motivační rozhovor s pacientem o změně rizikového chování Jan Soukup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Malé kroky, dlouhá cesta
Z KÁČKA DO L É ČEBNY „DLOUHÁ“ CESTA AT KONFERENCE – , SEČ Zuzana Hrdličková K-centrum Mladá Boleslav, Semiramis o.s.
Jak se uplatnit na trhu práce
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
Motivační intervence (Úvod do problematiky motivačních rozhovorů)
ZÁVISLOST NA NIKOTINU, ODVYKÁNÍ
Struktura poradenského procesu
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Vaši OZ… …prodávají často ve slevách a ustupují z původní cenové nabídky klientovi? …mají málo nových klientů a u stávajících stagnují prodejně? …neumí.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Může ji lékař ovlivnit? Jan Soukup Psychiatrická klinika 1.LF UK a VFN, Praha Centrum pro léčbu poruch příjmu potravy Motivace k odvykání kouření.
Sumarizační prezentace
Pozornost - koncentrace pozornosti
„MOSTY od izolace k integraci“ Kurs právního minima pro mladistvé - Projekt Pšov -
TRANSPLANTACE LEDVIN.
Zásady pozorování a vyjednávání
Lékárna a léčba závislosti na tabáku
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
SNÍŽENÍ FLUKTUACE V CALL CENTRU
Krátká intervence - o osvědčené metodě ve zkratce
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
BEHAVIORÁLNÍ PŘÍSTUPY K PORADENSTVÍ
Model transkulturní péče
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Andrea Brožová Doubková
Projekt do Výchovy ke zdraví
Nutriční poradenství.
Intervenční programy, poradny podpory zdraví
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_08 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Závislost na nikotinu, odvykání.
Praktické cvičení Symptomy tlaku (stresu) (1) Prostudujte předložené symptomy tlaku Které z nich jste zaznamenali mezi zaměstnanci ve vaší společnosti?
Tabák a alkohol: proč je v ČR tak málo motivovaných, kteří by motivovali k prevenci. Příklady ze zahraničí Ing. Daniela Kandilaki, Health Policy Institute.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Health 4.0 – kdo povede novou revoluci ve zdravotnictví?
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Struktura poradenského procesu
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Sociální dovednosti učitele
XIV. KONFERENCE SAMOSPRÁV
Metody a techniky výzkumu II.
Státní zdravotní ústav Praha Centrum podpory veřejného zdraví
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Andrea Brožová Doubková
Škola základ občanského života
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

motivační rozhovor s pacientem o změně rizikového chování Jan Soukup Když brát léky nestačí

Rizikové chování špatné stravovací návyky užívání alkoholu nízká tělesná aktivita kouření nepravidelné užívání léků

Možné přístupy k motivaci pacientů „Dejte se do toho“ Opakované vysvětlování Sliby/přesvědčování, že změna pomůže Prodloužená setkání, záznamy, telefonáty Vyhýbání se tématu změny Rezignace

Možné reakce Lékař je vnímán jako kritický, popř. nezaujatý Pacient má pocit selhání a vyhýbá se dalším návštěvám, léčba nepokračuje Lékař může mít pocit frustrace Pacient označen jako nespolupracující či nemotivovaný

Témata přednášky Základní poznatky o procesech změny dvě strany rozhodování podmínky připravenosti ke změně fáze změny Základní úlohy lékaře při rozhovoru o změně chování

Rozhodování Změna Důvody pro Důvody proti

Rozhodování Změna Důvody pro Důvody proti

Rozhodování Změna Důvody pro Důvody proti

Rozhodování – příklad: kouření Důvody pro změnu ohrožení zdraví finanční náklady ochrana dětí fyzická výkonnost závislost omezení – prostor, myšlenky hygiena

Rozhodování – příklad: kouření Důvody pro změnu ohrožení zdraví finanční náklady ochrana dětí fyzická výkonnost závislost omezení – prostor, myšlenky, obavy hygiena Důvody proti změně symbol, výraz soc.zařazení pomáhá přežít důvěrně známý rituál součást identity soustředění uvolnění socializace abstinenční příznaky

Připravenost ke změně Chci? (důležitost) 100

Připravenost ke změně Chci? (důležitost) Věřím si? (víra v možnost změny) 100 100

Připravenost ke změně Chci? (důležitost) Věřím si? (víra v možnost změny) 100 100

Připravenost ke změně Chci? (důležitost) Věřím si? (víra v možnost změny) 100 100

Změna chování Postupné kroky Různé fáze Různé potřeby Model procesu změny: kolo změny

Kolo změny před uvažováním o změně

Kolo změny před uvažováním o změně uvažování o změně

Kolo změny před uvažováním o změně uvažování o změně příprava na akci

Kolo změny před uvažováním o změně uvažování o změně příprava na akci akce

Kolo změny před uvažováním o změně uvažování o změně udržení změny příprava na akci akce

Kolo změny před uvažováním o změně trvalá změna uvažování o změně udržení změny příprava na akci trvalá změna akce

Kolo změny před uvažováním o změně trvalá změna uvažování o změně relaps udržení změny příprava na akci trvalá změna akce

Kolo změny před uvažováním o změně trvalá změna uvažování o změně relaps udržení změny příprava na akci trvalá změna akce

Cílem intervence není přesvědčit pacienta, aby změnil své chování, ale pomoci mu posunout se do další fáze změny.

Základní úlohy lékaře při rozhovoru o změně chování

Základní úlohy lékaře při rozhovoru o změně chování Navažte dobrý pracovní kontakt

Navažte dobrý pracovní kontakt Otevřené otázky Shrnování Ověřování si, zda rozumíme (reflexe) Typický den

Základní úlohy lékaře při rozhovoru o změně chování Navažte dobrý pracovní kontakt Dohodněte se na tématu

Základní úlohy lékaře při rozhovoru o změně chování Navažte dobrý pracovní kontakt Dohodněte se na tématu Více možností Jeden typ chování

Dohodněte se na tématu Pacient má možnost určit téma Lékař vyjadřuje zájem Lékař může téma nabídnout

Základní úlohy lékaře při rozhovoru o změně chování Navažte dobrý pracovní kontakt Dohodněte se na tématu Více možností Jeden typ chování Posuďte důležitost a sebedůvěru (a připravenost)

Posuďte důležitost a sebedůvěru (a připravenost) Důležitost nízká důležitost Důležitost = sebedůvěra důležitost Sebedůvěra nízká sebedůvěra Obojí nízké jiné téma

Základní úlohy lékaře při rozhovoru o změně chování Navažte dobrý pracovní kontakt Dohodněte se na tématu Více možností Jeden typ chování Posuďte důležitost a sebedůvěru (a připravenost) Zkoumejte důležitost

Zkoumejte důležitost Prozkoumat význam chování pro pacienta Pomoci o změně uvažovat (chci x dělám) Poskytnout osobně relevantní informace Ponechat odpovědnost za rozhodnutí na pacientovi Cílem není závazek ke změně

Zkoumejte důležitost Jak: Proč 5 a ne 0? Jak z 5 na 7? + a – současného chování + a – změny „Jak poznáte, že je na čase změnit …?“ (vs. „Měl byste přestat …“) shrnutí

Zkoumejte důležitost Rizika: Přesvědčování (že by se pac. měl pro změnu rozhodnout) Plánování (když pac. není pro změnu rozhodnutý) Zastrašování (neg. následky) Odsuzování (postoje)

Základní úlohy lékaře při rozhovoru o změně chování Navažte dobrý pracovní kontakt Dohodněte se na tématu Více možností Jeden typ chování Posuďte důležitost a sebedůvěru (a připravenost) Zkoumejte důležitost Podporujte sebedůvěru

Podporujte sebedůvěru Uznání a ocenění úspěchů Přerámování neúspěchů Poučení pro příští pokus Sestavit seznam možností Proč 4 a ne 0?; Jak ze 4 na 6? Stanovení konkrétních a dosažitelných cílů

Podporujte sebedůvěru Rizika: Přecenění sebedůvěry (víry v možnost změny) Tlak na hledání řešení Snaha hledat řešení za pacienta Předčasné zaměření pozornosti na jedno řešení

Základní úlohy lékaře při rozhovoru o změně chování Navažte dobrý pracovní kontakt Dohodněte se na tématu Více možností Výměna informací Jeden typ chování Posuďte důležitost a sebedůvěru (a připravenost) Zkoumejte důležitost Podporujte sebedůvěru

Výměna informací Lékař Pacient

Výměna informací Lékař Pacient

Výměna informací Maximalizace efektu: Zeptejte se pacienta, co by chtěl vědět Poskytněte informace neutrálním způsobem Nechte pacienta, aby sám posoudil, jaký význam pro něj mají Typický den

Základní úlohy lékaře při rozhovoru o změně chování Navažte dobrý pracovní kontakt Dohodněte se na tématu Více možností Snižujte odpor Výměna informací Jeden typ chování Posuďte důležitost a sebedůvěru (a připravenost) Zkoumejte důležitost Podporujte sebedůvěru

Snižujte odpor (negativní postoj ke změně) Známky odporu: proč je změna nevýhodná proč setrvat v souč. stavu zlehčuje závažnost problémů nepřijímá zodpovědnost vyjadřuje pesimismus „Ano, ale…“ Změna je méně pravděpodobná

Snižujte odpor (negativní postoj ke změně) Známky odporu: proč je změna nevýhodná proč setrvat v souč. stavu zlehčuje závažnost problémů nepřijímá zodpovědnost vyjadřuje pesimismus „Ano, ale…“ Změna je méně pravděpodobná Naopak, pokud pacient: uznává rizika souč. stavu uznává výhody změny vyjadřuje optimismus vyjadřuje chuť změnu uskutečnit Změna je více pravděpodobná

odpor ke změně je často reakcí na styl komunikace lékaře Snižujte odpor odpor ke změně je často reakcí na styl komunikace lékaře lékař a pacient mají odlišný záměr či cíl zbavení pacienta autonomie (přístup: „Já vím, co je pro vás nejlepší.“) nesprávné zhodnocení důležitosti, sebedůvěry a připravenosti (příliš rychlý postup a plánování změn) reakce na argumenty pacienta nátlakem, protiargumenty, obranou

Snižujte odpor možnosti, jak odpor snížit: být pozorný, naslouchat zdůraznit pacientovu osobní volbu a kontrolu nad rozhodnutím přizpůsobit rozhovor míře důležitosti a sebedůvěry dát najevo pochopení (jak se cítí, proč se zlobí) zopakování, vystižení pocitů, přerámování („Takže vy…“; „Cítíte, že…“)

Základní úlohy lékaře při rozhovoru o změně chování Navažte dobrý pracovní kontakt Dohodněte se na tématu Více možností Snižujte odpor Výměna informací Jeden typ chování Posuďte důležitost a sebedůvěru (a připravenost) Zkoumejte důležitost Podporujte sebedůvěru

Použitá literatura Miller, W.R., Rollnick, S.. Motivational Interviewing: Preparing People for Change. New York, Guilford press, 2002. Miller, W.R., Rollnick, S.: Motivační rozhovory. Příprava lidí ke změně závislého chování. Tišnov, Sdružení SCAN, 2003. Rollnick, S., Mason, P., Butler,C.: Health Behavior Change. London, Churchill, Livingstone, 1999. Soukup, J., Papežová, H.: Motivační rozhovor s pacientem o změně rizikového chování. Postgraduální medicína, suppl., 8, 5, 2006, s. 17-22.

Děkuji za pozornost. honzasoukup@yahoo.com