Gass Business Breakfast 2007 Rok 2007 – reflexe plynárenského trhu Další vývoj regulace v plynárenství a spolupráce regulačních orgánů v EU Praha – 7. prosince 2007 Josef Fiřt
2 1.Proces liberalizace na trhu se ZP v ČR 2.Aktuální stav na trhu s plynem a vliv regulace 3.Spolupráce regulačních orgánů EU
3 I.Proces liberalizace trhu se zemním plynem Postupné otevírání trhu s plynem: 2005 – spotřebitelé s roční spotřebou nad 15 mil. m 3 35 největších odběratelů 2006 – všichni spotřebitelé kromě domácností 2007 – všichni spotřebitelé včetně domácností Rok 2005: Nefunkční trh, návrhy na zahájení správních řízení od většiny oprávněných zákazníků, podání návrhu na řešení možného zneužití dominantního postavení u ÚOHS
4 Analýza ze strany ERÚ a ÚOHS Reakce: Zavedení regulace cen pro oprávněné zákazníky, Udělení pokuty ze strany ÚOHS a ERÚ Efekt ze zavedení regulace: uspoření cca 2 mld. Kč za rok 2006, což představuje cca o 4,4 % snížení nákladů na nákup zemního plynu.
5 Formální upozornění EK Úřední oznámení – ke směrnici č. 2003/55/ES Nesprávné provedení čl. 3 odst. 2 – realizace oddělení PDS v souladu s termíny ve směrnici Neexistence ustanovení o zveřejňování obchodních podmínek pro využívání zásobníku provozovatelem podzemních zásobníků – čl. 19 odst. 3 Nesdělení informace o přijatých opatřeních týkajících se PSO – universální/veřejné služby čl. 3 odst. 6 Zajištění nediskriminačního přístupu pro TPA – ustanovení čl. 6 vyhlášky 673/2004 Sb. stanoví přednostní přístup k přepravním kapacitám pro určité smlouvy
6 II.Aktuální stav na trhu s plynem a vliv regulace K 1. dubnu 2007 skončena cenová regulace: Obchodníci distribučních společností tvoří své ceny dle své cenové politiky, Termíny změn cen jsou odvislé od politiky jednotlivých obchodníků, Nabízené produkty: vzorcová cena, fixace ceny, platba v cizí měně, sdružená smlouva či smlouva o dodávce plynu. Počet konečných zákazníků, kteří změnili dodavatele: Rok 2005: VO: 2 – přiřazení přímo připojených zákazníků do zóny příslušné distribuční společnosti SO: 0 MO: 0 DOM: 0
7 Rok 2006: VO: 2 – přechod k novému dodavateli (Wingas) a změna dodavatele z důvodu skončení činnosti spol. ČMP SO: 24 – převážná většina změna dodavatele z důvodu skončení činnosti spol. ČMP MO: 428 – převážná většina změna dodavatele z důvodu skončení činnosti spol. ČMP DOM: 0 Rok 2007: VO: 59 – přechod k novému dodavateli (Vemex, Lama) SO: 2 – přiřazení přímo připojeného zákazníka do zóny příslušné distribuční společnosti a přechod k novému dodavateli (Vemex) MO: 0 DOM: převážná většina změna dodavatele z důvodu skončení činnosti spol. ČMP a vznik společnosti Quantum Vyškov
8 Aktivní obchodníci na trhu: RWE, E.On, PP, a.s., Vemex, (MND, a.s., Česká naftařská společnost, s.r.o., LAMA) Různé chování obchodníků (RWE, JČP, PP) vůči zákazníkům Situace na trhu se skladovací kapacitou: Od 1. května t.r. vznikla společnost RWE Gas Storage, s.r.o. Druhým provozovatelem podzemních zásobníků v ČR: MND, a.s. Pronajaté skladovací kapacity na Slovensku: Nafta, a.s. Cena za uskladňování od RWE Gas Storage, s.r.o. a Nafta, a.s. od 1. dubna 2008 narůstá, což představuje negativní dopad na trh.
9 Podíl jednotlivých složek ceny plynu na cenách dodávek pro domácnosti v r. 2007
10 Dle Energetického zákona je cena dělena na: Regulované činnosti: Činnost přeprava a distribuce Neregulované činnosti: Činnost uskladňování a dodávky zemního plynu: Ceny dodávky zemního plynu: Požadavky obchodníků na nárůst marží na rok 2008 jak na úrovni velkoobchodu, tak na úrovni maloobchodu.
11 Ceny za činnost uskladňování na rok 2008: Nárůst v řádů desítek procent. Odpovídá nárůst cen trhu? Je trh se službou uskladňování konkurenceschopný? Nové kapacity PZP Rozdělování kapacit PZP – spor RWE x JČP; PP; Vemex Legislativní úprava v novele energetického zákona.
12 Vývoj ceny zemního plynu pro kategorii domácnost v České republice Q 2007 [ EUR/MWh] Cena ZP bez daníCena ZP s veškerými daněmi Zdroj: IEA
13
14 Ceny distribuce na rok 2008 Pro výpočet cen je použita metodika stanovená vyhláškou č. 150/2007 Sb. Změny oproti roku 2007 Zahrnutí vlivu přeceněných odpisů, jenž vznikly z důvodu právního oddělení distribučních společností Míra výnosnosti regulační báze aktiv (WACC) je upravena na hodnotu 8,106 % v souvislosti se změnou sazby daně z příjmu právnických osob na 21 %. Pro rok 2008 byla zahrnuta další část nákladů vyvolaných právním oddělením distribučních společností.
15 Nárůst průměrných cen je u jednotlivých společností rozdílný na základě těchto vlivů: Rozdílná hodnota korekčního faktoru k výnosům Uplatnění přeceněných odpisů Meziroční změny distribuovaného množství plynu Průměrný nárůst ceny distribuce za Českou republiku bude 6,7 %. Cena za přepravu na rok 2008 Změny oproti roku 2007 Míra výnosnosti regulační báze aktiv (WACC) je upravena na hodnotu 7,851 % v souvislosti se změnou sazby daně z příjmu právnických osob na 21 %. Zahrnutí vlivu přeceněných odpisů a náklady z důvodu právního oddělení Předpokládaný nárůst celkových povolených tržeb pro rok 2008 je 5,2 %.
16 III.Spolupráce regulačních orgánů EU Dle směrnic č. 54 a 55 z 2003 ES povinnost zavést institut „regulačního orgánu“ Pozice regulačních orgánů jednotlivých států EU různé pravomoci a kompetence nejednotná legislativa rozdílný stupeň nezávislosti různé způsoby řízení
17 Srovnání ERÚ s jinými regulátory členských států EU
18
19 Návrh 3. legislativního balíčku → zvýšení pravomocí národních regulátorů sjednocení pravomocí národních regulátorů a posílení nezávislosti ustanovení evropské agentury ACER se zástupci z členských států (struktura, řízení, otázka hlasování je předmětem diskuze) pravomoc ACER vydávat pravomocná rozhodnutí a nařízení, týkající se přeshraničních profilů (přeshraniční regulaci) nejedná se o činnost jednoho evropského regulátora
Děkuji Vám za pozornost