Typy textových konektorů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Česká krajina aneb Kde domov můj?.
Advertisements

Kamila Kopecká Denisa Brusová DOMÁCÍ ZVÍŘATA. Kamila Kopecká Denisa Brusová DOMÁCÍ ZVÍŘATA.
Druhy přísudku Skladba věty.
Česká společnost se učí podnikat
Postup interpretace NT
Interpretace neuměleckého textu Výklad I. Vyberte z uvedených možností tu, která postihuje hlavní téma, o němž úryvek vypovídá; podtrhněte ty části textu,
Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika I.
Digitální učební materiál
Křížovka.
Interpretace neuměleckého textu Recenze I. Vyberte z uvedených možností tu, která postihuje hlavní téma, o němž úryvek vypovídá; podtrhněte ty části textu,
Číslo podstatných jmen
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Až na pomníku rozsvítím ti svíce, jež plamínek se zmítá mezi květinami, až vítr osuší mé vlahé líce, já povím všem, že vím, žes tady s námi.
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Interpretace neuměleckého textu Prostěsdělovací styl I.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
INTERPUNKCE VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení s místním regionem, se vznikem.
Práce s textovými konektory
ČESKÝ JAZYK Odpovězte na otázky o zvířátkách. PRASE DOMÁCÍ JAKÉ JE? CO DĚLÁ? JAKÉ MÁ ŠTĚTINY?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bednářová Hana ANOTACE Žáci se seznámí s pojmy souvětí, spojka. Přiřazují spojky do.
VY_32_INOVACE_19_Č tení s využitím alternativních metod čtení - zvířata (SADA ČÍSLO 4)
Prezentace oddílu kopané Oslovení sponzorů
VENKOV VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU 7. ročník.
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
70.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod střední
holé, rozvité, několikanásobné
ZŠ Nová Ves Soutěžní družstvo: hoši
Hospodářství SSSR ve 20. a 30. letech 20.století.
VY_32_INOVACE_36_Domácí zvířata Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Žaneta Fiebigerová.
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Podstatná jména Napiš, co vidíš na obrázku.
Slova nadřazená a podřazená
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Průmyslová revoluce 2 Velká Británie 18. a 19.století Zemědělství.
Ekosystém okolí lidských obydlí Hospodářská zvířata
AUTOR: Světlana Havránková
Co je to několikanásobný podmět?
Podstatná jména Co už umíme?
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Slovesný rod.
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
Živá kronika projekt spolupráce mas krajina srdce
A. Sova – Květy intimních nálad
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_01_PRVOUKA
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Zvláštnosti větné stavby
Název materiálu: Národní obrození
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ,Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org.
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
DUM I. / 4. domácí zvířata Bc. Zdeněk Klíma.
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.
Druhy přísudku Skladba věty.
Úderem 8. hodiny jsme vyrazili do ZOO
VY_32_INOVACE_E – Př4 – okolí lidských obydlí
Interpretace neuměleckého textu Recenze I
Transkript prezentace:

Typy textových konektorů

Přečtěte si následující text: Milí posluchači, dnešní vzpomínání nás dovede až někam do poloviny minulého století, kdy vnoučata jezdila za svými prarodiči z města na venkov. Navážeme tím na naše minulé vypravování o cestování vlakem s ještě parní lokomotivou a určitě nás vzpomínky naladí na další díl našeho cyklu, kdy si popovídáme o kulinářském umu našich babiček. Ostatně podobné skutečnosti a příhody neodolatelně zachytil Bohumil Říha ve své Honzíkově cestě. Já jsem jezdíval za babičkou na Šumavu. Měla malé hospodářství, které jí zbylo po kolektivizaci vesnice, ale kam se poděla sláva předválečného statku! Králíci, kočka, pejsek u boudy, tedy ta drobná domácí havěť jí zbyla, ale dobytek, tedy kráva, koza a ovce, to už byl živý inventář družstva. Ani polnosti už jí nepatřily, dokonce i ovocné stromy v malém sadu patřily obci. Ale vraťme se na statek. Jak mně se líbily zemědělské stroje! Mlátička, obraceč sena, šrotovník.

Označte v textu konektory anaforické, kataforické a exoforické: Milí posluchači, dnešní vzpomínání nás dovede až někam do poloviny minulého století, kdy vnoučata jezdila za svými prarodiči z města na venkov. Navážeme tím na naše minulé vypravování o cestování vlakem s ještě parní lokomotivou a určitě nás vzpomínky naladí na další díl našeho cyklu, kdy si popovídáme o kulinářském umu našich babiček. Ostatně podobné skutečnosti a příhody neodolatelně zachytil Bohumil Říha ve své Honzíkově cestě. Já jsem jezdíval za babičkou na Šumavu. Měla malé hospodářství, které jí zbylo po kolektivizaci vesnice, ale kam se poděla sláva předválečného statku! Králíci, kočka, pejsek u boudy, tedy ta drobná domácí havěť jí zbyla, ale dobytek, tedy kráva, koza a ovce, to už byl živý inventář družstva. Ani polnosti už jí nepatřily, dokonce i ovocné stromy v malém sadu patřily obci. Ale vraťme se na statek. Jak mně se líbily zemědělské stroje! Mlátička, obraceč sena, šrotovník.

Označte v textu konektory anaforické, kataforické a exoforické: Milí posluchači, dnešní vzpomínání nás dovede až někam do poloviny minulého století, kdy vnoučata jezdila za svými prarodiči z města na venkov. Navážeme tím na naše minulé vypravování o cestování vlakem s ještě parní lokomotivou a určitě nás vzpomínky naladí na další díl našeho cyklu, kdy si popovídáme o kulinářském umu našich babiček. Ostatně podobné skutečnosti a příhody neodolatelně zachytil Bohumil Říha ve své Honzíkově cestě. Já jsem jezdíval za babičkou na Šumavu. Měla malé hospodářství, které jí zbylo po kolektivizaci vesnice, ale kam se poděla sláva předválečného statku! Králíci, kočka, pejsek u boudy, tedy ta drobná domácí havěť jí zbyla, ale dobytek, tedy kráva, koza a ovce, to už byl živý inventář družstva. Ani polnosti už jí nepatřily, dokonce i ovocné stromy v malém sadu patřily obci. Ale vraťme se na statek. Jak mně se líbily zemědělské stroje! Mlátička, obraceč sena, šrotovník.

Označte v textu konektory anaforické, kataforické a exoforické: Milí posluchači, dnešní vzpomínání nás dovede až někam do poloviny minulého století, kdy vnoučata jezdila za svými prarodiči z města na venkov. Navážeme tím na naše minulé vypravování o cestování vlakem s ještě parní lokomotivou a určitě nás vzpomínky naladí na další díl našeho cyklu, kdy si popovídáme o kulinářském umu našich babiček. Ostatně podobné skutečnosti a příhody neodolatelně zachytil Bohumil Říha ve své Honzíkově cestě. Já jsem jezdíval za babičkou na Šumavu. Měla malé hospodářství, které jí zbylo po kolektivizaci vesnice, ale kam se poděla sláva předválečného statku! Králíci, kočka, pejsek u boudy, tedy ta drobná domácí havěť jí zbyla, ale dobytek, tedy kráva, koza a ovce, to už byl živý inventář družstva. Ani polnosti už jí nepatřily, dokonce i ovocné stromy v malém sadu patřily obci. Ale vraťme se na statek. Jak mně se líbily zemědělské stroje! Mlátička, obraceč sena, šrotovník.

Označte v textu konektory anaforické, kataforické a exoforické: Milí posluchači, dnešní vzpomínání nás dovede až někam do poloviny minulého století, kdy vnoučata jezdila za svými prarodiči z města na venkov. Navážeme tím na naše minulé vypravování o cestování vlakem s ještě parní lokomotivou a určitě nás vzpomínky naladí na další díl našeho cyklu, kdy si popovídáme o kulinářském umu našich babiček. Ostatně podobné skutečnosti a příhody neodolatelně zachytil Bohumil Říha ve své Honzíkově cestě. Já jsem jezdíval za babičkou na Šumavu. Měla malé hospodářství, které jí zbylo po kolektivizaci vesnice, ale kam se poděla sláva předválečného statku! Králíci, kočka, pejsek u boudy, tedy ta drobná domácí havěť jí zbyla, ale dobytek, tedy kráva, koza a ovce, to už byl živý inventář družstva. Ani polnosti už jí nepatřily, dokonce i ovocné stromy v malém sadu patřily obci. Ale vraťme se na statek. Jak mně se líbily zemědělské stroje! Mlátička, obraceč sena, šrotovník.

Označte v textu konektory kontaktové: Milí posluchači, dnešní vzpomínání nás dovede až někam do poloviny minulého století, kdy vnoučata jezdila za svými prarodiči z města na venkov. Navážeme tím na naše minulé vypravování o cestování vlakem s ještě parní lokomotivou a určitě nás vzpomínky naladí na další díl našeho cyklu, kdy si popovídáme o kulinářském umu našich babiček. Ostatně podobné skutečnosti a příhody neodolatelně zachytil Bohumil Říha ve své Honzíkově cestě. Já jsem jezdíval za babičkou na Šumavu. Měla malé hospodářství, které jí zbylo po kolektivizaci vesnice, ale kam se poděla sláva předválečného statku! Králíci, kočka, pejsek u boudy, tedy ta drobná domácí havěť jí zbyla, ale dobytek, tedy kráva, koza a ovce, to už byl živý inventář družstva. Ani polnosti už jí nepatřily, dokonce i ovocné stromy v malém sadu patřily obci. Ale vraťme se na statek. Jak mně se líbily zemědělské stroje! Mlátička, obraceč sena, šrotovník.

Označte v textu konektory kontaktové: Milí posluchači, dnešní vzpomínání nás dovede až někam do poloviny minulého století, kdy vnoučata jezdila za svými prarodiči z města na venkov. Navážeme tím na naše minulé vypravování o cestování vlakem s ještě parní lokomotivou a určitě nás vzpomínky naladí na další díl našeho cyklu, kdy si popovídáme o kulinářském umu našich babiček. Ostatně podobné skutečnosti a příhody neodolatelně zachytil Bohumil Říha ve své Honzíkově cestě. Já jsem jezdíval za babičkou na Šumavu. Měla malé hospodářství, které jí zbylo po kolektivizaci vesnice, ale kam se poděla sláva předválečného statku! Králíci, kočka, pejsek u boudy, tedy ta drobná domácí havěť jí zbyla, ale dobytek, tedy kráva, koza a ovce, to už byl živý inventář družstva. Ani polnosti už jí nepatřily, dokonce i ovocné stromy v malém sadu patřily obci. Ale vraťme se na statek. Jak mně se líbily zemědělské stroje! Mlátička, obraceč sena, šrotovník.

Označte v textu konektory lexikální: Milí posluchači, dnešní vzpomínání nás dovede až někam do poloviny minulého století, kdy vnoučata jezdila za svými prarodiči z města na venkov. Navážeme tím na naše minulé vypravování o cestování vlakem s ještě parní lokomotivou a určitě nás vzpomínky naladí na další díl našeho cyklu, kdy si popovídáme o kulinářském umu našich babiček. Ostatně podobné skutečnosti a příhody neodolatelně zachytil Bohumil Říha ve své Honzíkově cestě. Já jsem jezdíval za babičkou na Šumavu. Měla malé hospodářství, které jí zbylo po kolektivizaci vesnice, ale kam se poděla sláva předválečného statku! Králíci, kočka, pejsek u boudy, tedy ta drobná domácí havěť jí zbyla, ale dobytek, tedy kráva, koza a ovce, to už byl živý inventář družstva. Ani polnosti už jí nepatřily, dokonce i ovocné stromy v malém sadu patřily obci. Ale vraťme se na statek. Jak mně se líbily zemědělské stroje! Mlátička, obraceč sena, šrotovník.

Označte v textu konektory lexikální: Milí posluchači, dnešní vzpomínání nás dovede až někam do poloviny minulého století, kdy vnoučata jezdila za svými prarodiči z města na venkov. Navážeme tím na naše minulé vypravování o cestování vlakem s ještě parní lokomotivou a určitě nás vzpomínky naladí na další díl našeho cyklu, kdy si popovídáme o kulinářském umu našich babiček. Ostatně podobné skutečnosti a příhody neodolatelně zachytil Bohumil Říha ve své Honzíkově cestě. Já jsem jezdíval za babičkou na Šumavu. Měla malé hospodářství, které jí zbylo po kolektivizaci vesnice, ale kam se poděla sláva předválečného statku! Králíci, kočka, pejsek u boudy, tedy ta drobná domácí havěť jí zbyla, ale dobytek, tedy kráva, koza a ovce, to už byl živý inventář družstva. Ani polnosti už jí nepatřily, dokonce i ovocné stromy v malém sadu patřily obci. Ale vraťme se na statek. Jak mně se líbily zemědělské stroje! Mlátička, obraceč sena, šrotovník.

Označte v textu konektory gramatické (slovesná osoba, kategorie mluvnické shody): : Milí posluchači, dnešní vzpomínání nás dovede až někam do poloviny minulého století, kdy vnoučata jezdila za svými prarodiči z města na venkov. Navážeme tím na naše minulé vypravování o cestování vlakem s ještě parní lokomotivou a určitě nás vzpomínky naladí na další díl našeho cyklu, kdy si popovídáme o kulinářském umu našich babiček. Ostatně podobné skutečnosti a příhody neodolatelně zachytil Bohumil Říha ve své Honzíkově cestě. Já jsem jezdíval za babičkou na Šumavu. Měla malé hospodářství, které jí zbylo po kolektivizaci vesnice, ale kam se poděla sláva předválečného statku! Králíci, kočka, pejsek u boudy, tedy ta drobná domácí havěť jí zbyla, ale dobytek, tedy kráva, koza a ovce, to už byl živý inventář družstva. Ani polnosti už jí nepatřily, dokonce i ovocné stromy v malém sadu patřily obci. Ale vraťme se na statek. Jak mně se líbily zemědělské stroje! Mlátička, obraceč sena, šrotovník.

Označte v textu konektory gramatické (slovesná osoba, kategorie mluvnické shody): Milí posluchači, dnešní vzpomínání nás dovede až někam do poloviny minulého století, kdy vnoučata jezdila za svými prarodiči z města na venkov. Navážeme tím na naše minulé vypravování o cestování vlakem s ještě parní lokomotivou a určitě nás vzpomínky naladí na další díl našeho cyklu, kdy si popovídáme o kulinářském umu našich babiček. Ostatně podobné skutečnosti a příhody neodolatelně zachytil Bohumil Říha ve své Honzíkově cestě. Já jsem jezdíval za babičkou na Šumavu. Měla malé hospodářství, které jí zbylo po kolektivizaci vesnice, ale kam se poděla sláva předválečného statku! Králíci, kočka, pejsek u boudy, tedy ta drobná domácí havěť jí zbyla, ale dobytek, tedy kráva, koza a ovce, to už byl živý inventář družstva. Ani polnosti už jí nepatřily, dokonce i ovocné stromy v malém sadu patřily obci. Ale vraťme se na statek. Jak mně se líbily zemědělské stroje! Mlátička, obraceč sena, šrotovník.

Označte v textu konektory gramatické (mluvnicky vyjádřené vztahy): Milí posluchači, dnešní vzpomínání nás dovede až někam do poloviny minulého století, kdy vnoučata jezdila za svými prarodiči z města na venkov. Navážeme tím na naše minulé vypravování o cestování vlakem s ještě parní lokomotivou a určitě nás vzpomínky naladí na další díl našeho cyklu, kdy si popovídáme o kulinářském umu našich babiček. Ostatně podobné skutečnosti a příhody neodolatelně zachytil Bohumil Říha ve své Honzíkově cestě. Já jsem jezdíval za babičkou na Šumavu. Měla malé hospodářství, které jí zbylo po kolektivizaci vesnice, ale kam se poděla sláva předválečného statku! Králíci, kočka, pejsek u boudy, tedy ta drobná domácí havěť jí zbyla, ale dobytek, tedy kráva, koza a ovce, to už byl živý inventář družstva. Ani polnosti už jí nepatřily, dokonce i ovocné stromy v malém sadu patřily obci. Ale vraťme se na statek. Jak mně se líbily zemědělské stroje! Mlátička, obraceč sena, šrotovník.

Shrnutí: konektory podle způsobu navazování textu anaforický konektor - poukazuje zpět v textu kataforický konektor - poukazuje dopředu do textu exoforický konektor - odkazuje na mimo textovou skutečnost kontaktové konektory - oslovení, vybízecí gramatické - spojky , vyjadřování vztahů - koncovky slovesného přísudku lexikální konektory - odkazování - užití nadřazeného pojmenování místo podřazených