Mgr. Lenka Ludvíková Mgr. Eva Kuzbová Magistrát města České Budějovice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dítě nad 18 let s prodlouženou ÚV v prostředí ústavní výchovy v návaznosti na zákon 109/2002 Sb., v platném znění Workshop sociální pracovnice Skalský.
Advertisements

Kateřina Mašková, 2.A Tresty u mladistvých.
SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANA DĚTÍ
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Sociální důvody jako důvod pro umístění dětí do institucí?
Lidskoprávní aspekty řízení ve věcech dětí mladších 15 let I Děti v judikatuře Evropského soudu pro lidská práva Anna Hofschneiderová, Liga lidských práv.
Odpovědnost školy v oblasti rizik. Druhy odpovědnosti odpovědnost za škodu –škoda na zdraví, jiná nemajetková újma, škoda na majetku odpovědnost za přestupek.
1 Litice 3.– Informace o službách sociální prevence v Libereckém kraji.
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociálně právní ochrana dětí
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
DŮVOD SDĚLENÍ  Vyskytují se nesprávné postupy při řešení absence žáků ve vyučování  Základní školy vznesly opakovaně požadavek na zpracování postupu.
AKTUÁLNÍ PROBLÉMY NA ÚSEKU ODHALOVÁNÍ A VYŠETŘOVÁNÍ SEXUÁLNĚ MOTIVOVANÉ TRESTNÉ ČINNOSTI PÁCHANÉ NA DĚTECH mjr. Mgr. Jan Machuta 3. oddělení SKPV OOK.
Činnost orgánu sociálně-právní ochrany dětí (dále jen „OSPOD“)
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
Sociálně právní ochrana dětí
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Působnosti a mezioborová spolupráce v rámci náhradní rodinné péče Mgr
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Sociální patologie SCPT SCPA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Prezentace OSPOD Městského úřadu Jilemnice 26. listopadu 2014
Rodinné právo II Milana Reichlová.
SVĚŘENÍ DÍTĚTE DO VÝCHOVY (PÉČE) JINÉ FYZICKÉ OSOBY NEŽ RODIČE OSOBNÍ PÉČE O DÍTĚ V RODINĚ BEZ ZMĚNY STATUSU.
Prezentace OSPOD Městského úřadu Jilemnice 28. srpna 2014
Subjekty trestního řízení
SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANA DĚTÍ
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
Petra Marušáková Dita Pelantová VSRR, 1.ročník
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Základy rodinného práva Sociálně-právní ochrana dětí
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Právní aspekty života LGBT lidí v České republice Mgr. Martina Štěpánková, PROUD Seminář pro sociální pracovníky „LGBT lidé a sociální práce“, Jihlava,
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Registrační číslo: CZ.1.07/2.4.00/ SOCIÁLN Ě -PRÁVNÍ OCHRANA D Ě TÍ POHLEDEM OLOMOUCKÉHO KRAJE.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Úvod do problematiky domácího násilí v kontextu činnosti OSPOD Brno, 7. dubna 2016.
Sociálně právní ochrana dětí Historický vývoj SPO (chudinská péče, sirotčí pokladny, okresní komise pro péči o mládež …) Současná úprava – zákon č. 359/1999.
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
Sociálně právní ochrana dětí Úvod do SP ZS 2015 M. Vorlová Úvod do SP ZS 2015 M. Vorlová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Prevence jako strategie přístupu k ohroženým dětem a rodinám z pohledu novely zákona o sociálně-právní ochraně Praha Říjen 2011 Verze: _FV Mgr.
S YSTÉM PRÁVA Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Květen 2016.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Projekt Intervenční centrum v Ústí nad Labem Interdisciplinární spolupráce Koordinátorka týmu Bc. Zuzana Lešková.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Zákon o rodině Vztahy mezi rodiči a dětmi Rodičovská zodpovědnost = souhrn práv a povinností: při péči o nezletilé dítě při zastupování nezletilého dítěte.
Možnosti a činnost kurátora pro děti a mládež, výchovná opatření TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Novela zákona o místních poplatcích
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_01_Náhradní rodinná péče
Sociálně-právní ochrana dětí 25. listopadu 2009
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Opatrovnictví a poručenství 2. prosince 2009
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
OCHRANNÁ VÝCHOVA © Radovan Dávid, 2012.
Novinky v předškolním vzdělávání
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Záškoláctví.
Transkript prezentace:

Mgr. Lenka Ludvíková Mgr. Eva Kuzbová Magistrát města České Budějovice SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANA DĚTÍ Základní informace o zákoně SPOD a zákoně o rodině Práce sociální pracovnice a kurátora pro mládež Mgr. Lenka Ludvíková Mgr. Eva Kuzbová Magistrát města České Budějovice

Co je to sociálně právní ochrana dětí a z čeho vychází? SPOD je odvětví veřejného práva – vychází z Listiny základních práv a svobod a Úmluvy o právech dítěte Listina základních práv a svobod součástí ústavní pořádku od 16.12.1992 Úmluva o právech dítěte přijata 20.11.1989 předním hlediskem poskytování SPOD je podle zákona nejlepší zájem, prospěch a blaho dítěte Já

Zákony související se SPOD Zákon o rodině č. 94/1963 Sb. – upravuje vznik, zánik manželství, rozvod, vztahy mezi manželi, vztahy mezi rodiči a dětmi, vyživovací povinnosti, výchovná opatření - napomenutí, dohled, určení rodičovství, osvojení Zákon o sociálně právní ochraně dětí č. 359/1999 Sb. Zákon č. 99/1963 Sb. občanský soudní řád Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže Já

Co je to vlastně sociálně právní ochrana? ochrana práv dítěte na příznivý vývoj a řádnou výchovu ochrana oprávněných zájmů dítěte, včetně ochrany jeho jmění působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny zjednodušeně se dá říci, že SPOD se zaměřuje na ty děti a ty rodiny, kde je nějaký problém – problém oznámí sama rodina, škola, lékař, policie, někdo z okolí SPOD se poskytuje všem dětem bez rozdílu, bez jakékoli diskriminace (bez ohledu na barvu pleti, pohlaví, jazyk, náboženství, politické nebo jiné smýšlení, národnost, etnikum nebo sociální původ), dětem české národnosti, i cizincům SPOD je bezplatná, poskytována všem dětem do 18-ti let Lenka

Dítě Nezletilá osoba Má právo požádat orgány SPO, zařízení SPO, státní orgány, pověřené osoby, školy a školská zařízení, zdravotnická zařízení o pomoc při ochraně svého života a dalších svých práv Povinnost pomoc poskytnout Dítě má právo o pomoc požádat i bez vědomí rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte Dítě, které je schopno formulovat své názory, má právo pro účely SPO tyto názory svobodně vyjadřovat Vyjádření dítěte se věnuje náležitá pozornost odpovídající jeho věku a rozumové vyspělosti Při své činnosti bere OSPOD v úvahu přání dítěte a pocity dítěte s přihlédnutím k jeho věku a vývoji Lenka

Odpovědnost státu za sociálně právní ochranu dětí stát je odpovědný za ochranu dětí před tělesným nebo duševním násilím – za ochranu jejich zdravého vývoje z hlediska fyzického, psychického a mravního stát ale nenahrazuje povinnosti a odpovědnost rodičů, nezasahuje do jejich postavení, do jejich rodičovské zodpovědnosti, nejsou-li práva nebo vývoj dítěte ohroženy důraz je položen na: ochranu dětí před sociálně patologickými jevy = prevence rizikového vývoje dětí a minimalizace důsledků působení sociálně patogenních vlivů děti trvale nebo dočasně zbavené svého rodinného prostředí nebo děti, které nemohou být v tomto prostředí ponechány mají podle zákona o SPOD právo na zvláštní ochranu a pomoc poskytovanou státem v podobě některé z forem náhradní výchovy - Já

Orgány sociálně-právní ochrany Ministerstvo Krajské úřady Obecní úřady Obecní úřad obce s rozšířenou působností Úřad pro mezinárodně právní ochranu dětí Lenka

Systém náhradní výchovy Dětský diagnostický ústav, diagnostický ústav pro mládež Dětský domov, dětský domov se školou Výchovný ústav orgánu SPOD se ukládá povinnost sledovat výkon ústavní nebo ochranné výchovy cílem je sledování dodržování práv dětí, rozvoj duševních a fyzických schopností dětí, zda trvají důvody pro pobyt dítěte v zařízení a jak se vyvíjejí vztahy mezi rodiči a dětmi Náhradní rodinná péče Osvojení / mezinárodní osvojení Pěstounská péče Poručenství Hostitelská péče Pěstounská péče na přechodnou dobu Ústavy já NRP Lenka

Počet dětí v ústavní výchově K 31.12.2008 jsme evidovali 80 dětí s nařízenou ústavní či ochranou výchovou K 31.12.2009 to bylo 76 dětí Za rok 2008 bylo provedeno 339 návštěv dětí v ústavních zařízeních Za rok 2009 bylo provedeno 344 návštěv Já

Předběžné opatření - návrh na svěření dítěte: pokud se dítě ocitne bez jakékoli péče, nebo pokud je vážně ohrožen jeho příznivý vývoj nebo život podává orgán SPOD návrh soudu na vydání PO (§ 76a nebo b) OSŘ) - návrh na svěření dítěte: - do péče jiné osoby - do zařízení pro výkon ústavní výchovy (DDÚ) - do zařízení vyžadující okamžitou pomoc Já

Počet PO dle §76a) OSŘ a důvody PO za rok 2008 Magistrát města České Budějovice 49 Předběžných opatření V roce 2009: 40 předběžných opatření Za I.pololetí 2010: 36 předběž.opatř. 18 Na žádost rodičů – výchovné problémy 6 Důvody na straně rodiče Dítě zanecháno matkou v porodnici 13 Nedostatečná péče rodičů 1 Nezl. cizinec na území ČR Násilí v rodině Na žádost dítěte Matka dítěte sama v ÚV Rodiče odmítli léčbu dítěte Dítě sirotek Já

Náplň práce sociální pracovnice OSPOD Vykonává funkci opatrovníka nezletilých dětí Podává soudu návrh na umístění dítěte do náhradní výchovy v případě, že je dítěti třeba poskytnout okamžitou pomoc ve smyslu §76a OSŘ Na žádost soudu provádí šetření o poměrech nezletilých dětí a podává zprávy o skutečnostech potřebných při rozhodování o výchově a výživě dětí Navrhuje soudu nařízení ÚV, omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti Navrhuje a provádí výchovná opatření Podává podněty na zahájení trestního stíhání rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte při podezření ze spáchání tr. činu proti dítěti Zastupuje dítě v postavení poškozeného v trestním řízení Lenka

Zprostředkovává umístění nezletilých dětí do dětských domovů Podává jako kolizní opatrovník návrhy na přiznání škody za poškozené dítě orgánům činným v trestním řízení Zprostředkovává umístění nezletilých dětí do dětských domovů Sleduje vývoj dětí, které byly umístěny do péče jiných občanů než rodičů Vyhledává děti, jejichž rodiče, či jiné odpovědné osoby za jejich výchovu, neplní své povinnosti, ohrožují či narušují jejich výchovu, působí na odstranění příčin a důsledků těchto nedostatků a poskytuje jim potřebnou pomoc Poskytuje širokou poradní a pomocnou činnost ve věcech sociálně-právní ochrany dětí, vede rodiče k odpovědnému rodičovství a řádnému plnění funkcí rodiny Lenka

Náplň práce kurátora pro mládež § 6 odst. c) zákona o sociálně právní ochraně dětí se zaměřuje na děti: - které vedou zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom: zanedbávají školní docházku nepracují, i když nemají dostatečný zdroj obživy požívají alkohol nebo návykové látky živí se prostitucí opakovaně nebo soustavně páchají přestupky spáchali trestný čin (mladiství i nezletilí) Smyslem je aby k ohrožení a následnému narušení dětí nedocházelo a pokud k němu již dojde, pracovat s dětmi a jejich rodiči tak, aby se předešlo dalším nepříznivým důsledkům (popř. aby došlo k nápravě) Já

Náplň práce kurátora pro mládež Spolupracuje při komplexním řešení problematiky kriminality dětí a mládeže se všemi dotčenými orgány (soud, PČR, PMS, školy, ÚP, zdravot.zařízení, neziskové organizace) Provádí sociálně právní a výchovné poradenství dětem a rodičům Zastupuje mladistvé delikventy při trestním řízení u soudů a ostatních státních orgánů, účastní se přestupkového řízení vedeného proti mladistvému Zjišťuje poměry nezletilých a mladistvých delikventů – podává pro účely trestního řízení zprávu o jejich osobních, rodinných a sociálních poměrech Podává soudu návrh na umístění dítěte do náhradní výchovy nahrazující péči rodičů v případě, že dítěti je nutné poskytnout okamžitou pomoc ve smyslu §76a OSŘ Podává návrhy na nařízení ústavní výchovy soudem případně na jiná výchovná opatření Pomáhá při společenské adaptaci mladistvých delikventů Připravuje podklady pro jednání komise za účasti s dětských psychologem a zúčastňuje se jejího jednání Dotčené orgány – soudy, státní zastupitelství, Policie ČR, Městská policie, výchovné ústavy a nestátní subjekty Já

Práce kurátora pro mládež při řešení záškoláctví - škola postupuje dle metodického pokynu MŠMT o jednotném postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví Řešení neomluvené nepřítomnosti: - neomluvená nepřítomnost do 10hodin se řeší se zákonným zástupcem formou pohovoru v rámci školy - nad 10hodin- svolává ředitel školy výchovnou komisi – o průběhu a závěrech jednání se provede zápis - nad 25hodin zašle ředitel bezodkladně oznámení o pokračujícím záškoláctví OSPOD - opakované záškoláctví : - rodiče již řešeni za přestupek – naplnění skutkové podstaty přestupku na úseku školství a výchovy mládeže podle § 31 odst.1 zákona č. 200/1990 Sb.o přestupcích - možnost udělit rodičům pokutu do výše 3.000 Kč - podání hlášení o zanedbání povinné školní docházky Policii ČR k dalšímu trestnímu stíhání zákonných zástupců Oznámení škole o postupu OSPOD Výchovné komise se dle závažnosti a charakteru nepřítomnosti žáka účastní ředitel školy, zákonný zástupce, třídní učitel, výchovný poradce, zástupce OSPOD popř. jiní odborníci Já

Práce kurátora pro mládež - zanedbání povinné školní docházky - výchovné problémy, trestná činnost - pohovory na oddělení SPOD – pravidelné docházení ke kurátorovi - pohovory za přítomnosti klinického psychologa ve spolupráci s dětským psychologem, přímo na našem oddělení sociálně právní ochrany dětí, se snažíme navázat s rodinou žáka kontakt, a tak mu pomoci řešit danou situaci. Je kladen důraz na opakované pohovory s  klientem. - předání do další péče – SVP, dobrovolný pobyt v DÚM, DDÚ, drogová poradna aj. - podnět na výchovné opatření k soudu (napomenutí, dohled, ÚV) Školy a zdravotnická zařízení jsou povinni oznamovat OSPOD skutečnosti nasvědčující tomu, že se v konkrétních případech jedná o děti, na něž se SPO zaměřuje (děti, které zanedbávají školní docházku a jejich rodiče neplní povinnost plynoucí z rodičovské zodpovědnosti. Já

Práce kurátora pro mládež v souvislosti se zákonem č. 218/2003 pomoc dětem, kteří se dostali do střetu se zákonem – informace o tom, jak bude probíhat další řízení, co se děje po sdělení obvinění z provinění – rozdíl mezi nezletilým a mladistvým pohovor s dítětem, spolupráce s rodinou – nasměrování na základní sociální dovednosti a vymanění se z nepříznivých vlivů a případného sociálního vyloučení – zvýšit právní povědomí vedení k odpovědnosti za spáchaný trestný čin – něco jsem udělal a musím k tomu zaujmout stanovisko, ponesu si důsledky svého chování/činu a co z toho vyplývá snížit riziko opakovaní trestné činnosti prevence – pozitivní ovlivnění uvažování dítěte – uvědomění si nevhodného jednání a důsledků při jeho opakování spolupráce s PCR, soudy, PMS, neziskovými org. Já

Řízení ve věcech nezletilých podle zákona č. 218/2003 trestní odpovědnost od 15 – snížení hranice odpovědnosti nakonec není návrh na opatření k soudu – podává OSZ OPATŘENÍ zařazení do terapeutického, psychologického nebo jiného vhodného výchov. programu ve SVP dohled PMS ochranná výchova možnost upustit od uložení opatření – k dosažení účelu zákona postačí projednání před soudem od 1.1.2010 novela zákona výchovná povinnost výchovné omezení napomenutí s výstrahou

Klienti kurátora pro mládež - 2008 a 2009 Počet evidovaných celkem z toho děti do 15-ti let z toho dívek mladistvých Jihočeský kraj - 2008 3 222 1 194 318 2 028 494 České Budějovice - 2008 1 127 342 112 785 253 Jihočeský kraj - 2009 České Budějovice - 2009 1531 522 215 1009 334

Klienti kurátora pro mládež rok 2008 a 2009 Celkem 2008/2009 z toho nezletilí z toho dívek mladiství Trestná činnost 164 154 38 47 4 6 115 107 16 18 Přestupky 34 31 - 10 5 Výchovné problémy 456 720 121 388 42 153 335 332 109 139 Dohledy 21 12 3 2 8 Uložená výchovná opatření 70 66 60 Opatření uložená nezletilým 50 46 Návrh na PO 14 1 11 15 9 Návrh na ÚV Červené České Budějovice

Děkujeme za pozornost Mgr. Eva Kuzbová Magistrát města České Budějovice 386 804 242 dragounovas@c-budejovice.cz Mgr. Lenka Ludvíková Magistrát města České Budějovice 386 804 220 ludvikoval@c-budejovice.cz