DÁLNICE D5 OBCHVAT PLZNĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak ovlivnit povolování úložiště z pozice dotčených obcí a sdružení.
Advertisements

Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
předsedkyně 7. senátu Nejvyššího správního soudu
„Transfer technologií a ochrana duševního vlastnictví II“ Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Ústav fyzikální biologie Nové Hrady –
KANALIZACE A VODOVOD V OBCI SIBŘINA KANALIZAČNÍ PŘÍPOJKY
Dopravní infrastruktura v České republice Den dopravy 2008 Alfred Brunclík.
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Škroupovo náměstí – podzemní garáže na místě parku?
Územní plán Liberec.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Obecná část rozpočtového práva III
ÚZEMNÍ ČLENĚNÍ ČR Více ZDE.
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Kárná odpovědnost advokátů a advokátních koncipientů
MK Vodoprávní aktuality Příprava nového občanského zákoníku Medlov – prosinec 2008 Vláda schválila (usnesení č. 510 z ) Sněmovní tisk čtení.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Nástroje územního plánování
Implementace Aarhuské Úmluvy Alena Dodoková, Zelený kruh.
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Aktivity města v oblasti ovzduší Ing. Petr Kajnar 4. prosince 2012 Statutární město Ostrava
Návrh územního plánu Jihlava 1. ETAPA. Modrá – varianta A mezi sídlištěm a hřbitovem Červená varianta B Za hřbitovem (stávající holobyty)
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
NOVÝ ÚZEMNÍ PLÁN LIBEREC
Ochrana práv ve veřejné správě
15. Moc soudní a výklad práva
Územní plán Prahy: Jaká je situace? Martin Skalský / Vendula Zahumenská Praha  listopad 2013.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Ochrana práv ve veřejné správě
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava
Vývoj české ústavnosti
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Návrhy na úpravu režimu výkupů a vyvlastnění pozemků pro výstavbu silnic a dálnic (podpora poslanecké iniciativy)
TEST 17. POLITOLOGIE
Česká republika: Dálnice Hospodářský zeměpis
Stávající situace billboardů u silnic a případné návrhy opatření Ing
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
Odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu kraje Vysočina Pro rok 2008 vypsal ODSH dva dotační tituly: Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina.
Kontrola veřejné správy I.
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
Aneb Jak (ne)prodat městský pozemek uvádějí Lidl Tábor &
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
1 Stavební zákon - účast veřejnosti Jitka Bělohradová.
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE 1 Úvod. Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE 2 Úvod.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Územní studie silnice II/380 Sokolnice - Čejč Vstupní jednání s obcemi, ORP, úřady územního plánování a stavebními úřady Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Veřejnoprávní smlouvy
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Umisťování staveb.
Vybrané nevýhody a rizika
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Veřejný ochránce práv.
Nákladové nádraží Žižkov Parková čtvrť Central Group
Tisková konference – Metro D
Transkript prezentace:

DÁLNICE D5 OBCHVAT PLZNĚ

Plzeňský obchvat

Obchvat Plzně stavba 0510 dělena na dva úseky: 0510/I (část A a B) Ejpovice - Útušice, cca 12 km (Ejpovice – Černice/Černice – Útušice) 0510/II Útušice – Sulkov, cca 8 km mosty přes Úhlavu, Úslavu a Radbuzu jsou projektově i investorsky samostatnými stavbami

Sporný úsek 0510/I B Černice – Útušice

Varianty KUO – podporovaná ekologickými organizacemi a obcemi Útušice a Štěnovice SUK 2 – podporovaná MMR, MD, zastupitelstvem města Plzně a investorem (Ředitelství silnic a dálnic Praha) SUK 1 – zpočátku nepodporovaná snad vůbec nikým (později MŽP)

Historie 21. 12. 1988 - Vláda ČSR rozhodla o severním obchvatu (usnesením č.336) 25. 9. 1991 - Usnesení vlády ČR č. 357 uložilo ministrovi ŽP "uzavřít řešení problémů spojených s vedením trasy dálnice D5 v oblasti Plzně a podle výsledku projednání předložit vládě návrh změny územního plánu plzeňské aglomerace" 20. 12. 1991 - Vláda usnesením č. 534 schvaluje změnu územního plánu velkého územního celku Plzeňské sídelní regionální aglomerace, který mění trasu obchvatu na jižní – varianta KUO

6. 4. 1994 - vláda schválila změnu územního plánu 6. 4. 1994 - vláda schválila změnu územního plánu. Trasa dálnice D5 má vést podle nařízení vlády č. 104/1994 „...s jižním obchvatem Černic, severně od Štěnovic...“ - varinta SUK 2 27. 8. 1994 - zastupitelstvo obce Štěnovice zasílá Ústavnímu soudu v Brně ústavní stížnost, v níž navrhuje zrušení usnesení vlády ČR ze dne 6.dubna 1994 10. 11. 1994 – ÚS v Brně odmítá ústavní stížnost obce Štěnovice pro opožděnost podání. 15. 3. 1995 - Územní odbor MŽP v Plzni rozhodl o vedení obchvatu jižně od vrchu Val – SUK 1. Důvodem je „nutnost minimalizovat zásahy do lesního komplexu Val“, který varianta SUK2 rozdělovala hlubokým zářezem.

9. 5. 1995 - Primátor Plzně Zdeněk Prosek píše dopis ministrovi ŽP Fr 9. 5. 1995 - Primátor Plzně Zdeněk Prosek píše dopis ministrovi ŽP Fr. Bendovi, kde jej žádá o rychlou změnu rozhodnutí Územního odboru MŽP ČR z 15. 3. 1995 (tedy o návrat k SUK 2) 23. 6. 1995 – MŽP vyhovělo a ruší své vlastní rozhodnutí (rozpor s nařízením vlády o SUK 2) 8. 8. 1995 - Ministr ŽP na základě odvolání občanských sdružení a dotčených obcí ruší rozhodnutí ze dne 23.6.1995. Opět tak vstupuje v platnost rozhodnutí 15.3.1995 – SUK 1 9. 8.1995 - Ministr ŽP na podnět Ministerstva dopravy ruší rozhodnutí ze dne 15.3.1995 pro údajný rozpor s nařízením vlády o SUK 2. Dále platí SUK 2.

25. 10.1995 - Ústavní soud zamítl požadavek skupiny poslanců na zrušení vládního nařízení z r. 1994, které schválilo SUK. 31. 10.1995 - MŽP vydalo souhlas s umístěním varianty SUK2 do VKP Val s podmínkou, že část vrchu bude chráněna tunelem. listopad 1995 - Členové některých ekologických organizací, kteří nesouhlasí s SUK 2, začali jednat o vykoupení pozemků v lokalitě vrchu Val, aby zabránili výstavbě. 4. 12. 1995 - Magistrátu MP vydává územní rozhodnutí pro stavbu. Trasa dálnice bude v SUK2 s hlubokým zářezem a 200 m dlouhým tunelem ve vrchu Val.

13. 12. 1995 - MH potvrdilo územní rozhodnutí o výstavbě obchvatu Plzně podle varianty SUK 2. Proti tomuto rozhodnutí není odvolání. prosinec 1995 - proti územnímu rozhodnutí se k MH odvolává 58 účastníků územního řízení. Policie podává proti územnímu rozhodnutí protest kvůli nebezpečnosti navržené stavby a její nesoulad s platnými ČSN. 13. 5. 1996 - 46 vlastníků půdy z území, kudy má vést obchvat Plzně podalo k Vrchnímu soudu v Praze žalobu proti územnímu rozhodnutí Magistrátu MP.

2. 6. 1996 - 91 občanů z celé ČR a sdružení Brontosaurus Praha 7 uzavírají kupní smlouvu na pozemek, který se nachází na vrchu Val. Noví majitelé se rozhodli prostřednictvím svých vlastnických práv usilovat o dodržení stanoviska MŽP ČR ze dne 15. 3. 1995 (SUK 1) 25. 8. 1997 - Vrchní soud v Praze zrušil územní rozhodnutí někdejšího ministerstva hospodářství o umístění dálničního obchvatu Plzně (SUK 2). Při schvalování varianty SUK 2 byl porušen zákon, protože k ní nebyl vypracován posudek vlivu na životní prostředí. 10. 11. 1997 - otevřen česko-německý hraniční přechod Rozvadov-Weidhaus na trase D5, který je největším hraničním přechodem v ČR. Jedinou nedokončenou částí dálnice D5 zůstává obchvat Plzně.

29. 4. 1999 – Ministr pro místní rozvoj Jaromír Císař schválil průchod stavby přes VKP Val (SUK2). Proti rozhodnutí hodlají vystoupit dotčené obce, občanská sdružení a majitelé nemovitostí kolem vrchu Val. 19. 7. 1999 - Právní posudky na trasy obchvatu, které nechal vypracovat místopředseda vlády P. Rychetský, potvrdily stanovisko MŽP, že obchvat může vést jen v SUK 1. 14. 9. 1999 - Ministerstvo MR v územním řízení rozhodlo vést obchvat přes VKP Val. Ekologičtí aktivisté považují tuto variantu za nejhorší; nesouhlasí s ní ani ministerstvo ŽP.

11. 1. 2000 - Trestní oznámení na ministra ŽP Miloše Kužvarta podalo plzeňské sdružení Dálnice, kteří chtějí brzké dokončení obchvatu. Sdružení podalo trestní oznámení v reakci na žalobu, kterou podali koncem roku 1999 obce a ekologičtí aktivisté, kteří požadují KUO. 17. 3. 2000 - Na dočasném řešení dopravní situace Plzně se dohodli ministři Kužvart a Císař. Do dvou let budou dobudovány nekontroverzní úseky dálničního obchvatu a jeho přípojky na již existující takzvanou vojenskou silnici. Tudy by měly kamióny jezdit do doby, než bude vybudován i sporný úsek.

17.9. 2000 - odvedení tranzitní dopravy z Plzně požadovali zdejší zdravotníci v petici, kterou zaslali vládě a příslušným ministerstvům. Poukazovali zejména na zvýšený výskyt rakovinotvorných látek v ovzduší a zhoršující se zdravotní stav obyvatel Plzně. 19. 2. 2001 - zahájena výstavba části obchvatu v úseku Sulkov - Útušice, který tvoří zhruba 40 procent z více než 20 kilometrů délky celého obchvatu

28. 2. 2001 - PS schválila kontroverzní poslanecký návrh zákona, jehož cílem je prohlášení stavby obchvatu Plzně za veřejný zájem. Část poslanců přitom byla přesvědčena, že návrh je v rozporu s právními normami. I ministr ŽP Miloš Kužvart dříve o návrhu řekl, že je v rozporu s několika zákony a Ústavou, a zamítavě se k němu vyjádřila i vláda 28. 3. 2001 - Vrchní soud v Praze schválil postup ministerstva MR při povolování sporného úseku obchvatu a dal tak zelenou výstavbě SUK 2. Rozhodnutí napadlo sdružení Děti Země a dvě obce kvůli chybám ve správním řízení. Soud neshledal žalobu jako opodstatněnou.

4. 4. 2001 - Senát podpořil návrh zákona 13. 4. 2001 - Návrh zákona, vrátil prezident Václav Havel Poslanecké sněmovně. Havel chápe, že dopravní problém v Plzni je třeba urychleně řešit, přijetí speciálního zákona však nepovažuje za vhodné a účelné. 15. 5. 2001 - PS podle očekávání přehlasovala veto prezidenta a znovu schválila poslanecký návrh zákona, jehož cílem je urychlit stavbu dálničního obchvatu Plzně (č. 168/2001 Sb., Zákon o dálničním obchvatu Plzně ze dne 4. dubna 2001). Zákonem je stavba obchvatu prohlášena za veřejný zájem. Podle názoru části poslanců zákon omezuje práva chráněná Listinou základních práv a svobod.

20. 11. 2001 - Děti Země se po sedmi letech vzdaly úmyslu prosadit kratší variantu obchvatu Plzně. Stavbu nebudou už zdržovat, řekl mluvčí plzeňských Dětí Země Jan Rovenský. 19. 12. 2001 - Zahájením prací na průzkumné geologické štole vrchem Valík odstartovala výstavba v úseku Černice-Útušice 5. 3. 2002 - Proti některým technickým parametrům východní část stavby v úseku Ejpovice-Černice se odvolaly obce Štěnovice, Útušice a Sdružení na ochranu vrchu Val. Ministerstvo dopravy ale jejich námitky zamítlo.

8. 4. 2002 - Žalobu na MD proti stavbě části obchvatu v úseku Ejpovice-Černice podala k Vrchnímu soudu obec Štěnovice. Představitelé obce požadují, aby dálnice vedla v těsné blízkosti obce hlubším zářezem a zároveň protestují proti sjezdu z dálnice na vojenskou silnici, která není na zvýšenou dopravu připravena. 12. 4. 2002 - zahájena stavba východní části obchvatu. Náklady na zhotovení úseku si vyžádají téměř 3 miliardy korun. Výstavba celého obchvatu má stát 12,6 miliardy korun.

18. 4. 2002 - žalobu na MD proti stavbě části obchvatu v úseku Ejpovice-Černice podala i obec Útušice. Následovala tak nedaleké Štěnovice. 21. 6. 2002 - Vrchní soud zamítl žaloby obcí. 3. 6. 2003 - Desetiletá série odvolání a soudních sporů, jimiž se odpůrci bránili schválené trase obchvatu, definitivně skončila. Posledních 15 odpůrců, kteří nechtěli prodat ani směnit pozemek ve schválené trase obchvatu, se vzdalo odvolání proti vyvlastnění.

9. 9. 2003 - Investor (ŘSD) požádal o stavební povolení úsek Útušice-Štěnovice. Proti výstavbě tunelu vrchem Valík už nevystupují žádní oponenti. 15. 12. 2003 - Byly otevřeny oba krajní 8,5kilometrové dálniční úseky a provizorní prostřední část obchvatu po rekonstruovaných silnicích I. třídy. Obchvat zkrátí průjezd Plzní ze současných 40 minut na polovinu. 7. 4. 2004 - Začala ražba tunelu Valík. Občané ze Štěnovic a Útušic se přestali bránit poté, co trasu definitivně potvrdil soud a ŘSD slíbilo ekologické ústupky - protihlukové valy, výraznější rozsah zeleně aj.

25. duben 2005 - Proraženy oba tunely pod vrchem Valík 6. října 2006 - Zprovoznění posledního úseku dálničního obchvatu Plzně včetně tunelu pod vrchem Valík.

Tunel Valík technický unikát - poprvé na našem území využito rakouské metody používané v tunelových stavbách v Alpách.

vybaven nejmodernější elektronikou, která: měří rychlost čte registrační značky váží projíždějící vozidla měří exhalace veškerá data shromažďována v centrále ve Svojkovicích, která bude provoz nepřetržitě monitorovat

Tranzitní doprava v době provizorního obchvatu Po otevření provizorního obchvatu (2003) klesla tranzitní doprava Plzní o 15 – 20% (6 000 aut) podíl aut nákladní dopravy klesl z 60% na 35%

Tranzitní doprava dnes Množství tranzitní dopravy je až do dneška stále nižší, než byla v roce 2003 před otevřením provizorního obchvatu (o 12%). Ve směru západ - východ obchvat absorboval veškerý nárůst dopravy posledních čtyř let. Do Plzně vjede 79 000 aut denně, 11000 (14%) je tranzitních, z toho nákladní dopravy 2100 (20%) Zbytkovou dopravu na průtahu, tvoří 218 nákladních vozů denně x po obchvatu projede 11500 vozů nákladní dopravy

Nákladní vozy míří přes Plzeň hlavně do oblastí severně od Plzně: do Třemošné, Horní Břízy a Kaznějova V Plzni je dominantním cílem nákladní dopravy průmyslová oblast na Borských polích a areál Škodovky. 26. dubna 2007 v nich skončilo 360 kamionů. Do pivovaru Prazdroje přijelo 160 kamionů...

Děkuji za pozornost