2 Dobrovolníci v sociálních službách zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Ing. Hana Frýdlová oddělení preventivních programů a dobrovolnické služby odbor prevence kriminality Ministerstvo vnitra
3 Historie zákona •Výsledek práce expertní skupiny v rámci Mezinárodního roku dobrovolníků vyhlášeným OSN v roce •Zákon byl přijat v dubnu 2002 a nabyl účinnosti dnem 1. ledna •Gesce za aplikaci zákona byla přidělena MV.
4 Zákon o dobrovolnické službě •Účelem zákona není upravit všechny existující formy dobrovolnické činnosti. •Vztahuje se pouze na organizace, které obdržely akreditaci na určitý projekt v oblasti dobrovolnické služby. •Vymezuje podmínky, za kterých je stát ochoten podporovat dobrovolnickou službu. •Zavedl do českého právního řádu zcela nové pojmy: dobrovolník, dobrovolnická služba, vysílající organizace, přijímající organizace.
5 Zákon o dobrovolnické službě Nastavuje: •srozumitelná, právně podložená vymahatelná pravidla, •standardy kvality dobrovolnických aktivit, •limity vykonávaných dobrovolnických činností.
6 Zákon o dobrovolnické službě a dobrovolník •Dobrovolníci v akreditovaném režimu se řídí zákonem o dobrovolnické službě. •Pouze oblasti neupravené zákonem o dobrovolnické službě, se řídí občanským zákoníkem. Ne naopak.
7 Akreditace •Uděluje se na období 3 let. •Uděluje ji Ministerstvo vnitra na základě návrhu akreditační komise (9 členů). •O akreditaci mohou požádat pouzeNNO.
8 Akreditace Žadatel např. dokládá: •Odborné vedení zaručující kvalitní koordinaci dobrovolníků. •Personální zabezpečení výběru, zaškolení dobrovolníků pro daný typ dobrovolnické aktivity. •Jak je zajištěno fyzické a psychické bezpečí dobrovolníků, tak příjemců dobrovolnické služby.
9 Dobrovolníci a odbornost •Dobrovolníci nesmí vykonávat také aktivity, jejímž účelem by bylo nahradit činnosti vykonávané jinak osobami v pracovněprávním vztahu. •Na dobrovolníky nemohou být kladeny ani zvláštní kvalifikační požadavky. •Nelze akreditovat dobrovolníky poskytující např. odborné poradenství, psychosociální péči, nemohou nahrazovat sociální pracovníky či pracovníky v sociální péči apod.
10 Sociální oblast §2 odst. 1 a) zákona o dobrovolnické službě vymezuje oblast působení dobrovolníků.: pomoc nezaměstnaným, osobám sociálně slabým, se zdravotním postižením, seniorům, příslušníkům národnostních menšin, imigrantům, osobám po výkonu trestu odnětí svobody, osobám drogově závislým, osobám trpícím domácím násilím, jakož i pomoc při péči o děti, mládež a rodiny v jejich volném čase
11 Statistika •Rok 2009 ze 113 akreditovaných projektů bylo 93 ze sociální oblasti •Rok 2010 ze 79 akreditovaných projektů bylo 62 ze sociální oblasti •Rok 2011 ze 35 akreditovaných projektu je 32 ze sociální oblasti •Celkem z 227 akreditovaných projektů 82% sociální oblast
12 Zákon o dobrovolnické službě a zákon o sociálních službách Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách v § 115 odstavec 2), taxativně vymezuje, že při poskytování sociálních služeb působí dobrovolníci za podmínek stanovených zákonem č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
13 Ministerstvo vnitra ČR odbor prevence kriminality Ing. Hana Frýdlová oddělení preventivních programů a dobrovolnické služby Tel.: hana.