POSTAVENÍ PRŮMYSLOVÝCH ODBĚRATELŮ NA TRHU S ENERGIEMI Přežije průmysl rok 2015? K.Šimeček SVSE Jelenovská 1/2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Advertisements

1  Ministry of Industry and Trade 2006 Energetika ČR ve vazbě na energetickou politiku EU Ing. Zbyšek Sochor Ředitel sekce energetiky Ministerstvo průmyslu.
1 Záměry státu v oblasti zdanění energií a dopady na průmysl Seminář SVSE, Praha Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Aktuální otázky evropské energetické politiky a Evropský energetický program pro hospodářské oživení Petr Binhack
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Oprávněný zákazník na liberalizovaném trhu s elektřinou v ČR
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Nezávislý výrobce na trhu s elektřinou v ČR a v EU. Problémy LDS Ing. Petr Matuszek Jelenovská
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Názor velkých spotřebitelů na postup liberalizace trhu s elektrickou energií 09/ EGÚ Brno K.Šimeček.
Obchod se zemním plynem Výzvy a rizika Vratislav Ludvík.
Pozice průmyslových spotřebitelů v globální konkurenci, vývoj cen Karel Šimeček, Seminář SVSE 15/05/08.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
Názory průmyslových odběratelů na situaci v české energetice Roman Blažíček Lasselsberger a.s. © LASSELSBERGER, a.s.
1 Role české energetiky (doma a) na evropském trhu Petr Karas, ředitel Ústavu pro energetiku při Vysoké škole finanční a správní v Praze.
Vývoj trhu s elektřinou v Evropě z pohledu provozovatele přenosové soustavy Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Spolehlivost dodávek a velcí spotřebitelé v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Jarní konference AEM Poděbrady 21. – 22. března 2007.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
1 Cenová úroveň roku 2005, vývoj cen pro OZ Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů energie.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Očekávaný vývoj trhu s elektřinou v kontinentální Evropě Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Podnikání v elektroenergetice a teplárenství a dopady ekologických daní z pohledu velké teplárenské společnosti Petr Matuszek XVIII. seminář energetiků.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Česká elektřina pro CE region Jak zapadá výroba elektřiny v ČR do energetické politiky EU Ladislav.
1 ENERGETICKÁ LEGISLATIVA NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
PROBLÉMY ČESKÉHO TRHU S ENERGIEMI Martin Pecina Předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
Pozice průmyslových spotřebitelů elektřiny Podzimní konference AEM 9/2007 K.Šimeček předseda předsednictva SVSE.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
1 Předpokládaný vývoj české a evropské elektroenergetiky Co mohou spotřebitelé očekávat Jak si lze navzájem vyjít vstříc květen 2008.
Návrh postupu SVSE v dalším období. Upevňovat postavení SVSE  Organizace zastupující zájmy průmyslových spotřebitelů v souladu s direktivou EU 96/92/EC.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
1 Cenová úroveň roku 2003, vývoj cen pro OZ 1. a 2. etapy otevírání trhu, problematika LDS – stručné shrnutí a úvod dalšího bloku Asociace Energetických.
Negativní vliv vysokých cen elektřiny na průmysl (ne)možnosti dalších aktivit SVSE listopad 07 K.Šimeček.
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
1 Předpokládaný vývoj české energetiky Co mohou spotřebitelé očekávat Jak si lze navzájem vyjít vstříc květen 2007.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Hodnocení energetických trhů z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Fungování energetických trhů v ČR a EU Praha 23. října 2006.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
VLIV CENY ELEKTŘINY NA KONKURENCESCHOPNOST ČESKÉHO PRŮMYSLU Ing. Pavel Pustějovský člen předsednictva SVSE, výrobní ředitel DEZA, a.s. EGÚ Brno říjen 2013.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
1 Pohled ČSZE na energetický trh EU Josef Fornůsek - ČSZE Žofín, 1. listopad 2011.
Dopady energetické politiky na provozovatele přenosové soustavy
Fungování energetických trhů v ČR a EU
Transkript prezentace:

POSTAVENÍ PRŮMYSLOVÝCH ODBĚRATELŮ NA TRHU S ENERGIEMI Přežije průmysl rok 2015? K.Šimeček SVSE Jelenovská 1/2008

Lisabonská strategie: Vytvořit v Evropské unii světově nejvíce dynamické a konkurenceschopné ekonomické prostředí Tento záměr se týká pozice průmyslu soutěžícího na globálním světovém trhu zejména s americkými a asijskými konkurenty.Energetika jako součást evropské infrastruktury by měla tyto soutěžící podporovat.Je tomu tak?

Vývoj trhu s energiemi v Evropě  Konsolidace a globalizace energetických odvětví, problémy evropské přenosové sítě, vznik oligopolů s dominantním postavením na národních trzích,  Politické a administrativní překážky výstavby nových zdrojů elektřiny,poptávka dohání nabídku  Systém dotací a subvencí na výrobu energií z obnovi- telných zdrojů působící proti pravidlům volného trhu  Vznik a alokace povolenek emisí CO2 jako další překážka výstavby nových zdrojů, Důsledkem je prudký nárůst cen energií,který dáleurychlují ekologické přirážky.To vyvolává a pokles konkurenceschopnosti evropského průmyslu

Růst cen elektřiny v Evropě

Vývoj trhu s energiemi v Evropě  V současné i v dohledné době začíná poptávka po elektřině v EU dohánět nabídku  Prudký růst cen energií i zisků energetických společností nevyvolává adekvátní růst investic do zdrojů  Ceny energií dále zvyšují ekologické přirážky a sankce  Klesá konkurenceschopnost evropského průmyslu, což je v přímém rozporu s lisabonskou strategií,která nastartovala liberalizaci energetických trhů

Narůstající rozpory současné politiky EU Dr.Ing. Hildegard von LICHTENSTEIN, Institute Thomas More Obyvatelstvo požaduje: a) Bezpečnost dodávek energií b) Nízkou inflaci tj. růst cen c) Ekonomickou stabilitu a rostoucí životní úroveň d) Ochranu životního prostředí (proti strachu) e)Prodloužení životnosti zdrojů energie e) Ochranu krajiny Obyvatelstvo odmítá: a) Jadernou energii (strašák); b) Skleníkové plyny (strašák) c) Omezování osobní spotřeby energií; d) Růst cen paliv a energií e) Růst cen zboží ve vazbě na růst cen energií f) Nárůst daní v souvislosti s podporou alternativních zdrojů; g) Změny krajinového rázu v souvislosti s větrnými farmami či vodními zásobníky

Neobjektivní informace ze strany politické reprezentace a medií Úmyslně zkreslovaná fakta,demagogie,polopravdy,čisté lži a šíření nerealistických iluzí. Nezbytnost: postoupit lidem možnost rozhodnutí na základě objektivních informací Život je výměnný obchod,kde nic není zadarmo. Každá akce je následována reakcí Zásobování energiemi není výjimkou Co je příčinou této schizofrenické situace?

Řešení na úrovni evropské unie  Nový energetický balíček (3.) – Posilování přenosových sítí,unbundling,pozice regulátorů a rozvoj informací – neřeší nedostatek zdrojů  Zelená kniha – úspory energií,rozvoj obnovitelných zdrojů,snížení dovozní závislosti – neřeší problém rozvoje zdrojů pro průmysl  Zahraniční politika – problémy se vztahy k Rusku a středoasijským zemím – riziko odlivu přírodních energetických zdrojů do Asie Chybí jednoznačný postup v uplatňování soutěžního práva a sjednocený postoj k jaderné energii

Různé pohledy na řešení nastávající krize průmyslu v Evropě  Bohaté průmyslové státy (F,GB,B, Skandinávie) – opatření pro zvýhodnění vlastního průmyslu,výstavba energetických zdrojů  Bohaté průmyslové státy (D, A, I) – podpora vlastního průmyslu,orientace na dovoz z Východní Evropy, akvizice v tomto smyslu  Nové členské státy – většinou bez konzistentní strategie,ovlivňované populismem střídajících se vlád,využití postavení energetik ke krátkodobým záměrům

Příklady partnerství mezi výrobci a spotřebiteli energií  Společné sdílení rizik mezi výrobci elektřiny a průmyslovými odběrateli (Belgie)  Role průmyslových spotřebitelů na financování výstavby a provozu elektráren (Finsko)  Konsorcium průmyslových spotřebitelů na nákup nerizikového pásma základního zatížení  Partnerství na využití druhotných paliv (Francie) HLG doporučuje aplikovat podobná partnerství a dlouhodobé kontrakty jako možné řešení v rámci konkurenčního prostředí

Výkyvy světových cen průmysl nezajímají, neboť se dotýkají všech konkurentů stejně. Akutní hrozbou jsou však regionální distorze (EU vůči světu). EU propaguje trh, zároveň jej ničí regionálními administrativními opatřeními.

Postoje High Level group k Low carbon economy  Günter Verheugen, Vice President of the European Commission :Energetika - základem nákladové ceny, zejména pro energeticky intenzivní průmysl.Soutěž je globální, pro ty co nemohou zvýšené náklady uplatnit do ceny výrobků,je nutno vytvořit podmínky k adaptování na nové podmínky a k udržení konkurenceschopnosti  Klimatické změny - současný stav energetiky neudržitelný v Evropě i ve světě, nutné snížení emisí rozvinutých států o 60%- 80% do 2050, nutná mezinárodní dohoda rozvinutých a rozvojových států  Celosvětově nutnost investic do energetiky 15 tril. Euro do 2030.Evropa - vybudovat 700 GW zdrojů (včetně náhrad více než poloviny dosluhujících )  Průmysl ponese 80% celkových nákladů na vybudování nízkouhlíkové ekonomiky

Postoje High Level group k Low carbon economy  Mr Mikael Karlsson, President, European Environmental Bureau  Následky očekávané klimatické změny budou katastrofální.  EU musí snížit emise GHG nejméně o 30% do 2020, a 90% do  Cesta:Zvyšování efektivity, podpora OZE - snižování fosilních paliv, ústup od jádra, rozdělení energetických společností, zavádění KVET, CCS.  Potřebné: rozdělení energetických společností, zavádění KVET, CCS, musí vzrůst cena emisí, musí být zavedeny daně. ETS - aukční systém.  Doprava: kilometrové poplatky na těžká vozidla, emisní práva pro letadla, mnohem tvrdší limity spotřeby aut. Ekologicky nešetrné výroby musí být ukončeny

Postoje High Level group k Low carbon economy  Mr Lars G. Josefsson, President & CEO, Vattenfall AB, Mr Mauri Pekkarinen, Minister for Trade and Industry, Finland :Požadavek na celosvětovou jednotnost, rozdílný přístup ke klimatickým změnám povede k narušení globalizace a volného trhu.  Ms Neelie Kroes, EU Commissioner for Competition: Funkční trh s cenami více podle nákladů (včetně ekologických) umožní boj proti klimatickým změnám.Silná konkurence má pozitivní vliv na efektivitu výroby elektřiny, výrobci se snaží snížit náklady a investovat do efektivních technologií. Trh je rovněž nutný pro lepší zavádění OZE.  Mr Andris Piebalgs, EU Commissioner for Energy: Současná evropská politika je zaměřena proti globálnímu oteplování, cílem nízkouhlíková společnost.EU se snaží zajistit volbu spotřebitele - dodavatel a zdroj. K tomu je podmínkou funkční trh s energií a EU ETS.Podpora OZE, orientace na vodík, zvládnutí jaderné fúze. 

Postoje BUSINESSEUROPE  Mr Ernest-Antoine Sellière, President, BusinessEurope :Pro průmysl je klíčovou záležitostí fungování trhu s energiemi.Musí být posuzovány všechny možnosti zdrojů energie včetně jaderné  Podniká kroky k pomoci energeticky intenzivnímu průmyslu exponovanému v celosvětové soutěži v oblasti cenového vlivu OZO a v oblasti EDR v oblasti cenového vlivu OZO a v oblasti EDR protestuje proti aukci povolenek CO2 protestuje proti aukci povolenek CO2 Koncepce „28. státu EU“: Návrh případného „dvoukolejného přístupu“, dle požadavku podnikatelské sféry na preferenci „technologického benchmarkingu“ a mezinárodních sektorových dohod, umožňujících fungování energeticky intenzivnímu odvětvím v jiném režimu emisních kvót a cílů dohodnutých samotným průmyslem.

Evropské fórum pro jadernou energii Příslušná GŘ EK usilovně připravují dokumenty ke sdílení břemene OZO mezi čl. státy EU, k pokračování ETS po r a k právnímu rámci pro CCS. Přes velkou míru diskrétnosti těchto jednání prosakují určité informace, které ilustrují složitost a budoucí kontroverzní potenciál této problematiky. Zejména Finsko začíná dávat silně najevo, že duální přístup EK, která odmítá zohlednění bezemisní výroby elektřiny z jádra v rámci stanovení národní kvóty OZO a tlačí Finsko k většímu využití biomasy, může vytvořit více problémů nežli řešení a ohrozit např. papírenský průmysl v této zemi. Francouzští experti v Bruselu např. dokládají, že pro Francii by bylo levnější vystavět několik nových reaktorů a „darovat“ je cizím subjektům, spíše než realizovat nákladnější budování OZO na svém území dle představ EK. Rostoucí počet bruselských pozorovatelů zcela otevřeně tvrdí, že 20% podíl OZO v EU do r je koncepčně špatné řešení a bylo by žádoucí je změnit do polohy „bezemisních zdrojů“ a nikoli obnovitelných zdrojů, tj. při zohlednění jádra. EK hodlá taktéž v lednu ve směrnici o CCS navrhnout, aby skleníkové plyny, skladované technologií CCS, byly započítány jako „neemitované“ v rámci ETS. Roste ovšem počet kritiků CCS, kteří označují dosavadní přístupy jako příliš optimistické, jelikož tato technologie samotná může být nakonec podstatně dražší a složitější nežli se původně očekávalo.

Postoj IFIEC EU k 3.energetickému balíčku k trhu s elektřinou - 28 bodů  Podporuje opatření na další sjednocení trhu, vyšší transparentnost a lepší dohled regulátora  Průmysloví zákazníci jako hlavní sharestokers by se na nich měli podílet Pouze tato opatření nestačí ani k zajištění konkurenčního trhu a ani k předvídatelnému vývoji.Také dlouhodobé kontrakty a přechodná řešení mohou zachránit světově exponovaný,energeticky intenzivní průmysl

IFEC EU k integraci trhů  Podporuje vytvoření jednotného trhu s elektřinou v EU s plně nezávislými sítěmi a plnou kooperaci TSO‘s prostřednictvím Evropského Systémového Operátora (ESO)  ESO by měl mít pravomoc spolurozhodovat o investicích do sítí k eliminaci přes hraničních problémů  Část přes hraničních kapacit by měla být rezervována pro dlouhodobé kontrakty průmyslových odběratelů

IFIEC k tržním silám a tržnímu modelu  Jedná se o hlavní příčiny současných problémů  Současná podoba trhu jako výsledek dominantního postavení výrobců znevýhodňuje odběratele.Cílová podoba trhu by měla odběratelům umožnit nasmlouvat svůj odběrový diagram s cenovým vzorcem vyjadřujícím vzájemný podíl na palivových a kapitálových rizicích  Prevencí proti konsolidaci by mělo být omezení tržního růstu výrobců na jednotlivých trzích

k dalším bodům balíčku  IFIEC požaduje možnost uzavírání dlouhodobých kontraktů na bázi mezinárodně konkurenčních cen a vzájemné výhodnosti mezi dodavatelem a odběratelem (sdílení rizik, cenové vzorce, přerušitelné dodávky)  IFIEC silně podporuje upevnění nezávislosti regulátorů a jejich kooperaci v rámci ACER a očekává zpřísněný dohled nad soutěžním chováním dodavatelů při tvorbě cen

k ekologickým přirážkám  IFIEC je zklamána,že komise nezařadila do Balíčku problematiku CO2 povolenek.Současná podoba EU ETS deformuje trh,inflací ceny znevýhodňuje evropský průmysl proti jiným regionům a znesnadňuje vstup nových subjektů  IFIEC urguje nutnost změny systému,který je v přímém rozporu s lisabonskou strategií.

Podporuje české prostředí lisabonskou strategii?  Volný trh v ČR – vytvořena funkční pravidla (existuje prostor pro zlepšení pozice průmyslu),funguje nezávislý ERÚ,OTE a ČEPS – vytvořena funkční pravidla (existuje prostor pro zlepšení pozice průmyslu),funguje nezávislý ERÚ,OTE a ČEPS - distribuční soustava vázaná na dominantního dodavatele z větší části u elektřiny,zcela u plynu,kde vlastní i přenosovou soustavu Jak bude probíhat další unbundling?

Problémy světově konkurujícího energicky intenzivního průmyslu v ČR  Exportní invaze amerických firem – nízký dolar,pokles domácí poptávky,ekologie nezasahuje do businessu (dobrovolnost)  Exportní invaze asijských firem – regulované ceny energií,žádné ekologické přirážky,nízké fixní náklady  Pionýrské iluze EU o zlepšení klimatu,životního prostředí a zdraví obyvatel(REACH)  Silná koruna, vývoj domácího trhu s energiemi Neznalost pozic průmyslu,jeho nízká podpora

České ceny bohužel kopírují vývoj na nedostatkových trzích

Odpovídají tržní mechanismy v ČR lisabonské strategii?  Plyn – dominantní dodavatel,cenový dohled ERÚ,vazba na smlouvy s výrobcem (Rusko/Norsko).Cenové vzorce a tvorba logistických poplatků pro skupiny průmyslových odběratelů zohledňuje velikost a rovnoměrnost odběru. Investice dle rozhodnutí výrobce - konkurenci podporuje ruský výrobce, roste zájem o velké průmyslové odběratele, roste ochota sdílet měnové riziko - konkurenci podporuje ruský výrobce, roste zájem o velké průmyslové odběratele, roste ochota sdílet měnové riziko Další postup: unbundling ?,dlouhodobé smlouvy s cenovými vzorci ve vazbě na nákup komodity od zdroje?

NORSKO

Odpovídají tržní mechanismy v ČR lisabonské strategii?  Elektřina – dominantní výrobce prodávající bez cenového dohledu. Konkurence evropských firem omezená (privatizační smlouvy ?) -Konkurenční prostředí vytváří lokální obchodníci v úrovni obchodní marše k cenám ČEZ Trading.Ochota obchodování v jiné měně. Podpora cen pro obyvatelstvo na úkor průmyslu -Konkurenční prostředí vytváří lokální obchodníci v úrovni obchodní marše k cenám ČEZ Trading.Ochota obchodování v jiné měně. Podpora cen pro obyvatelstvo na úkor průmyslu Podporuje způsob řízení ČEZ lisabonskou strategii pro průmysl?

Průměr meziročního vývoje cen elektřiny pro průmysl

Investice do výroby elektřiny ?  Investiční aktivity a modernizace zdrojů v ČR neodpovídají enormnímu růstu cen a zisků ČEZ.Velká část prostředků odchází z průmyslu ke škodě jeho konkurenceschopnosti.  ČR je součástí StřE regionu s rostoucím rizikem nedostatku zdrojů vlivem zeleného populismu. Pomohou investice ČEZ na Balkáně a Vých.E Jak lze ovlivnit patovou situaci současné vládní koalice ve vztahu k výstavbě zdrojů elektřiny? Vývoj v EU,názory voličů v Německu a Rakousku? Pačesova komise ?

Konkurenční trhy

Klišé o zastaralosti průmyslu a možnostech energetických úspor  Nesmyslné srovnávání energetické náročnosti na tvorbu HDP či per capita s průměrem EU. Srovnávat lze jen jednotlivé obory či výroby dle BAT či benchmarkingově s konkurencí  Média rádi prezentují průmysl 20 let starými záběry s kouřícími komíny  U většiny českého průmyslu proběhla modernizační vlna v 90.letech včetně masivních energetických úspor.Nyní potřebuje růst podílu na světových trzích  Pouze prosperující průmysl je schopen nést riziko investic do nových technologií

Je možný návrat k lisabonské strategii? Zajišťovat v oborové analýzy dopadu růstu cen energií na průmyslová odvětví v ČR s návrhy k energetické bilanci (Pačesova komise) Převis nabídky nad dlouhodobou poptávkou výstavbou nových zdrojů elektřiny (jaké a kdo?) Omezit teritoriální zavádění ekologických sankcí a překážek rozvoje trhů s energiemi (EU) Dohled nad energetickými firemami v monopolním či dominantním postavení (Balíček) Podpora dlouhodobých kontraktů pro velké odběratele – průmyslový pool

Současný politický vývoj pohledu na průmysl a energetiku prostřednictvím ekologických strašáků je velmi nebezpečný pro další ekonomický vývoj v EU i v ČR. Je proto nezbytné co nejhlasitěji informovat obyvatele o negativních až katastrofálních aspektech tohoto rádoby romantického populismu. Jinak energeticky náročný průmysl v ČR rok 2015 nepřežije