ŠIKANA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
ŠIKANA.
PSYCHICKÉ STAVY.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Vliv šikanování ve třídě na socializaci jednotlivých žáků Pavel Letý Pedagogicko – psychologická poradna Nový Jičín 2009.
Sdělování nepříznivých informací.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Šikana Zdroj: .
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Komunikace s rodiči.
Vzájemná pomoc Petr Machala. Alfred Adler říkal, že člověk usiluje získat osobní moc neúspěch může vyvolat pocit méněcennosti Jste v něčem lepší než ostatní?
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Šikana příčiny diagnostika praktická pomoc
Specifické metody SP LS 2014
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Agrese a agresivita.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
Sociální patologie SCPT SCPA
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Společnost Autor: Mgr. Miluše Džuberová ŠIKANOVÁNÍ vyhrožování rvačky vymáhání peněz.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník:
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Agrese, šikana Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
KYBERŠIKANA.
Šikana.
seminář Teorie a metodiky výchovy
ANOTACE Objasnit žákům co je šikana,
Jak zvládat zlost a agresivitu
Školská sociální práce
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

ŠIKANA

Co je to šikana z francouzského chicane označuje fyzické i psychické omezování či týrání jedince v kolektivu. Dochází k ní ve všech skupinách věkových i sociálních. Setkat se s ní můžeme v jakémkoliv typu  kolektivních zařízení (škola, internát, vězení) i v rodině)

Trocha teorie: Šikana a agresivita Dítěti jsou jedince či skupinou říkány ošklivé či nepříjemné věci, je podrobeno fyzickému násilí, je mu vyhrožováno, atd. tyto incidenty se opakují a pro dítě je těžké se tomu bránit. Jeden nebo více spolužáků úmyslně, většinou opakovaně týrá a zotročuje spolužáky a používá k tomu agresi a manipulaci.

Pojmy Oběť většinou tělesná slabost, vzhledová vada, původ v sociálně slabém prostředí, přednost, dobrý vztah k učiteli, příliš viditelná bojácnost, při střetu propadá panice, strachu, sebekritičnosti, plačtivosti Agresor mnohdy nadprůměrná fyzická zdatnost, silním, typická touha po moci a ovládání druhých

Typy agresorů a iniciátorů šikany 1.Hrubý, primitivní, s kázeňskými problémy zastrašuje druhé, šikanuje tvrdě a nelítostně (velmi často vidí agresivitu a brutalitu doma) 2.Slušný, kultivovaný, narcistický násilí a mučení je rafinované, bez přítomnosti svědků (velmi často doma dril bez lásky)  3.Srandista, oblíbený, optimistický šikanuje pro pobavení ostatních (doma vše v pořádku nebo chybí mravní a duchovní hodnoty)

Druhy agrese a)fyzická agrese škrcení kabelem, šálou..., dušení polštářem, kdy agresor počítá, kolik vydrží, předstírání, že chtějí oběť vyhodit z okna, bodání špendlíků do hýždí, kružítkem, hromadné kopání, oběti jsou nuceny se prát (gladiátorské zápasy), stříhání, upalování vlasů, malování po oběti propiskou, lepení žvýkaček do vlasů...  

Druhy agrese b)slovní agrese a zastrašování zbraněmi vyhrožování mučením nebo zabitím (včetně rodiny, někdy po telefonu), nadávky vůči rodičům oběti, výsměch neúspěchu a hendikepu, kritika oběti, ignorace oběti c)krádeže, ničení a manipulace s věcmi braní peněz a osobních věcí, trhání oblečení, ničení učebnic,psaní nadávek a kreslení symbolů do jejich sešitů... d)násilné a manipulativní příkazy oběť je nucena pít moč, limonádu, do které se naplivalo, klečet před agresory, , odevzdávat svačiny, obědy, platit výkupné, psát agresorům úkoly, dělat metro

Kde se bere násilí Darwin – přežití, ochrana vlastní skupiny K.Lorenc – na rozdíl od zvířat (agrese pro udržení druhu, obraně teritoria a obživě) využívá člověk agresi pro agresi. Princip kompenzace méněcennosti do moci (Adler) Nesprávná výchova Vliv médií, nápodoba

Proč se šikana rozvíjí v agresorovi Snaha odbourat napětí ve skupině, odreagovat vlastní nepříjemné pocity násilím na druhých, snaha zvládnout vlastní nejistotu, zpestřit nudný program, přítomnost více agresivních jedinců, chuť moci. Lidé si často myslí, že hlavním důvodem je potřeba agresora kompenzovat si vlastní nedostatky – bohužel, tento důvod nalézáme jen u 1/5 agresorů. Spíš jde o pouze o potřebu moci.

Přímé a nepřímé znaky šikany Posměch, poznámky na adresu oběti,negativní přezdívka, ponižování, hrubé žerty, nadávky, bití a rvačky, kritika,... Nepřímé osamocení dítěte, absence kamarádů, „štítění“ se oběti, neochota dětí s obětí spolupracovat či s ní kamarádit, zhoršení prospěchu, , poškozené věci a oblečení, modřiny, vyhledává přítomnost učitele  

Fáze šikany 1.fáze – 1.kontakt 2.fáze - psychický teror 3.fáze konflikt, aktér zjišťuje, ověřuje, zda ono dítě je potenciální oběť. Potvrzením (pláč, útěk, splnění požadavků, dává najevo strach...)  2.fáze - psychický teror útoky nabývají na intenzitě a adresnosti, pokles sebedůvěry, oběť se vzdává, nemá sílu se bránit 3.fáze případ se stává známý pro nejbližší okolí, ostatní děti se přidávají na některou ze stran. V závislosti na reakci okolí se může stav oběti ještě zhoršovat 4.fáze – izolace únik, psychické selhání oběti, přetrvávající emocionální újma

Komunikační dovednosti při vedení rozhovoru s obětí, pozitivními svědky, a přihlížejícími Práce s emocemi Parafráze/rekapitulace Vracení rozhovoru k tématu   Komentování procesu Kladení vhodných otázek

Parafráze/rekapitulace Člověk vlastními slovy rekapituluje, co slyšel, čemu ne/rozuměl. Přitom nic nedodává, nedoplňuje a hlavně NEKOMENTUJE a NEHODNOTÍ. Parafrází dáte najevo své pochopení, což otupí snahy žáka posilovat svůj projev ještě většími emocemi. Parafrázujeme/rekapitulujeme klíčová sdělení (odbočující větve neparafrázujeme), tím vedeme rozhovor a jeho směrování, upevňujeme téma. Užíváme vět typu: „…tak ty mi říkáš, že…“ „Jestli ti dobře rozumím, tak…“

Vracení rozhovoru k tématu Lidé v krizi mají tendenci pod tíhou emocí a prožitkového zmatku odbíhat z tématu k tématu. Jako pracovníci musíme být trpěliví a občas žáka citlivě vrátit k červené niti rozhovoru, např. “Pojďme se vrátit zpátky k tomu, o čem jsme mluvili, že máš strach z …….. a nevíš, co dělat.“

Práce s emocemi Omezujeme napětí, zvyšujeme důvěru, posilujeme pocit pochopení Zrcadlení/reflektování emocí Pojmenujeme pocit druhého Používáme věty: „Slyším, že se zlobíš…“ Vidím, že máš strach…“, „Váháš, nemůžeš se rozhodnout…“ Legitimizace emocí Dáváme najevo žákovo oprávnění cítit se tak, jak se cítí („nedivím se, že máš strach.“ „Plakat v takové situaci je normální, plač, tady můžeš…“). Nebagatelizujeme Dáváme druhému najevo porozumění, uznání jeho pocitů

Komentování procesu Jako pracovníci můžete dětem v kritickém rozhovoru pomoci i tak, že jste pro ně vypočitatelní a „průhlední“. Žák pak situaci a vašim krokům lépe rozumí a tudíž se mu vašim instrukcím lépe podřizuje. Říkejte, co děláte a proč to děláte, kam jdete a proč tam jdete, co bude následovat. Informace však podávejte stručně a nezahlcujte je přemírou vysvětlení a slov, která by stejně v krizovém stavu nepobrali. Užívejte vět např. “ptám se tě na to, protože…”.  

Kladení vhodných otázek Otázkami můžete vést rozhovor. Zjišťujete jimi, jak se dítě cítí, co potřebuje, co mu běžně pomáhá, ptáte se na sociální podpůrnou síť, mapujete důležité informace Toto se především týká oběti a pozitivních svědků. Pozor na otázky začínající slovem „proč“ a na sugestivní otázky. Ptejte se otevřenými otázkami začínající Jak a Co. Pokud budete věty sugestivně začínat slovy “takže bylo to takhle, že ty jsi….?”, připravíte se o spoustu cenných informací, se kterými vaše sugestivní věta vůbec nepočítala, nebo zmanipulujete žákovské odpovědi (Pozor: děti mají tendenci odpovídat tak, jak si přejeme slyšet!).

Komunikační dovednosti při vedení rozhovoru s agresory a kumpány Chronologicky v rozhovoru začínáme chápavějšími a měkčími technikami, používáme tedy stejné techniky (parafráze, práce s emocemi, komentování průběhu…), ale s jiným záměrem. V případě, že se nevyplatí, můžeme přitvrdit. Opačný způsob bývá nefunkční, protože víc už přitvrdit nejde, nebo naopak pokud budete na začátku hodně drsní, agresoři se zablokují (bojí se, mají vztek…) a už v nich nevzbudíte důvěru, aby s vámi spolupracovali.

Zmíněné komunikační dovednosti používáme i takto: Parafrázi používáme proto, že po hlasitém zopakování agresorových slov, si sám uvědomí, co řekl a většinou na to reaguje. Vzhledem k tomu, že v parafrázi používáme vlastní slova, můžeme ta jeho trochu zkreslit (např. I zveličit) a čekat, zda se jim bude bránit či je odkývá. Např. Žák říká, že ho trochu praštil do zad… Vy zaparafrázujete: “takže ty jsi ho bil do zad”. Pokud žák začne negovat, že nebil, že jen praštil, je to bezděčná reakce a možná se jí dá věřit. Může se stát, že to ale odkývá, a tím máte vyšší jistotu o větší míře např. násilí, než znělo v jeho první větě. !Přesto pozor na příliš sugestivní věty a vnucování vlastních interpretací, bohužel se stává, že I agresor se nechá vámi tak zmanipulovat, že pod tíhou emocí a nesrozumitelnosti situace odkývá všechna nařčení (i ta, která neprovedl)!   Vždy po parafrázi či rekapitulaci dávejte čas a prostor pro vyjádření.

Práce s emocemi i u agresorů je také důležitá. Přesto, že jejich čin je špatný a máme na ně zlost, můžeme dát najevo pochopení např. “že se cítili vyprovokováni, že měli vztek…” Ze zkušenosti víme, že mnoho agresorů začalo spolupracovat právě proto, že někdo měl pochopení k jejich pohnutkám a posléze začali více mluvit. Neznamená to ale, že je omlouváme.

Kladení otázek a práce s odpověďmi opět se držíme pravidla otevřených otázek, neb se více dozvíme. Sugestivní otázky používáme jako testovací a čekáme, zda na ně začne kývat, souhlasit či se bránit. Nezapomeňme je občas zpochybnit, abyste se ujistili, že žák není vámi zmanipulován. Stejnou otázku v rozhovoru položte vícekrát a sledujte odlišnost informací v odpovědi. Občas v otázce zaměňte záměrně fakta a čekejte na reakci Můžete žáka konfrontovat s výstupy předešlých vyšetřovacích rozhovorů (bez udání jmen!) a čekat na odpověď.

Využívání kontraktu Někteří agresoři spolupracují ve chvíli, kdy jim nabídnete např. hladší průběh po vyšetřování. Můžete jim pohrozit, že máte spoustu svědeckých výpovědí proti němu a že trest bude …… bez ohledu na to, že se nepřizná. Nabídněte mu, že pokud se přizná sám, čeká ho lehčí trest….. (pozor, neslevovat příliš). Zde také pozor na sugesci a možnost, že dítě pod tlakem radši vše přizná, i když to bylo jinak. Cílem pro něj je, aby tato tísnivá situace co nejdřív skončila.

Komentování a “průhlednost”: u agresorů si naopak můžeme dovolit nechat je v nejistotě, protože ta je může donutit mluvit. Neví, co je čeká, bojí se, řeknou něco, co by plánovitě neřekli. Zde je také ale riziko, že pokud se při vyšetřování cítí agresor v krizi a pod tlakem, který ho hendikepuje logicky myslet I mluvit, tak mu naopak pomůže průhlednost situace, porozumění situaci a tomu, co se teď děje, aby se dostal “k sobě” a vůbec podal nějaké informace. Záleží na vaší citlivosti vůči dětem, jak takového člověka odhadnete. Nebojte se používat ticho, pomlky

Řešení šikany a legitimní výchovná opatření Napomenutí a důtka třídního učitele, důtka ředitele, podmíněné vyloučení a vyloučení ze studia na střední škole. Snížení známky z chování. Převedení do jiné třídy, pracovní či výchovné skupiny. Doporučení rodičům obětí i agresorů návštěvy v ambulantním oddělení střediska výchovné péče pro děti a mládež (dále SVP) nebo v nestátních organizacích majících obdobnou náplň činnosti jako SVP.

V mimořádných případech se užijí další opatření: Doporučení rodičům na dobrovolné umístění dítěte do pobytového oddělení SVP, případně doporučení realizovat dobrovolný diagnostický pobyt žáka v místně příslušném diagnostickém ústavu. Podání návrhu orgánu sociálně právní ochrany dítěte k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu. Vyrozumění policejního orgánu, došlo-li k závažnějšímu případu šikanování.

Podpůrné možnosti: Psychologická péče o oběť (i agresora, kumpány, zasažené svědky, rodiče) – Poradna pro rodinu, školní psycholog, krizové centrum, pedagogicko-psychologická poradna aj. Program 5P nebo “Velký bratr a velká sestra” – provozují NNO Stmelovací nebo intervenční program pro celou třídu Stálá a dlouhodobá ochrana oběti (prostorově, časově, integrací do bezpečných skupin, atd.)

Ochrana oběti: rozhodit agresora/y domluvit se s obětí, co by jí vyhovovalo - navrhnout různé alternativy - je možné, že bude chtít jít do jiné vých., skupiny) a na krizovém chování nenechat oběť bez dozoru domluva s ost. vedoucími, na možnosti oběťi kdykoliv zaklepat a bez vysvětlení požádat o vstup do vychovatelny, má právo trávit volno s „dospělými“

Ochrana oběti: agresor/ři nechodí nikam bez vědomí vedoucího skupiny, sledovat jeho pohyb (zejména místa, kde by se mohl dostat do dosahu oběti či svědků) požádat o pomoc děti které jsou oběti nejblíž či jsou sociálně nejzdatnější – podpora oběti. („ochránce“ je dobrovolná role, mohou odmítnout). Ti mohou např. oběť povzbuzovat, mluvit s ní, podporovat; informovat vychovatele, pokud se bude něco dít. Není ale jejich zodpovědnost, pokud se něco stane, stejně tak není jejich úkolem se za oběť prát.  

Šikana - základní teze

Vnější pohled Tam, kde je šikana, bývá (z hlediska vnějšího náhledu) naprostý pořádek = agresor mívá výborné organizační schopnosti Je to oběť, kdo bývá často přistižen při nepravostech“ Šikanovaný často odmítá vypovídat, lže, zamotává se, bývá nesympatický tlak skupiny velí oběti „mlč!“ (falešná morálka). Šikanující mívá naopak dobře promyšlenou, logickou verzi (arzenál variačních výpovědí), ochotně spolupracuje, budí sympatie. Spolupracuje s ním celá třída

První pomoc – co je nutné udělat zajistit ochranu oběti – i za cenu uvolnění z vyučování udělat zásadní kroky (měly by být zakotveny ve školním řádu)“ informovat ředitele školy spojit se s PPP (telefonicky i písemně) spojit se s rodiči z obou stran – ze strany rodičů agresora bývá velký tlak na okolí, volí „obranu útokem“, žádají trest pro oběť atd. Proto s nimi hovoříme v pluáru a vždy ve více lidech požadujeme pedo-psychologické vyšetření

Největší chyby Konfrontace oběti se třídou Konfrontace oběti s agresorem   Hra s „otevřenými kartami“ – dávat najevo co všechno vím=objeví-li agresor sebemenší mezeru, nevědomost či chybu, obratně ji využije k manipulacím

Prevence, další opatření Sociologické testy provádět pravidelně 1x za ¼, později ½ roku Používat techniky na zlepšení kooperace třídy