Wolfgang Amadeus Mozart

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fryderic Chopin.
Advertisements

Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Světoví hudební skladatelé
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
 Narodil se po deseti dcerách do rodiny sládka v Litomyšli 2. března  Smetana se již od svých 4 let na popud svého otce věnoval hudbě. Učil.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_352_Karel Ditters AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
František Josef I. (1830 – 1916, císař 1848 – 1916)
Wolfgang Amadeus Mozart
Medailonky Wolfgang Amadeus Mozart HV-1 Hudební výchova DUM č. 17
Poznámky pro výuku Předmět: Hudební výchova Autor: Mgr. Tomáš Fabiánek
Pilátová Gabriela, 8.B, školní rok 2013/2014
První císařovna.
Wolfgang Amadeus Mozart
Joseph Haydn 1732 Rohrau – 1809 Vídeň.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
René Descartes: "Myslím, tedy jsem."
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO KLASICISMU
Klasicismus v evropské hudbě
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Wolfgang Amadeus Mozart
BEDŘICH SMETANA Významné osobnosti
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Wolfgang Amadeus Mozart Dětství a jeho cesty
Beethoven by Andy Ludwig van
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
ANTONÍN DVOŘÁK.
Wolfgang Amadeus Mozart
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
Světem hudby! Hra na klavír Housle
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
Wolfgang Amadeus Mozart v Salzburgu
Wolfgang Amadeus Mozart
W. A. MOZART geniální hudební skladatel
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_66_MOZART TEMA: HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Božena Němcová Narození: Vídeň Zemřela: (42let)
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 8.ročník III
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_1154_ANTONÍN DVOŘÁK Téma: ŽIVOT A DÍLO.
WOLFGANG AMADEUS MOZART. Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_32_INOVACE_11_Wolfgang.
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_04_HV_Wolfgang Amadeus Mozart Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3421 NázevWolfgang Amadeus Mozart Téma hodinyŽivot a dílo W. A.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/12 Název materiálu: Jakub Jan Ryba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Mgr. Jana Doubková VY_32_INOVACE_5B_05_WOLFGANG_AMADEUS_MOZART Dějiny hudby listopadu 2012 W. A. Mozart – život, dílo, zajímavosti o osobnosti skladatele.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Klasicismus v evropské hudbě -žáci se naučí charakteristické rysy evropského.
Dějiny ČR Josef II. - osvícenÝ panovník
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Joseph Haydn.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/09
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Dějiny hudby a její osobnosti
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Světoví hudební skladatelé
Název školy: Základní škola Netvořice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Název školy: Základní škola Netvořice
Fréderic Chopin Zelazowa Wola Paříž.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Blíže se seznámí s hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem.
Narodil se 31. ledna 1797 ve Vídni Zemřel 19. listopadu 1828 ve Vídni
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Wolfgang Amadeus Mozart
První císařovna.
Transkript prezentace:

Wolfgang Amadeus Mozart 1756 Salzburg – 1791 Vídeň

rakouský hudební skladatel klavírní virtuos jeden z největších hudebních géniů všech dob úryvek str. 61-62

Marie Terezie s rodinou malý Wolfgang

Wolfík rodinná souhra Nannerl

otec Leopold podniká s nadanými dětmi umě-lecké cesty po Evropě cestování je náročné děti jsou často nemocné po onemocnění neštovicemi se dlouho potácely mezi životem a smrtí cestují dále zvou je panovníci na své dvory, zahrnují je nejrůz-nějšími pozornostmi matka W.A.Mozarta

přes všechnu slávu měl Mozart pocit, že ač velký umělec, v očích mocných je pouhý sluha v roce 1769 podnikli otec a syn novu cestu, tentokrát do slunné Itálie obrovský úspěch byl potvrzen i řádem „Zlaté ostruhy“, kterým vyznamenal Wolfgan-ga papež Klement XIV. zde mu začali říkat Amadeo

na poslední cestě, do Paříže, jej doprovázela matka v Paříži však nebyl šťastný hrál na hudebních akademiích, učil bohaté slečinky na klavír, psal skladby na objednávku – Paříž jej však nepřijímala tak vroucně jako kdysi putování po Evropě ukončil ve dvaceti třech letech usadil se v Salzburgu a vstoupil do služeb tamějšího arcibiskupa po dvou letech přesídlil do Vídně, kde podle svého vyjádření prožíval nejšťastnější léta života, i když se pobyt nesl ve znamení střídání úspěchů a těžkostí hmotné zabezpečení si zajišťoval vyučováním hudby, koncertováním a psaním na objednávku

4.srpna 1782 se Mozart oženil proti vůli svého otce s Kons-tancí Weberovou (náladová, rozmazlená, utrácela a dělala dluhy x Mozart ji miloval) v manželství se jim narodilo šest dětí, jen 2 se dožily dospělosti – Karel a Wolfgang Konstance a děti byly Mozar-tovi útěchou v těžkých dobách rád chodil do Prátru, poslou-chal písně lidí zamiloval si psíka, jehož dos-tal, říkal mu Pimberl – seděl mu na klíně, když skládal

Mozartova hudba Pražany uchvátila r. 1786 Salzburg – premiéra opery „Figarova svatba“ – díky intrikám nepřátel neměla úspěch hudebně vzdělané a náročné pražské obecenstvo však přijalo Figarovu svatbu s nadšením Mozartova hudba Pražany uchvátila v lednu r. 1787 přijíždí Mozart do Prahy Praha žije jeho hudbou, čekaly jej i finanční odměny Mozart byl zván do šlechtických paláců, pobýval na Bertramce u manželů Duškových (uměl. společnost), navštěvoval i malé hospůdky, rád se procházel starobylým městem za všechnu přízeň se Pražanům odměnil „Pražskou symfonií“ a operou „Don Giovanni“ – premiéra proběhla 29. října 1787 úryvek str. 64-65

při psaní Mozarta provází pocit, že tuto zádušní mši píše pro sebe v těžkých podmínkách a bez podpory Konstance, která často s dětmi odjížděla, se Mozartův zdravotní stav zhoršoval provázela ho stálá myšlenka na smrt, zvláště pak po tajuplné záležitosti s cizincem v černém (smlouva na Requiem a dobrý honorář s podmínkou, že nebu- de pátrat po jeho totožnosti) při psaní Mozarta provází pocit, že tuto zádušní mši píše pro sebe Leopold II., bratr císaře Josefa II.

Wolfgang Amadeus Mozart zemřel 5 Wolfgang Amadeus Mozart zemřel 5. prosince 1791 (před samým dokončením skladby) nebylo mu ani 36 let do úmrtního listu lékař napsal, že zemřel na „horečnaté spalničky“ pravou příčinou bylo „uremické kóma“ – selhání ledvin v den Mozartova pohřbu bylo nevlídné počasí, za rakví šlo jen pár lidí – mezi nimi i věčný rival Salieri, Konstance však nepřišla zato věrný přítel Pimberl svého pána na poslední cestě doprovodil

Dílo nikdy se nepodařilo zjistit, kde byl Mozart pochován A jeho synové? – Byli vychováni pražskými přáteli: manželi Duškovými a Františkem Němečkem Dílo přes 600 skladeb (41 symfonií, 25 koncertů pro klavír, 23 oper) Mozartův pomník ve Vídni

Úkoly Vyhledejte, zda byl o W. A. Mozartovi natočen film, popřípadě podle jaké předlohy. Kdo byl režisérem daného snímku a kdo ztvárnil hlavní roli? Vyhledejte zajímavosti týkající se Mozartovy osoby.

Zajímavosti Mozart byl člověk velmi malé tělesné výšky, s velkou hlavou, modrooký, světlých vlasů, obličej pouze slabě poďobaný od neštovic Mozart byl nicméně člověk nesmírně společenský a ve společnosti (zejména v té dámské) byl velice oblíben pro svoji zvláštní povahu, zajímavé na něm je také to, že se dokázal pohybovat a být oblíben prakticky ve všech společenských vrstvách bez rozdílu Mozart byl člověk také dosti náruživý, je známo, že byl vynikajícím karetním hráčem a ovládal prý velice nadprůměrně až několik desítek různých karetních her, vedle samotné hudby prý byly karty jeho další velkou osobní vášní

Mozart měl fenomenální hudební paměť, většinu tehdejších hudebních skladeb si dokázal kompletně zapamatovat (a to prý už od raného dětství) na jediný poslech, tuto skladbu pak dokázal velice rychle i zaznamenat v notách Mozart mluvil plynně několika světovými jazyky Mozartův kult je v Rakousku stále velice živý, jsou po něm pojmenovávány nejen hudeb- ní festivaly, ale i výrobky naprosto nehudební (kupř. cukrovinky)

Ohlasy v kultuře Amadeus - hra z roku 1979 od Petera Shaffera, později byl podle ní natočen film „Amadeus“ režiséra Miloše Formana Tom Hulce

Úkoly: Vyhledejte zajímavosti o filmu Miloše Formana „Amadeus“. Vyhledejte zajímavosti o Miloši Formanovi a jeho rodině. Máme v České republice nějaké muzeum věnované Wolfgangu Amadeu Mozartovi?

V prezentaci byly použity obrázky z těchto webových stránek: http://www.zelinkova.cz/dospeli.htm http://www.rozhlas.cz/hudba/skladatele/_galerie/488419?type=image&pozice=1 http://historik.webgarden.cz/hlavni-stranka/reformy-marie-terezie-a-vlada-2.html http://www.oocities.com/vienna/studio/1541/rodina.htm http://susanne6.blog.cz/0907/2 http://www.os-obroda.cz/?c=wolfgang-amadeus-mozart-cast-2 http://ao-institut.cz/texty/krestanstvi/15-rozum-versus-vira.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Leopold_II. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:WienBurggartenMozart.jpg http://www.tyden.cz/rubriky/apetit/mozartovy-koule-se-maji-balit-v-cr-odbory-protestuji_161504.html http://www.reflex.cz/clanek/kultura-film-a-tv/32906/oscarovy-pruvodce.html http://www.maniacworld.com/Amadeus-in-5-seconds.html http://generationfilm.wordpress.com/2009/06/15/top-10-most-influential-films-of-the-80s/ Bylo čerpáno z knížky Bohumila Voborníka „Povídáme si o hudebních skladatelích“ Vypracovala: Renata Pavlačková, Mgr. ZŠ Bystřice n.P., Nádražní 615 59301 Bystřice nad Pernštejnem