ÚVOD DO KOMUNIKACE VE ZDRAVOTNICTVÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Řeč, jazyk, mluva.
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Komunikace Společenská kultura
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Vymezení, funkce, zdroje
Emoce (city).
Neverbální komunikace
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Komunikace.
OSOBNOST.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Neverbální komunikace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Komunikace a její využití v řízení
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Alternativní a augmentativní komunikace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Chyby při vnímání druhých lidí
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Neverbální komunikace
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Pedagogická komunikace
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:
Komise TMK ČLS Komunikace a jednání Hana Šípková.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Socializace Kejřová.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Střední škola obchodně technická s. r. o.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

ÚVOD DO KOMUNIKACE VE ZDRAVOTNICTVÍ TEORIE KOMUNIKACE 09.11. 2010

Sociální komunikace Sociální komunikaci můžeme vymezit jako sdělování a přejímání významů v sociálním chování a sociálních vztazích lidí. Toto sdělovaní a výměna významů se může dít v přímém i nepřímém sociálním kontaktu. Komunikace je složitý, komplexní sociální jev, který je nutno vidět v širších souvislostech sociální interakce, nikoli jen formálně jako výměnu určitých informací, sdělení, signálů. 2

Sociální komunikace Vědomí sociální, kulturní, historické, ale i biologické podmíněnosti komunikace vedlo k postupnému ustavování sociální komunikace jako svébytného vědního oboru, který se zabývá různými typy a způsoby komunikování ve společnosti. Sám termín komunikace vznikl z latinského communis (společné). 3

Sociální komunikace SLOŽKY SOCIÁLNÍ INTERAKCE: Vnímání sociální situace (percepční dovednosti) Zpracování sociální situace (kognitivní dovednosti) Vyjádření se (expresivní dovednosti) 4

Sociální komunikace Vnímání sociální situace (percepční dovednosti): naslouchání druhému - slovní i mimoslovní obsahy zhodnocení kontextu možnosti vlastního zkreslení díky náladě nebo předpojatosti 5

Sociální komunikace Zpracování situace: (kognitivní dovednosti) krátkodobé a dlouhodobé zájmy vnitřní formulace odpovědi - několik možností zvážení dopadu na druhého a důsledků jednotlivých možností výběr optimální odpovědi 6

Sociální komunikace Vyjádření se: (expresivní dovednosti) slovní obsahová složka formální paralingvistická a mimoslovní složka 7

Sociální komunikace Obsahová i formální stránka komunikace do značné míry závisí na schopnostech, vzděláni, socializaci, identifikačních vzorech, sebevýchově, temperamentu, momentál­ním duševním a zdravotním stavu, věku, pohlaví, geografické, a etnické kulturní oblasti, příslušnosti k sociální třídě, členských a referenčních společenských skupinách a zejména na tradičních návycích, stereotypech a výchově v průvodní rodině. 8

Sociální komunikace Komunikace může být přímá nebo nepřímá, oboustranná nebo jednostranná, soukromá nebo veřejná či masová (s „dispersním" publikem). Komunikace se rovněž třídí na intrapersonální, interpersonální, veřejnou (masovou). 9

Sociální komunikace Intrapersonální komunikace je ta, kterou „vede" jednotlivec sám se sebou (dekóduje sdělení zvenčí a kóduje sdělení ven). Do této sféry komunikace se zpravidla zahrnuje i mluvení sama se sebou. 10

Sociální komunikace Interpersonální komunikace je ta, při které je komunikující jedinec nějakým způsobem přímo spojen s dalším účastníkem nebo účastníky komunikačního aktu. Pod interpersonální komunikací se zpravidla rozumí dyadická komunikace, to je komunikace mezi dvěma osobami a skupinová komunikace v takových skupinách, kde na sebe účastníci komunikace nahlížejí ještě jako na individua. 11

Sociální komunikace Veřejná komunikace je ta, při které je sdělení předáváno veřejnosti (např. čtenářům, divákům či posluchačům). Při masové komunikaci, která je vlastně veřejnou komunikací v širším slova smyslu, je sdělení distribuováno ve vysokém počtu identických kopii příjemcům, kteří nejsou autorovi (mluvčímu, podavateli) osobně známi. 12

Sociální komunikace Přínosnou teorií komunikace je tzv. transakční analýza. Transakce je vlastně výměna sdělení mezi lidmi, které obsahuje i hodnotící aspekt (tzv. „pohlazení" či „pohlavek"). Transakční analýza vychází z předpokladu, že osobnost člověka, jeho já, má tři základní složky, které se metaforicky označují rodič (vůle), dospělý (rozum) a dítě (cit). 13

Sociální komunikace Ego-stav je koherentním systémem myšlení, cítění, chování i neverbálních projevů. Model ego-stavů představuje tři způsoby (RO-DO-DÍ), kterými lidé projevují svou osobnost, přesněji řečeno své já (ego). 14

Sociální komunikace RODIČ STRUKTURÁLNÍ ANALÝZA EGO-STAVŮ: RODIČ - chování, myšlenky a pocity převzaté od rodičů nebo od rodičovských figur Příklady: Běž domů a napiš si úkoly! (kritický rodič) Vezmi si čepici, abys nenastydnul! (pečující ro) 15

Sociální komunikace DOSPĚLÝ STRUKTURÁLNÍ ANALÝZA EGO-STAVŮ: DOSPĚLÝ chování, myšlenky a pocity, které jsou přímou odpovědí na situaci tady a teď Příklad: Bude ta schůze ve čtvrtek? 16

Sociální komunikace STRUKTURÁLNÍ ANALÝZA EGO-STAVŮ: DÍTĚ - chování, myšlenky a pocity z dětství „přehrávané“ v současnosti Příklady: Ahoj, jak se máš? (přirozené dítě) Já už to opravdu víckrát neudělám! (adaptované dítě) 17

Sociální komunikace Kdo sděluje? komunikátor Co sděluje? komuniké Jak uskutečňuje přenos? kanálem Komu je sdělení určeno? auditoriu (posluchačstvu), komunikantům Kdy dochází ke sdělení? aktuálně či v historii S jakým účinkem? efektivita sdělení 18

Sociální komunikace Rozlišujeme šest fází komunikace, přičemž v každé z nich může docházet k různým „šumům" či nedorozuměním, t.j. k úbytku informací nebo k jejich deformaci: Ideová geneze Zakódování Přenos Příjem Dekódování Akce Cesta sloužící k předávání informací se nazývá komunikační kanál. Může být: vertikální (pro řídící orgány); horizontální (pro spojení na stejné úrovni). 19

Sociální komunikace Cesta sloužící k předávání informací se nazývá komunikační kanál. Může být: vertikální (pro řídící orgány); horizontální (pro spojení na stejné úrovni). 20

Sociální komunikace Předpoklady efektivní komunikace: důvěryhodnost kontext obsah jasnost kontinuita konzistence kapacita veřejnosti 21

Sociální komunikace METAKOMUNIKAČNÍ FAKTORY: spoluurčují skutečný význam informace. Je to např. ironické zabarvení hlasu, úsměšek, pohrdlivý úšklebek, posunek. 22

Sociální komunikace Verbální komunikace je typ sociální komunikace reprezentované především řečí mluvenou i psanou, např. dopisy). Řeč je slovní myšlení a slovní sdělování mysli. 23

Sociální komunikace Vnější řeč vytváří pro myšlenku zvukovou, mluvenou, grafickou, psanou formu slova, jíž je myšlenka sdělována druhému člověku. Vnitřní řeč způsobuje sdělení myšlenky samotnému mluvčímu. To znamená, že mluvčí si uvědomuje výsledky svého myšlení - říkáme, že myslí ve slovech. 24

Sociální komunikace U řeči pozorujeme - obsahovou stránku - formální stránku řeči Formální stránku řeči studuje paralingvistika Analyzuje např. vlastnosti hlasu, artikulace, tempa a melodie řeči apod. 25

Sociální komunikace Paralingvistika: Silný hlas Tichý hlas Zdrženlivý hlas Rychlé tempo řeči Pomalé tempo řeči Měnící se, střídavé tempo řeči, frázování 26

Sociální komunikace Paralingvistika: Monotónní melodie řeči Výrazná artikulace Nedbalá artikulace Málo výrazná artikulace Silné akcentování Slabé akcentování Výrazné tvoření pauz 27

Sociální komunikace Člověk nám svým verbálním sdělením prozrazuje i charakteristiku svého intelektu, emocí a vůle: co si myslí. jsou to nejen fakta, ale i předsudky, domněnky, subjektivní názory, hodno­tící soudy, někdy to nejdůležitější řekne jakoby mimochodem, na okraj, jakoby šlo pouze o pouze periferní a nikoli centrální (esenciální) význam. 28

Sociální komunikace Člověk nám svým verbálním sdělením prozrazuje i charakteristiku svého intelektu, emocí a vůle: co cítí, jak mu je musíme se přitom učit odlišovat city zjevné a city skryté. 29

Sociální komunikace Člověk nám svým verbálním sdělením prozrazuje i charakteristiku svého intelektu, emocí a vůle: co chce jaké jsou jeho záměry, přání, tužby, snahy a touhy, ke kterému cíli směřuje a čemu se chce vyhnout a naopak čeho chce dosáhnout, oč mu vlastně jde. 30

Sociální komunikace Člověk nám svým verbálním sdělením prozrazuje i charakteristiku svého intelektu, emocí a vůle: Kdo je, kým je, jakým je člověkem, resp. za jakého se považuje a za jakého chce být považován. Odpověď na otázku, kým je člověk, nám dává především poznání jeho hodnotového systému, žebříčku jeho hodnot. 31

Sociální komunikace NONVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Každý člověk používá při kontaktu s jinými lidmi řadu neslovních, nonverbálních projevů, které doplňují nebo zdůrazňují obsah jeho verbálního sdělení. Nonverbální projevy bývají méně cenzurovány než projevy verbální. Nonverbálně člověk vyjadřuje nezřídka své duševní stavy, pocity, city, emoce, afekty, prožitky, myšlení a vztahy expresivněji, ryzeji, pravdivěji než verbálně. 32

Sociální komunikace NONVERBÁLNÍ KOMUNIKACE je fylogeneticky i ontogeneticky starší než komunikace verbální. Způsob nonverbálního (i verbálního) chování je podmíněn např. temperamentem, schopnostmi, situačním duševním a zdravotním stavem, věkem, pohlavím, rodinnou komunikační tradicí, výchovou, sebevýchovou, úrovní socializace, geografickou a etnickou kulturní oblastí, společenskými skupinami členskými i referenčními, identifikačními vzory apod. 33

Sociální komunikace NONVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Zrakový kontakt Mimika Kinetika Gestika Haptika Proxemika Teritorialita Jiné znaky produkce 34

Sociální komunikace ZÁSADYKOMUNIKACE S PACIENTY Pozdravit Oční kontakt Vytvářet dojem, že pacient je v daný okamžik pro nás tou nejdůležitější osobou na světě Empatický přístup Povzbudit pacienta k řeči Trpělivost Zachování mlčenlivosti Nedopuštění fenoménu přeplněné čekárny Zevní úprava 35

příklady

Sociální komunikace KOMUNIKAČNÍ PRAVIDLA: Vysvětlete vždy všechno jasně a srozumitelně. Vytvořte si zpětnou vazbu a ujistěte se, že vám pacient porozuměl. Hovořte s pacientem o prevenci (pokud je to vhodné). Buďte poctiví a čestní. Vyptejte se pacienta na všechno, co by mohlo vaši spolupráci ztěžovat. 37

Sociální komunikace KOMUNIKAČNÍ PRAVIDLA: Ve stylu starého živnostenského hesla: Jsi-li spokojen, řekni to svým známým, nejsi-li spokojen, řekni to mně. Zachovejte vždy důvěrnost informací získaných od pacientů. Respektujte pacientova přání. Nekritizujte veřejně pacienta. Během rozhovoru udržujte oční kontakt. 38

Sociální komunikace KOMUNIKAČNÍ PRAVIDLA: Respektujte pacientovo soukromí. Dejte pacientovi najevo svou emoční podporu. Nenavazujte s pacienty sexuální vztahy. Uděláte-li nějaký závěr ve věci doporučení, seznamte s ním pacienta způsobem, který je pro něj srozumitelný a přijatelný. Váš upravený oděv je nezbytnou samozřejmostí. 39

Sociální komunikace KOMUNIKAČNÍ PRAVIDLA: Vystupujte před pacienty vždy v nejlepším světle. Nepožadujte od pacientů finanční podporu pro svou osobu. Nekritizujte před pacienty jejich lékaře ani své profesionální kolegy. 40

Sociální komunikace Sigmund Freud: Ten, kdo má oči, aby viděl, a uši slyšel, se může přesvědčit, že žádný smrtelník nedokáže nic utajit. Jestliže jeho rty hovoří svými konečky prstů, jeho skryté myšlenky z něho prosakují ven každým pórem. 41