Dilemata diagnostiky poruch učení na vysoké škole

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Prezentuje: Mgr. Barbora Čalkovská ULD, Brno
ODLIŠNOSTI KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY
Podpora studentů s SPU na MU
Kariérové poradenství
Diagnostika SPU.
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/
Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Fakulta ekonomická ZČU v Plzni Informace pro uchazeče:
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Podpora studentů s dyslexií na ČVUT
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Příčiny SPU.
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
dotazníkové šetření na vysokých školách
Analýza vstupních jazykových kompetencí studentů ZČU v Plzni Projekt INOVA CZ.1.07/2.2.00/
Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Pedagogická diagnostika
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
STAV A VÝHLED TRANSFERU TECHNOLOGIÍ NA ZČU doc. Ing. Jan Horejc, PhD., prorektor pro spolupráci s praxí Mgr. Jaroslav Šíp, asistent prorektora.
ZMĚNY VE FINANCOVÁNÍ PODPŮRNÝCH SLUŽEB PRO STUDENTY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Kancelář pro studenty se speciálními potřebami IPC RUK Univerzita Karlova.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
DysTest Baterie testů pro diagnostiku specifických poruch učení u studentů vysokých škol a uchazečů o vysokoškolské studium Setkání AP3SP, Praha 17.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Individuální vzdělávací plán
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Středisko handicapovaných studentů na VŠE V roce 2015.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Exkurze na ZČU 23.5.
Seminář pro výchovné poradce SŠ
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Fakulta zdravotnických studií
Seminář ke speciální pedagogice 1
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Tisková konference
Pedie Co mají společné?.
Studijní program Ošetřovatelství
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Dilemata diagnostiky poruch učení na vysoké škole Marie Kocurová ZČU v Plzni

Situace studentů s postižením na ZČU v Plzni podpora zahájena v roce 2004, financování z RP MŠMT Centrum podpory: http//:handicap.zcu.cz od r. 2009 projekt „Poradenství“ studenti s poruchami učení sledováni od r. 2007 od r. 2008 využívána dg. baterie „Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a dospělých osob“ (Cimlerová, Pokorná, Chalupová, 2007) „Pravidla podpory studentů se specifickou poruchou učení na ZČU v Plzni“

Pravidla podpory studentů se specifickou poruchou učení na ZČU Student se specifickou poruchou učení (dyslexie, dysortografie, dysgrafie atd.) je chápán na ZČU jako student se speciálními vzdělávacími potřebami. K jeho podpoře slouží Centrum podpory znevýhodněných studentů (CPZS) (http://www.handicap.zcu.cz/). Při výuce jazyků a předmětů vyžadujících komunikaci v cizím jazyce, kde se nejčastěji tyto poruchy projevují, je třeba postupovat následujícím způsobem: - na začátku semestru seznámí student se svojí diagnózou vyučujícího, - potvrzení o jeho diagnóze nesmí být starší než 2 roky a musí být zpracováno na školském poradenském pracovišti (pedagogicko psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum), - pokud student nebyl vyšetřen nebo má potvrzení staršího data nebo má vyšetření z jiného než licencovaného pracoviště, obrátí se s žádostí o vyšetření na Centrum podpory znevýhodněných studentů (doc. Kocurová: 377636340, kocurova@kpg.zcu.cz), - studentovi bude na ÚJP ZČU nebo na katedrách zajišťujících výuky neoborových cizích jazyků (FPE, FF, FAV, FEL, FEK, FPR FST) poskytnut individuální přístup, v případě potřeby mu budou individuálně upraveny studijní postupy a způsoby hodnocení. V případě potřeby může student získat asistenční podporu (organizuje Centrum podpory znevýhodněných studentů). V případě potřeby může být studentovi pro usnadnění studia zapůjčena kompenzační pomůcka (diktafon, skenovací pero, čtecí program apod.), zajišťuje CPZS. V případě potřeby může být studentovi individualizován celý studijní program (konzultuje a zajišťuje Centrum podpory znevýhodněných studentů). Tato opatření se netýkají studentů v oborovém studiu jazyků, jejichž případné obtíže dyslektického charakteru je třeba řešit změnou studijního oboru.

Analýza údajů z vyšetření 65 studentů s poruchou učení 55 mužů a 10 žen Studenti FST (Fakulta strojní) ZČU v Plzni: 8 Studenti FEL (Fakulta elektrotechnická) ZČU v Plzni: 42 Studenti ÚUD (Ústav umění a designu) ZČU v Plzni: 7 Studenti FAV (Fakulta aplikovaných věd) ZČU v Plzni 3 Studenti FF (Filozofická fakulta) ZČU v Plzni 1 Studenti FPE (Fakulta pedagogická) ZČU v Plzni 2 Studenti FEK (Fakulta ekonomická) ZČU v Plzni 1 Studenti FZS (Fakulta zdravotnických studií) ZČU 1 40 studentů BS a 25 studentů NMgS důvody vyšetření: obtíže v jazycích zdravotní anamnéza: perinatální rizikové faktory - 26x hereditární rizika - 26x chronická onemocnění – 48x

Sumarizace výsledků zkoušek dg. baterie

Analýza výsledků zkoušek závažné postižení čtenářského výkonu, poněkud lepší tiché čtení výrazně deficitní výkon ve smysluplném diktátu podstatně lepší výkony v pseudovětném diktátu fonematické povědomí: fonol. manipulace-většina pod průměrem sluch. analýza – většina nad průměrem sluch. syntéza - většina nad průměrem řečové funkce: verb. fluence – většina pod průměrem ZJC – většina nad průměrem zrak. percepce: test zrak. vnímání – většina pod průměrem motorika: OTDP – většina pod průměrem obkreslování – většina nad průměrem orientace: test PLO – většina nad průměrem

Úkoly v oblasti diagnostiky pro další období Komparování diagnostických výsledků v rámci vysokých škol a PPP Zpracování přesných kritérií pro diagnózu poruchy ve smyslu: porucha ano – porucha ne, viz zahraniční zkušenosti Úprava baterie zkoušek čtenářských a písařských výkonů i dílčích deficitů ve smyslu větší citlivosti u vysokoškoláků, měření čtení na odborném, případně cizojazyčném textu, doplnění zkoušek pracovní paměti, viz zahraniční zkušenosti Eliminace rizika možného záměrného snižování výkonu

Vyrovnání vzdělávacích příležitostí studentů s poruchami učení – další úkoly Dobudování specializovaných poradenských pracovišť s odborníky s taxativně vymezeným vzděláním Obdobně jako u studentů s dalšími typy postižení vymezit jejich postavení v příslušné legislativě včetně nárokovatelného navýšení dotace na studenta s postižením, podpůrná opatření by měla sledovat Akreditační komise MŠMT Diagnostiku a intervenci důsledně profilovat na vysokoškolskou populaci, případně až na jednotlivé studijní obory Výrazněji se zaměřit na intervenci, v současnosti dominuje diagnostika poruch Časněji zahajovat péči – spolupráce se SŠ, kontakty uchazečů před přijímací zkouškou, příprava přijímacího řízení, raná depistáž např. při výuce cizích jazyků

Otázky z odborné oblasti Z čeho má vycházet diagnóza PU u studentů VŠ? Je možné při dg. vysokoškoláků rezignovat na diskrepanční kritérium (IQ x ČQ)? Vyhovuje k diagnostice baterie pro adolescenty a dospělé? Bylo by vhodné při čtenářské zkoušce sledovat objektivněji porozumění textu? Bylo by vhodné sledovat v širším kontextu práci s textem, studijní strategie apod.? Existuje u VŠ populace typická struktura deficitů? Má význam deficity dopodrobna diagnostikovat?

Otázky z organizační oblasti Kdy a jak začínat s péčí? Jak zajistit závaznost úprav studijního režimu (obdoba IVP na ZŠ a ŠS)? Kde získat prostředky na podpůrná opatření? Jak bránit stigmatizaci diagnózou a zneužívání diagnózy PU? Jak zajistit funkční systém intervence? Na co by se měl zaměřit? (deficity, studijní strategie?) Jak kvantitativně (kolik hodin) a kvalitativně (užité metody) sjednotit diagnostiku? Jak dosáhnout na výzkumné granty?

katedra pedagogiky FPE ZČU v Plzni další informace viz Kocurová, M. 2009. Péče o dyslektiky na našich a západoevropských univerzitách. AULA, 4, 27–42. http://www.csvs.cz/aula/obsahy/Aula4_09.pdf Děkuji za pozornost Marie Kocurová katedra pedagogiky FPE ZČU v Plzni kocurova@kpg.zcu.cz