Zklidňování dopravy příklady dobré praxe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Statutární město Mladá Boleslav
Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar 3. LEGISLATIVA.
Pěší provoz a cyklistická doprava ve městě
Regenerace sídliště Hromůvka
Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Představení Fichí I. Výzvy (2008/VYZ – 1) MAS sv. Jana z Nepomuku Místní akční skupina sv. Jana z Nepomuku.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Víceúčelové pruhy (Advisory cycle lane)
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Bezpečné cesty do školy
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA STRAKONICE (= IPRM)
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Zklidňování komunikací v městské části Praha 18 - Letňany
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
Dětské hřiště Mochov první dětské hřiště v obci. Potřebnost projektu V obci v současnosti chybí jakékoli zázemí pro volnočasové aktivity rodin s dětmi.
Dopravní a liniové stavby
Volnočasové projekty a EU financování
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Regenerace a revitalizace Masarykova náměstí v Jilemnici
Zlín cyklistický Josef Novák, člen Rady města Zlína
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Dopravní a liniové stavby
Opatření ke zklidňování na místních komunikacích
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Moderní cyklistická doprava
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Úvod do pozemních komunikací
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Zastávky hromadné dopravy. 1.Hlavní trendy úprav Autobusové zastávky  ústup od zastávkových zálivů  spíše zastávky na jízdním pruhu (lze u dvoupruhové.
Příspěvkové programy SFDI Praha, 7. dubna 2016 Ing. Karel Havlíček.
Bezpečné cesty do školy optikou jejich uživatelů MĚSTO V POHYBU: UDRŽITELNÁ MOBILITA A NOVÉ TRENDY V ŠETRNÉ DOPRAVĚ Radek Patrný , Magistrát.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - zklidňování dopravy.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
„Rekonstrukce chodníku podél silnice III/01152(II/474)“ 2. úsek: Bezbariérový chodník a autobusová zastávka 3. úsek: „Tunel – konec zastavěného území“
Obytný soubor Za Školkou
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Multitechnik divize II, s.r.o. Na příkopech 1782, Chomutov Vybudování chodníku v ul. F. Chlouby Ing. Kamil Šlachta, Louny 2010.
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Název projektu: „ Rekonstrukce místních komunikací v Králově Dvoře „ Registrační číslo projektu: CZ.1.15/1.1.00/ SEZNAMTE SE S PROJEKTEM „Rekonstrukce.
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Návrh koridorů cyklistické dopravy na území ITI Olomoucké aglomerace
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
Dotační programy sfdi.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Besip Zlínského kraje Zlín,
Opatření ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu v kraji
PODPORA BEZPEČNÉ A EKOLOGICKÉ DOPRAVY
Materiál slouží k výkladu učiva dopravní výchovy pro žáky 3. ročníku
Odbor dopravy a silničního hospodářství
Obec Sibřina Plán investičních a provozních záměrů obce 2018 – 2022
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Dotační program pro rok 2019
Informace o vyhlášených výzvách
Dětské dopravní hřiště Liberec
Transkript prezentace:

Zklidňování dopravy příklady dobré praxe Petr Šmíd 28.11.2012

K čemu slouží ulice… Funkce uličního prostoru: kompoziční a strukturální prostorotvorná estetická obytná společenská a kulturní dopravní hygienická technická

Dopravní funkce – dominantní na úkor ostatních funkcí Dědictví minulosti… Dopravní funkce – dominantní na úkor ostatních funkcí méně prostoru pro chodce snížení atraktivity veřejného prostoru změna životního stylu – zvýšení závislosti na automobilu přesun obchodních aktivit do příměstských zón

Co je zklidňování dopravy? Cíle dopravního zklidňování Soubor opatření a nástrojů, sloužících k: zvýšení užitné hodnoty komunikace zlepšení životního prostředí zvýšení bezpečnosti zranitelných účastníků provozu přerozdělení veřejných prostor ve prospěch šetrných způsobů dopravy Cíle dopravního zklidňování doprava se má přizpůsobit prostředí sídla (rychlost, prostorové nároky) automobilová doprava nemá být nadřazována ostatním druhům dopravy dopravní zátěž komunikací má být snížena na míru přijatelnou pro dané území dopravní funkce nemá být jedinou preferovanou funkcí veřejných prostor

Prvky dopravního zklidňování psychologické prvky Úkol: přimět řidiče k vyšší pozornosti a ke snížení rychlosti. svislé a vodorovné dopravní značení doplněné zdůrazňujícími prvky

Prvky dopravního zklidňování psychologické prvky mohou suplovat fyzické prvky

Prvky dopravního zklidňování psychologické prvky optické zúžení (zeleň, osvětlení…) kultivace přilehlého prostoru

Prvky dopravního zklidňování fyzické prvky Nejobvyklejší dopravní opatření: zúžení vozovky směrové vychýlení jízdního pruhu ostrůvky a dělicí pásy zpomalovací prahy zvýšené plochy vozovky okružní křižovatky Úkol: snížení rychlosti a intenzit provozu motorových vozidel, zlepšení podmínek pro parkování či přecházení vozovky. Opatření podle rozsahu: bodová liniová plošná

Prvky dopravního zklidňování zúžení vozovky boční zúžení – vložení vysazené plochy z boku do vozovky (jednostranné nebo střídavé)

Prvky dopravního zklidňování zúžení vozovky zúžení středním dělícím ostrůvkem nebo pásem

Prvky dopravního zklidňování zúžení vozovky lokální zúžení – např. „brána“ na vjezdu do obce nebo do vymezené zóny

Prvky dopravního zklidňování zúžení vozovky vysazené plochy (chodník, zeleň, zastávka)

Prvky dopravního zklidňování směrové vychýlení jízdního pruhu

Prvky dopravního zklidňování ostrůvky na přechodech pro chodce

Prvky dopravního zklidňování ostrůvky na vjezdu do obce zátková zastávka

Prvky dopravního zklidňování zpomalovací prahy úzký příčný práh široký příčný práh (integrace např. s přechodem) zpomalovací polštář

Prvky dopravního zklidňování zvýšené plochy vozovky obvykle v prostoru křižovatek speciální případ: „vídeňská zastávka“

Prvky dopravního zklidňování okružní křižovatky okružní křižovatky s jedním jízdním pruhem (vnější průměr 23 - 50 m) okružní křižovatky s dvěma a více jízdními pruhy (budovány jen výjimečně) miniokružní křižovatky

Lužice (okres Hodonín) 2800 obyvatel

Lužice (okres Hodonín) původní stav komunikace III. třídy bez obrubníků, dlážděná žulovými kostkami, částečně s asfaltovým povrchem vozovka i chodníky v havarijním stavu důvody pro změnu zajištění maximální bezpečnosti zklidnění dopravy omezení tranzitu kamionů architektonické řešení centra obce.

Lužice (okres Hodonín) realizované změny vybudování stezek pro pěší a cyklisty rekonstrukce vozovky s obrubníky vybudování dvou okružních křižovatek rekonstrukce podélných parkovacích míst výstavba bezbariérových přechodů pro chodce (s ostrůvky) zřízení zátkové autobusové zastávky realizace nového dopravního značení (obytné zóny) přínos úprav zlepšení podmínek pro chodce a cyklisty umožnění bezpečného přecházení (zejména žáků ZŠ) snížení rychlosti dopravy a četnosti průjezdů kamionů bezpečné nastupování a vystupování na autobusových zastávkách

Lužice (okres Hodonín)

Lužice (okres Hodonín) širší souvislosti návaznost cyklostezek na regionální cyklotrasy regionu, přímé propojení s Hodonínem navazující projekt komplexního řešení dopravního značení v obci Lužice (obytné zóny, minimalizace dopravních značek, parkování kamionů a osobních vozů) v návaznosti na stavební úpravy proběhla komplexní obnova parku a mobiliáře ve Velkomoravské ulici termín realizace akce 2006-2008 náklady na realizaci rekonstrukce vozovky 30.000.000 Kč (1,2 mil.€) chodníky, cyklostezky a podélná parkovací místa 15.000.000 Kč (600 tis.€) způsob financování Ministerstvo dopravy 22.000.000 Kč (880 tis.€) dotace Jihomoravského kraje 8.000.000 Kč (320 tis.€) rozpočet obce 15.000.000 Kč (600 tis.€)

Kadaň 18.000 obyvatel

Kadaň původní stav důvody pro změnu komunikace navržená s čistě technickým přístupem bez ohledu na urbanistické dopady (70.léta…) šířkově předimenzovaná komunikace (13m) šířka v intravilánu velkorysejší než u navazujících úseků ve volné krajině poškozený asfaltový povrch nedodržování rychlostních limitů, předjíždění umožněno téměř v celé délce komunikace. důvody pro změnu snaha o potlačení bariérového efektu komunikace kultivace veřejného prostoru, začlenění komunikace do organismu města.

Kadaň realizované změny přínos úprav zúžení vozovky - střední dělicí pás soustava okružních křižovatek (3x) bezbariérové přechody (nasvětlení) oddělený jízdní pruh v prostoru zastávek cyklostezka rozšíření zelených ploch přínos úprav dopravní zklidnění průtahu zajištění plynulosti dopravy vliv na chování řidičů (psychologický efekt) vysazená zeleň = přirozená protihluková bariéra pozitivní vliv na urbanistické začlenění průtahu do uliční sítě města snížení rozsahu zpevněných ploch = méně srážkových vod v kanalizaci (cca o 25-30%)

Kadaň

Intenzita provozu na průtahu: cca 12 tis. vozidel/24h Kadaň širší souvislosti výstavba postupně v 8 etapách celková délka 2,1 km zkušenosti z počátečních etap byly využity při realizaci navazujících projednávání s veřejností – dodatečné změny v projektu Intenzita provozu na průtahu: cca 12 tis. vozidel/24h termín realizace akce 2004-2012 náklady na realizaci cca 40 mil. Kč (1,6 mil.€) způsob financování rozpočet města

Kadaň širší souvislosti navazující projekt: cyklostezka údolím Ohře

Kadaň

Projekt Bezpečné cesty do školy Praha – Vinohrady Projekt Bezpečné cesty do školy

Projekt Bezpečné cesty do školy Praha – Vinohrady Projekt Bezpečné cesty do školy původní stav křižovatka typu T komunikace umožňující rychlou jízdu jednosměrné ulice, parking před školou: montované zpomalovací prahy chodníky s narušeným povrchem důvody pro změnu snaha o vytvoření bezpečného dopravního prostoru před školou

Projekt Bezpečné cesty do školy Praha – Vinohrady Projekt Bezpečné cesty do školy realizované změny zvýšení plochy křižovatky (povrch ze žulové dlažby) zúžení a směrové vychýlení vozovky bezbariérová úprava přechodů stavební úprava hrany parkovacích zálivů (znemožnění vjezdu na chodník) přínos úprav výrazné zvýšení bezpečnosti zkvalitnění veřejných prostor

Projekt Bezpečné cesty do školy Praha – Vinohrady Projekt Bezpečné cesty do školy termín realizace akce 2009 náklady na realizaci 2,4 mil Kč (96 tis.€) způsob financování rozpočet města širší souvislosti ideový návrh předložen v rámci projektu Bezpečné cesty do školy aktivní zapojení dětí, učitelů i rodičů velmi dobrá spolupráce s místní samosprávou

Bezpečné cesty do školy otevřený grantový program pro školy, školská zařízení a obecně prospěšné společnosti pracující s dětmi na území České republiky, program poskytuje finanční podporu a metodické vedení školním projektů bezpečných cest Spolupráce s o.s. Pražské Matky a Oživení Grantový a asistenční program Podstata Bezpečnostní audit s účastí veřejnosti – dětí a rodičů (bezpečnost posuzují kromě odborníků i běžní uživatelé komunikace)

Na zelenou – Bezpečné cesty do školy Fáze školního projektu přípravná fáze mapování dopravní studie, školní plán mobility schvalovací řízení a realizační fáze

Na zelenou – Bezpečné cesty do školy Hlavní výstupy školního projektu mapa dopravně nebezpečných míst přehled dopravního chování žáků dopravně inženýrská studie, školní plán mobility drobná opatření na podporu šetrné mobility (stojany na kola apod.) spolupráce mezi občany a veřejnou správou

Na zelenou – Bezpečné cesty do školy Internetová databáze školních projektů

Děkuji za pozornost Petr Šmíd Nadace Partnerství, Krátká 26, Praha 10 tel.: 222 987 471 e-mail: petr.smid@nap.cz www.nadacepartnerstvi.cz