Snažit se nalézt způsob, jak zapojit příjemce pomoci do daného programu. 7) Pomoc by měla nejen naplňovat základní potřeby lidí, ale také minimalizovat budoucí ohrožení krizovou událostí. 8) Odpovědnost jak vůči těm, kterým se snažíme pomoci, tak vůči těm, od nichž dostáváme prostředky 9) V informační, publikační a propagační činnosti k obětem krize přistupovat jako k důstojným lidem, nikoli k jakýmsi neživým objektům bez naděje.

Doporučení vládám států zasažených krizí 1) Vlády by si měly uvědomovat a respektovat nezávislou, humanitární a nestrannou činnost nevládních humanitárních organizací (NGHO). 2) Hostitelské vlády by měly NGHO umožnit rychlý přístup k obětem krize. 3) Vlády by při katastrofách měly usnadnit včasný tok prostředků pomoci a informací. 4) Vlády by se měly snažit o koordinaci shromažďování informací o krizi a plánování pomoci 5) Pomoc při krizi v případě ozbrojeného konfliktu

Doporučení pro dárcovské vlády 1) Dárcovské vlády by si měly uvědomovat a respektovat nezávislou, humanitární a nestrannou činnost NGHO. 2) Dárcovské vlády by měly poskytovat finanční podporu se zárukou operační nezávislosti. 3) Dárcovské vlády by měly využít svá obchodní zastoupení či organizace k podpoře NGHO při získávání jejich přístupu k obětem krizové události.

Doporučení mezivládním organizacím 1) Mezivládní organizace by měly k místním i zahraničním NGHO přistupovat jako k důležitým partnerům. 2) Mezivládní organizace by měly hostitelským vládám pomáhat při vytváření celkového koordinačního rámce pro mezinárodní i lokální pomoc v krizích. 3) Mezivládní organizace by měly rozšířit bezpečnostní ochranu poskytovanou organizacím OSN i na NGHO. 4) Mezivládní organizace by měly zajistit pro NGHO stejný přístup k příslušným informacím, jaký je zaručen orgánům OSN. Zdroj: The Sphere Project, 2003.

Literatura KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Mít pro co žít. ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů.

Literatura HALAMA, Peter. Zmysel života z pohľadu psychológie KOHOUTEK, Tomáš / ČERMÁK, Ivo. Psychologie katastrofické události

Internetový zdroj KOLÍNSKÝ, Pavel. Dobrovolník humanitární pomoci. In Dobrovolnictví a dárcovství – dostupné z WWW: <http://www.unesco-kromeriz.cz/sbornik2001/kolinsky.htm>.

Děkuji za pozornost