© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK SIX SIGMA (1). © DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Po absolvování tohoto kurzu budete: znát základní terminologii jakosti umět.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jištění kvality technologických procesů
Advertisements

Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Nauka o podniku Seminář 6..
Lean Six Sigma MÚ Kopřivnice.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Projektové řízení Modul č.1.
METODA QFD QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT.
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
Databázové systémy Přednáška č. 2 Proces návrhu databáze.
Zlepšování jakosti.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Paretův diagram důležitý nástroj manažerského rozhodování, který umožňuje stanovit priority při řešení problémů s jakostí napomáhá oddělit podstatné faktory.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Objem a struktura trhu. Průmyslový řetězec Skládá se ze všech sektorů průmyslu, které jsou zapojeny do realizace výrobku Proces od získávání surovin přes.
Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
Algoritmizace 9. Ročník.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Analýza způsobilosti procesů a výrobních zařízení
Seminář – Základy programování
Histogram OA a VOŠ Příbram
4 Optimalizace úrovně dodavatelských služeb zákazníkům
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK SIX SIGMA (2). © DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE KURZU Po absolvování tohoto kurzu budete: znát základní terminologii jakosti.
Výrobek a jeho životní cyklus
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
RNDr. Zdenek Kubíček Nemocnice Třinec
Metoda FMEA týmová analýza možností vzniku vad u posuzovaného návrhu spojenou s ohodnocením rizik výsledkem aplikace je návrh a realizace opatření vedoucích.
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Outsourcing výrobní logistiky Ing. Marek Vinš, Ph.D.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vybrané metody analýzy
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Databázové systémy Přednáška č. 4 Proces návrhu databáze.
ŘÍZENÍ JAKOSTI A SPOLEHLIVOSTI Věra Pelantová Pavel Fuchs verze 2009
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
Základy účetnictví 4. přednáška.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Asociace energetických manažerů a Sdružení velkých spotřebitelů Ing. Aleš Valla Obchodní ředitel MORAVIA ENERGO, a.s. Nová pravidla vyhodnocování odchylek,
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Reporting.
Projektový cyklus, analýza SWOT
Metodika řízení projektů
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Výhody WiseFusion Synergický pusní MIG & WiseFusion Jak zvýšit produktivitu a kvalitu?
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Systém managementu jakosti
Jištění kvality technologických procesů
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Standardní postupy a standardní péče – jak na to?
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Projekt Karmelka: Školní kiosek
Systém managementu jakosti 3
Příkazy cyklu (1) Umožňují vícekrát (nebo ani jednou) pro-vést určitý příkaz Jazyk C rozlišuje příkaz cyklu: s podmínkou na začátku: obecný tvar: while.
Procesní řízení (management)
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK SIX SIGMA (1)

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Po absolvování tohoto kurzu budete: znát základní terminologii jakosti umět popsat metodologii Šest Sigma a její použití pro zdokonalení jakosti umět použít postup šesti kroků k šest sigma na měření, zdokonalení a řízení jakosti CÍLE KURZU   

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Co je kvalita ? Jak ji můžeme měřit? Kvalita je to co vede k úplné spokojenosti zákazníka. S kvalitou je to jako s módou - neustále se mění, protože se mění i požadavky našich zákazníků. Sigma úroveň je univerzálním měřítkem kvality. Vyjadřuje úroveň počtu vad výrobku, služeb nebo informací

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK úplně prasklá chutnající přepraženě viditelně přepražená částečně prasklá vůbec neprasklá zrna kukuřice

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK KŘIVKA NORMÁLNÍHO ROZDĚLENÍ úplně praskláchutnající přepraženě viditelně přepražená částečně prasklá vůbec neprasklá

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK VÝTĚŽNOST A SIGMA  +1  +2  +3  +4  +5  +6  -1  -2  -3  -4  -5  -6  výtěžnost 93,32% výtěžnost 99,379% výtěžnost 99,9767% výtěžnost 99,99966%

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Proč Šest sigma ? úplně prasklá mírně přepražen á viditelně přepražená částečně prasklá vůbec neprasklá zrna pražené kukuřice Ještě ujde To je paráda 1 x  úplně prasklá mírně přepražená viditelně přepražená částečně prasklá vůbec neprasklá zrna pražené kukuřice 1 x  66 % dobrýc h 17 % špatnýc h 6 x  100 % dobrýc h 0 % špatnýc h zákazník

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK ÚROVEŇ 4 SIGMA • Více než nesprávně předepsaných léků každý rok • Více než novorozenců upadlých lékařům, nebo sestrám každý rok • Asi 8.6 hodin bez elektřiny, vody, topení každý rok • Výpadek telefonních linek skoro 10 minut každý týden • Dvě krátké nebo dlouhé přístání na letišti O´Hare každý den (také v New Yorku, Los Angeles, Atlantě...) • Téměř 500 nezdařilých chirurgických operací každý týden • ztracených poštovních zásilek každou hodinu

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Šest kroků k Šest sigma VÝROBKUSLUŽBY Definice VÝROBKU, který vyrábíte, nebo SLUŽBY, kterou poskytujete 1 ZÁKAZNÍKŮ Identifikace ZÁKAZNÍKŮ a zjištění jejich klíčových požadavků 2 POTŘEB Určení vašich POTŘEB k poskytování výrobků a služeb tak, aby uspokojovaly zákazníka 3 POSTUPU Definice POSTUPU, kterým vykonáváte vaši práci (sestrojení mapy procesu) 4 ZDOKONALENÍ ZDOKONALENÍ postupu tak, aby produkoval méně vad a omezení zbytečných činností 5 NEUSTÁLÉZDOKONALOVÁNÍ NEUSTÁLÉ ZDOKONALOVÁNÍ měřením, analýzou a řízením zdokonaleného procesu 6

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK 1. krok - Co děláte Cíle: PRODUKTY  DEFINOVAT VAŠE PRODUKTY (VÝROBKY, SLUŽBY NEBO INFORMACE, KTERÉ POSKYTUJETE) JEDNOTKU  URČIT JEDNOTKU(KY) MĚŘENÍ MNOŽSTVÍ VAŠICH PRODUKTŮ

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Jednotka měření množství produktů  Je pozorovatelná a počitatelná  Má počáteční a konečnou hodnotu - podle místa hodnocení jakosti práce (např. vyhovuje-li váš produkt požadavkům nebo ne)  Představuje ukončenou práci, která opouští vaši pracovní oblast  Je to (obvykle) jednotlivé hodnocení a ne průměrná hodnota  Souvisí s finálními výsledky, kterých se naše organizace snaží dosáhnout

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK 2. krok: Pro koho to děláte? Cíle: ZÁKAZNÍKY  IDENTIFIKOVAT VAŠE ZÁKAZNÍKY POŽADAVKY  ZJISTIT JEJICH KLÍČOVÉ POŽADAVKY VADA, VADNÝ  DEFINOVAT POJMY VADA, VADNÝ zde jsou čtyři vady a dva vadné výrobky

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK 3. krok - Co k tomu potřebujete? Cíle: POTŘEBY  DEFINOVAT VAŠE POTŘEBY (CO POTŘEBUJETE OD VAŠICH DODAVATELŮ) ZDROJE  NAJÍT MOŽNÉ ZDROJE (DODAVATELE)

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK 4. krok: Jak to děláte? Cíl: MAPUPROCESU  SESTROJIT MAPU PROCESU

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Standardní symboly pro sestrojování mapy procesu Začátek nebo konec procesu Dílčí činnost nebo úkol Kontrolní nebo rozhodovací místo Čekání nebo prostoj Předem definovaná posloupnost známých dílčích kroků nebo činností

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Mapa procesu výroby pražené kukuřice Postavím hrnec na plotnu a zapnu ohřev Nasypu kukuřici a zakryji hrnec Naliji olej do hrnce Vezmu hrnec s pokličkou Potřesu hrncem Příprava všech materiálů Čekám asi 2 minuty dokud se olej zahřeje Čekám dokud nezačne kukuřice praskat Ano Ne Přestala kukuřice praskat? Sundám hrnec z plotny Znovu potřesu hrncem Ochutím solí Odkryji hrnec Přepraženo ? Vyhodím

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK 5. krok: Jak to lze dělat lépe? Cíle: POTŘEBNÉ ÚDAJE  SHROMÁŽDIT POTŘEBNÉ ÚDAJE FORMOU ZÁZNAMŮ ČETNOSTÍ ZOBRAZIT ÚDAJE  ZOBRAZIT ÚDAJE POMOCÍ PARETOVA DIAGRAMU ANALYZOVAT PŘÍČINY  ANALYZOVAT PŘÍČINY VÝZNAMNÝCH VAD POMOCÍ DIAGRAMU PŘÍČIN A NÁSLEDKU ZDOKONALIT  ZDOKONALIT MAPU PROCESU

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Záznam četnosti vad

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Paretův diagram PARETŮV DIAGRAM VADY ZRN KUKUŘICE, LEDEN mírně přepraženáviditelně přepraženáneprasklá DRUH VADY POČET VAD

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Diagram příčin a následku měřeníprostředílidé materiál přepražený popcorn zařízenímetody Poškozený hrnec (tenké dno) Regulace teploty Krátké třesení hrncem Hluk - není slyšet praskání Rozptylující Množství olejeNezaškoleni Pozdě vysypáno z hrnce Neznají proces Nepozorní

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK 6. krok: Jak dobře (podle zákazníka) to děláte? Cíle: MĚŘITHLEDAT  MĚŘIT KVALITU A HLEDAT MOŽNOSTI KE ZLEPŠENÍ A NEZASTAVIT SE...  A NEZASTAVIT SE... jakost čas náklady

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK ZDOKONALOVÁNÍ JAKOSTI POPCORNU Přepražení, období červenec až leden KATEGORIE (Category) CO (What) KDY (When) KDO (Who) POZNÁMKY (Comments) Chutnající přepraženě Koupit nový hrnec únorMartinaOpožděno (peníze) Upravit regulaci teploty únorRichardProvedeno Praktické školení březenHankaBěží Snížení hluku v kuchyni březenRadomírBěží

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK MAPA POSTUPU ŠESTI KROKŮ START PRODUKTU DEFINICE PRODUKTU, KTERÝ POSKYTUJETE ZÁKAZNÍKŮ IDENTIFIKACE ZÁKAZNÍKŮ A POŽADAVKŮ POTŘEB URČENÍ VAŠICH POTŘEB A BB/C POSTUPU DEFINICE POSTUPU PRÁCE ZDOKONALENÍ ZDOKONALENÍ POSTUPU ANALÝZA A ŘÍZENÍ ANALÝZA A ŘÍZENÍ PROCESU ŠEST SIGMA? JAKOST ŠEST SIGMA? A ANO B C C OBEZNÁMIT SVÉ KOLEGY SE ZÍSKANÝMI POZNATKY B NE

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK... není úkolem jenom několika našich kolegů JAKOST MUSÍ BÝT NEDĚLITELNOU SOUČÁSTÍ KAŽDÉ NAŠÍ ČINNOSTI