Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_17 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Advertisements

Pro začátek něco lehčího
Začínáme s Pascalem 1. kapitola.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ŘÍDÍCÍ STRUKTURY - PODMÍNKY
Programování v Pascalu
Algoritmizace od algoritmu k Pascalu.
1 Vnitřní řazení s využitím dynamických struktur Tvorba spojového seznamu je vcelku triviální záležitostí: a)Vytvořím prázdný seznam příkazem LIST:=nil.
Třetí cvičení Podmíněné příkazy Cykly Break a Continue Switch Return
Programování v Pascalu Přednáška 4
Programování v Pascalu Přednáška 3
Programování v Pascalu Přednáška 5 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 9 RNDr. Hana Havelková.
PHP Práce se soubory v PHP - 13
PHP Cyklické příkazy v PHP - 08
Algoritmizace a programování Operátory a příkazy v Delphi - 07
If-else, do-while, switch, operátory
Programování v Pascalu Přednáška 7
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
Větvení cykly J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_15 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Algoritmizace a programování Podmíněné a cyklické příkazy- 08
Informatika I 3. přednáška
Procedury a funkce Základní charakteristika a použití v programu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_03 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
ALGO – Algoritmizace 2. cvičení
Podmienený príkaz. Kĺúčové slová  Pro podmínky se v Pascalu používají klíčové příkazy IF, THEN a ELSE.  Také se jim říká „príkaz vetvenia"..  Příkaz.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ ŘAZENÍ PRVKŮ – PŘÍMOU VÝMĚNOU (BUBBLESORT) Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova.
JavaScript Podmínky, cykly a pole.
3. Příkazy  Příkazy dělíme na jednoduché a strukturované.  Jednoduché příkazy - žádnou jejich dílčí částí neni příkaz - přiřazovací, vstupu a výstupu,
5. Procedury a funkce Procedura je samostatně odladěný algoritmus, v programu může být volána vícekrát. Dvojí terminologie - rozlišujeme procedury a funkce.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Algoritmizace a programování Binární soubory - 14 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
2 CYKLUS S PEVNÝM POČTEM OPAKOVÁNÍ Podle řídící proměnné proveď n-krát příkaz P1.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_06 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Pascal - cykly.
Hlášky Hlášky v JavaScriptu jsou trojího typu: Hlášky v JavaScriptu jsou trojího typu: Alert Alert Prompt Prompt Confirm Confirm Alert – zobrazí upozorňovací.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_20 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
NEÚPLNÁ PODMÍNKA V JAVĚ. VÝVOJOVÝ DIAGRAM +- Podmínka Příkaz_1.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Algoritmizace a programování Textové soubory - 13 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Řízení běhu programu 5 Verze
Typy cyklů Do...Loop For...Next For Each...Next.
PROGRAMOVÁNÍ V PHP PERSONAL HOME PAGES CYKLY V PHP.
2 PODMÍNĚNÝ PŘÍKAZ VĚTVENÍ if podmínka příkazy end Příklad 1 - chtěli bychom vypsat gratulaci jen v tom případě, kdy žák bude mít jedničku. Vyzkoušíme.
Začínáme s Pascalem 1. kapitola. Základní pravidla a pojmy identifikátor = to je jméno jakéhokoliv objektu, který si ve vašem programu sami vytvoříte.
PŘÍKAZ CYKLU S PODMÍNKOU NA ZAČÁTKU
Příkazy cyklů. Co je to cyklus Jako cyklus označujeme opakované vykonávání určitého bloku příkazů Jako cyklus označujeme opakované vykonávání určitého.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Pascal – if Mgr. Lenka Švancarová.
Pascal – strukturované příkazy
C – cyklus do-while Mgr. Lenka Švancarová.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ
Pascal – cyklus while Mgr. Lenka Švancarová.
Cvičení 2 Podmíněné příkazy, cykly. Podmíněné příkazy Podmínka – jakýkoliv logický výraz ( a=1,……..) ( a=1,……..) Příkaz – vlastní instrukce, která se.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ CYKLUS S PŘEDEM DANÝM POČTEM OPAKOVÁNÍ – SOUČIN POMOCÍ SOUČTU Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise,
VY_32_INOVACE_PR2_14. Cyklus umožňuje opakování určité posloupnosti příkazů bez nutnosti psát je stále znovu. Používáme tři základní druhy cyklů: cyklus.
Programovací jazyk C# 4. část - cykly.
Inf Cykly ve vývojových diagramech
C# konzole – Podíl dvou čísel, podmínka IF
Strukturované typy proměnných v programovacím jazyce Pascal - 2.hodina
Příkazy cyklu (1) Umožňují vícekrát (nebo ani jednou) pro-vést určitý příkaz Jazyk C rozlišuje příkaz cyklu: s podmínkou na začátku: obecný tvar: while.
© Copyright Radim Štefan
Opakování základních příkazů a syntaxí v programovacím jazyce Pascal
Transkript prezentace:

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu

Programové cykly OB21-OP-EL-KONP-JANC-M-3-024

 Mnoho úloh spočívá v triviálních operacích, které se však musí opakovat mnohokrát za sebou.  O to se postarají struktury cyklů, které jsou důležitou součástí všech programovacích jazyků.  Programové cykly se tedy používají pro opakované provádění příkazů.  Příkazům, které se opakovaně provádějí, říkáme tělo cyklu.

Programové cykly V jazyce Pascal existují tři druhy programových cyklů:  while – do (while = zatímco platí, do = dělej)  repeat – until (repeat = opakuj, until = dokud neplatí …)  for – to (downto) – do (for = pro, to = do hodnoty, downto = až do hodnoty)

Cyklus while – do  Syntax příkazu je  whilepodmínka  dopříkaz;  Podmínka představuje normální logický (booleovský) výraz, který může nabývat hodnoty pravda (true – logická jedna) anebo nepravda (false – logická nula).

Cyklus while – do  Příkaz cyklu je prováděn tak dlouho, dokud je podmínka pravdivá.  Když se stane nepravdivou, cyklus je ukončen a program pokračuje prvním příkazem za cyklem.  Příkaz v cyklu může být také složený, tedy v bloku begin…end může být víc příkazů.  Test podmínky pro provádění cyklu je na jeho začátku. To znamená, že aby byl cyklus proveden alespoň jednou, musí být na začátku podmínka pravdivá.

Cyklus while – do  Aby byl cyklus ukončen, musí se podmínka stát při provádění cyklu nepravdivou. To může být provedeno například jedním z příkazů v cyklu.  Tento cyklus se často používá pro čtení dat ze souboru. V tomto případě je podmínka tvořena funkcí, která při čtení souboru zjistí jeho konec a cyklus se ukončí.  Pro zvýraznění podmínky (lepší čitelnost) může být podmínka uzavřena v závorkách, např.  while (X >= 12) do

Cyklus repeat – until  Syntax příkazu je  repeatpříkaz;  until podmínka;  Příkaz v cyklu je prováděn, pokud je podmínka nepravdivá.  Test podmínky je proveden na konci cyklu, to znamená, že cyklus je proveden alespoň jednou.  Aby byl cyklus ukončen, musí se podmínka při jeho provádění stát pravdivou. To může být provedeno například jedním z příkazů v cyklu.

Cyklus repeat – until  Příkaz v cyklu může být také složený. Protože slova repeat a until vytvářejí již sama o sobě blok, uzavření příkazů v cyklu mezi begin a end není nutné.  Logické podmínky jsou stejné jako u příkazu while – do.  Podmínka může být opět uzavřena v závorkách, např.  repeat  …  until (X > 15 );

Cyklus repeat – until  Jednou z možností použití tohoto cyklu je pozastavení programu před jeho ukončením, aby byly vidět výsledky chodu programu bez nutnosti přepínání do uživatelského okna.  Cyklus je prázdný, nejsou v něm žádné příkazy.

Cyklus repeat – until  repeat  until keypressed;  Funkce keypressed (= klávesa stisknuta) vrací logickou hodnotu false, není-li stisknuta jakákoli klávesa (mimo Ctrl, Alt, apod.), v opačném případě vrací hodnotu true.  Stisknutím klávesy se podmínka stane pravdivou a příkaz cyklu repeat – until se ukončí a program pokračuje následujícím příkazem za cyklem.  V tomto případě je cyklus ukončen vnější událostí, tedy stisknutím klávesy uživatelem.

Cyklus repeat – until  Cyklus může být napsán na jednom řádku:  repeat until keypressed;  Funkce keypressed je v programové jednotce crt. Tato jednotka musí být v programu deklarována v sekci uses.  V cyklu repeat – until je možné použít také logickou proměnnou typu boolean.

Cyklus for - to (downto) – do  Existují dva způsoby provádění tohoto cyklu. Řídící proměnná cyklu se může zvětšovat, nebo zmenšovat.  for i := pochodnota to konhodnota  dopříkaz;  Řídící proměnná cyklu i se zvětšuje. Cyklus je prováděn od počáteční hodnoty pochodnota do konečné hodnoty konhodnota. Musí tedy platit pochodnota <= konhodnota.

Cyklus for - to (downto) – do  for i := pochodnota downto konhodnota  dopříkaz;  Řídící proměnná cyklu i se zmenšuje. Cyklus je prováděn od počáteční hodnoty pochodnota do konečné hodnoty konhodnota. Musí tedy platit pochodnota >= konhodnota.  Řídící proměnná cyklu je obvykle typu integer, nesmí být typu real. Použití cyklu for – downto – do je méně časté.

Cyklus for - to (downto) – do  Jestliže je pochodnota = konhodnota, cyklus je proveden jednou.  Je-li konhodnota < pochodnota, ( pro cyklus for – to – do)  nebo konhodnota > pochodnota (pro cyklus for – downto – do), cyklus není proveden ani jednou a je vynechán (přeskočen).  Příkaz v cyklu může být také složený, více příkazů může být uzavřeno v bloku begin – end.

Cyklus for - to (downto) – do  Tento cyklus se používá, když je předem známo, kolikrát má být opakován, tedy jaká je počáteční a konečná hodnota řídící proměnné.  Naproti tomu cykly while – do a repeat – until jsou ukončeny logickou podmínkou.  Cyklus for – to – do se často používá pro opakovaný výpočet nějakého vzorce pro různé hodnoty proměnných, tedy pro výpočet tabulky.

Cyklus while – do  Příklad programu na cyklus while – do  program While_do;  {  Cyklus while - do  While_do.pas  }  uses  crt;  var  N : integer;

Cyklus while – do  begin  writeln;  N := 0;  while (N < 5) do  begin  writeln('N = ',N);  N := N + 1;  end;  readln;  end.

Cyklus while – do  Program vypíše čísla 0 až 4 a potom skončí.  Příkaz while testuje hodnotu proměnné N a pokud je podmínka splněna, zvýší ji o 1. Pokud splněna není, přejde na další příkaz za cyklem, v našem případě na příkaz readln.  Příkaz readln zastaví běh programu pro zobrazení výsledků na obrazovce a čeká na stisk klávesy ENTER.

Cyklus repeat – until  Příklad cyklu repeat – until  program Repeat_1;  {  Cyklus Repeat-Until  Repeat_1.pas  }  uses  Crt;  var  N : integer;

Cyklus repeat – until  begin  writeln;  N := 5;  repeat  writeln('N = ',N);  N := N - 1;  until (N = 0);  repeat until KeyPressed;  end.

Cyklus repeat – until  Další příklad cyklu repeat – until  program Repeat_2;  {  Cyklus Repeat-Until s logickou promennou.  Repeat_2.pas  }  uses  crt;  var  N : integer;  Ukoncit : boolean;

Cyklus repeat – until  begin  Ukoncit := FALSE;  repeat  writeln;  write('Vloz N : ');  readln(N);  case (N) of  1 : writeln('N je rovno 1');  5 : writeln('N je rovno 5');  -7 : writeln('N je rovno -7');  10,12,20 : writeln('N je 10, 12, nebo 20');  : writeln('N je mezi 22 a 50');  0 : Ukoncit := TRUE;  else  writeln('N neni rovno zadne konstante v prikazu case');  end;  until Ukoncit;  end.

Cyklus for - do  Příklad cyklu for - do  program For_Do_1;  {  Cyklus for-to-do.  For_Do_1.pas  }  uses  Crt;  var  I : integer;

Cyklus for - do  begin  writeln;  for I:=1 to 5 do  writeln(I:5);  repeat until KeyPressed;  end

 Děkuji za pozornost  Ing. Ladislav Jančařík

Literatura  K. Putz: Pascal učebnice základů programování, Grada Publishing, Praha 2007