C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 1/13 Energetická efektivita v dopravě - strategie a cíle Barbora Hanžlová 18. května 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Evropa 2020 Integrované směry
Dopravní sektorové strategie, 2. fáze
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Aktualizace Strategie rozvoje kraje, priority jeho rozvoje do roku 2020 Ostrava,
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
Energetická bezpečnost regionu Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Aktualizace státní energetické koncepce a její dopady na MS kraj
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
Technologické platformy a dopravní výzkum
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
PhDr. Věra Havránková odbor ekologie
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Smart cities Kde vzít peníze??. Jaké aktivity lze zahrnout do Smart cities? Např IBM říká:
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Dopravní politika ČR pro léta
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Silnice nebo železnice
Ostrava Obnovitelné zdroje energie Ing. Jaroslav Kubín Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel.:
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
MD, 7. listopadu Analytická část (2011)  Vyhodnocení plnění opatření a indikátorů stávající DP  Doprava jako podmínka konkurenceschopnosti ČR.
NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Prezentace pro účastníky konference: NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Udržitelná výroba energie –
Energetická politika Dopravní politika Hospodářská politika a integrace - Šumperk.
ENERGETICKÁ POLITIKA EU: udržitelná, bezpečná a dostupná energie Petr Zahradník, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a EPOS při MMR.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Nástroj změny v místním prostředí
Rozvoj inovací v EU.
Nástroj změny v místním prostředí
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Nástroj změny v místním prostředí
Transkript prezentace:

C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 1/13 Energetická efektivita v dopravě - strategie a cíle Barbora Hanžlová 18. května 2012

Představení projektu Udržitelná doprava v zemích V4: Energetická efektivita v městské dopravě (Podzim 2011 – podzim 2013) HU: Energiaklub SK: Žilinská univerzita PL: Zielone Mazowsze •Přehled národních strategií z hlediska energetické efektivity v dopravě •Literární rešerše článků/studií/výzkumných projektů k energetické efektivitě v dopravě •Případové studie vybraných měst •Kulaté stoly v každé ze zúčastněných zemí •Výsledkem souhrnná studie C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 2/13

EVROPA 2020 Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění (2010) Strategie stanovuje úkoly Komise, které hodlá v budoucnosti na úrovni EU realizovat, a dále stanoví úkoly, které je třeba provést na vnitrostátní úrovni. Dopravy se týkají následující záměry: •Vytvořit strategický program pro výzkum zaměřený na výzvy jako např. zabezpečení dodávek energie, doprava, změna klimatu a efektivní využívání zdrojů •Modernizovat dopravní sektor a zajistit jeho dekarbonizaci •Zefektivnit finanční nástroje EU pro financování dopravní infrastruktury •Urychlit implementaci strategických projektů (města, přístavy, logistická centra) C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 3/13

BÍLÁ KNIHA EU Plán jednotného evropského dopravního prostoru - vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje (březen 2011) Cíle do roku 2050: •snížení emisí uhlíku v dopravě o 60 % •města bez vozidel s konvenčně poháněným motorem (do r snížení na polovinu) •větší využití energeticky účinnějších druhů dopravy •využívat energii z OZE •plně uplatňovat zásady „uživatel platí“ a „znečišťovatel platí“ (poplatky za používání komunikací a odstraňování daňové nerovnováhy) •podpora nemotorových druhů dopravy, vč. chůze a jízdy na kole C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 4/13

C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 5/13 Dopravní politika ČR ( , aktualizace 2011) •Dosažení vhodné dělby přepravní práce mezi jednotlivými druhy dopravy •zajištěním rovných podmínek na přepravním trhu •hospodárně využívat energetické zdroje v dopravě Dopravní politika pro léta 2014 – 2020 (s výhledem do roku 2050) bude předložena do konce roku Vize: •Zaměřit se na témata relevantní pro strategické cíle EU •Harmonizovat podmínky na dopravním trhu především prostřednictvím internalizace externalit •Dodržovat principy environmentální ochrany a zvýšit podíl alternativních zdrojů energie •Pokračovat v optimalizaci železniční sítě a dokončit budování vysokorychlostních tratí •Realizovat opatření na ochranu životního prostředí a ochranu veřejného zdraví, realizovat opatření na snížení emisí skleníkových plynů z dopravy.

Energetická politika ČR: (dosud neschválený návrh aktualizace SEK ze října 2011) Snížení energetické náročnosti české ekonomiky na jednotku HDP o 40 % oproti roku 2005 do roku 2020 a o 55 % do roku •Snížit energetickou náročnost osobní dopravy (dosáhnout 30% podílu osobní přepravy na železnici do roku 2030) •Zvýšit podíl OZE v celkové spotřebě energií v dopravě do roku 2020 na 10 % •Vývoj energeticky úsporných motorů •Preferovat energeticky efektivní veřejnou hromadnou dopravu •Snižování podílu spotřeby ropy •Přechod na OZE, elektřinu, vodík, biopaliva nové generace (s cílem snížení emisí z dopravy a využití energie pro dopravu pro akumulaci elektrické energie a regulaci výkonové rovnováhy v elektrizační soustavě) C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 6/13

C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 7/13 Na Dopravní a Energetickou politiku navazují detailněji rozpracované dokumenty: •Dopravní sektorové strategie 1. a 2. fáze •Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR •Strategický rámec udržitelného rozvoje ČR •Národní akční plán energetické účinnosti České republiky •Národní program hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů •Národní program na zmírnění dopadu změny klimatu v ČR •Strategie inovačních technologií v dopravě •Surovinová politika ČR •ad.

C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 8/13 Dopravní sektorové strategie 2. fáze: Podpořit konkurenceschopnost jednotlivých druhů dopravy a maximálně využít pozitivních aspektů všech druhů dopravy. Druhá fáze bude podkladem pro nastavení OP Dopravy. Východiska (vybraná relevantní): •odstranění disproporcí v dělbě přepravní práce směrem k ekologičtějším módům dopravy •zvýšení integrace dopravních systémů, zavádění intermodality •řešit a monetarizovat otázky externalit A docílit tak: •Udržitelnosti dopravy •o 60 % nižších dovozů ropy •dopravy ve městě bez konvenčních paliv •60% snížení emisí z dopravy (Bude rozpracováno do principů Sektorových strategií.)

Operační program Doprava (2007 – 2013) •Výstavba a modernizace dálniční silniční sítě TEN-T a modernizace silnic 1. třídy mimo TEN-T •Modernizace železniční sítě TEN-T a mimo TEN-T •Modernizace a rozvoj pražského metra a systému řízení silniční dopravy v Praze •Podpora multimodální nákladní přepravy a rozvoj vnitrozemské vodní cesty C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 9/13

Operační program Doprava 2014 – 2020 •Může umožnit investovat finance do opatření, která vykazují největší dopravní,socioekonomické a environmentální benefity •po uplynutí programovacího období by tak ČR mohla mít realizováno několik zásadních projektů napříč dopravními módy (modernizace železnice, mezery v silniční síti, logistická centra, posílení veřejné dopravy v aglomeracích, zapojení ITS), které by zlepšily nabídku pro uživatele dopravy a zároveň přispívaly ke snížení jejích ekologických dopadů C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 10/13

Ambiciózní příklad: Dánsko -Snížení emisí CO2 o 40 % do roku Pokrytí 100 % spotřeby energie z obnovitelných zdrojů do roku 2050 (v dopravě kombinace využívání čisté elektřiny a biopaliv) Zdroj: Our Future Energy, schváleno dánskou vládou v listopadu C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 11/13

Děkuji za pozornost. Barbora Hanžlová Centrum pro dopravu a energetiku C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 12/13

Otázky do diskuse: Jaká opatření jsou prioritou pro zvýšení energetické efektivity v dopravě? Co brání jejich naplňování? Jaké jsou možnosti spolupráce mezi jednotlivými sektory/stakeholdery? C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 13/13